Blogs maken die gedeeld worden - 7 tips

Blogs maken die gedeeld worden door je lezers | 7 Tips

Bloggen

In dit artikel lees je hoe je blogs maakt die door je lezers gedeeld worden. Een blog schrijven die je lezers delen op onder andere social media krijgt meer bezoekers en levert meer bereik op. En dat betekent meer potentiële klanten, inkomsten en nieuwe volgers voor jou. Ideaal als je ondernemer bent en precies dat je doel is. Een krachtige manier om je bedrijf te laten groeien. Daarnaast is het ook best leuk als je tekst gelezen wordt na al de tijd en moeite die het je kostte de betreffende blog te schrijven. Maar hoe krijg je dat voor elkaar, dat lezers jouw blog gaan delen? In dit artikel lees je 7 tips om blogs te maken die gedeeld worden.


Een blog maken die gedeeld wordt: wat levert dat op?


Nu is bloggen als ondernemer om deze redenen sowieso goed om je bedrijf te laten groeien, maar het kan je nog meer opleveren als je blogs ook nog gedeeld worden.

Een blog staat niet direct na publicatie bovenaan Google, dus moet je andere manieren verzinnen om aan lezers te komen. Zorgen dat je blogs gedeeld worden helpt dan extra veel. Delen kan op social media (lees hier alles over hoe je je blog laat groeien via social media), maar ook via What’s App of e-mail.

Zodra je blog gedeeld wordt op social media bereik je direct veel meer mensen. Vrienden van vrienden van vrienden. Of als iemand in een specifieke Facebook groep je blog deelt nog meer mensen die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp.

En dan is er nog een belangrijke: blogs die gedeeld worden op andere websites. Met andere woorden: iemand schrijft een blog of artikel over het betreffende onderwerp en verwijst daarin naar jouw blog. Dit levert jou een backlink op en is naast het krijgen van meer lezers ook nog geweldig goed voor de SEO van je website.

Hoe meer jouw blogs gedeeld worden hoe meer:

  • Bereik je genereert;
  • Je je online netwerk vergroot;
  • Mensen buiten je vaste volgers je blog voorbij zien komen;
  • Volgers je erbij krijgt op je social media kanalen;
  • Backlinks je erbij krijgt, wat goed is voor je positie in Google;
  • Je blogs simpelweg worden gelezen.

Tijd dus om je blogs aantrekkelijk te maken om te delen.

 


7 Tips om blogs te schrijven die gedeeld worden


1. Maak je blog relevant, interessant en waardevol

Dit is precies waarom een blog schrijven zo lang kan duren. Niemand wil een artikel delen dat vooral tijdverspilling is voor degene die het onder ogen krijgt. Jijzelf deelt waarschijnlijk ook niets op Facebook met je vrienden dat niet echt de moeite waard is. Of wel?

Is jouw blog niet de moeite van het lezen waard, dan zal ook niemand het delen. Dat is simpelweg de harde realiteit.

Blogs met de meest waardevolle en unieke informatie worden gedeeld. Of blogs waarin goed entertainment te vinden is, goede verhalen bijvoorbeeld. Maar als ondernemer heb je vooral iets aan de eerste. Maak je blog extreem waardevol. Hier lees je hoe je dat doet.

Enkele tips om je blog relevant, interessant en waardevol te maken. Populair om te delen dus.

  • Los het probleem op van jouw lezer. Daarvoor moet je je ideale klant of lezer dus tot in de puntjes kennen.
  • Geef je mening over iets dat onder jouw ideale lezers populair is.
  • Onderbouw je mening of standpunt met cijfers uit betrouwbare onderzoeken.
  • Ga in op de actualiteit.
  • Schrijf iets waarover niemand schrijft, maar wat wel super nuttig en populair is. Bijvoorbeeld waarom je juist iets niet doet of gebruikt. Uiteraard goed onderbouwd.
  • Kom met originele en unieke teksten en geef veel waarde weg. Je kunt natuurlijk een stappenplan van het één of ander geven, maar als je lezers daarna nog steeds met de handen in het haar zitten gaan ze je blog zeker niet delen.
  • Heb je iets in je hoofd om over te schrijven? Google op het onderwerp, kijk of er al eerder over is geschreven en doe het beter.

2. Schrijf blogs met aansprekende titels

Veel content op social media wordt gedeeld enkel en alleen op basis van de titel en foto. Alleen al via de titel kan je blog dus verspreid worden over social media. Precies wat je wilt.

Extra belangrijk dus om een beetje meer aandacht aan je titel te besteden. Titels met (oneven) cijfers doen het goed. Zoals ‘7 tips voor/om…’. Andere titel-ideeën zijn:

  • … vergeleken met …
  • Een standpunt innemen
  • Dit is hoe je…
  • Wat niemand je vertelt over…
  • Het geheim van…

Enzovoort. Kijk eens naar jezelf: op wat voor soort titels klik jij het meest? Dat zijn vaak titels die voor iedereen werken. Let wel op met clickbaits. Dat zijn misleidende sensationele titels precies om ervoor te zorgen dat je op de link klikt. Dit heeft een averechts effect en roept meer irritatie op dan enthousiasme om je blog te delen.

3. Gebruik geweldige foto’s

Hoewel de inhoud van je blog het belangrijkste is, wil het oog ook wat. Zeker op social media maakt een foto veel uit. Gaat iemand je blog wel of niet lezen? De foto kan net die doorslag geven. Hetzelfde geldt voor het delen van je artikel.

Nu zijn stockfoto’s makkelijk te vinden en vaak heel mooi. Nadeel is alleen dat met name de gratis stockfoto’s door meer mensen worden gebruikt dan alleen door jou. Kan overigens prima werken, maar je maakt je blog stukken unieker door eigen foto’s te gebruiken. Moeten die foto’s wel mooi zijn natuurlijk. Hier lees je allerlei tips (ook links naar stockfoto-websites) om je website en blog van de mooiste foto’s te voorzien.

Als je dan een mooie foto hebt gevonden, dan kun je deze ook nog optimaliseren voor het betreffende social media kanaal. Al is mijn ervaring dat een formaat zoals 1200 x 800 pixels prima werkt voor in ieder geval Facebook en LinkedIN.

4. Maak je blog leesbaar

Een artikel kan nog zo goed zijn, maar als er niet doorheen te komen valt is het onwaarschijnlijk dat de betreffende lezer die marteling met zijn vrienden wil delen. De inhoud is het belangrijkste, maar onleesbaarheid kan alles verpesten.

Je blog makkelijk leesbaar maken doe je door:

  • Het scan-baar te maken. Gebruik voldoende tussenkopjes, wit-ruimtes, opsommingstekens en nummers. Je lezer moet direct zien waar het over gaat en makkelijk door je tekst kunnen gaan.
  • Lange lappen tekst te voorkomen.
  • Geen irritante flikkerende banners tussen de tekst door te plaatsen.
  • Een fijn lettertype en contrast in kleur tussen de letters en achtergrond te gebruiken.
  • Je website gebruiksvriendelijk te maken.

5. Zorg dat je lezer makkelijk je blog kan delen

Als je wilt dat je blog gedeeld wordt moet je het je lezer zo makkelijk mogelijk maken om dat te doen. Gelukkig is dat heel simpel. Namelijk door onderaan (en eventueel ook bovenaan) je blog deelknoppen te zetten. Bij mij zitten deze deelknoppen in mijn thema (Impreza voor mijn bedrijfswebsite; Soledad voor mijn reisblog), maar er zijn ook vele plugins beschikbaar die je kunt gebruiken. Hier lees je een WordPress plugin-tip voor deelknoppen op je website.

Zorg in ieder geval voor deelknoppen naar de meest populaire social media kanalen, zoals Facebook, Twitter, Pinterest en LinkedIN. Een button om te delen op What’s App is ook geen overbodige luxe.

Je kunt bij de deelknoppen ook nog vragen of aangeven om je artikel te delen. Zoals ‘Deel dit artikel hier: …’. Zo maak je het nog duidelijker hoe iemand je blog kan delen.

Er zijn geen deelknoppen voor Instagram, maar je blog kan op Instagram wel gedeeld worden. Promoot je blog in een nieuwe Instagram post en verwijs naar je Instagram link in bio. Vervolgens kunnen je volgers deze post delen in hun feed of Insta stories.

6. Breid je netwerk uit

Hoe meer volgers jij op je social media kanalen hebt, hoe groter de kans dat die volgers je nieuwste blog gaan delen. Je netwerk uitbreiden helpt dus om je blog gedeeld te krijgen.

Enkele tips om je social media netwerk uit te breiden:

  • Wees actief op social media;
  • Zoek je doelgroep op in relevante groepen of via relevante hashtags;
  • Word lid van relevante groepen en geef daar antwoord op vragen die worden gesteld;
  • Doe af en toe een oproepje om te connecten op bijvoorbeeld LinkedIN;
  • Deel blogs in groepen vanuit de Facebook pagina van je onderneming;
  • Nodig anderen uit om je Facebook pagina te liken;
  • Nodig mensen uit voor je LinkedIN netwerk.

7. Schrijf een goede preview op social media

Vaak wordt een blog gedeeld direct vanuit het social media kanaal waar jij je blog hebt gedeeld. Dus jij deelt je blog in Facebook en iemand klikt daar op de deelknop om je publicatie onder zijn of haar eigen vrienden te verspreiden. De kans dat dit wordt gedaan met jouw blog is groter als je een goede preview schrijft. Niet alleen op Facebook, maar ook op andere social media kanalen, zoals LinkedIN, Instagram en Twitter. Een goede introductie vergroot niet alleen de kans dat iemand op de link naar je blog klikt, maar het is ook veel leuker om het met die tekst te delen dan alleen die saaie link.

Een goede preview vertelt waar je blog over gaat, welk probleem wordt opgelost en maakt de lezer nieuwsgierig. Neem dus even de tijd om meer te schrijven dan ‘Mijn nieuwste blog staat online, klik hieronder om ‘m te lezen!’. Met een goede introductie zorg je voor meer kliks, likes en deelacties.

 


Worden jouw blogs vaak gedeeld door je lezers?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Coaching bloggen sterk online vindbaarheid

LEER BLOGGEN ALS EEN PRO

Creëer een ijzersterk online beeld, verkrijg een expertstatus in jouw vakgebied en maak jezelf online vindbaar. Bloggen is een enorm sterk middel om je ideale klant te bereiken en aan te trekken. En daardoor meer bezoekers, inkomsten en klanten te genereren. Ben jij een ambitieuze ondernemer of blogger die klaar is voor groei? Tijdens mijn 1 op 1 blogcoaching traject ga ik ervoor zorgen dat je bedrijf of blog enorm gaat groeien. Wil je het liever alleen doen? Volg dan mijn uitgebreide online cursus bloggen.

Vorig bericht
9 Handige Instagram apps voor posts en Insta stories
Volgend bericht
Een carrièreswitch maken | Hoe ik van wetenschappelijk onderzoeker webdesigner werd

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu