10 dingen die je moet weten over zakelijk bloggen

De waarheid over bloggen voor je bedrijf | 10 dingen die je wilt weten

Bloggen

Bloggen voor je bedrijf is een fantastisch manier om meer bezoekers naar je website te trekken, een connectie op te bouwen met je bezoekers én om meer klanten te krijgen. En er zijn nog veel meer redenen om te gaan bloggen voor je bedrijf. Bloggen is daarnaast simpelweg hartstikke leuk. Ikzelf blog niet voor niets al jaren en heb een succesvol blog opgezet die mij veel oplevert. Zakelijk bloggen kan ik dan ook iedere ondernemer aanraden.

Tegenwoordig zijn er ook steeds meer ondernemers die bloggen om deze redenen. Maar lang niet iedereen haalt hier de resultaten uit die hij/zij wil. Bloggen kent namelijk een hele grote maar. Iets waardoor veel bloggers niet dat succes behalen waar ze zo van dromen. Ik zie het vaak. Heel vaak. Dingen op een blog die maken dat het niet gaat werken. Voorkom dat jij in deze valkuil loopt. Of ga het verbeteren nadat je dit gelezen hebt. Wat precies? De waarheid over bloggen voor je bedrijf: ik ga het je nu vertellen.


Wat velen vergeten: de waarheid over bloggen voor je bedrijf


Bloggen is hartstikke leuk, maar om resultaat te krijgen moet je veel doen. En dan heb ik het niet alleen over deze 15 tips om een goede blog te schrijven. Nee, ik heb het over wat er nog meer bij komt kijken. Iets waar velen niet aan denken als ze starten met bloggen. Een blog werkt niet door alleen te schrijven. Een blog laten slagen kost veel tijd en moeite. Of dit nu voor je bedrijf is of niet.

Om van jouw (zakelijke) blog een succes te maken moet je bekendheid genereren, de juiste doelgroep aantrekken en steeds meer relevante lezers krijgen. Overigens is de definitie van succes voor iedereen natuurlijk anders, maar als je zakelijk blogt neem ik aan dat je dat ten minste doet om resultaten te zien die gunstig zijn voor je bedrijf.

Een blog schrijven kan in een uurtje of zelfs korter gedaan zijn (al doe ik er vaak wel een uurtje of 3 a 4 over), maar een blog onder de aandacht brengen kost simpelweg veel tijd. Voordat je begint met bloggen is het handig om dit te weten. Want hier veel tijd en energie in steken terwijl je er na een paar weken weer mee stopt omdat het niks oplevert is ook zo zonde.

Bloggen voor je bedrijf: wat komt daar allemaal bij kijken?

 


10 Dingen die je wilt weten voordat je gaat bloggen of om je huidige blog te verbeteren


Wat is het belangrijkste van zakelijk bloggen? Oftewel: wat zijn je doelen? Onder andere jezelf als expert neerzetten, meer potentiële klanten op je website krijgen en een band opbouwen met je bezoekers. Toch? Maar doe jij dat nu ook?

Als je succes wilt hebben met je blog zijn deze 10 dingen essentieel.

1. Deel je blog bij de juiste mensen en wees actief

De eerste is direct een belangrijke. Je blog delen op je Facebookpagina van je bedrijf is niet genoeg. Om meer relevante bezoekers te krijgen moet je meer doen.

  • Zorg dat je social media profielen goed zijn ingericht. Niets irritanter dan dat je iemand voorbij ziet komen op Facebook die iets heel nuttigs zegt, je kijkt op het Facebookprofiel van die persoon en je vindt nul informatie over wat die persoon doet. Voorkom dit, want echt: mensen willen meer van je weten. Zorg dus dat je blog en social media profielen vanuit je persoonlijke Facebookprofiel direct te vinden zijn. Net als op LinkedIN, Instagram, Pinterest, Twitter en andere social media die je gebruikt.
  • Zorg er dus simpelweg voor dat de link naar jouw website/blog OVERAL staat.
  • Word lid van relevante Facebookgroepen. Dus groepen waar jouw ideale klant te vinden is. Ben aanwezig waar jouw doelgroep ook is. Dit is een zeer krachtige manier die werkt, maar ook veel tijd kost. Zorg dat je op de hoogte bent van wat er gebeurt in de groep en reageer op vragen. Niet alleen maar met links naar je blog, maar reageer gewoon met waardevolle tips en informatie. Mensen gaan je vanzelf zoeken en als je puntje 1 op orde hebt komen ze vanzelf bij je.
  • Word lid van social media groepen of pagina’s waar je je blog kunt delen. Zo zijn er vele Facebookgroepen voor bloggers waar je elke nieuwe blog kunt achterlaten. Of worden er vragen gesteld waar jouw blog het antwoord op geeft.
  • Wees dus actief én aanwezig op social media. Niet alleen op Facebook, maar deel je blog bijvoorbeeld ook in groepen op Google+. Door regelmatig aanwezig te zijn kun je direct reageren op voor jou relevante vragen of oproepjes. Online netwerken dus.
  • Naast social media is actief zijn op andere blogs ook zeer waardevol. Lees blogs die je interessant vindt van andere bloggers die of jouw ideale klant zijn of waar jouw ideale klant komt. Reageer op die relevante blogs met een nuttige reactie (niet ‘leuk’ dus, maar een reactie die wat zegt). Bij zo een reactie kun je je website achterlaten en je raadt het al: via die blogs krijg je dus verkeer naar jouw blog.

 

2. Content is king: weet precies wat je voor wie wilt schrijven

Wie is jouw ideale klant? En waar zit jouw ideale klant mee? Waarop zoekt jouw ideale klant? Schrijf artikelen die waardevol zijn. Geen promotie voor jezelf, maar dingen die jouw doelgroep écht helpen. Alleen dan gaan bezoekers verder lezen en willen ze meer en meer weten. Zorg voor kwaliteit en afwisseling. En schrijf een blog die ook gelezen wordt, met de juiste kopjes en opmaak. Lees daar hier meer over.

 

3. Gebruik interne links en link naar andere websites

Door interne links blijft de lezer langer op jouw website, maar ook externe links zijn heel waardevol. Zeker als je naar andere bloggers linkt hebben zij dat vaak door (in WordPress krijg je meestal een melding als jouw artikel is vermeld op een andere website) en zo komen er dus weer andere bloggers naar jouw website. En het gebeurt ook nog weleens dat bloggers artikelen waarin zij worden genoemd delen. En dat is weer gunstig voor jou. Als je met externe links aan de slag gaat doe het dan wel meteen goed: lees hier hoe en wat.

 

4. Schrijf regelmatig

Bloggen kost tijd en het is handig dat vooraf te weten. Eens per twee maanden bloggen zet geen zoden aan de dijk. Regelmatig bloggen (natuurlijk over hetzelfde onderwerp: jouw business) zorgt er niet alleen voor dat mensen je leren kennen, ook Google gaat je sneller oppikken. Twee keer per week bloggen levert doorgaans meer op dan één keer per maand bloggen, maar kost ook enorm veel tijd. Je kunt bijvoorbeeld voor jezelf een schema maken om eens per week of, als dat niet lukt, eens per twee weken te bloggen. En dat vervolgens volhouden is dan natuurlijk enorm belangrijk om resultaat te behalen.

Maar… het belangrijkste is dat mensen je blog lezen. Je kunt beter eens per twee maanden bloggen en 1000 relevante lezers hebben dan twee keer per week voor maar 100 lezers die niks opleveren. Je content bij de juiste mensen krijgen is veel belangrijker. Kwaliteit altijd boven kwantiteit.

 

5. Verdiep je in SEO en gebruik dit ook

SEO is enorm belangrijk om groter te worden in bloggen en jouw ideale klant aan te trekken. Jouw klant zoekt namelijk op Google naar oplossingen voor zijn of haar probleem, en hoe tof is het als jouw blog dan hoog in Google verschijnt? Dit gaat echter niet automatisch. Verdiep je in SEO. Bijvoorbeeld:

  • Zoekwoorden gebruiken in de tekst en weten hoe dat te doen
  • De juiste kopjes maken (dus niet dik gedrukt maar de kopjes een H-tag geven)
  • Zorgen dat niet alleen de tekst, maar ook de foto’s zijn geoptimaliseerd voor Google (dus geen foto uploaden die IMG6325 heet)
  • De meta-tekst invullen

Zodra je blog heel goed wordt gevonden op Google, kun je ook wat minder tijd besteden aan puntje 1: social media en reageren op andere blogs. Vindbaar in Google wordt je trouwens niet alleen met SEO, daar is meer voor nodig. Wat dat lees je hier.

 

6. Gebruik Google Analytics

Wil je groeien met je blog en website? Dan is Google Analytics essentieel. Zorg dat je website altijd is gekoppeld aan Google Analytics en doe er vervolgens ook iets mee. Veel ondernemers krijgen spontaan jeuk van al die cijfertjes. Maar echt: als je je er even in verdiept ga je het vanzelf leuk vinden.

Met Google Analytics kun je namelijk zo veel. Analyseer je bezoeker: waar komen je bezoekers vandaan, wat lezen ze, wat lezen ze helemaal niet, hoeveel komt er via social media, en hoeveel via Google, op wel sociaal medium kun je je het beste focussen? Je kunt zelfs precies zien waar bezoekers weg klikken en waar ze blijven. En vergeet het bounce percentage niet: daarmee kun je enorm veel optimaliseren, ook per blog. Gebruik je geen Google Analytics? Ga dat dan vanaf nu doen en handel naar de resultaten. Optimaliseer je blog, plaats meer interne links, enzovoorts.

 

7. Zorg áltijd voor deelknoppen op je website

Deelknoppen worden verbazend vaak vergeten en dat is zonde. Als jij iets interessants hebt geschreven willen mensen dat delen. Maar is er geen mogelijkheid om te delen? Dan loop jij dus lezers mis. Moedig de lezer aan om jouw artikelen te delen en maak het zo makkelijk mogelijk voor je lezer. Hier lees je welke WordPress plugin ik gebruik voor de deelknoppen op mijn blogs en waarom.

 

8. Laat lezers reageren en geef altijd een reactie terug

Dit kan natuurlijk op social media, maar ook op je blog zelf zou je altijd een reactiemogelijkheid moeten hebben. Als mensen reageren kun je een band opbouwen met je lezer en nóg meer relevante kennis weggeven. Geef altijd een reactie terug, anders stoppen lezers snel met reageren.

 

9. Zorg dat jouw blog wordt gedeeld

Een link naar een specifieke blog van jou vanaf een grotere blog van iemand anders doet wonderen. Dat is niet alleen goed voor je SEO, maar ook krijg je hierdoor meer lezers en meer bekendheid. Dit kun je regelen door heel krachtige content te schrijven. Geen content die al vaak is geschreven, maar nieuwe inzichten of handige weetjes. Dat kan niet met elke blog die je schrijft, maar ten minste af en toe. Je kunt ook gastblogs schrijven voor anderen en daarin een link plaatsen naar jouw website. Werkt ook enorm goed. Of zorgen dat je geïnterviewd wordt bijvoorbeeld.

Om dit voor elkaar te krijgen is specifiek zijn heel belangrijk. Geen algemene dingen waar al 100 keer over geschreven is. Geef er je eigen draai aan en het zal nóg sneller opgepikt worden.

Voorbeelden?

Een aantal ondernemers hebben mij gevraagd of ze dit artikel mochten delen en gebruiken op hun Instagram of zelf online training. Dit is dan ook niet voor niets het meest gelezen artikel op mijn blog.

Deze blog is alweer meer dan 20.000 keer gelezen, heel veel gedeeld en wordt nog steeds maandelijks vele honderden keren gelezen. Dat terwijl ik dit artikel al meer dan twee jaar geleden heb geschreven. Check de titel en inhoud: iets dat aanspreekt voor een specifieke doelgroep. Zo heb ik nog een aantal artikelen op mijn blog die vele duizenden keren zijn gelezen én worden gedeeld.

 

10. Design does it

Vind ik dan. Ik ben niet voor niets websites gaan maken: design is iets waar ik áltijd op let en waar ik echt enthousiast van kan worden. Lees ik een blog die er niet uitziet of een overduidelijk gratis WordPress website lay-out heeft? Dan is de kans dat ik daar iets van ga kopen heel klein. Ik ga niets delen dat niet goed verzorgd is en ik begrijp heel goed als anderen dat bij mij ook niet zouden doen.

Ik krijg vaak reacties op mijn Colombia blog, dat het allemaal zo duidelijk en mooi is. Dan weet ik dat ik goed bezig ben, dat die mensen mijn blog bij anderen gaan aanraden. Of gaan delen op social media. Dat wil jij ook toch? Zeker als je zakelijk blogt is een professionele uitstraling belangrijk. En als je geld wilt verdienen aan je blog, met affiliatie marketing bijvoorbeeld, ook dan is dit een puntje om zéker niet te vergeten. Al het bovenstaande kun je doen, maar als een potentiële klant vervolgens op jouw blog komt en denkt ‘hmm…’ dan heb je nog niet bereikt wat je wilt. Koop een betaald WordPress thema dat bij jou en je bedrijf past en maak je blog professioneel. Benieuwd naar design tips? Klik hier!

 

En last but not least: heb geduld! Een blog opzetten kost heel veel tijd en energie. Geef het die tijd ook. Het kan wel maanden duren voordat je resultaat ziet. Als je het goed aanpakt. Geef niet op, krijg er een ritme in en maak het leuk voor jezelf. Heb je geen zin of tijd om je in bovenstaande te verdiepen? Dan is bloggen misschien niet voor jou of je vindt het prima dat je blog niet zoveel oplevert.

 


De waarheid is dat het heel veel tijd kost om een goede blog neer te zetten die ook resultaat oplevert. Maar áls je er actief mee aan de slag gaat en je verdiept in deze zaken, dan heb je straks wel een fantastische manier om meer klanten aan te trekken en bereik te genereren. Blog jij al voor je bedrijf?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

In dit artikel staat een affiliatie link.


 

Vorig bericht
WordPress tip & stappenplan | Open externe links in een nieuw venster
Volgend bericht
10 tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu