Ik vind bloggen fantastisch. Voor mij is het de perfecte manier om aan klanten te komen, te groeien met mijn bedrijf, voor een betere zichtbaarheid en vindbaarheid en om mezelf te uiten. Daarnaast houd ik gewoon ook erg van schrijven. En velen met mij. Toch is het goed om wat dingen te weten voordat je begint met bloggen. Veel ondernemers starten een blog zonder goed te beseffen wat een zakelijke blog eigenlijk precies inhoudt. En zonder te weten wat er bij het schrijven van blogs allemaal komt kijken. Veel beginnende bloggers hangen de handdoek na een paar maanden alweer in de ring. Zonder resultaat en met een hoop verloren tijd. Om dat te voorkomen zijn een goede voorbereiding én de juiste verwachtingen essentieel. En daar help ik je graag mee. Daarom vind je hier 7 dingen die je moet weten voordat je je blog begint. Succes!
Wat wil je bereiken met je blog?
Elke blogger, of dit nu voor je bedrijf, een reisblog of gewoon voor de lol is, heeft een bepaald doel. De een wil geld verdienen met affiliate marketing (zelfs een heel maandsalaris), de ander wil zijn of haar bedrijf goed vindbaar maken op Google en weer een ander schrijft vooral voor de lol en ziet wel wat ervan komt.
Het is goed om dat doel eerst duidelijk te hebben voordat je begint met bloggen. Dat doel wat je voor ogen hebt heeft namelijk alles te maken met de verwachtingen die je hebt bij je blog. En bij wat je moet doen om die verwachtingen uit te laten komen.
Bloggen voor de lol of bloggen om op de eerste pagina van Google te komen met je bedrijf vergen beiden een heel andere aanpak. Bij die tweede komt een goede blogstrategie en een grote tijdsinvestering kijken om dat doel te bereiken.
Is je doel om succesvol te worden met je blog? Dan zijn onderstaande tips voor jou.
Dit moet je weten voordat je begint met bloggen
Hoe je bloggen aanpakt hangt er dus maar helemaal vanaf wat je doelen zijn. Dat geldt ook voor onderstaande tips: hoe meer tijd en moeite je erin steekt hoe groter het resultaat. Daarnaast is het altijd goed om erin te stappen met de juiste verwachtingen en te weten waar je aan begint.
1. Bloggen is niet de makkelijkste manier om klanten en inkomsten uit je website te halen
We willen het allemaal: geld verdienen met bloggen of automatisch klanten uit je blog. En dat kan ook, veel zelfs. Echter, om dat punt te bereiken heb je vaak een (paar) jaar werk en geduld nodig. Wil je snel klanten en inkomsten uit je website halen? Dan passen andere manieren wellicht beter bij je dan bloggen. Deze manieren bijvoorbeeld.
Bloggen is een lange termijn investering, dat je juist heel veel oplevert na een paar jaar (als je het op de juiste manier doet voor de juiste doelen). Iets dat ik zelf juist heel prettig vind: bijna al mijn klanten vinden mij via Google, zonder dat ik daar veel tijd op social media met kwijt ben. Het gaat automatisch en dat is heel fijn.
2. Bloggen kost tijd
Een succesvol blog opzetten kost tijd, veel tijd. Vergis je daarin niet. Er komt nu eenmaal veel bij kijken, en zeker in het begin moet je alles nog leren, wat nog meer extra tijd kost. Hier lees je hoeveel tijd bloggen kost.
Maarre, wat dan precies kost tijd bij bloggen?
- Blog frequentie. Eens per maand een blog schrijven zet geen zoden aan de dijk. Wil je succes behalen, dan moet je frequent en consequent schrijven. Hier lees je hoe veel blogs je moet schrijven om jouw doel te bereiken.
- Bloglengte. Nee hoor, je hoeft echt niet elke keer een blog van 3000 woorden te posten. Maar als je steeds komt aanzetten met teksten van 500 woorden dan gaat het ook niet werken. Hier lees je alles over de ideale bloglengte.
- SEO. Zoekmachineoptimalisatie, maar weinig ondernemers vinden dit leuk, maar SEO is wel echt essentieel om het resultaat te behalen dat je wilt. Zonder je te verdiepen in zoekmachineoptimalisatie wordt het lastig om die pagina-één positie in Google te bereiken. Met deze ultieme SEO gids optimaliseer je je blogs en website in 7 stappen voor die hoge positie in Google.
- Interne linkbuilding. Super belangrijk en een vaak gemaakte SEO-fout. Iets waar je bij elke blog aandacht aan moet besteden om verweesde content te voorkomen. Hier lees je alles over interne linkbuilding en hoe je dat toepast.
- Onderzoek doen en waarde geven. Bloggen werkt alleen als jouw potentiële klant er ook daadwerkelijk iets aan heeft. Waarom zouden mensen anders je blog gaan lezen? Dit bereik je door waardevolle artikelen te schrijven. En daarvoor moet je meestal onderzoek doen voor de juiste achtergrondinformatie. Kwaliteit is erg belangrijk in bloggen.
- Het leerproces. Zeker in het begin moet je alles nog leren. SEO, goede teksten schrijven die ook in zoekmachines werken, bloggen en social media en natuurlijk je blogplatform zoals WordPress. Dit allemaal goed onder de knie krijgen kost even tijd.
Wil je sneller blogs schrijven of heb je meer bloginspiratie nodig? Gebruik dan eens ChatGPT om blogs mee te schrijven!
3. Je bent niet meteen goed vindbaar in zoekmachines
Bloggen kost tijd, maar resultaten zien uit bloggen kost ook tijd. Je investeert in eerste instantie enorm veel tijd in bovenstaande, maar het levert je niet direct op wat je wilt. Voordat een blog hoog in zoekmachines verschijnt ben je zo 6 maanden verder. En dan ook alleen als je blog echt goed is geoptimaliseerd voor Google, je frequent en consequent blogt en kwalitatief goede artikelen schrijft.
Neem je het niet zo nauw met SEO en alle andere dingen die bij bloggen horen, dan kan het wel meer dan een jaar of zelfs een paar jaar duren voordat je er klanten en inkomsten uit gaat halen. Wil je bloggen echt inzetten als marketingstrategie? Trek er dan zeker 6 maanden tot een jaar voor uit om actief tijd te steken in bloggen, een goede strategie, SEO en social media. Daarna moet je natuurlijk doorgaan, maar als je een goede positie in zoekmachines hebt bemachtigd wordt het wat makkelijker en wat minder tijdrovend.
4. Een goede blogstrategie is essentieel
Je kunt natuurlijk als een kip zonder kop gaan bloggen, maar dan heb je grote kans dat je blog een ongeorganiseerd rommeltje wordt. Een blogstrategie voorkomt dit. In deze cursus bloggen leer je precies dit.
Bij een goede strategie kun je onder andere denken aan:
- Waar wil je over gaan bloggen en wat is precies je doel?
- Het bedenken van blog onderwerpen verdeeld over verschillende intenties, zoals informatief, inspirerend en persoonlijk.
- Blog onderwerpen beter niet uit je duim zuigen, maar goed nadenken over wat jouw bezoekers en ideale klanten willen lezen, wat hen daadwerkelijk helpt om verder te komen.
- Als je blog onderwerpen op een rijtje hebt gezet dan moeten ze ook verdeeld worden over categorieën. Je website vol gooien met tientallen categorieën werkt niet, dus denk hier goed over na. Hier tips voor categorieën en tags.
- Dan heb je ook nog het type blogs om te schrijven. Zoals lijstjes, monsterblogs, stappenplannen, interviews, wat dan ook. Afwisseling is prettig voor je lezer, dus een plan maken van wanneer je wat schrijft is handig.
- En dan de planning. Hoe vaak per week ga je een blog schrijven? En wanneer plan je daar voor jezelf tijd voor in?
- Naast bloggen zelf wil je natuurlijk ook weten hoe je blog het doet, wie er op je blog komt, wat het meest gelezen wordt, waar je bezoekers vandaan komen en op welk artikel of pagina ze wegklikken van je website. Regelmatig (eens per week a twee weken) Google Analytics checken hoort er daarom ook bij.
- Hoe ga je je blog promoten? Via social media? Google AdWords? Facebook advertenties? Bedenk een plan.
5. Na het publiceren van een blog ben je nog niet klaar
Na publicatie van je blog valt er nog een hoop meer te doen om ervoor te zorgen dat jouw ideale bezoeker je blog ook weet te vinden en gaat lezen. Hier lees je de 7 acties die je zou moeten doen na het posten van elke blog.
6. Blijf bij met de nieuwste ontwikkelingen
Door de komst van kunstmatige intelligentie (AI) veranderen de ontwikkelingen razendsnel. Zo zijn er vele nieuwe ontwikkelingen in Google en daarmee in SEO die jouw vindbaarheid beïnvloeden.
Daarom is het belangrijk om te weten wat de nieuwste ontwikkelingen zijn en hoe je daarop inspeelt. Doe je dit niet? Dan is de kans groot dat je met bloggen in ieder geval voor jou niet gaat werken voor een goede vindbaarheid in Google.
Lees hier meer over de nieuwste ontwikkelingen (anno 2024) in Google, bloggen en SEO.
7. Bij bloggen hoort een aantrekkelijke en effectieve website
En andersom geldt dat ook: als je een mooie website hebt kan bloggen er juist voor zorgen dat je met je website hoog scoort in zoekmachines.
In ieder geval, je website is de basis. Een eerste indruk. Met name enorm belangrijk als je blogt voor je bedrijf. Nieuwe potentiële klanten die dan via je blog op je website komen wil je dan graag op je website houden. Dat doe je onder andere door je website goed gebruiksvriendelijk te maken en super snel.
Je kunt het maken van een professionele website uitbesteden, maar je kunt het ook zelf doen, met deze online cursus ‘je eigen website maken’ bijvoorbeeld.
Het avontuur dat bloggen heet
Bloggen is een super leuk en leerzaam avontuur waar je ontzettend mooie dingen mee kunt bereiken. Makkelijk is het zeker niet, het vergt geduld, aandacht en doorzettingsvermogen, maar dan heb je ook wat. Ik zou zeggen: geniet ervan en blijf dicht bij je zelf. Want dat is ook het mooie van bloggen: je kunt er helemaal je eigen stijl van maken en jezelf laten zien zoals je bent.
Ben je al een tijdje aan het bloggen maar kom je toch niet hoger in Google? Klik dan even op voorgaande link en lees hoe je dat oplost.
Wat levert bloggen jou op?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!