Zó maak je de beste blogtitels voor meer kliks & lezers vanuit Google en social media

Bloggen

Bloggen heeft weinig zin als je een ijzersterke blog schrijft die niemand leest omdat de titel niet aanspreekt. De blogtitel bepaalt of iemand, een potentiële klant, wel of niet op je link klikt. Dit geldt voor zowel links in de zoekresultaten op Google, als voor de links die mensen tegenkomen op onder andere Facebook en LinkedIn. Triggert je titel niet genoeg om op te klikken? Dan scrolt jouw potentiële klant verder en wint een artikel van je concurrent het. Ook al is jouw blog veel beter geschreven. Daarom in deze blog: hoe schrijf je een goede blogtitel, wat zijn clickbaits en hoe je deze inzet en kant-en-klare voorbeelden van goede blogtitels. Let’s go!


Waarom is een goede blogtitel essentieel om het aantal lezers en klanten te verhogen met bloggen?


Bloggen heeft alleen zin als je blogs ook daadwerkelijk gelezen worden. Voordat een potentiële klant je blog leest moet die persoon eerst op de link klikken. En de trigger die daarvoor zorgt is in veel gevallen de titel. Spreekt deze niet aan, dan mis je een lezer. Is je blogtitel echter ijzersterk en aantrekkelijk, dan kan je blog alleen door de titel viraal gaan. Tijd dus om eens in blogtitels te duiken.

Meer aandacht besteden aan de blogtitel loont. Waarom?

De titel trekt de aandacht van de lezer. Een pakkende en informatieve blogtitel trekt de aandacht van potentiële klanten die aan het browsen zijn op Google, op zoek naar informatie over specifieke onderwerpen. Of die jouw artikel toevallig voorbij zien komen op social media. Dit helpt ook voor een betere vindbaarheid in social media. De titel moedigt aan om te klikken, wat zorgt voor meer verkeer naar jouw website. Valt jouw titel niet op? Dan is er altijd een artikel van de concurrent die dat wel doet.

Onderscheidend vermogen. Tussen de honderden andere blogs over hetzelfde onderwerp moet die van jou opvallen om op geklikt te worden. Dat doe je door onderscheidend te zijn.

Het verbetert de SEO. Een goede blogtitel bevat relevante zoekwoorden en zorgt ervoor dat je blog hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt, waardoor meer mensen op de link zullen klikken. Gevonden worden in Google betekent immers niet dat je er ook bezoekers en klanten uithaalt. In Google verschijnen is één ding, daarna moet er nog op je link geklikt worden. De titel speelt daarin een grote rol.

Een goede titel vergroot de deelbaarheid van een blog. En hoe meer mensen je blog delen, hoe meer bekendheid je krijgt, hoe zichtbaarder je wordt en hoe beter je gevonden zult worden. Een goede blogtitel kan de lezer overtuigen om de blog te delen op hun social media kanalen. Hier lees je nog 7 tips om blogs te maken die gedeeld worden.

Het draagt bij aan de branding. Door een krachtige en onderscheidende blogtitel te gebruiken, kun je de merkbekendheid van je bedrijf vergroten en jezelf onderscheiden van je concullega’s.

Het kan een blijvende indruk achterlaten. Je lezer onthoudt sneller een opvallende titel, om later nog eens terug te komen of om je blog te delen.

De titel verhoogt de betrouwbaarheid. Met een goede blogtitel schep je hoge verwachtingen over de inhoud van je blog. De titel zegt iets over de kwaliteit, en dat is precies wat je wilt. Als je deze verwachtingen ook waar maakt met waardevolle blogs, dan schept dat vertrouwen. En zal uiteindelijk zorgen voor meer klanten. Kijk uit met clickbaits, verderop in dit artikel leg ik uit waarom.

Kortom: Elke sterke blogtitel is een investering in je website en onderneming. Voor meer kliks, daardoor meer verkeer naar je website, waardoor meer mensen contact met je zullen opnemen of zich aanmelden voor je aanbod. Dit geldt niet alleen voor bezoekers uit Google, maar ook voor bezoekers vanuit alle social media kanalen en blogs die je deelt in met je e-mailcontacten.

 


Het gebruik van clickbaits: wel of niet?


Een clickbait is een titel, afbeelding of andere inhoud die specifiek als doel heeft om er zoveel mogelijk mensen op te laten klikken. Clickbaits worden met name gebruikt om het website-verkeer te verhogen of om meer advertentie-inkomsten te genereren.

Een clickbait trekt vaak de aandacht tussen alle andere links die iemand ziet. Ze zijn vaak sensationeel, overdreven, of opzettelijk vaag of dubbelzinnig. Clickbaits kunnen misleidend zijn en een andere inhoud suggereren dan dat er daadwerkelijk in het betreffende artikel staat.

En dat is precies het probleem. Zoals ik eerder aangaf: een goede blogtitel schept vertrouwen. Zeker als iemand op de link klikt en in jouw artikel precies het antwoord vindt dat je bezoeker dacht te vinden. Hierdoor gaat je bezoeker verder lezen op je website, je volgen op social media, zich misschien wel inschrijven voor gratis aanbod en komt je bezoeker zeker nog eens bij je terug.

Clickbaits echter leveren vaal een teleurstelling op. En dat wil je echt voorkomen als je van je bezoekers klant wilt maken.

Naar mijn mening kom je als ondernemer verder met eerlijkheid, vertrouwen en het echt willen helpen van jouw bezoekers.

De negatieve gevolgen van misleidende clickbaits

  1. Het kan de reputatie van je onderneming beschadigen als de inhoud van je blog niet overeenkomt met wat je belooft in de titel. Hierdoor loopt het vertrouwen in je bedrijf een deuk op en het komt totaal niet geloofwaardig over. Dit kan ervoor zorgen dat je klanten misloopt.
  2. Clickbaits kunnen zorgen voor een hoger bouncepercentage op je website. Het bouncepercentage is het aantal bezoekers dat een artikel leest en vanuit daar meteen weer weg klikt van je website. Zonder andere blogs of pagina’s te bekijken. En dat percentage wil je zo laag mogelijk hebben. Dit is namelijk niet alleen slecht voor je ranking in Google, maar ook verlies je hiermee bezoekers en daarmee potentiële klanten.
  3. Clickbaits worden vaak gezien als een trucje om de lezer te laten klikken. Wat het natuurlijk ook is. Als dit ook zo overkomt bij je lezer, is dat niet heel goede reclame voor je bedrijf.
  4. Google houdt niet van clickbaits. Deze blogtitels kunnen dus een negatief effect hebben op de SEO van je website.

Voorbeelden van clickbaits

Enkele voorbeeld titels om een idee te krijgen hoe een clickbait eruit ziet:

  • Je zult nooit geloven wat deze beroemdheid heeft gedaan!
  • Deze man verloor 20 kilo in 30 dagen: zó doe jij dat ook!
  • Deze éne truc verhoogt je verkoop met 300%.

Hebben clickbaits ook voordelen?

Jazeker:

  1. Clickbaits zorgen ervoor dat je meer bezoekers krijgt op je website.
  2. Een artikel met een clickbait zal sneller viraal gaan.
  3. Over het algemeen bereik je een wat groter publiek, omdat clickbaits vaak meer mensen aanspreken. Of je daar voor je bedrijf echt iets aan hebt is de vraag.

Wel of geen clickbaits gebruiken?

Persoonlijk ben ik geen fan van clickbaits die misleiden. Een heel artikel lezen kost best veel tijd en die tijd gebruik ik graag voor waardevolle content waar ik echt iets aan heb. En dat gun ik mijn lezers ook.

Door eerlijk en transparant te zijn over wat je te bieden hebt zal je meer loyale en betrokken volgers aantrekken. Mensen die je artikel alleen lezen omdat de titel zo aansprak, maar de inhoud is niet wat je lezer verwachtte, zullen niet snel klant worden. Loyale en betrokken volgers wel.

Je kunt clickbaits echter ook prima op een manier maken zodat de blogtitel wél aanspreekt maar niet misleidend is. In dat geval kun je goede titels maken die aanzetten tot klikken en ook daadwerkelijk samenhangen met de content.

Dit doe ik zelf ook weleens. Wat denk je bijvoorbeeld van deze titel op mijn Colombia-blog: Hoe gevaarlijk is Colombia echt? De 10 grootste risico’s! Wat verwacht je hierin te lezen? Ik schreef dit artikel jaren geleden als een reactie op een zeer negatief artikel over Colombia. Inmiddels is deze blog honderden keren gedeeld op social media en meer dan 55000 keer gelezen.

Je kunt clickbaits dus ook op een positieve manier inzetten, zonder te misleiden, maar wel te verrassen.

Hoe je sterke blogtitels maakt ga ik je nu vertellen.

 


Hoe maak je een sterke blogtitel?


Een goede blogtitel maak je meestal niet in een paar tellen. Ikzelf schrijf voor het typen van een nieuwe blog de titel, maar pas deze aan zodra ik klaar ben met mijn blog. Soms wijzig ik de titel wel een stuk of tien keer.

Neem er dus de tijd voor, want zoals je inmiddels weet is de titel van je blog één van de belangrijkste onderdelen.

Een goede blogtitel:

  1. Is relevant voor je doelgroep;
  2. Bevat tenminste één relevant zoekwoord. Door eerst zoekwoordonderzoek te doen weet je precies waar jouw doelgroep naar zoekt;
  3. Is pakkend geschreven;
  4. Is niet te lang en niet te kort. Check in Yoast SEO of je titel een goede lengte heeft. Hierdoor zal de titel volledig worden weergegeven op de zoekresultatenpagina van Google en in social media feeds;
  5. Bevat emotie. Dit doe je door bepaalde woorden te gebruiken, zoals heerlijk, verrassend, veel voorkomende, magisch en exclusief;
  6. Geeft de lezer een idee wat te verwachten bij het lezen van je blog;
  7. Is uniek en opvallend, kopieer dus nooit titels van je concurrenten;
  8. Is duidelijk, geen cryptische of vage titels. De lezer moet meteen weten waar de blog over gaat;
  9. Wekt de interesse en nieuwsgierigheid van je lezer;
  10. Past bij het onderwerp van je blog.

Ik zie met name veel totaal onduidelijke titels voorbij komen. Waarbij ik geen idee heb waar de blog over gaat. Tip: gebruik deze 10 punten als checklist bij elke blogtitel.

Tips en voorbeelden voor titels waar meer op wordt geklikt

Als je bepaalde elementen gebruikt in je blogtitel wordt er meer op geklikt en is er meer betrokkenheid met je blog. Dat wil zeggen dat de lezer je blog helemaal leest en deze sneller deelt op social media.

Zet dit in een blogtitel voor meer betrokkenheid:

Cijfers

  • “7 Tips voor …”
  • “De top 5 …”
  • “De beste 10 …”
  • “5 Schokkende feiten over …”
  • “11 Gratis tools voor …”

Een vraag

  • “Hoe kun je …?”
  • “Waarom is … beter dan …?”
  • “Wat zijn de voordelen van …?”
  • “Doe jij altijd …? Voorkom dan deze fouten.”
  • “Is … echt een goed idee?”

Actiewoorden

  • “Leer hier hoe je …”
  • “Ben jij …? Doe de test!”
  • “Is jouw …? Ontdek het hier.”
  • “Transformeer je …. De kunst van het …”
  • “Creëer je … De ultieme …”
  • “Vind …. 3 Simpele tips.”

Een belofte

  • “Dit is hoe je …”
  • “De ultieme gids voor …”
  • “Dit zijn de 17 beste …”
  • “Zó maak je de beste …”
  • “Word een expert in … met deze …”

Opvallende woorden

  • “Het geheim van …”
  • “De waarheid over …”
  • “Wat je moet weten over …”
  • “De 5 onbekende feiten over …”
  • “Waarom … gevaarlijk kan zijn.”

Wissel bovenstaande af per blogpost, in combinatie met hoe een goede blogtitel eruit ziet, en je hebt een mooie collectie ijzersterke titels.

 


Tips om blogtitels schrijven te oefenen


Blogtitels schrijven is een kwestie van veel oefenen. Kijk eens bij anderen hoe zij blogtitels schrijven, wat vind jijzelf goede en slechte titels? Waar zou jij wel en niet op klikken?

Laat ook ChatGPT je helpen. Vraag letterlijk: geef mij 5 blogtitels over [het onderwerp] voor [jouw doelgroep] met [zoekwoord].

En over 5 blogtitels gesproken: bedenk zeker in het begin voor elke blog eens wat meer titels. Zet ze in een documentje onder elkaar. Elke titel met een verschillende insteek. En kies daar dan de beste uit.

Schrijf eerst je blog, dat werkt voor mij altijd goed. Eerst schrijven, daarna weet je exact waar het over gaat.

Conclusie

Na een tijdje zal je merken dat het schrijven van sterke blogtitels je steeds beter af gaat en je automatisch die 10 punten mee gaat nemen. En belangrijker: je statistieken in Google Search Console zullen een stijgende lijn laten zien. Oftewel: er zal meer op je blogs geklikt worden vanuit Google door het maken van een betere titel. De laatste tip: je kunt ook met terugwerkende kracht je blogtitels aanpassen en verbeteren. Dus de titels in oude blogs wijzigen. Een goede manier om de kliks vanuit Google te laten toenemen.

 


Hoe maak jij je blogtitels?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Snel blogs schrijven met ChatGPT: wel of niet?
Volgend bericht
Hoe een responsive website maken die je meer klanten oplevert [STAPPENPLAN]

Lees meer!

2 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.