Boggen op Facebook of WordPress website

Bloggen op Facebook onder de loep | De voor- en nadelen

Bloggen

Bloggen op Facebook is voor velen een fijne manier om verhalen, informatie en inspiratie te delen. Het is makkelijk, het kost minder tijd dan bloggen op je eigen website en je bereikt er snel veel mensen mee. Dat bloggen werkt om een expertstatus te verkrijgen, je zichtbaarheid te vergroten en klanten aan te trekken weten we inmiddels. Maar werkt het ook als je blogs schrijft op Facebook? Of kun je beter bloggen op een eigen website? Of bereik je met beide opties hetzelfde? In dit artikel lees je de voor- en nadelen van bloggen op Facebook vergeleken met bloggen op je eigen website. Waar kun je het beste een blog plaatsen voor zoveel mogelijk succes?


Bloggen op Facebook, wat is dat eigenlijk?


Misschien ben je je er niet zo bewust van, maar er zijn veel mensen die bloggen op Facebook. Dit betekent simpelweg het delen van verhalen, informatie, inspiratie, tips of ervaringen over een bepaald onderwerp op je persoonlijke Facebook profiel of pagina. Het is dus iets anders dan je blogs délen op Facebook. Voor het delen van je blogs op social media lees je hier 9 krachtige tips.

Ik zie het ook vaak terug bij potentiële klanten. Ondernemers of bloggers die net zijn begonnen met schrijven en dit op Facebook doen, en graag willen weten hoe ze hun blog kunnen laten groeien voor meer bereik, inkomsten en klanten.

Tijd dus om bloggen op Facebook eens onder de loep te nemen.

 


Een blog plaatsen: de voor- en nadelen van bloggen op Facebook


Bloggen op Facebook: het kan vrij makkelijk met Facebook Notities. Dat doe je zo:

  • Op je Facebook pagina. Als je deze functie niet hebt (zoals ik), klik dan bovenin op ‘instellingen’ > ‘sjablonen en tabbladen’ > ‘tabblad toevoegen’ > ‘notities’. Ga terug naar je pagina en klik linksonder op ‘notities’ en dan op ‘notitie toevoegen’.
  • Op je persoonlijke Facebook profiel. Klik bovenin op ‘meer’ en zoek naar ‘notities’. Heb je deze optie niet? Klik dan op ‘gedeelten beheren’ en vink ‘notities’ aan. Nu vind je deze optie wel onder ‘meer’.

Vervolgens kun je hier een foto toevoegen, een artikel schrijven en deze ook nog opmaken met tussenkopjes.

Je kunt natuurlijk ook gewoon lange teksten schrijven op de normale manier zoals je gewend bent om te publiceren op Facebook.

Maar hoe goed werkt het, bloggen op social media? Kun je net zoveel bereiken met bloggen op Facebook als met bloggen op WordPress? Hier het antwoord.

Voordelen van bloggen op Facebook

Bloggen op Facebook kent best wat voordelen. Hier alles op een rijtje:

Je bereikt direct een groot publiek. Zeker als je veel vrienden en volgers hebt op Facebook, bereikt je nieuwste blog direct een groot publiek. Of die ook geïnteresseerd zijn in je teksten is natuurlijk een tweede. Maar in ieder geval wordt je blog direct door velen opgemerkt. Als je blogt op je eigen website doe je er veel langer over om dat publiek te bereiken.

Je blog levert meer reacties op. Tegenwoordig is het niet meer zo vanzelfsprekend om op je eigen website veel reacties te krijgen. Die reacties komen eerder op Facebook en andere social media kanalen. Als je blogt op Facebook is de drempel voor het geven van likes en reacties veel lager. En is het voor je lezers dus veel makkelijker om een reacties achter te laten.

Geen leercurve. Een eigen website maken brengt een leercurve met zich mee. Je hebt niet binnen 5 minuten uitgezocht hoe het werkt en voordat je website helemaal af is ben je zo een paar weken of zelfs maanden verder. Bloggen op Facebook is een kwestie van inloggen op Facebook en schrijven maar. Het is enorm gebruiksvriendelijk en je kunt direct beginnen.

Het is gratis. Een eigen website kost geld. Tenzij je een blog begint op wordpress.com, maar dat is niet aan te raden. Hier lees je het verschil tussen wordpress.com en .org en waarom je de .org-versie zou moeten gebruiken.

Het is mogelijk om SEO-titels te maken. Je kunt H-tags toevoegen aan je titels en subtitels in Facebook Notities. Daarmee kun je in de zoekresultaten van Google verschijnen. Dit werkt niet op een persoonlijk profiel, alleen op een Facebook bedrijfspagina. En is uiteraard lang niet zo effectief als zoekmachineoptimalisatie op WordPress.

Een band opbouwen met je doelgroep. De kern van social media is het opbouwen van een band met je publiek. Dat gaat dus sneller op Facebook. Ook omdat je een vast publiek in de vorm van vrienden en volgers hebt. Wie daadwerkelijk je publicatie voorbij ziet komen is echter nog maar de vraag: het algoritme bepaalt immers wie iets wel en niet te zien krijgt (zie ook onder nadelen).

Je bent veel sneller klaar met je blog. Logisch, want je hoeft niet aan opmaak te doen, SEO-optimalisatie kan überhaupt niet, je bericht wordt automatisch al gedeeld op Facebook, veel andere deelmogelijkheden vallen weg en interne linkstructuur is niet van toepassing. Op je eigen website ben je al snel zoveel tijd kwijt met bloggen; op Facebook scheelt dat zeker een paar uur werk.

Nadelen van bloggen op Facebook

Je volgers hebben een grote invloed op jouw expertstatus. Met bloggen kun je enorm je expertstatus en zichtbaarheid vergroten. En ja ook op Facebook. Jouw blog op Facebook wordt echter steeds gezien door dezelfde mensen: jouw vrienden en volgers. Zodra zij jouw artikel gaan liken, delen en er een reactie op gaan geven, neemt dat bereik toe. Maar daarvoor ben je dus wel afhankelijk van de inspanningen van jouw vrienden en volgers.

Je hebt geen controle over de opmaak. Een blog op Facebook ziet er best goed uit, je kunt er echter helemaal niks mee. Geen menustructuur maken, een zijbalk toevoegen waarin je bijvoorbeeld verwijst naar andere blogs of je diensten, een footer maken en alles wat je nog meer zou willen aanpassen. Je zit vast aan de lay-out van Facebook en kunt niks personaliseren. Iets dat juist zo belangrijk is bij het opzetten van een eigen merk. Een beetje een mooi design dat bij jou past kun je bij Facebook vergeten.

Hoog in Google komen is veel moeilijker. Hoewel je met een blog op Facebook in Google kunt verschijnen, is dit niet vanzelfsprekend. Kijk maar eens hoe vaak je een Facebook artikel voorbij ziet komen in je Google-resultaten als je ergens naar zoekt. Op je eigen website kun je actief met zoekmachineoptimalisatie aan de slag, op Facebook simpelweg niet en is hoog in Google komen veel moeilijker of zelfs bijna onmogelijk.

Je bent afhankelijk van het algoritme van Facebook. Facebook bepaalt wie jouw blog wel en niet te zien krijgt. Ook al heb je duizenden volgers, dan nog moet je maar afwachten hoeveel daarvan jouw publicatie voorbij ziet komen en of dat toevallig precies de personen zijn die onder jouw doelgroep vallen.

Er is geen overzichtelijk archief. Jouw potentiële klant of volger is geïnteresseerd in wat jij doet en vindt het vaak heerlijk om lekker door al die leuke blogs die je hebt geschreven te struinen. Dat is op Facebook echter onmogelijk. Op je eigen website kun je een mooie structuur maken en een duidelijke overzichtspagina waardoor jouw bezoeker makkelijk kan vinden wat hij of zij zoekt. Facebook mist deze functie totaal.

Niet iedereen kan je blogs lezen. Buiten Facebook zijn je artikelen niet of nauwelijks te lezen. Iemand die dus niet op Facebook zit of geen idee heeft dat jij bestaat leest je blog dus nooit. Een gemiste kans.

Je lezer daadwerkelijk klant maken is moeilijker. Je product, dienst of zelfs online leeromgeving staat vaak op je website. Iemand die op je website je blog leest is daar dus al, en kan makkelijker doorgeleid worden naar waar jij jouw lezer wilt hebben. Op Facebook kun je een call-to-action plaatsen met een link, maar daar stopt het wel zo’n beetje. Het algoritme kan ook nog bepalen dat publicaties met links minder vaak getoond worden. Je kunt dus simpelweg de conversie minder sturen.

Extra elementen toevoegen kan niet. Op WordPress kan zo’n beetje alles wat je wilt, zoals een plugin installeren voor een inschrijfformulier naar je e-maillijst. Bij Facebook moet je het doen met wat er beschikbaar is.

Je Facebook blogs delen op andere social media kanalen komt een beetje vreemd over. Je kunt op zich je Facebook bericht delen op LinkedIN, Twitter en Instagram, maar dat staat een beetje vreemd en onprofessioneel. Als je dan toch handmatig overal gaat delen kun je veel beter verwijzen naar je eigen website. Een veel professioneler visitekaartje.

Weinig inzicht in je statistieken. Facebook laat je het aantal kliks en de betrokkenheid zien. Veel verder kom je niet. Dat terwijl juist die statistieken zo belangrijk zijn om te groeien met bloggen. Op je eigen website kun je dit gemakkelijk met Google Analytics doen. Krijg je veel meer inzichten en daardoor kun je er ook veel meer uithalen en je blogs optimaliseren.

Geld verdienen met bloggen is onmogelijk. Wil je geld verdienen met je blog dan ben je bij Facebook absoluut aan het verkeerde adres. Daarvoor heb je echt een eigen website nodig.

Je blogs worden gevonden in plaats van gezocht. Met andere woorden: je publiceert een Facebook Notitie en vervolgens komt deze voorbij in de feed van je vrienden en volgers. Zonder dat zij er eigenlijk naar op zoek zijn. Dat kan handig zijn, want je blog wordt zonder enige moeite te hoeven doen aan een hoop mensen getoond. Maar die mensen moeten maar net interesse hebben in het onderwerp om er ook op te gaan klikken. Op je eigen blog word je gevonden door mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp. Wat de kans op nieuwe klanten en inkomsten uiteraard enorm vergroot.

Je bent niet de baas over je eigen blog. Misschien wel het belangrijkste nadeel. Jouw website is van jou, terwijl jouw blogs op Facebook van Facebook zijn. En Facebook kan verwijderen en censureren wat ‘ie wil, op een gegeven moment laten betalen voor blogs en je weet het nooit, maar Facebook kan ook gewoon ooit verdwijnen. Gebeurt wel vaker met social media kanalen. En dan ben je dus letterlijk alles kwijt. Door jouw blogs wordt Facebook alleen maar groter en machtiger. Dat terwijl jijzelf juist groter wil worden. Facebook is een commercieel platform en de eigenaar van jouw account en alles dat daarbij hoort. Zij bepalen alles. Je geeft hiermee dus alles aan Facebook en bent daarvan afhankelijk. Op je eigen website heb jij de touwtjes in handen.

 


Bloggen op WordPress: waarom dit de voorkeur heeft boven bloggen op social media


Heeft het zin een hele website te onderhouden als je ook kan werken met social media? Moet je je echt bekommeren om een blog terwijl je duizenden volgers hebt op Instagram of Facebook?

Het gebruik van social media voor je bedrijf en blog is bijna essentieel. Maar alléén social media gebruiken is een ander verhaal. Hier lees je waarom ‘ik gebruik al social media, dus een blog is niet nodig voor meer klanten’ simpelweg een slecht excuus is om niet te gaan bloggen. Er zitten voordelen aan bloggen op Facebook, maar er zitten veel meer voordelen aan bloggen op je eigen website. Ik raad trouwens altijd aan je website in WordPress te maken, hier lees je waarom.

Je hebt alle vrijheid van de wereld om te doen met je blog wat je wilt

Jij bent de baas over jouw website en mag er mee doen wat je wilt. Zowel wat betreft techniek en lay-out als inhoud. Je hebt de vrijheid om te beslissen wat te veranderen, wanneer het te veranderen en waarom het te veranderen. Je hebt de vrijheid om je blogs helemaal aan te passen naar jouw wensen. En om je website helemaal te optimaliseren voor Google. Geen vervelende algoritmen die bepalen wie wanneer wat te zien krijgt.

Daarnaast kun je op je WordPress website installeren wat je wilt. Of nouja, als je goed omgaat met plugins. Je kunt vele elementen toevoegen en zelf bepalen wat je bezoekers te zien krijgen. Ook verdienen met je blog kun je makkelijk doen op een eigen website.

Het meeste haal je uit en goede combinatie van een website en het gebruik van social media. Ze versterken elkaar. Jouw website is jouw unieke plekje op het Internet, jouw visitekaartje. Een professionele website is eigenlijk essentieel voor elke ondernemer.

Een blog op je eigen website blijft altijd voor iedereen beschikbaar

Social media is met name gericht op korte termijn effecten van hetgeen je publiceert. Of dit nu een blog of andere post is: je publiceert het en een week later ziet niemand het meer. En dan hebben we het ook alleen nog maar over jouw volgers; potentiële klanten die geen Facebook hebben mis je sowieso. Dat is met een eigen website wel anders. Daarop kun je je actief richten op de lange termijn effecten van bloggen. Met andere woorden: dat je blog ook over 5 jaar nog bovenaan Google staat. Hierdoor groeit je website veel sneller en pluk je er ook jaren later nog de vruchten van in de vorm van nieuwe klanten, meer bezoekers en inkomsten. Je als blogger alleen richten op de korte termijn effecten is trouwens één van de 13 meest gemaakte fouten door bloggers die succes belemmeren.

Blogs op WordPress kun je makkelijk verspreiden over alle social media kanalen

Vastzitten aan alleen Facebook om je content te verspreiden lijkt me heel beperkend. Als je een blog hebt op je eigen website kun je deze delen waar je maar wilt. Op Facebook, Pinterest, LinkedIN, Instagram (met de juiste link in bio) of Twitter: er zijn geen beperkingen. Dit geeft je een veel groter bereik en meerdere mogelijkheden om jouw specifieke doelgroep te bereiken.

Trukendoos aan SEO-tools

Bloggen op Facebook biedt bijzonder weinig mogelijkheden om zichtbaar te worden op Google. WordPress daarentegen brengt een hele trukendoos aan SEO-tools met zich mee. Denk aan het bekende Yoast SEO om je blogs te optimaliseren voor Google, Link Whisper om je interne link-structuur op orde te krijgen en om verweesde content te voorkomen, en Mangools voor alles van backlinks tot zoekwoordenonderzoek tot domein autoriteit. Handige online tools die je totaal misloopt als je blogt op Facebook.

Een geweldige eerste indruk achterlaten met jouw branding

Bloggen op Facebook mag dan snel en makkelijk zijn, echt mooi ziet het er natuurlijk niet uit. Wil je leuke klanten aantrekken met jouw bedrijf of blog dan zul je toch echt moeten opvallen tussen al die anderen. En opvallen doe je niet alleen met tekst, maar ook met branding. Jouw kleuren, jouw stijl, jouw foto’s en jouw logo. De juiste branding roept een gevoel op bij je bezoeker; een punt van herkenning. Dit mis je totaal op het nogal saaie en eentonige Facebook. Je eigen website kun je echter helemaal aanpassen aan wie jij bent. Je eigen merk maken. Een uitstraling creëren die past bij jou en je bedrijf. En daarmee een geweldige eerste indruk achterlaten.

 


Conclusie: waar kun je het beste je blog plaatsen?


Ik kan nu natuurlijk meteen roepen ‘op je eigen website natuurlijk!’, maar laten we even wat nuanceren. Bloggen op bijvoorbeeld WordPress.org levert je veel en echt veel meer op dan bloggen op Facebook. Maar er zijn ook situaties waarin bloggen op Facebook niet per se een slecht idee is:

  1. Als je echt totaal twijfelt of bloggen wel iets voor je is en je nog geen eigen website hebt, dan kun je het prima eerst uitproberen op Facebook;
  2. Blog je alleen sporadisch om verhalen te vertellen aan vrienden en familie en wil je daar verder niks mee bereiken in de vorm van inkomsten en bekendheid, maar is het puur omdat je het leuk vindt? Ook dan is Facebook helemaal prima.

Waarom ik bloggen op Facebook afraad

Wil je beginnen met bloggen voor je bedrijf, of bijvoorbeeld een reisblog starten, en daarmee groot worden? Geld verdienen met affiliatie marketing, goed gevonden worden op Google en klanten halen uit je blog? Dan maakt het nogal uit waar je je kennis, informatie en inspiratie deelt. En de beste plek daarvoor is dan absoluut niet Facebook, maar veilig op je eigen website.

Dit geldt ook voor bloggen op LinkedIN of Instagram.

Ja, een eigen website op bijvoorbeeld WordPress kost meer tijd en moeite, meer geld, meer gedoe, een grotere leercurve en simpelweg meer focus. Maar het levert je ook zo ontzettend veel meer op. En niet alleen in resultaten zoals meer inkomen, zichtbaarheid en klanten, maar ook levert het je alle vrijheid van de wereld en een uniek plekje op het Internet op. Is je doel om succes te behalen met je blog? Maak dan met deze 5 simpele stappen je eigen website en start met bloggen.

 


Hoe blij ben jij met je eigen website om op te bloggen? Of is bloggen op Facebook meer iets voor jou?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


In dit artikel staat een affiliatie link. Klik hier voor meer informatie.


 

Dit artikel delen:

Coaching bloggen sterk online vindbaarheid

LEER BLOGGEN ALS EEN PRO

Creëer een ijzersterk online beeld, verkrijg een expertstatus in jouw vakgebied en maak jezelf online vindbaar. Bloggen is een enorm sterk middel om je ideale klant te bereiken en aan te trekken. En daardoor meer bezoekers, inkomsten en klanten te genereren. Ben jij een ambitieuze ondernemer of blogger die klaar is voor groei? Tijdens mijn 1 op 1 blogcoaching traject ga ik ervoor zorgen dat je bedrijf of blog enorm gaat groeien. Wil je het liever alleen doen? Volg dan mijn uitgebreide online cursus bloggen.

Vorig bericht
Canva Pro: wel of niet het geld waard? | Canva gratis vs. betaald
Volgend bericht
9 Krachtige social media tips om je blog te laten groeien

Lees meer!

2 reacties. Reactie plaatsen

  • Mitchel Kleuver
    4 augustus 2020 11:23

    Mijn blogs deel ik fanatiek op Facebook, omdat het toch degelijk makkelijker is om te delen. Ik ben het met je eens dat via een eigen website beter is. En staat ook leuker, vind ik 🙂

    Beantwoorden
    • Absoluut! Social media is ideaal om blogs te delen, daar komt volgende week of de week daarna een specifieke blog over, hoe je je website kunt laten groeien met social media.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu