Een blog schrijven en zoekmachine optimalisatie | Wat is SEO?

Bloggen

Wat heb je aan een website als je potentiële klant je niet kan vinden? Precies. Als je wel graag gevonden wilt worden tussen de miljoenen andere websites, is het zaak daar extra aandacht aan te besteden. Bloggen is daar een goede methode voor. Als je het goed aanpakt natuurlijk. Er zijn meerdere aspecten die meespelen bij het behalen van goede resultaten uit je blog voor je bedrijf. Denk aan consistent nieuwe content creëren en een gebruiksvriendelijke website. In dit artikel ga ik je vertellen hoe je je blog goed vindbaar maakt in Google. En wat SEO (zoekmachine optimalisatie) daar mee te maken heeft.


Waarom zou je je website goed vindbaar willen maken in Google?


Waarom is dat eigenlijk nodig, goed vindbaar zijn in Google? Je hebt toch ook social media waar je je artikelen kunt delen? En via je maillijst die je aan het opbouwen bent bijvoorbeeld? En zodra je website voor je bedrijf online staat is dat toch voldoende? Mensen kunnen mij dan toch vinden via social media?

Nee, om automatisch verkeer naar je website te krijgen en meer klanten aan te trekken is meer nodig.

Bijna iedereen zoekt op Google. Als je goed vindbaar bent, bereik je veel meer potentiële klanten. Via Google zoekt jouw doelgroep letterlijk naar jou. Deze mensen zijn bij voorbaat al geïnteresseerd in wat jij aanbiedt. Dat in tegenstelling tot social media, waar je volgers maar net zin in jou moeten hebben als je voorbij komt in hun feed. Áls je überhaupt voorbij komt…

Je kunt natuurlijk je artikelen en website posten op Facebook, maar het hangt maar net af van het algoritme dat steeds verandert hoeveel mensen dat eigenlijk zien. Daarnaast zit niet iedereen op Facebook en is zo een artikel na 2 dagen bijna niet meer in the picture. Als mensen iets willen weten gaan de meesten niet eerst zoeken op Facebook, Instagram of LinkedIN. Ze gaan zoeken op Google.

Daar content op social media snel naar de achtergrond verdwijnt, blijft de content op jouw website altijd bestaan. Als je blogs schrijft zijn die áltijd vindbaar. Ook jaren later nog.

En wat als jouw belangrijkste social medium opeens verdwijnt? Of dat er een grote verandering in plaatsvindt? Dat is zomaar mogelijk en in het verleden ook al gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan Hyves. En ook Google+ is in 2019 verdwenen. Maar wat er ook gebeurt op social media: jouw website is dan nog steeds vindbaar op Google.

Genoeg redenen dus om een professionele website te hebben én te bloggen om goed vindbaar te zijn met je bedrijf op Google.

Kijk hier of je op de goede weg bent met jouw zoekmachine optimalisatie: download mijn gratis SEO checklist.

Google Ads inzetten

Wil je met jouw aanbod of blog helemaal bovenin op de eerste pagina van Google verschijnen, ook nog voor precies jouw doelgroep? Dan kun je Google Ads inzetten. Google Ads is het advertentieprogramma van Google, waarbij je dus betaalt om hoog in Google te komen. Dit werkt goed, maar het kost ook geld. Als je stopt met betalen is je hoge positie ook weg. Om Google Ads goed te leren en in te zetten kun je het beste een cursus volgen of het uitbesteden.

 


Voorbeeld: hoeveel bezoekers komen er via Google op mijn website?


Bezoekers die via Google op je website komen zijn bezoekers waar je helemaal niets voor hoeft te doen, behalve je website goed optimaliseren en goede content schrijven natuurlijk.

Op mijn Colombia-blog zien mijn statistieken in Google Analytics er zo uit:

 

Van de ruim 17.000 sessies en ruim 12.000 unieke bezoekers per maand komt ruim 80% via Google. Als ik een maand niet blog blijft dit zo, wat natuurlijk heel waardevol en makkelijk is. Lees hier wat sessies en unieke bezoekers ook alweer waren.

Op mijn website voor mijn bedrijf, waar je nu bent, komt ruim 40% via Google. Omdat ik op deze website nog niet zo lang bezig ben met bloggen, ben ik dit nog aan het opbouwen. Ter vergelijking: op mijn Colombia-blog staan meer dan 400 artikelen, terwijl ik er hier nog maar zo’n 40 geschreven heb.

Al deze bezoekers via Google komen dus helemaal vanzelf. En omdat ze specifiek zoeken naar iets, zijn ze ook direct geïnteresseerd in jouw onderwerp. Op social media is dat lang niet altijd zo.

Overigens wil ik helemaal niet zeggen dat social media niet belangrijk is, want dat is het zeer zeker wel. Alleen op een andere manier waar heel andere adviezen voor nodig zijn. Dit artikel is puur gericht op online vindbaarheid in zoekmachines.

 


Hoe zorg je voor een goede vindbaarheid van jouw blogs in Google?


En dan nu: hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe zorg je voor die goede vindbaarheid in Google?

SEO | Optimaliseer je content voor zoekmachines

SEO (Search Engine Optimisation), oftewel zoekmachine optimalisatie, is belangrijk om beter vindbaar te worden in Google. Elke website is in principe vindbaar, maar met een goede SEO kun je zorgen dat je béter vindbaar bent. Ook al zijn er miljoenen websites online en is er al veel over jouw onderwerp geschreven: SEO heeft zin. Echter, je gaat niet bloggen speciaal voor SEO. Je gaat bloggen om anderen te helpen, om je expertise met de wereld te delen en om nog veel meer redenen.

Om je blogs SEO te optimaliseren kun je bijvoorbeeld de plugin Yoast SEO gebruiken als basis, maar het komt vooral neer op logisch nadenken en je lezer in je achterhoofd houden. Een blog die goed leesbaar is voor je bezoekers is dat ook voor Google.

Dan heb je ook nog zoiets als zoekwoorden onderzoek doen. Om te achterhalen welke woorden je kunt gebruiken om op gevonden te worden. Zal ik je een geheimpje verklappen? Ik doe dit zelf dus weinig (meer). Natuurlijk gebruik ik wel zoekwoorden in mijn tekst en let ik op hoe ik het onderwerp verwoord, maar dit doe ik door simpelweg logisch na te denken. Je wilt daarnaast ook vooral dat je tekst goed leesbaar is, want een wirwar aan zoekwoorden gaat je bezoeker niet verder helpen. Je kunt natuurlijk meerdere zoekwoorden gebruiken per blog, als je het onderwerp maar strak hebt afgebakend en gewoon schrijft wat je wilt schrijven. Niet geforceerd of constant met dat zoekwoord in je achterhoofd.

En bij SEO hoort nog veel meer. Denk aan de meta-tekst, optimalisatie van je foto’s met de alt-tekst, een verkorte en duidelijke url, een goede blogstructuur, zinvolle tussenkopjes, interne en externe links en een goede titel. Maar ook hier geldt: doe het allemaal voor je lezer. Ga geen interne links plaatsen omdat het moet, maar help er je lezer mee. Zorg dus dat de links die je plaatst daadwerkelijk iets toevoegen.

En heb je ooit van verweesde content gehoord? Een veelgemaakte en vrij onbekende SEO-fout die de zoekmachineoptimalisatie van je website flink in de weg zit.

Je website snelheid speelt ook een grote rol in zoekmachineoptimalisatie. Daarvoor is het onder andere essentieel om je foto’s te verkleinen. Lees hier nog 15 tips om de laadtijd van je website te verbeteren.

Vergeet je website ook niet te indexeren in Google Search Console. Voeg een property toe en onder crawlen of index kun je een sitemap toevoegen. Dit is meestal je domeinnaam.nl/sitemap_index.xml of /sitemap.xml. Even checken vooraf. Ook in Yoast SEO kun je je sitemap vinden (algemeen > functies > scroll naar XML-sitemaps en klik op het ? > bekijk XML-sitemaps). Het indexeren van je website en het toevoegen van een sitemap is géén garantie voor de vindbaarheid van je website in Google. Hoe je dit checkt leer je hier.

Je website uitstekend SEO optimaliseren? Volg deze 7 stappen voor een 1e pagina positie in Google.

Laat je website leven

Hoe vaker jij iets nieuws plaatst op je website, hoe vaker Google bij je langskomt. Deze Googlebot indexeert je website steeds opnieuw en slaat wijzigingen op. Daardoor wordt je positie in Google steeds opnieuw bekeken en dat kan goed uitpakken. Als je tenminste goede content schrijft en niet strooit met onnodige zoektermen. Je website laten leven doe je dus door steeds nieuwe content te plaatsen. Een blog is daar heel geschikt voor.

Kwaliteit voor alles

Een korte blog met een lijstje over iets: leuk, makkelijk leesbaar en met een goede titel maak je ook nog mensen nieuwsgierig. Maar uiteindelijk wordt Google noch je lezer hier blij van. Sterker nog, artikelen die niks toevoegen kunnen zelfs tegen je werken. Ook door je lezer trouwens, want ga jij zelf terug naar een blog waar je niks aan hebt? Precies.

De nummer 1 reden van een slechte vindbaarheid in zoekmachines is precies dit: je schrijft niet wat jouw doelgroep wil weten.

Hoe waardevoller jouw blog hoe meer jouw lezer daaraan heeft hoe hoger je in Google verschijnt. En dat zorgt er ook nog voor dat je bezoeker graag terugkomt op je website en zich misschien wel inschrijft voor je nieuwsbrief. Hierin staat dus net als met SEO je website bezoeker altijd voorop! Lees hier hoe je super waardevolle blogs schrijft.

Werk aan een goede website-structuur

Zoals gezegd komt er veel kijken bij je vindbaarheid in Google, óók de structuur van je website. Op het eerste gezicht lijkt dat niets met bloggen te maken te hebben, maar niets is minder waar. De structuur van je website zit ‘m in verschillende dingen. Denk aan simpelweg je menu. Hoe duidelijk is dat? Hoe snel en makkelijk kan een bezoeker vinden wat hij of zij zoekt? Als het voor je website-bezoeker niet duidelijk is, is dat het voor Google ook niet. En wat dacht je van de categorieën en tags die je toekent aan een blog? Kijk op een willekeurige blog en de kans is groot dat je een wildgroei aan tags tegenkomt. Als jij daar al duizelig van wordt, dan wordt Google dat ook. De juiste manier om categorieën en tags te gebruiken lees je trouwens hier.

Maar misschien wel het aller belangrijkste: de interne linkbuilding. Klik op de link voor alle informatie en tips.

Backlinks | Krijg links naar jouw blogs

Oftewel: zorg dat andere bloggers naar jou gaan verwijzen. Dit is één van de meest effectieve manieren om hoger in Google te komen. Hoe je dat doet? Simpelweg door super waardevolle content te schrijven. En hier lees je nog 6 tips om ervoor te zorgen dat je blogs gedeeld worden door je lezers. Dat je blog wordt gevonden, ook door andere bloggers. En zal vanzelf gedeeld gaan worden. Hoe hoger de ranking van de website die naar jou verwijst, hoe meer jou dit oplevert. Overigens zijn er hele online handeltjes waar je backlinks kunt kopen of bloggers die elkaar over en weer linken. Handig natuurlijk, maar Google is slim. Als Google erachter komt dat je op een oneerlijke manier backlinks verkrijgt kun je rekenen op een flinke boete ter waarde van een verlaagde ranking in Google. Hier een artikel over backlinks als je meer informatie wilt.

Verbeter je (oude) artikelen

Waarom dit je ontzettend veel kan opleveren, hoe je dit precies doet en welke artikelen je dan moet verbeteren ga ik in een latere blog uitleggen. Ik kan alvast verklappen dat Google Analytics hierin een grote rol speelt en oudere artikelen verbeteren een heel effectieve manier is om hoger in Google te komen. Wil je dit niet missen? Schrijf je dan hier in!

 


Vergroot de kans dat je via Google gevonden wordt door een potentiële klant


Ik denk dat we kunnen concluderen dat bloggen behoorlijk goed kan werken om beter gevonden te worden met jouw bedrijf. Op welke pagina in Google zal per blog afhangen. En het is ook helemaal niet nodig, en niet realistisch, om met elke blog bovenaan te verschijnen. Maar als je tenminste een aantal blogs op de eerste pagina hebt kun je daar al heel veel uithalen.

Zolang je maar regelmatig kwalitatief goede blogs schrijft die heel waardevol zijn voor jouw doelgroep.

Heb wel geduld: het duurt even voordat Google jouw waarde inziet en je steeds hoger plaatst. Een paar maanden of langer is niet ondenkbaar. Maar echt: het gaat je resultaat opleveren. Misschien niet nú direct, maar zeker wel op de langere termijn en zelfs jaren later nog. En dat is toch precies wat je wilt.

 


Heb jij je blog en website goed geoptimaliseerd voor Google? Of vind je het lastig daar steeds rekening mee te houden?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

SEO

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Google Analytics (GA4) | Inzicht in je doelgroep, sessies en gebruikers
Volgend bericht
Handige tool voor ondernemers | Organiseer je werk met Google Keep

Lees meer!

22 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.