Hoe maak je je website vindbaar in ChatGPT en andere AI-tools? | SEO, GEO en AEO uitgelegd

AI, Bloggen

Het zoekgedrag van mensen verandert. Zeker met de komst van generatieve AI-tools zoals ChatGPT en Gemini. Mensen willen makkelijk en snel antwoord op hun vragen en zoekopdrachten worden daarom steeds specifieker. Heel fijn dat AI hierop inspeelt, maar voor jou als ondernemer verandert daarmee ook de manier waarop je je website online vindbaar maakt. Je hebt nu niet alleen maar zoekmachineoptimalisatie voor Google (SEO) maar ook optimalisatie voor snelle vraag-antwoord opdrachten (AEO) en voor AI-tools (GEO). Om je onderneming goed online vindbaar te maken én te houden, nu en in de toekomst, kom je er helaas niet meer onderuit om je naast SEO ook te richten op GEO en AEO. Gelukkig klinkt het ingewikkelder dan dat het daadwerkelijk is. In dit artikel vertel ik je precies hoe je je bedrijf online vindbaar maakt in ChatGPT en andere AI-tools door middel van GEO en AEO.


Wat zijn generatieve AI-tools?


Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die nieuwe content creëert. Denk aan tekst, afbeeldingen, muziek, video’s of zelfs code. Generatieve AI-tools gebruiken machine learning om antwoorden te genereren of simpele taken uit te voeren op basis van de criteria die je invoert (de prompt).

Voorbeelden van generatieve AI-tools

De meest bekende generatieve AI-tools zijn ChatGPT (OpenAI), Google Gemini, JasperAI, MidJourney en DALL-E. Hier lees je hoe je ChatGPT gebruikt voor het schrijven van blogs.

Ook zijn er vele WordPress AI-plugins waarmee je op je website content kunt maken. En kun je ook met AI je website maken.

Daarnaast heeft ChatGPT tegenwoordig ook een zoekfunctie: SearchGPT. Hiermee kun je met AI op het Internet zoeken. Net als bij Google, alleen krijg je geen lijst met links, maar directe antwoorden. Om met je website in de resultaten van zowel de zoekfunctie als de chatbot terecht te komen, is SEO niet meer genoeg. Daarom duiken we nu in GEO en AEO.

 


Waarom zou je je website optimaliseren voor AI-tools?


Generatieve AI-tools zoals ChatGPT en Gemini hebben de potentie om zoekmachines te vervangen als primaire bron van informatie. Gebruikers verwachten directe antwoorden in plaats van een lange lijst met links, zoals in Google wordt gegeven. Deze snelle opkomst van generatieve AI verandert de manier waarop we online zichtbaar zijn. SEO blijft belangrijk, maar GEO en AEO worden essentieel als je met je bedrijf vindbaar wilt blijven in een wereld waar AI steeds meer de voorhand neemt.

En dat niet alleen: ook in Google is de weergave van de zoekresultaten veranderd. Hier worden nu kant-en-klare antwoorden gegeven, nog voor de lijst met zoekresultaten. En dat is wat mensen willen: snel antwoord op hun vraag.

Als jouw website niet is geoptimaliseerd voor deze nieuwe technologie, loop je het risico om minder zichtbaar te worden. En dat verlaagt de vindbaarheid van je onderneming bij jouw doelgroep. Door je website nu al te optimaliseren voor AI-tools, zorg je ervoor dat je ook op op de lange termijn vindbaarheid bent.

Misschien heb je in je website-statistieken van Google Analytics wel al gezien dat er steeds meer mensen op je website komen via ChatGPT. Bij mij is dit echt een opvallende stijging in ieder geval (al komen nog steeds bijna al mijn bezoekers via Google). Dit geeft aan dat steeds meer mensen zoeken via AI-tools en hierop inspelen met je onderneming niet een slecht idee is.

 


Wat is het verschil tussen SEO, GEO en AEO?


SEO richt zich op het zichtbaar maken van je website in zoekmachines, zoals Google.
GEO optimaliseert je content om opgenomen te worden in de antwoorden van generatieve AI-tools.
AEO zorgt dat je content als direct antwoord wordt gebruikt in Google, AI-tools en spraakassistenten zoals Siri en Alexa.

 

Laten we elke eens dieper bekijken.

 


Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)?


SEO heeft als doel om je website online vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google en Bing. Hierbij ligt de focus op het gebruik van zoekwoorden, backlinks, technisch SEO en een uitstekende contentstrategie waarin je heel veel waarde weggeeft aan je doelgroep.

Dit doe je door op je website content te creëren (zoals door te bloggen en landingspagina’s te maken) die goed vindbaar word in zoekmachines en die jouw doelgroep aanspreekt. Met andere woorden: content waar jouw doelgroep naar zoekt op Google en waarin jij het antwoord geeft op hun probleem of zoekvraag.

Hier leer je alles over SEO en hoe je het toepast.

 


Wat is GEO (Generative Engine Optimization)?


GEO is het optimaliseren van je website zodat generatieve AI-tools, zoals ChatGPT, jouw website gebruiken voor hun antwoorden. In AI-tools zoals ChatGPT vind je verwijzingen naar de bron van het antwoord, en dat kan jouw website zijn. Daarnaast wil je waarschijnlijk ook in de zoekresultaten van AI-zoekmachines bovenkomen als jouw doelgroep een zoekopdracht doet.

Bij GEO ligt de focus op semantiek, betrouwbaarheid en gestructureerde data. Vooral semantiek speelt hierin een belangrijke rol, omdat generatieve AI-modellen werken op basis van betekenis en context van tekst. Dit speelt ook een rol bij SEO, maar daar zijn specifieke zoekwoorden veel belangrijker. Bij semantiek daarentegen, gaat het meer over de betekenis en context van de inhoudt. Die moeten aansluiten bij de zoekintentie van jouw doelgroep. Met GEO speel je daar meer op in.

 


Wat is AEO (Answer Engine Optimization)?


AEO is een strategie die gericht is op het optimaliseren van content zodat het direct kan worden gebruikt als antwoord in traditionele zoekmachines (zoals Google), generatieve AI-tools (zoals ChatGPT en Gemini) en bij spraakassistenten (zoals Siri en Alexa). Het gaat verder dan traditionele SEO, omdat het zich specifiek richt op het geven van duidelijke, betrouwbare, en directe antwoorden op vragen.

AEO wordt steeds belangrijker in zowel SEO als GEO. Want niet alleen in AI-tools zoals ChatGPT zie je direct de antwoorden op vragen, maar sinds de opkomst van AI maakt ook Google hier gebruik van. Test het maar eens uit: stel Google een vraag en kijk naar alle extra vragen met direct het antwoord eronder die dan tevoorschijn komen.

Daarmee is AEO belangrijk voor zowel je vindbaarheid in Google als in AI-tools. En zou je dit altijd samen met SEO moeten gebruiken.

De bedoeling hiervan is, is dat de persoon die de zoekopdracht uitvoert meteen het antwoord ziet en niet hoeft door te klikken naar allerlei websites. Echter, als jouw website bij het lijstje vragen komt te staan en je geeft het beste antwoord, dan is het wel een stuk waarschijnlijker dat er naar jouw website wordt doorgeklikt in plaats van naar je concurrent.

 


STAPPENPLAN | Hoe optimaliseer je je website voor Google, ChatGPT en andere AI-tools door middel van SEO, GEO en AEO?


Het beste is om SEO, GEO en AEO te combineren. Zo blijf je vindbaar in Google, maar word je nu en vooral in de toekomst ook vindbaar in ChatGPT en andere AI-tools. SEO is wel wat uitgebreider dan deze stappen. Wil je weten wat SEO allemaal inhoudt? Download dan de gratis SEO-checklist.

Stap 1. Schrijf op een gebruiksvriendelijke en natuurlijke manier (SEO en GEO)

Je bent misschien gewend om je teksten vol te stoppen met zoekwoorden, maar het is aan te raden dat niet te doen. Schrijf content die voor zowel je lezer als voor zoekmachines en AI-tools begrijpelijk en natuurlijk is. Daar staan natuurlijk ook zoekwoorden in, maar niet geforceerd.

AI-modellen kunnen steeds beter de waarde en inhoud van content herkennen, zonder dat het nodig is om bepaalde zoekwoorden in extremen te gebruiken. Het beste is om je te focussen op de leesbaarheid, duidelijkheid en relevantie. Daarmee sluit je ook beter aan op de zoekintentie van je doelgroep. Dat kan perfect in blogs.

Maak daarom content die diepgaand en relevant is, met duidelijke antwoorden op veelgestelde vragen. Vermijd oppervlakkige teksten: gedetailleerde uitleg en achtergrondinformatie zijn essentieel. Ook vakjargon kun je hiervoor prima gebruiken (wel uitleggen wat het betekent).

Stap 2. Gebruik gestructureerde data (GEO en AEO)

Gestructureerde data helpt AI-tools en zoekmachines om verschillende elementen van je content te identificeren. Hierdoor is het duidelijker voor zoekmachines wat er op je website staat. Door de context van je content te begrijpen is het makkelijker dit te gebruiken in hun antwoorden.

Dit is een technisch werkje genaamd schema markup. De Google helper voor gestructureerde gegevensopmaak kan je helpen. Met de Rich Results Test kun je kijken welke schema-elementen er op jouw website of een specifieke pagina staan.

Veelvoorkomende schema’s zijn:

  • FAQ schema voor veelgestelde vragen.
  • HowTo schema voor stapsgewijze handleidingen.
  • Article schema voor blogs en nieuwsartikelen.

In Yoast SEO kun je dit per pagina gemakkelijk aangeven onder het kopje ‘schema’. Dit is per pagina of blog, niet per onderdeel.

Stap 3. Focus op betrouwbaarheid, autoriteit en expertise (SEO, GEO en AEO)

Publiceer feitelijk juiste, goed onderbouwde content en toon je expertise. Dit is niets anders dan het bekende EEAT: Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Een concept dat je ook zou moeten toepassen in SEO. In deze gratis masterclass vertel ik je er alles over.

Het doel is om je content zo relevant en betrouwbaar mogelijk te maken. Zorg ervoor dat je content gebaseerd is op feiten, goed onderzocht is en dat je expertise duidelijk zichtbaar is. Dit doe je door bijvoorbeeld te verwijzen naar onderzoeken of andere bronnen buiten jouw website. Maar ook door over één onderwerp meerdere blogs te schrijven, zodat het duidelijk is dat dit jouw expertise is. En niet te vergeten: backlinks. Dat zijn links op andere websites naar jouw website. Content die wordt gelinkt vanaf betrouwbare bronnen, wordt eerder opgenomen in AI-antwoorden én in Google.

Ook reviews kunnen hieraan bijdragen. Verzamel bijvoorbeeld reviews op Google om te laten zien dat je betrouwbaar bent. Houd ondertussen je content up-to-date. Werk verouderde content bij en zorg dat contactinformatie altijd actueel is.

Stap 4. Gebruik lange zoekzinnen en natuurlijke vragen (SEO, GEO en AEO)

AI houdt van natuurlijke taal. Om zichtbaar te worden in ChatGPT heeft het daarom weinig zin om je teksten vol te proppen met zoekwoorden.

Gebruik in plaats daarvan vraag-gebaseerde zoektermen. Dat zijn lange zoekzinnen (longtail zoektermen) en vraagvormen, zoals: “Hoe maak ik mijn website AI-vriendelijk?” en “Wat is de beste manier om mijn content voor ChatGPT te optimaliseren?”.

Kortom: bedenk je waar jouw doelgroep letterlijk naar zoekt. Wat zouden zij intikken in (AI) zoekmachines? Gebruik dat in je content.

Om te achterhalen welke vragen mensen stellen zijn er een paar handige tools die je kunt gebruiken:

Stap 5. Antwoord vragen direct (AEO)

AEO speelt in op de veranderende manier van zoeken. Mensen stellen een vraag en willen meteen antwoord. Vind eerst de vraag (stap 4) en dan geef je direct antwoord op de vraag. Eigenlijk net zoals ik heb gedaan in het artikel dat je nu aan het lezen bent. Pas na het antwoord kun je uitwijken naar extra informatie.

Dit kun je heel goed toepassen in blogs of op landingspagina’s.

Nog even op een rijtje:

  1. Verwerk de specifieke vraag in je tekst zodat AI én Google deze direct herkent. Dit kun je doen door de vraag als subkop te stellen, dan valt deze meteen op.
  2. Geef meteen onder de vraag kort en bondig het antwoord. Hoe sneller AI het antwoord kan vinden, hoe sneller jouw antwoord wordt gebruikt.
  3. Pas daarna kun je uitweiden over het onderwerp. Mocht je dat willen natuurlijk. Maar het is zeker goed om zoveel mogelijk relevante en waardevolle content te schrijven voor een goede positie in zoekmachines.

Optioneel: gebruik lokale SEO voor AI-tools (SEO en GEO)

Lokale SEO is SEO waarmee je vindbaar wordt in jouw dorp, stad of regio. En zo klanten bij jou dichtbij bereikt. Hier lees je precies hoe je je website vindbaar maakt voor klanten in de buurt. Op Google dus. Dit is uiteraard niet voor iedereen van toepassing. Ikzelf bijvoorbeeld richt mij op klanten over de hele wereld. Maar als je een lokale onderneming hebt is dit wel heel handig.

Nu kun je dit ook prima toepassen voor je vindbaarheid in ChatGPT of Gemini. Want ook daar zoeken mensen steeds meer lokaal. De belangrijkste pijlers om in ChatGPT genoemd te worden met je lokale bedrijf:

  • Houd je Google Bedrijfsprofiel up-to-date.
  • Schrijf informatie in natuurlijke taal. Zoals: “De beste plekken om koffie te drinken in Amsterdam”.
  • Gebruik lange zoektermen. Zoals: “Hoe laat opent het museum in Rotterdam?”.
  • Zorg dat de gegevens op je website en social media actueel zijn.

 


Wat is jouw intentie met bloggen? | Zo pas je SEO, AEO en GEO makkelijker toe.


We hebben het nu veel over de zoekintentie van jouw doelgroep op Google en AI-tools, maar hoe zit het met jouw eigen intentie? Ik zie vaak dat ondernemers zich in allerlei bochten wringen om vindbaar te worden, maar er is een manier waarop je dit op een natuurlijke manier kunt doen zonder veel moeite.

Natuurlijk is het verstandig om wel te weten hoe SEO, GEO en AEO werken en dit toepassen. Maar als je dat eenmaal weet, dan is er een makkelijkere oplossing.

Want wat is jouw intentie met bloggen? Wil je vooral heel goed gevonden worden en veel klanten binnenhalen en maakt de rest niet zoveel uit? Of wil je jouw doelgroep echt helpen met jouw expertise?

Dat zijn twee heel verschillende intenties. Bij de eerste is het waarschijnlijk dat je er zo min mogelijk moeite in wilt stoppen en af en toe een beetje optimaliseert. Bij die tweede ga je dingen doen die je doelgroep helpen en die ervoor zorgen dat je automatisch goed vindbaar wordt.

Dit is meteen een mooie motivatie om mee af te sluiten: waarom doe je wat je doet? Waarschijnlijk omdat je jouw doelgroep met jouw expertise wilt helpen. Dus doe dat ook op je website! Schrijf blogs met de intentie om jouw lezers écht te helpen. Lees je tekst goed door en verplaats je in je lezer die bij de eerste letter nog niks weet. Help je je lezer echt met dit artikel? Of ontbreekt er een hoop waardevolle informatie? Is je blog goed leesbaar? Kan je bezoeker door het artikel scannen?

Als jij namelijk teksten schrijft waarmee je jouw doelgroep écht helpt, dan zijn deze teksten meestal als vanzelf voor een groot deel al helemaal kant-en-klaar SEO-, GEO- en AEO-geoptimaliseerd. Zeker als je weet hoe het werkt en je het automatisch toepast.

Succes!


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Locatie onafhankelijk werken | Handige tips voor online ondernemers

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.