9 Krachtige social media tips om je blog te laten groeien

Bloggen, Zelfstandig ondernemen

We weten allemaal dat social media je blog en je bedrijf naar een hoger niveau kan tillen. Echter, dit ook daadwerkelijk voor elkaar krijgen klinkt makkelijker dan dat het is. Of je nu bent gaan bloggen voor je bedrijf of bijvoorbeeld een reisblog hebt maakt niet uit. Om meer zichtbaarheid, bezoekers en klanten uit bloggen te halen is de combinatie van onder andere SEO, het schrijven van waardevolle teksten én social media een gouden. In deze blog lees je daarom 9 krachtige tips om social media in te zetten voor de groei van je blog en daarmee je bedrijf. En als bonus geef ik je ook nog een paar algemene tips voor sociale media waar je direct mee aan de slag kunt. Let’s go social!


Hoe kom je snel aan lezers voor je nieuwste blog?


Of je nu voor je bedrijf blogt of bijvoorbeeld een reisblog hebt: dit werkt hetzelfde. Als je groot wilt worden met bloggen moet je onder andere zorgen voor een goede SEO en interne link structuur. Echter, je komt niet binnen een week bovenaan Google met je nieuwe blog. SEO is een proces dat even duurt en je vooral op de lange termijn heel veel oplevert. Je met bloggen alleen focussen op de korte termijn effecten is één van de meest voorkomende blog-fouten die succes belemmeren. Het duurt dus even voordat je gaat groeien met je blog en voordat je gevonden wordt door Google.

Door goed gebruik van social media kun je je bezoekersaantallen, bekendheid en zichtbaarheid een enorme boost geven. Of je nu gaat beginnen met bloggen of als je al even bezig bent. De combinatie van deze twee kan heel goed werken. En je snel lezers en volgers opleveren. Zeker als je net bent begonnen is social media de eerste plek waar je bezoekers vandaan haalt. Daarnaast, ook als je al jaren een blog hebt, wordt een nieuwe blog eerst gelezen via social media, en pas later goed vindbaar op Google.

 


Waar moet je rekening mee houden als je aan de slag gaat met social media voor je blog?


Het inzetten van social media voor je blog en je bedrijf kan je bezoekersaantallen en volgers dus een enorme boost geven én je meer zichtbaarheid en bekendheid opleveren. Echter, om dat voor elkaar te krijgen is het goed om rekening te houden met de volgende punten.

Social media werkt alleen als je het leuk vindt

Social media kost tijd en inzet. De juiste foto’s maken/uitkiezen, steeds weer nieuwe teksten schrijven, frequent posten, sociaal zijn (het is immers ‘sociale media’) en er ook blij van worden. Krijg je daar de kriebels van, dan gaat social media aanvoelen als iets dat ‘moet’ gebeuren en zal het er op den duur bij inschieten.

Het hangt ook nog af van het sociaal medium dat je kiest wat je ervoor moet doen. Facebook en Instagram bijvoorbeeld zijn er echt om interactie te creëren, zoals likes en reacties, en wil je dat je publicaties gedeeld worden. Op LinkedIN ben je meer aan het netwerken en is een meer formeel sociaal medium.

Kies twee of drie social media kanalen uit om je op te focussen. Dat maakt het leuker en makkelijker.

Wil je wel alle voordelen van social media, maar heb je er zelf geen tijd voor? Dan is dit een onderdeel dat je prima aan een virtual assistant kunt uitbesteden.

Waar zit je doelgroep?

Bij het uitkiezen van de social media kanalen waar je je op gaat focussen is het wel belangrijk dat je doelgroep daar ook te vinden is. Je kunt natuurlijk als een gek je nieuwste blog in allerlei Facebook-groepen droppen en delen op je eigen vers-gemaakte Facebook-pagina, maar als je doelgroep juist op LinkedIN zit dan heb je hier weinig aan. Zoek dus vooraf goed uit waar jouw doelgroep zich bevindt.

Je moet hiervoor eerst heel goed weten wie je doelgroep eigenlijk is. Heb je je doelgroep nog niet duidelijk, dan werkt eigenlijk niets heel goed, ook bloggen niet. Begin daar dus mee.

Verbinden met je volgers

Eén van de hoofddoelen van social media is een verbinding maken met je volgers en potentiële klanten. En hen betrekken bij wat je doet en bij je leven. Social media is ideaal om een band te creëren met je volger. Die band kan er later voor zorgen dat iemand zich bijvoorbeeld inschrijft op je e-maillijst of klant van je wordt. Je volgers leren je kennen, gaan je vertrouwen en je leuk vinden. Oftewel: je vergroot de know-like-trust factor.

Social media is dus ideaal om een community op te bouwen en je merk persoonlijker te maken. En ook dingen te delen over jouw leven en te laten zien wie er achter jouw bedrijf zit.

Ook met bloggen bereik je dit, maar over het algemeen is een verbinding maken met je potentiële klant krachtiger en effectiever op social media. Een combinatie van de twee werkt het beste. Wil je dit voor elkaar krijgen, dan moet je aanwezig zijn op social media, en dat kost tijd.

Bloggen op Facebook

Je kunt ook gaan bloggen op Facebook. Dit is echter veel minder effectief dan bloggen op je eigen website. Hier lees je waarom.

 


9 Krachtige social media tips om je blog te laten groeien


Ik kan je natuurlijk standaard tips geven, zoals ‘maak een Facebook-pagina aan voor je bedrijf’ en ‘begeef je op Instagram’, maar dat ga ik dus niet doen. Juist wil ik je tips geven die a) minder voor de hand liggen en b) die je misschien nog niet kent/uitvoert maar die wel veel opleveren. Aan de slag dus!

1. Laat je blog en social media letterlijk samenwerken

Het zal je verbazen hoe vaak ik een blog tegenkom waarop ik echt moet zoeken naar de mogelijkheid om deze te delen. Iets dat vreselijk irritant is voor je lezer en voor jou een gemiste kans. Als ik een blog of nieuwsartikel lees die ik dolgraag op social media of bijvoorbeeld via What’s App wil delen, maar die mogelijkheid is er niet, word ik daar echt een beetje kriegel van. Zorg er simpelweg ALTIJD voor dat je blog gedeeld kan worden. Met andere woorden: plaats deelknoppen onderaan je blog zodat iemand jouw super interessante artikel binnen 2 seconden kan delen. Dat levert enorm veel bereik op en mogelijk nieuwe volgers.

Hier lees je 7 tips om ervoor te zorgen dat je blogs maakt die gedeeld worden door je lezers.

Mocht je denken dat dit toch niet gedaan wordt. Ik kan je verzekeren, dat als jij interessante en super waardevolle content schrijft, dat mensen dit willen en ook daadwerkelijk zullen delen.

Er zijn ook tools waarmee je kunt zien hoe vaak bepaalde links (pagina’s en blogs) op je website zijn gedeeld op Facebook. Ikzelf gebruik daarvoor Mangools. Je kunt ook deelknoppen van SUMO op je website zetten, waarbij je kunt zien hoe vaak je blog per sociaal medium is gedeeld.

En daar heb je dan meteen je bewijs dat deelknoppen op je website echt zijn werk doen en je je blog automatisch laat samenwerken met sociale media.

2. Promoot andere bloggers

Of je nu blogt voor je bedrijf of dat je een ander soort blog hebt: een blog van bloggers die over een soortgelijk onderwerp schrijven delen in jouw netwerk werkt als een tierelier. Af en toe een interessante blog delen van een mede-blogger zorgt ervoor dat die mede-blogger vaak heel blij is hetzelfde gaat doen voor jou. Wat je geeft krijg je terug. In dit geval een tevreden volger, een groter bereik en nieuwe volgers.

Andere bloggers promoten kan gemakkelijk op zowel Facebook, Twitter, LinkedIN, Pinterest en Instagram. In je Instagram stories bijvoorbeeld verwijzen naar die ene superleuke blog die je net hebt gelezen, met een tag naar de auteur. Nog leuk om te doen ook!

3. Zoek je doelgroep op

Steeds op welk social medium dan ook je blog op je eigen pagina delen werkt (langzaam), maar er is iets dat nog veel beter werkt. Namelijk niet iedereen die mogelijk geïnteresseerd is in jouw diensten of schrijfsels volgt jou al. Dus moet je je netwerk uitbreiden en jezelf bekend maken bij potentiële geïnteresseerden, volgers en klanten.

Hoe doe je dat? Door zelf actief op zoek te gaan naar je doelgroep. Dit kan op elk social medium, maar met name Facebook, Instagram en Twitter zijn hiervoor ideaal.

Om even Facebook als voorbeeld te nemen. Op Facebook vind je miljoenen groepen voor van alles en nog wat. Facebook-groepen over WordPress, yoga, reizen, ondernemen, emigreren, businesscoaches, VA’s en over zo’n beetje alles dat je nog meer kunt bedenken. Dus ook over jouw vakgebied.

Je voelt ‘m al aankomen: zoek die groepen op, maak jezelf lid en zorg dat je aanwezig bent. Daarmee bedoel ik dus niet dat je nu direct je nieuwste blogs moet gaan spammen. Dat werkt vaak namelijk nogal averechts of mag überhaupt niet (tenzij de groep daarvoor is bedoeld).

Hoe vergroot je dan je zichtbaarheid, bezoekersaantallen en zelfs het aantal volgers op je eigen social media pagina’s?

Ben aanwezig. Bekijk de vragen die gesteld worden. Geef nuttige antwoorden, probeer mensen te helpen. Doe dit zowel met als zonder link naar een bepaalde blog. Heeft iemand bijvoorbeeld en heel specifieke vraag waarop jij precies gisteren het uitgebreide antwoord in een blog hebt gezet, dan kun je op die vraag reageren met een tekstje en de link.

Maar ook reageren zonder link werkt. Daarvoor moet je wel zorgen dat je persoonlijke profiel helemaal up-to-date is. In het geval van Facebook bijvoorbeeld moet iemand die, nadat jij dat enorm nuttige antwoord hebt gegeven, doorklikt naar jouw profiel al je social media kanalen met links zien, je website-link en wat je doet. En voilá, je hebt de aandacht getrokken en mogelijk een nieuwe volger.

Dit kun je ook op Instagram doen door bijvoorbeeld reacties te geven op posts van jouw doelgroep. Zorg ook op Instagram voor een goede bio-tekst en een sterke link in bio. En koop nooit Instagram volgers. Daarmee bereik je totaal je doelgroep niet.

Laat je doelgroep jou vinden

Tegenwoordig wordt social media steeds meer gebruikt als zoekmachine, waardoor je je ook kunt richten op social media SEO. Daarmee vergroot je je vindbaarheid en zal je doelgroep jou makkelijker kunnen vinden.

4. Goede teksten schrijven voor social media posts en interactie uitlokken

Of je nu een blog deelt of iets post zonder link: de tekst die erbij hoort moet goed zijn. Post dus nooit een blog zonder inleidend tekstje. Gegarandeerd dat er anders maar weinigen op gaan klikken.

Een tekst voor social media kan lang of kort zijn. Maar het belangrijkste is dat het waardevol is. Net als je blog dus. Geef tips en informatie weg, vertel iets inspirerends, deel een bijzondere ervaring, deel iets uit je persoonlijke leven of roep herkenning op. Al deze dingen, zeker goed afgewisseld, zijn waardevol.

Weet ook waar je wat deelt. Op zowel Facebook als Instagram bijvoorbeeld, in geval van een account voor je bedrijf, kun je bijvoorbeeld een foto van jou met een drankje op het strand delen met als tekst ‘lekker een dagje relaxen’, maar dit hoort wat mij betreft meer thuis in je stories.

Het beste om te achterhalen wat werkt voor jou is door in je social media statistieken te duiken. Met andere woorden: kijk welke posts en foto’s de meeste likes en interactie opleveren, waar die posts over gaan en schrijf daar meer van. Op deze manier achterhaal je wat je doelgroep wil en behoefte aan heeft, en daar kun jij mooi op inspelen.

Iets om niet te vergeten: interactie uitlokken op social media. Ik weet persoonlijk nooit zo goed hoe ik moet reageren op posts waar geen vraag in staat, tenzij het een inspirerende tekst is die herkenning oplevert of nuttige informatie geeft. Maar iets heel algemeens, zoals ‘het is weer volle maan’, daar reageer ik zelf dus nooit op. Jij wel?

Interactie bevorderen kan ook heel goed via stories, met name op Instagram. Denk aan vragen stellen, anekdotes vertellen, polls houden, dat soort dingen.

Moraal van het verhaal: schrijf teksten die mensen willen lezen en delen en zorg ervoor dat je interactie stimuleert. Daarmee leer je leuke nieuwe mensen kennen, worden je volgers bekend met jou en krijg je sneller nieuwe volgers en lezers. Die later mogelijk klant worden.

5. Post blog-content vaker

Behalve deze vele voordelen van bloggen voor je bedrijf, is er nog een groot voordeel: bloggen zorgt ervoor dat je eigenlijk nooit zonder social media inspiratie zit. Hoe meer blogs je hebt gepubliceerd hoe meer content je ook voor social media hebt. En daar kun je 2 dingen mee doen:

  1. Je blog vaker delen (eens per 2 maanden bijvoorbeeld);
  2. Stukken uit je blog halen en er een social media post van maken. Voorbeeld: ik kan 9 posts maken van alleen al deze blog: elke publicatie een social media tip voor bloggers. Hiermee kun je trouwens ook oudere blogs weer eens onder de aandacht brengen.

Dit gezegd te hebben, hier nog een extra tip: kijk in Google Analytics welke blogs het meest populair zijn en deel die wat vaker. Daarmee krijg je niet alleen nóg meer lezers, nieuwe volgers en meer bekendheid, maar een populaire blog wordt ook graag gedeeld door jouw volgers en dat genereert dubbel zoveel bereik.

Bloggen levert je dus niet alleen meer zichtbaarheid, een hogere positie in Google en een expertstatus op, ook zorgt bloggen ervoor dat je altijd content hebt voor social media. Heerlijk.

6. Post frequent en maak het jezelf makkelijk

Net als met bloggen zelf is ook frequent posten op social media een goed idee. Daarmee ben je immers meer sociaal aanwezig en aangezien niet al jouw volgers elke post zien maakt dat je bereik ook groter. Het algoritme bepaalt wie wat te zien krijgt, dus hoe vaker jij post hoe meer je bereikt. Hier een onderzoekje van HubSpot over hoe vaak je zou moeten posten op sociale media voor meer kliks. Zoals je ziet hoef je het dus helemaal niet zo bont te maken.

Frequent en consistent posten kan best lastig zijn. En ik zeg ook altijd: doe ook wat goed voelt. Het moet immers wel leuk blijven. Om te voorkomen dat je veel zit te forceren en elke keer het gevoel hebt iets te ‘moeten’ posten, kun je je posts inplannen. Ik doe dat zelf ook, waardoor ik alles schrijf op een moment dat ik het wil en inspiratie heb, om de boel vervolgens op mijn publicatie-moment online te plaatsen.

Scheelt een hoop tijd en frustratie kan ik je vertellen.

De volgende online tools gebruik ik voor mijn social media kanalen:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel groot fan ben van Later en je eerder Planoly zal aanraden. Een heel fijne tool om je Instagram posts te schrijven en in te plannen op de computer en om hashtag-lijsten te maken.

Alleen mijn Facebook en LinkedIN posts (die wil ik namelijk om 9AM Nederlandse tijd online hebben) laat ik automatisch online komen. Ik zet in Planoly en Later alleen alles klaar, maar publiceer het handmatig. Omdat alles al klaar staat is dat klusje echter in een mum van tijd geklaard.

Hier vind je alle andere handige Instagram apps die ik gebruik voor posts en Insta stories.

7. Zorg voor een goede beschrijving, titel en foto van je blog

En dan bedoel ik in verband met social media met name de manier waarop je blog op social media verschijnt zodra je deze deelt. Een reden om voor WordPress te kiezen voor het maken van je website: installeer de Yoast SEO plugin en je kunt dat tekstje dat onder je blog verschijnt op bijvoorbeeld Facebook, de titel en de foto daar specifiek op aanpassen.

Die foto is trouwens een erg belangrijke, aangezien dat vaak het eerste is dat de aandacht trekt. Gebruik dus een mooie en aansprekende foto’s. Hier tips voor fotografie op je website.

8. Vertel je volgers wat ze moeten doen

Net als op een website, werken calls-to-action ook heel goed op sociale media. Deel je een blog? Zet er dan naast een inleidend stukje ook een call-to-action in. Bijvoorbeeld: klik op de link in bio om de blog te lezen. Het maakt niet zoveel uit hoe je het precies zegt, als jouw post maar aanzet tot actie.

9. Zet Instagram hashtags effectief in

Het is heel verleidelijk om hashtags te zoeken van dingen die voorkomen in bijvoorbeeld een foto of tekst. Dus stel dat je met een appel op de foto staat, dan kun je de hashtag #appel gebruiken.

De vraag is echter of dat wel zo effectief is.

Nee, is het antwoord. De juiste hashtags om jouw Instagram te laten groeien vind je door hashtag-onderzoek te doen.

En daar komen we weer terug op de doelgroep. Want om jouw doelgroep naar je Instagram posts te krijgen moet je dus hashtags gebruiken die jouw doelgroep ook gebruikt of waar zij op zoeken. Of hashtags die jouw doelgroep volgen. Denk daar maar eens over na.

Daarnaast is het aantal hits dat een hashtag heeft ook belangrijk. Denk je maar eens in: je hebt een reisblog en post op Instagram een werkelijk prachtige foto van je wandeling over de groene bergtoppen van Tirol. Vervolgens zet je er 30 hashtags bij, waaronder hashtags zoals #travel. Heel voor de hand liggend natuurlijk. Maar je vergeet dat deze hashtag letterlijk miljoenen hits heeft. Bijna 510 miljoen op het moment van schrijven, om precies te zijn.

Dus wat gebeurt er dan? Jij post je prachtige foto waar je zo trots op bent, met onder andere deze hashtag. Maar letterlijk niemand die op hashtag #travel zoekt gaat jouw bericht zien. Binnen één seconde zijn er namelijk alweer een stuk of 964 nieuwe publicaties met deze hashtag. Je wordt dus totaal ondergesneeuwd.

Kies je hashtags dus goed. Ikzelf gebruik daar de tool In tags voor, hier daarover meer informatie.

 


Vertel, wat zijn jouw beste social media tips?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


In dit artikel staat een affiliatie link. Klik hier voor meer informatie.


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Bloggen op Facebook onder de loep | De voor- en nadelen
Volgend bericht
Waarom elke website een WordPress Child Theme nodig heeft

Lees meer!

4 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.