Als (startende) ondernemer is het enorm belangrijk om professioneel over te komen en uit te stralen wat je wilt uitstralen. Een professionele website is daarbij een krachtige tool die kan zorgen voor meer zichtbaarheid en meer klanten. Ik merk vaak dat beginnende ondernemers alleen één dingetje vergeten: als die website er eenmaal staat komen de klanten niet vanzelf. Ook als de SEO van je website helemaal optimaal is, moet je er nog steeds iets voor doen. En dat is juist een heel leuk onderdeel van ondernemen: je eigen fantastische website inzetten om meer klanten automatisch naar je bedrijf te halen. Van bezoeker naar lead naar klant. Maar hoe doe je dat?
Waarom heeft jouw bedrijf een website nodig?
Vind jij een bedrijf zonder website betrouwbaar en professioneel overkomen? Hoe is het als je informatie over een dienst of product zoekt en je kunt het niet vinden? Heel vervelend. Nu is er natuurlijk social media, wat heel belangrijk is voor de groei van je bedrijf. Maar minstens net zo belangrijk is je website. Onder andere voor je vindbaarheid op Google, iets dat je automatisch klanten kan opleveren zonder dat je ook maar aan social media hoeft te denken. Daarnaast is het simpelweg makkelijk voor klanten en levert je een meer professioneel en betrouwbaar plaatje op. En er zijn veel meer redenen: lees hier of een website écht nodig is of dat het ook met social media kan.
Hoe krijg je meer bezoekers en klanten uit je website?
Als je eenmaal een professionele website hebt, komen de bezoekers niet vanzelf. Daar moet je iets voor doen. Hier geef ik je 13 tips om meer bezoekers en klanten uit je website te halen.
1. Geef gratis
Zorg ervoor dat je op je website iets gratis weggeeft. Ikzelf geef bijvoorbeeld gratis e-books weg. Op deze manier kun je bezoekers die op je website komen op een e-maillijst krijgen en deze leads kun je later wellicht overtuigen om klant te worden. Ze zijn immers geïnteresseerd in iets van jou. Daarnaast kun je op social media reageren op vragen die worden gesteld over jouw onderwerp. Zodat mensen je naam leren kennen, gaan zoeken op je profiel en zo doorklikken naar je website. Geef je beste tips weg en help mensen die jouw hulp meer dan nodig hebben.
2. Gebruik je statistieken
Als je een eigen website hebt kun je je website koppelen aan Google Analytics. Doe dit absoluut, want met deze statistieken kun je je bezoekers en dus potentiële klanten in kaart brengen. Wat bekijken ze op je website? Welke blogs worden het beste gelezen? Vanuit waar komen bezoekers op je website? Waar stappen ze uit? Met deze informatie kun je bijvoorbeeld je website optimaliseren, je meer focussen op bepaalde onderwerpen of je meer inzetten voor social media.
3. Word zichtbaar op social media
Om meer zichtbaarheid te genereren, je ideale klant aan te spreken, mogelijke klanten naar je website te halen en je beste tips te verspreiden, is het gebruik van social media heel belangrijk. Wees aanwezig, zorg voor interactie en laat jezelf zien. Zorg ervoor dat je je social media profielen op orde hebt. Zet overal je website neer en maak alle andere informatie die nodig is om de bezoeker te informeren op orde. Bijvoorbeeld in je LinkedIN profiel en zelfs in je persoonlijke Facebook profiel kun je je website zetten en aangeven wat je doet. Hier lees je krachtige tips om je website te laten groeien via social media.
De look van je social media profielen en posts kun je afstemmen op je website om zo meer bekendheid te krijgen, het overzicht netjes te houden en een merk neer te zetten. Ook kun je je website inzetten voor social media. Door like-knoppen op je website te plaatsen en door een aparte pagina te maken voor de link in je Instagram bio in plaats van Linktree te gebruiken.
Met social media werk je dus twee kanten op: van je website naar social media en van social media naar je website. In dat laatste geval is het natuurlijk enorm belangrijk om een professionele website te hebben, om de bezoeker vast te houden en te triggeren tot actie.
Instagram kan best veel tijd kosten, een handige tool om er meer uit te halen en er minder tijd mee kwijt te zijn is Planoly.
4. Zet je website in je e-mail handtekening
Als bedrijf, maar ook persoonlijk, kun je in elke mail een handtekening zetten waarbij je verwijst naar social media en naar je website. Dit vergroot niet alleen de kans dat mensen op je website komen, maar juist door je website kun je meteen de bezoeker wegwijs maken naar jouw gratis aanbod of betaalde diensten. Zo maak je een e-mailhandtekening. En wil je visitekaartjes laten drukken? Vergeet dan daar ook niet je website te vermelden.
5. Zorg voor testimonials
Potentiële klanten willen weten wat je kunt en hoe tevreden anderen zijn met jouw diensten of producten. Testimonials zijn daarvoor enorm waardevol en kunnen het vertrouwen van een bezoeker in jou vergroten. Houd dit dus bij en zorg dat je steeds nieuwe testimonials vraagt. Deze testimonials kun je trouwens ook delen via social media. Vergeet ook niet om je portfolio regelmatig te updaten.
6. Ga bloggen
Bloggen is een heel goede manier om zichtbaar te worden en om beter gevonden te worden in Google. Lees hier waarom je als ondernemer zou moeten bloggen. Door te bloggen kun je al je beste tips weggeven en leren mensen je kennen. Het is hierin heel belangrijk om kwalitatief goede artikelen te schrijven en in te spelen op het probleem of vragen van je doelgroep. Op deze manier verhoog je tevens je websitebezoekers die mogelijk doorklikken naar diensten, je gratis weggevers of zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Hulp nodig bij bloggen? Ik kan je helpen!
Bekijk hier of bloggen echt iets voor je is en je de juiste verwachtingen hebt.
7. Reageer op andere blogs
Puur om je naam overal te strooien, bekendheid te genereren en mensen naar je website te krijgen. In zo een reactie kun je namelijk je website achterlaten. Met name handig als je zelf ook blogt. En ja dit werkt echt: mensen klikken door, komen op je website en er zit altijd wel iemand tussen die geïnteresseerd is in meer of die je gaat volgen. Ooit, toen ik nog nieuw was in blogland, ben ik ook zo begonnen. Het werkt heel goed en je krijgt er nieuwe contacten door. Het kost wel wat tijd en energie en reageer natuurlijk alleen op blogs die je echt interessant vindt en niet alleen met ‘leuk’, maar schrijf een oprecht tekstje. Denk er ook aan dat veel bezoekers op je website niet direct betekent dat je ook veel klanten hebt. Deze bezoekers moeten wel geïnteresseerd zijn en een probleem hebben dat jij kunt oplossen. Zowel op social media als op blogs kun je dus ook zoeken naar die doelgroep en daar contact mee maken.
8. Ga gastblogs schrijven
Een heel goede manier om je website in te zetten is door de link op andere websites te hebben. Dit is tevens heel goed voor je SEO. Hoe doe je dat? Door gastblogs te schrijven bijvoorbeeld, of om daarvoor gevraagd te worden. Of doe mee aan interviews als daarom gevraagd wordt. Ikzelf heb met mijn blog besabine.com al vele gastblogs en interviews gedaan op vele verschillende websites en haal daar nog steeds bezoekers vandaan.
9. Word expert
Je hebt niet voor niets het bedrijf dat je bent gestart: je hebt ergens kennis van en passie voor. Kies ook echt een onderwerp en wil niet expert zijn in tientallen dingen. Mensen kopen nu immers eerder iets bij iemand die alles weet over één ding. Draag dit vervolgens uit met alle andere tips in dit artikel. Bijvoorbeeld door te bloggen, video’s op te nemen of podcasts te maken. Door tips te geven op social media en mensen gratis te helpen.
10. Doe aan e-mail marketing
Je kunt je website ook inzetten om meer inschrijvingen te krijgen voor je nieuwsbrief. Dit kan via je blog, via een gratis weggever of met wat dan ook. Via e-mails kun je potentiële klanten overtuigen om klant te worden.
11. Reageer in Facebookgroepen
Je hoeft niet altijd met je website te reageren, maar als je ziet dat iemand een vraag stelt waar jij het antwoord op hebt met een blog, dan kun je die daar ook plaatsen. Werkt heel goed als je meerdere blogs en gratis content hebt waar iemand iets aan kan hebben. Op deze manier kun je ook direct meer inschrijvingen voor je e-maillijst krijgen.
12. Zet calls-to-action op je website
Als een bezoeker op je website komt moet deze weten wat te doen. Zonder calls-to-action scrollt je bezoeker maar wat heen en weer zonder ergens op te klikken. Door calls-to-action te plaatsen kun je je bezoeker bewegen binnen je website, om zo te komen waar je wilt dat de bezoeker komt.
13. Zorg voor een professionele uitstraling
Denk aan professionele foto’s, een sterke huisstijl en je social media goed op orde hebben. Ook een professionele e-mailhandtekening valt hieronder, net als het gebruik van WhatsApp Business.
14. Maak offline reclame
Heb je er weleens aan gedacht om offline reclame te maken? Oftewel: het gebruik van drukwerk. Zoals visitekaartjes, brochures of foldertjes. Drukwerk kan een ideale combinatie zijn met online marketing. En er voor zorgen dat je professioneel overkomt, mensen je onthouden en via het drukwerk jouw website gaan bezoeken of direct contact opnemen.
Extra algemene tips
En er zijn nog meer tips te geven om je bezoekersaantallen en klanten via je website te doen stijgen. Denk aan:
- Optimale SEO van je website;
- Intern linken;
- Mobiel en tablet proof;
- Voorkom verweesde content;
- Goed leesbare teksten;
- Duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid;
- Zorg dat de bezoeker direct weet waar hij/zij is;
- Maak je website snel;
- Gebruik een tagline;
- En weet wie en waar je ideale klant is.
Hoe actief zet jij je in om meer bezoekers en daarna klanten vanuit je website te krijgen?
Elke week het nieuwste artikel + video ontvangen in je mail met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf of blog? Schrijf je dan nú hier in!
6 reacties. Plaats een nieuwe
Mij lukt het nog aan geen kant om echt veel te verkopen. Hoe zeer ik ook blog en op de sociale media zit. Maar 1 ding weet ik wel. Je hebt zo gelijk met “”word expert”‘. Ik heb een blog over de schrijfsters “de Bronte sisters”. Voor mijn eigen plezier opgezet. Ik ben van jongs af aan fan van hen geweest en wilde informatie verzamelen. Ik kende niemand die hierin geïnteresseerd is. Tot mijn verbazing merkte ik dat ik gevolgd werd. Ik begon in het Nederlands, maar stapte over op het Engels. Onlangs haalde ik de miljoenste kijker en het gaat nu naar de 2 miljoen. Ik heb ook leuke andere Bronte liefhebbers leren kennen. Ik ben er nog steeds verbaasd over.
Dankjewel voor je reactie! En WAUW wat een toffe prestatie!! Om meer te verkopen is ook best moeilijk. Is je blog en social media ook echt op je ideale klant gericht? Heel veel succes en hoop dat je er wel plezier uithaalt!
De informatie is een beetje toegespitst op het trekken van klanten voor digitale content, maar ik vond het toch verhelderend. Vooral het worden van een expert en doen waar je hart ligt. Soms is dat even zoeken en experimenteren, en duurt het even, maar uiteindelijk lukt het en dat is zo mooi!
Ja klopt! 🙂 Geduld moet je ook zeker hebben haha, dat vind ik nog weleens lastig 😉 Maar inderdaad, als het lukt is het zo mooi, ik geniet er ook echt van!
[…] Komen er niet zoveel mensen op je website? En als ze wel komen, gaan ze dan snel weer weg zonder contact met jou op te nemen? Het is natuurlijk de bedoeling dat je website je iets oplevert. Nu moet je daar meer voor doen dan alleen de website online hebben, maar als je daar al veel werk in steekt en je krijgt nog steeds de resultaten niet; denk dan eens aan een nieuwe website. Als je overigens wél overloopt met klanten via je website, ga er dan vooral niet te veel aan sleutelen. Dan doe je iets goed! Zo zet je je website in voor meer bezoekers en klanten. […]
[…] Lees ook: Zo zet je je website in voor meer bezoekers en klanten […]