Bloggen is geweldig leuk en het kan je veel klanten en inkomsten opleveren, maar daarvoor is het wel zo handig als je blogs ook daadwerkelijk gelezen worden. Is ook best tof als een artikel waar je uren aan hebt gewerkt veel bezoekers trekt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar, die lezers? Vaak zie ik het misgaan op een aantal basis puntjes die makkelijk op te lossen zijn. Zolang je er maar tijd en energie in steekt. Want als je je op die paar puntjes focust zal het jou en je bedrijf nieuwe bezoekers én nieuwe klanten opleveren. In dit artikel geef ik je 5 tips + 1 bonus tip om meer bezoekers op je blog te krijgen.
1. Blog frequent en consistent
Het eerste struikelblok waar veel ondernemers en bloggers tegenaan lopen: vaak en consistent bloggen. Dit is ook niet altijd makkelijk met een druk bedrijf met ook nog een sociaal leven ernaast. Het is een kwestie van prioriteiten stellen en tijd daarvoor inplannen. Uit onderzoek is gebleken dat als je in plaats van 4 a 5 keer per maand 11 blogs per maand schrijft je daar maar liefst 4 keer meer betalende klanten uithaalt. Ruim 2 keer zoveel bloggen per maand levert dus niet 2 keer zoveel op, maar zelfs 4 keer zo veel. Nu is 11 keer per maand bloggen ontzettend veel en lang niet altijd haalbaar. Voor mijzelf ook niet. Daarom schreef ik eerder over hoeveel blogs je per maand moet schrijven voor resultaat. Inclusief een uitgebreid gratis advies voor jou. Hoe vaak je ook blogt per maand, blog in ieder geval frequent en consistent.
Niet consistent zijn met het schrijven van blogs is één van de meest gemaakte fouten door bloggers die succes belemmeren.
2. Wees accuraat
Regelmatig zie ik blogs voorbijkomen die er vooral uitspringen om de onnauwkeurigheid die je erin terugziet. Teksten vol met spelfouten, een rommelige lay-out, leestekens die niet juist worden gebruikt, slechte foto’s of tussen woorden of zinnen te veel spaties. Dat soort dingen. Foutjes die makkelijk te voorkomen zijn door aandachtig bezig te zijn met je blog, deze meerdere keren te herlezen en extra te letten op dingen waarvan je weet dat je er moeite mee hebt. Een spelfoutje kan altijd. Een leesteken verkeerd zetten ook. Maar élke keer en heel vaak; dat gaat enorm storen. Daarnaast komt het niet professioneel noch betrouwbaar over. En zeker als je zakelijk blogt, dus blogt voor je bedrijf, is precies dat zeer belangrijk. Je wilt immers dat iemand een goede indruk van je krijgt en dat bereik je ook door accuraat te zijn en met nauwkeurigheid je blogs in elkaar te zetten. Zodat bezoekers op je website blijven en graag nog eens bij je terugkomen. En het gevoel gaan krijgen dat jij je lezers serieus neemt door er echt aandacht aan te besteden.
Accuraat zijn kost tijd en dit schiet er dan ook snel bij in. Maar het is het echt waard om hierop te letten en jezelf hierin te trainen. Ikzelf herlees mijn blogs standaard 3 tot 5 keer. Ook als deze 2000 woorden bevatten. Elke keer haal ik er wel weer iets uit. Totdat ik helemaal tevreden ben en ik weet dat ik mijn artikel met een gerust hart aan de wereld kan laten zien. Pas daarna druk ik op de publiceer knop.
3. Schrijf waardevolle blogs van kwaliteit
De reden waarom lezers steeds weer bij jou terugkomen en mogelijk later klant worden is de enorme waarde die jij biedt aan jouw lezer en potentiële klant. Door jouw expertise te delen, je hulp te bieden en jouw kennis over te dragen. De kwaliteit van een blog is heel belangrijk: in hoeverre heeft iemand écht iets aan jouw artikel? Dit doe je door het probleem op te lossen van jouw lezer, je ideale klant. Veel lezers op je blog zijn op zoek naar maar 1 ding: de oplossing voor hun probleem. Je lezer heeft hulp nodig door middel van een stappenplan, een handleiding of simpelweg door het lezen van jouw ervaring. Als ze op jouw blog het antwoord niet vinden zijn er altijd andere bronnen, en dan kan het zomaar zijn dat je een klant en terugkerende bezoeker misloopt.
Meer bezoekers op je blog betekent dat mensen je blog gaan delen, dat lezers terugkomen op je blog en dat anderen naar jouw blog gaan verwijzen. Hier lees je nog 6 andere tips om blogs te maken die gedeeld worden door je lezers. Ook wil je dat lezers zich aanmelden voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief of een gratis e-book. Het aantal bezoekers zal daardoor stijgen en lezers zullen terugkomen. Waarde geven in een blog is daar een belangrijke methode in. Hoe je enorm waardevolle blogs schrijft lees je hier.
4. Optimaliseer je blogs voor Google (SEO)
Hoewel er veel meer nodig is om goed vindbaar te worden in Google (wat precies lees je hier), is SEO daar zéker een belangrijk onderdeel van. Als je meer bezoekers wilt op je website is het goed je ook te focussen op je vindbaarheid in Google. Ook dit kost energie en tijd, maar als je het eenmaal onder de knie hebt gaat het steeds makkelijker en sneller om je blogs SEO-proof te maken. Gebruik in WordPress in ieder geval de plugin Yoast SEO om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Denk bij SEO-optimalisatie van je blogs onder andere aan de volgende punten:
- Tussenkoppen gebruiken met de juiste H-tag
- Verwijs naar externe links
- Voorkom verweesde inhoud
- Maak je alineas niet te lang
- Zoek naar de juiste focus en zoekwoord van het betreffende artikel
- Schrijf altijd een meta-tekst
- Gebruik op de juiste manier tags en categorieën
- Plaats één of meer foto’s en vul de ‘alternatieve tekst’ (alt) in voor deze foto(‘s)
- Gebruik zoekwoorden in je titels en tekst (niet overdrijven)
- Pas ook je permalink/slug aan
Ik weet dat veel ondernemers geen tijd nemen om dit onder de knie te krijgen, maar SEO is essentieel als je goed gevonden wilt worden om daarmee meer bezoekers op je blog te krijgen.
Let op: Yoast SEO werkt met groene en rode bolletjes en die zijn behoorlijk misleidend en kunnen je positie in Google zelfs schaden. Hier lees je hoe je Yoast SEO op de juiste manier gebruikt.
5. Deel je blog met de juiste mensen
Zodra je je blog hebt geschreven moet deze nog wel bij de juiste mensen terechtkomen. Dit doe je onder andere door goed vindbaar te worden in Google voor jouw doelgroep en ideale klant, maar er zijn meer methoden. Hierbij komt social media om de hoek kijken. Deel je artikelen op social media, trek daar je doelgroep aan, schrijf weken later weer eens een social media posts over het onderwerp en verwijs naar die blog (bijvoorbeeld op deze manier via Instagram), reageer op andere blogs en vragen/posts op social media en word lid van relevante (Facebook)groepen waar je je blogs kunt delen. Zo bouw je bekendheid op en kun je specifiek je ideale klant gaan aanspreken. Ook handig is het om de link naar je website overal te vermelden. Duidelijk op je social media en in een e-mail handtekening bijvoorbeeld. Daarnaast kun je een maillijst opstellen zodat mensen zich ook daar voor je blogs kunnen aanmelden. Daarmee focus je je ook op terugkerende bezoekers.
Je kunt trouwens nog veel meer doen op social media om je blog te laten groeien. Lees hier 9 krachtige social media tips voor bloggers.
Kortom, zorg ervoor dat je artikel bij de juiste mensen terechtkomt. Hierbij is het ook belangrijk om deelknoppen op je website hebben, zodat ook je lezers je blogs makkelijk kunnen delen. Want geloof me: als jij een artikel schrijft met een hoog wauw-gehalte dan willen lezers dit maar wat graag delen.
Bonus tip: schrijf gastblogs op andere relevante websites
Een heel effectieve methode om meer bezoekers naar je blog te trekken: gastbloggen. Hierbij schrijf je een blog over jouw onderwerp op een andere website die relevant is voor jouw vakgebied. Waar dus ook jouw doelgroep komt. Daarmee trek je niet alleen een breder publiek aan; links op andere relevante websites naar jouw blog vindt ook Google fantastisch. Met name als je een blog schrijft voor een websites die een goede status op Google heeft en een een mooi aantal bezoekers per maand. Kijk bijvoorbeeld eens rond naar andere websites waar jij waardevol voor kunt zijn en bied aan een gastblog te schrijven. Of reageer op oproepen voor interviews over jouw werk of onderwerp, waar je ook mag linken naar je website. Succes gegarandeerd!