Je website laten maken door een webdesigner | Hier moet je op letten

Succesvolle website maken

Waar moet je op letten als je een website laat maken door een webdesigner? In dit artikel geef ik je handige tips om op te letten als je gaat samenwerken met een webdesigner. Om te voorkomen dat je straks zit opgescheept met een website die niet werkt of dat je zonder enige kennis aan je lot wordt overgelaten. Als webdesigner kom ik soms verbazingwekkende situaties tegen waar ik echt de kriebels van krijg. Nu leer ik zelf ook nog steeds nieuwe dingen van elke website die ik maak en gaat bij mij ook weleens iets niet helemaal zoals het zou moeten, maar dit kan echt niet. Misschien denk je nu ‘waar hééft ze het in vredesnaam over?’. Nou, dat zal ik je vertellen. Ook geef ik je tips voor als je gaat samenwerken met een webdesigner.


Een website betekent vrijheid voor jou als ondernemer


Tenminste, dat is de bedoeling. Want dit geldt zeker niet voor iedereen.

Er zijn vele redenen waarom je bedrijf een website zou moeten hebben, maar stiekem is er nog een andere belangrijke reden: vrijheid. Met een webpagina heb je namelijk de vrijheid om jezelf te laten zien zoals jij het wilt. Om te bloggen wat en hoe je wilt. Om steeds nieuwe projecten, evenementen of wat dan ook op je website bekend te maken. De vrijheid om de wereld te laten kennismaken met jou en jouw bedrijf op jouw manier. Om te werken aan betere vindbaarheid in Google.

Maar niet iedereen met een website ervaart die vrijheid om zichzelf naar buiten te brengen op de manier waarop hij/zij dat wil. Namelijk als iemand geen idee heeft hoe de website eigenlijk werkt.

En geloof me: dat maak ik vaker mee dan me lief is.

Ik ben zelf juist ooit begonnen met bloggen en later websites maken precies om meer vrijheid te hebben in mijn werk en mijn leven. Om te kunnen doen waar ik gelukkig van word en waar ik goed in ben. En dat is precies mijn doel: zorgen dat andere ondernemers dat ook bereiken. Dat ondernemers met een website en bloggen het werk dat ze zo graag willen doen kunnen uitoefenen. Daarmee gevonden worden op Google en social media. En zo meer klanten aantrekken en zichzelf neerzetten als expert.

Helaas is die website voor veel ondernemers echter nog steeds één groot vraagteken.

 


Ik heb totaal geen verstand van websites, dus geef ik letterlijk alles maar uit handen


Snap ik, echt. Maar alles uit handen geven betekent met name dat iemand voor jou de website ontwerpt, in elkaar draait, ondersteuning biedt en de webpagina eventueel onderhoudt. Niet dat je geen idee hebt wat je er eigenlijk mee moet.

Enkele situaties uit de praktijk die ik heel regelmatig tegenkom

  • Ondernemers die al maanden een website hebben en geen idee hebben hoe ze eigenlijk moeten inloggen op hun website;
  • Mensen die al maanden een webpagina hebben en niet weten hoe de website is gemaakt (met WordPress, HTML of wat voor programma dan ook);
  • Ondernemers die wel kunnen inloggen, maar geen idee hebben hoe ze iets moeten aanpassen of hoe een blog te schrijven, en uit angst dat er iets mis gaat dan maar niks doen;
  • Websites die al máánden niet zijn ge-update omdat de maker nooit heeft gezegd dat dat moet en hoe het moet, waardoor de hele website breekt als er eindelijk wordt ge-update;
  • Een website die zo vol staat met onnodige plugins en builders dat ik eerst 1,5 uur bezig ben om de boel op te schonen;
  • Ondernemers die al maanden een website hebben, maar er komen geen klanten via de website. Bij navraag en wat uitzoekwerk blijkt dat de website niet is gekoppeld met Google Analytics, dus iets zeggen over wat er wel en niet werkt op de website en waardoor het zou kunnen komen dat er niemand contact opneemt is lastig;
  • Of dat Google Analytics wel is gekoppeld, maar aan het Google-account van de webdesigner;
  • Mensen die letterlijk alle wachtwoorden onder beheer laten van de webdesigner en daardoor nergens bij kunnen;
  • Zelfs het afgeven van wachtwoorden van Google aan derden wordt makkelijk gedaan, terwijl dat helemaal niet nodig (en niet wenselijk) is;
  • Totaal niet weten of en wat er is gedaan met SEO op de website en zelf ook niet weten hoe SEO in te zetten bij het bloggen.

Kortom: regelmatig tref ik één grote puinzooi aan op een website en dat is niet alleen heel zonde, maar ook heel vervelend voor de ondernemer.

En wat de gevolgen daarvan zijn

Als je niet weet wat te doen met je website, hoe deze aan te passen, hoe en wanneer je moet updaten en wat je bezoekers eigenlijk doen op je webpagina, hoe ga je je website dan effectief inzetten voor meer bereik en meer klanten? Precies. Daarnaast kan een website die nooit wordt ge-update of vol staat met onzinnige plugins simpelweg onoverzichtelijk, onveilig en traag zijn, wat weer andere risico’s met zich mee brengt.

Het gevolg is dus dat je site niet (goed) gaat bijdragen aan de groei van je bedrijf. Je hebt een eigen website maar niet de vrijheid om er mee te doen wat je wilt. En dat is precies niet de bedoeling.

Daadwerkelijk klanten en inkomsten uit je website halen

En dan is er nog iets om rekening mee te houden. Niet alle webdesigners vertellen je wat je moet doen met je website om deze ook daadwerkelijk voor je te laten werken. Je site lanceren om vervolgens te wachten totdat de eerste klanten bij je aankloppen is niet hoe het werkt. Sterker nog: dat gaat nooit werken.

Om klanten en inkomsten uit je website te halen moet je na lancering aan het werk. En het is handig als je webdesigner je daarbij begeleid of tenminste informatie over geeft. Hoe je website je doorlopend klanten en inkomsten oplevert lees je hier. En hier meer tips over wat je moet doen om klanten en inkomsten uit je website te krijgen.

 


Een website laten maken: wat je beter kunt doen als je een webdesigner inhuurt?


Het maakt helemaal niks uit dat je totaal geen verstand hebt van websites maken of niet weet wat bepaalde functies eigenlijk betekenen: je kunt er wel voor zorgen dat je weet wat er gebeurt en je kunt een hoop belangrijke dingen ook makkelijk leren.

Zorg dat je zeker bent dat bepaalde functies zoals Google Analytics gekoppeld worden aan jouw account. Zorg dat je je eigen wachtwoorden hebt. Verzeker jezelf ervan dat je nadat de website klaar is je deze zelf kunt aanpassen en/of onderhouden. En daarmee bedoel ik uiteraard niet het design helemaal veranderen, maar bijvoorbeeld tekst en foto’s aanpassen, een blog schrijven en publiceren, een nieuw evenement maken en toevoegen, nieuwe reviews publiceren, zelf achter de schermen van je website kunnen, je website updaten, belangrijke functies zoals Google Analytics tenminste kunnen openen; dat soort dingen.

Zoek vooraf even uit wat een goed platform of programma is om een website mee te maken en zoek vervolgens iemand die daarin gespecialiseerd is. Geef nooit je Google wachtwoord weg, dit is helemaal niet nodig.

Je kunt vooraf bijvoorbeeld in ieder geval deze vragen stellen aan je webdesigner:

  • Kan ik na afloop MAKKELIJK mijn website zelf aanpassen en beheren?
  • Niet alleen foto’s en teksten, maar kan ik ook nieuwe pagina’s maken en gaan bloggen. En hoe doe ik dat?
  • Ga je me ook uitleggen hoe ik teksten en foto’s aanpas en hoe ik een blog maak en publiceer?
  • Waarmee maak je mijn website? In WordPress? Waarom?
  • Welk WordPress thema ga je gebruiken en waarom? Kan ik hier ook zelf makkelijk mee werken?
  • Heb je handleidingen voor me om mee aan de slag te gaan als mijn website klaar is?
  • Hoe verloopt de koppeling met Google Analytics en Google Search Console? Doe jij dat of ga je me uitleggen hoe ik dat zelf kan doen?
  • Welke wachtwoorden heb je van mij nodig?
  • Krijg ik ondersteuning nadat de website online is en zo ja voor hoe lang en wat voor ondersteuning precies? Of moet ik daar extra voor gaan betalen?

Vergeet niet dat een webpagina niet binnen een week klaar is. Lees hier hoe lang het duurt om een website te (laten) maken.

Natuurlijk zijn er bepaalde dingen die ideaal zijn om altijd aan je webdesigner uit handen te geven

Zoals updaten, fouten op de website aanpakken, functies die opeens niet meer werken oplossen, een nieuwe pagina maken in hetzelfde design als de rest van de website of het installeren van een nieuwe functie die je graag wilt.

Sommige ondernemers vinden het juist fijn om zo veel mogelijk uit handen te geven. Ik heb ook klanten waarvoor ik onderhoud en aanpassingen doe, zoals nieuwe pagina’s maken, even een fotootje wisselen, een tekst invoegen; dat soort dingen. Dat is natuurlijk helemaal prima en ook dát levert vrijheid op! Maar dan nog: zorg dat je op de hoogte bent, dat je weet hoe je website globaal in elkaar zit, dat je je wachtwoorden hebt en weet hoe die te veranderen, en dat je in ieder geval achter de schermen kunt om overzicht te houden.

Een professionele website laten maken door mij betekent het hele pakket. Ik vind het namelijk heel belangrijk dat jij alle vrijheid hebt om met je website aan de slag te gaan. Daarom krijg je toegang tot mijn online academy vol video’s over hoe je je webpagina aanpast en update. En geef ik 1 jaar ondersteuning. Nog geen idee wat er op je website moet komen? Geen probleem, ook daar help ik je mee. Veel werk? Ja, maar ook een héél leuk proces!

 


De vrijheid die ik ervaar in zowel mijn werk als mijn leven geef ik graag door aan mijn klanten. Hoe belangrijk is die (online) vrijheid voor jou?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Hoe lang duurt het om een website te (laten) maken?
Volgend bericht
Hoe je website je zomaar heel onverwacht toffe dingen kan opleveren

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.