Een blog beginnen is één ding, er resultaat uithalen is een tweede. Zeker als je begint met bloggen voor je bedrijf wil je graag dat die blog waar je zoveel tijd insteekt ook daadwerkelijk iets oplevert. Ik werk natuurlijk veel met (beginnende) bloggers en er zijn een aantal ‘fouten’ die ik terugzie bij bijna iedereen. Het oplossen van die fouten of het verbeteren van bepaalde onderdelen van bloggen zorgt ervoor dat je bezoekersaantallen toenemen en je daadwerkelijk je ideale klant of lezer gaat aantrekken. In dit artikel lees je de 13 meest voorkomende blog-fouten én hoe je deze kunt oplossen.
Krijg meer bezoekers en klanten met bloggen door deze 13 blog-fouten te voorkomen of op te lossen
Bloggen is een fantastische manier om als ondernemer of blogger bekendheid te genereren, jezelf neer te zetten als expert in jouw vakgebied, een band op te bouwen met jouw ideale klant, die ideale klant aan te trekken én voor zolang jouw website online staat gevonden te worden op Google. Tenminste, als je het goed aanpakt. Merk je dat je niet het resultaat eruit haalt dat je eigenlijk wilt? Wellicht komt dat doordat je één of meerdere van deze meest voorkomende blog-fouten maakt. Geen zorgen: je bent niet de enige. Door deze fouten op te lossen kun je enorm groeien met je blog of bedrijf.
Lees hier de 13 grootste blog-fouten en hoe je ze oplost!
1. Je doelgroep niet duidelijk hebben
Echt één van de meest voorkomende blog-fouten die ik tegenkom. Velen hebben een onderwerp, de kennis en bronnen om goede blogs te schrijven, maar spreken vervolgens niemand echt aan. Om resultaat te halen uit bloggen moet je heel goed weten voor wie je eigenlijk schrijft. Wie is jouw ideale klant of lezer? Wat zijn de problemen van jouw ideale klant of lezer? Wat wil jouw doelgroep weten? Je doelgroep is de start en basis van alles. Zowel voor je website als voor je blog. Als jij je ideale bezoeker door en door kent, weet wat er in deze persoon omgaat en weet waar hij of zij naar op zoek is, dan ga je met bloggen veel meer bereiken.
2. Te veel onderwerpen en geen niche
De kracht van focus wordt vaak onderschat. Blogs waar over tientallen verschillende onderwerpen wordt geschreven, die gericht zijn aan iedereen (dus zonder duidelijke doelgroep zoals gezegd bij puntje 1) en geen duidelijke niche hebben verliezen vaak connectie en vertrouwen.
Denk je maar eens in: je lezer weet bij te veel onderwerpen niet meer wat nu echt jouw specialisme is, het komt zeker bij een zakelijke blog ook niet echt betrouwbaar over als je over van alles en nog wat schrijft. Daarnaast maak je juist connectie met je lezer en ideale klant als je deze gericht aanspreekt. Als je lezer het idee heeft dat het voor hem of haar is geschreven.
Heb jij een duidelijk gedefinieerde missie? Dan is het veel waarschijnlijker dat je trouwe en gepassioneerde volgers krijgt, en dat is ontzettend waardevol. Zelf gepassioneerd en enthousiast zijn over een specifiek onderwerp ziet en voelt je lezer in je blogs en dat trekt net zulke enthousiaste volgers aan.
3. Niet consistent bloggen
Eén van de grootste belemmeringen van succes met bloggen is niet consistent zijn. Af en toe een blog schrijven dus. Er is onderzoek gedaan naar hoe vaak je moet bloggen voor meer resultaat, maar ook met wat minder kun je eruit halen wat je wilt. Het belangrijkste is dat er een ritme zit in het schrijven van blogs. Publiceer elke week op dezelfde dag of dagen en plan dat in. Gebruik bijvoorbeeld deze blog planner om je blogs te plannen. Maak er een routine van. ‘Geen tijd’ is slechts een slap excuus om niet te beginnen met bloggen.
Hoewel ik zelf intuïtief blog publiceer ik wél elke week op hetzelfde moment. Dit zorgt ervoor dat je blog ‘leeft’ en Google je daardoor goed in de gaten houdt en na een tijd hoger laat komen in de resultaten. Daarnaast is het fijn voor je trouwe lezers als er ritme en voorspelbaarheid in je publicaties zit. Tegelijkertijd zorgt een ritme ervoor dat je het bloggen gaat inpassen in je (ondernemende) leven en het normaal voor je wordt om elke week te schrijven.
4. Je blog niet serieus nemen
Oftewel: geen commitment tonen. Inzet voor je blog is ontzettend belangrijk om je bedrijf met bloggen te laten groeien. Schrijf frequent en consistent, werk aan SEO, leg passie in je blogs en wil echt mensen helpen met jouw kennis.
Een ander aspect van je blog serieus nemen is het direct goed aanpakken. Durf daarin ook groots te dromen. Ga niet bloggen op een gratis platform met weinig mogelijkheden als je plan is om groot te worden. Kies bijvoorbeeld in één keer voor WordPress.org en niet voor de .com versie. Hier lees je trouwens het verschil tussen WordPress.org en .com en waarom je voor de eerste moet kiezen.
Als je wilt dat jouw potentiële klant en volger jou serieus neemt moet je ook jezelf serieus nemen. Denk goed na over je doelgroep, je onderwerp, wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat aanpakken.
5. Kwantiteit boven kwaliteit verkiezen
Je lezers willen geen kwantiteit, maar kwaliteit. Hoe vaak je blogt is voor je lezer veel minder belangrijk. Jouw bezoekers willen content waar ze iets aan hebben. Content waarmee hun probleem wordt opgelost of waarvan ze enorm geïnspireerd raken.
Schrijf waardevolle blogs waarin je veel weggeeft. Waarin je het probleem oplost van jouw lezer. Het aantal woorden van je blog maakt daarin niet zoveel uit. En ja een fantastische blog schrijven die jaren later nog steeds goed wordt gelezen doe je niet in 5 minuten. Het kost je tijd om een goede blog te schrijven, daarvoor onderzoek te doen en te editen, maar daardoor steek je wel boven al die andere matige blogs uit. Met een beter resultaat in Google, meer bezoekers en meer klanten tot gevolg. Een investering in je bedrijf en lange termijn-succes van je blog.
Drie keer per week een snel geschreven oppervlakkig stuk publiceren is makkelijk voor jou, maar gaat je lezer geen klant maken. Bedenk wat voor soort blogs en welke informatie jouw bedrijf gaat helpen te groeien. Denk nog eens aan puntjes 1 en 2 in deze lijst: waar is jouw doelgroep naar op zoek? Welke problemen wil jouw ideale klant opgelost hebben?
6. Blogs schrijven die alleen interessant zijn voor jou of over jezelf gaan
Blog na blog schrijven met wat je allemaal aan het doen bent de hele dag gaat je lezer niet verder helpen. Af en toe een blog schrijven over jouw leven of ervaringen met het onderwerp waarover je schrijft kan best. Een terugblik op het jaar bijvoorbeeld. Maar over het algemeen geldt: als de content die je schrijft je doelgroep niet helpt kun je het beter niet posten.
Voed je lezers met wat zij willen. Steeds komt die doelgroep weer terug zoals je ziet: ken je ideale klant of lezer en trakteer deze met waar hij of zij enorm blij van wordt.
Overigens, als je een beroemdheid bent of een (deels) persoonlijke blog hebt waar je lezers dolgraag willen weten wat je de hele dag doet, dan kun je natuurlijk wel meer over jezelf schrijven. In dat geval zijn jouw bezoekers vooral heel nieuwsgierig naar jou. Persoonlijke artikelen op mijn Colombia-blog, waarin ik naast reizen juist ook laat zien hoe mijn leven er aan de andere kant van de wereld uitziet, worden ook zeer goed gelezen. Deze blog over mijn scheiding bijvoorbeeld. En mijn laatste blog over het leven in Colombia tijdens de strenge lockdown die al bijna 5 maanden duurt. Die laatste is echter een artikel dat op de lange termijn niet heel goed zal scoren (zie puntje 12), maar binnen één dag wel meer dan 1000 keer gelezen werd. Ook terugblikken worden goed gelezen, daarin geef ik een kijkje in mijn dagelijkse leven.
Het hangt dus ook van het soort blog af dat je hebt of je wel artikelen over jezelf schrijft of niet. Hier op mijn zakelijke blog zou ik nooit dit soort blogs schrijven, maar mijn Colombia-blog is daarvoor ideaal. Wél met mate trouwens. Ik schrijf zeker niet elke maand zo een artikel.
Op je zakelijke blog kun je wel je persoonlijkheid laten doorschemeren en zorgen dat je lezers je leren kennen. Dat is juist iets waardoor je je lezers aan je bindt en later klant maakt.
7. Je diensten verkopen in je blogs
Het doel van je zakelijke blog is om je lezers, die potentiële klanten zijn, nieuwe dingen te leren en te informeren. Bloggen zorgt er ook voor dat je jezelf neerzet als expert in jouw vakgebied. En er zijn nog veel meer redenen om te gaan bloggen als ondernemer. Je diensten verkopen is echter géén reden om te gaan bloggen. Elke andere pagina op je website is daarvoor prima geschikt, maar je blog is er om vertrouwen op te bouwen en je lezer verder te helpen. En vertrouwen genereer je niet door verkoopberichten. Geef advies, informeer over de voordelen van je producten of diensten, deel handige stappenplannen of neem je lezer mee met praktijkvoorbeelden.
Maar verkoop niet in je blogs.
Als je af en toe een call-to-action plaatst naar een product of dienst dat je aanbiedt is dat echt geen probleem. Maar met af en toe bedoel ik eenmaal per 10 blogs bijvoorbeeld, of zelfs minder, meer niet. Als je steeds verkondigd hoe goed jij je klant kan helpen en hoe ideaal jouw programma is, wordt dat ook irritant voor je lezer.
Affiliatie links en banners vallen hier uiteraard niet onder, al is een overmatig gebruik van zeker die laatste ook niet een goed idee.
8. Aansprekende titels schrijven zonder zoekwoorden
Er wordt altijd gezegd dat je titels moet schrijven die aanspreken. En dat klopt natuurlijk ook. Sterker nog, dat is essentieel om ervoor te zorgen dat er iemand überhaupt op de link naar je blog gaat klikken. Je ziet weleens heel fancy titels die heel creatief bedacht zijn, deze titels doen het alleen niet zo goed op Google. Als je doel is om goed gevonden te worden op Google, ook jaren later nog, dan is het de kunst een aansprekende titel te schrijven waarin je de juiste zoekwoorden verwerkt. Een titel die zegt waar je blog over gaat, maar die ook leuk is om te lezen. Niet alleen belangrijk om hoger in Google te komen, maar die er ook voor zorgt dat iemand daadwerkelijk verder gaat lezen.
9. Geen calls-to-action plaatsen in je blog
Je blog is de ideale plek om een community op te bouwen. Met je blogs kun je je e-maillijst laten groeien en meer volgers krijgen op je social media kanalen. Daarvoor moet je je lezer echter wel een klein zetje geven. Dat doe je met een call-to-action. Bijvoorbeeld: schrijf je hier in en ontvang elke week nieuwe gratis tips en tricks voor jouw onderwerp. Een goede en effectieve manier om steeds meer inschrijvingen te krijgen voor je nieuwsbrief.
10. Je denkt dat je klaar bent als je blog is geschreven
Het makkelijkste en snelste is natuurlijk om een blog te schrijven en dan direct op ‘publiceren’ te klikken. Beter is echter om nog even 30 minuutjes tot een uur de tijd te nemen om je blog een paar keer door te lezen, te verbeteren waar nodig, tekst te schrappen of juist aan te vullen, interne links te plaatsen, extra structuur aan te brengen en te kijken of de SEO op orde is. Ook is dit de manier om spelfouten uit je tekst te halen en zinnen die niet goed lopen te verbeteren. Je wilt serieus genomen worden door je potentiële klant, dus neem je blog ook serieus. Zorg voor zo min mogelijk spelfouten en onleesbare zinnen en dat je blog goed in elkaar zit. Met slecht geschreven teksten kun je letterlijk lezers kwijtraken.
11. Blogs schrijven zonder structuur
Je kent het vast wel, blogs die een stortvloed aan woorden bevatten zonder enige tussenkop. Waar amper doorheen te komen is. Alleen al bij het zien van die lap tekst krijg je de kriebels en klik je direct weg: op zoek naar een blog die wel leesbaar is.
Maak een structuur in je blog. Begin bijvoorbeeld met een outline: zet al je (voorlopige) tussenkopjes onder elkaar en maak daar ook daadwerkelijk kopjes van. Zorg dat je blog te scannen is door je lezer. Gebruik daarvoor eventueel ankerlinks om je lezers te helpen snel naar het hoofdstuk te gaan dat ze willen lezen.
Geen gebruik van tussenkopjes maakt je artikel niet alleen vreselijk vervelend om te lezen, het is ook slecht voor je positie in Google.
12. Focus op de korte termijn effecten in plaats van op de lange termijn voordelen van organisch verkeer
Zeker beginnende bloggers denken vaak vooral aan wat een blog nú oplevert. Om je blog te laten groeien op social media lees je hier 9 krachtige tips. Veel belangrijker zijn echter de lange termijn voordelen van bloggen. Zodra je een blog publiceert blijft deze online totdat jij je website uit de lucht haalt. Dit betekent dat potentiële klanten en fans je dus met een blog die je nu schrijft over 5 jaar nog steeds op Google kunnen vinden. Een zeer groot voordeel van bloggen.
Echter, lang niet alle blogs worden goed gevonden op Google. Daar moet je een beetje moeite voor doen. Natuurlijk werken aan de SEO van je blog, maar ook heel waardevolle content schrijven. Of beter nog: evergreen content. Even kort gezegd: evergreen content is content die altijd interessant blijft voor je lezer en nooit verouderd. Vertellen over wat je afgelopen week allemaal hebt meegemaakt is dus geen content dat over 5 jaar nog steeds interessant is om te lezen. Tenzij je een ervaringsverhaal vertelt over iets waar veel naar wordt gezocht. Kom ik weer uit bij die waardevolle blogs: schrijf iets om je lezer echt verder mee te helpen.
Bloggen is dus niet iets dat direct resultaat oplevert, je moet er tijd in investeren en het de tijd geven. Het is een ideale manier om jarenlang bezoekers naar je website te krijgen. Bezoekers die potentiële nieuwe volgers of klanten zijn. Heel waardevol.
Lees hier alles over hoe je meer klanten en inkomsten uit je website haalt.
13. Je blog niet delen op social media
Hoewel je natuurlijk het liefste wilt dat je blogs goed gevonden worden op Google, is dat een lange termijn-effect van bloggen. Ondertussen kan social media enorm helpen om meer bezoekers naar je blog te krijgen. Deel je je blogs niet op social media, dan is dat een grote gemiste kans.
Bloggen en social media gaan heel goed samen
Bloggen levert je veel nieuwe content op om te delen op social media, terwijl social media bezoekers naar je blogs brengt.
Post echter niet maar één keer je blog. Social media is vluchtig: wat je vandaag post weet iemand over een maand echt niet meer. Deel dus ook oudere blogs. Of haal delen uit blogs om steeds nieuwe content te hebben. Bloggen is dus ook de ideale manier om nooit zonder social media inspiratie te zitten.
Hoe post je blogs op social media?
Alleen een link op Facebook zetten zonder begeleidende tekst is nooit zo een goed idee. Probeer je lezer warm te maken om vervolgens op die link te klikken.
Deel op diverse kanalen, maar maak je volgers niet gek met te veel zelfpromotie.
Haal bijvoorbeeld ook gewoon eens een tip uit een blog zonder link erbij.
Op Instagram kun je de link naar je nieuwste blog in je link in bio zetten, of deze toevoegen aan een speciale link in bio-pagina. Velen gebruiken daarvoor Linktree of een alternatief, maar dat werkt averechts voor je statistieken. Beter is het om het zo op te lossen.
Het inplannen van je publicaties kun je trouwens vooraf doen. Voor Instagram gebruik ik daar Planoly voor. Ook Later is een populaire tool voor Instagram. Voor LinkedIN gebruik ik Buffer. Wil je social media liever uitbesteden, dan is dit een goede optie.
Zorg dat je blogs maakt die ook gedeeld worden door je lezers
Als je wilt dat je blogs op social media gedeeld worden, schrijf je het beste sterke content die interessant is en waar het probleem van je lezer wordt opgelost. Waardevolle content dus. Dat soort blogs delen je volgers graag en levert jou weer meer bezoekers en nieuwe volgers op. Hier lees je nog veel meer tips om ervoor te zorgen dat je blogs gedeeld worden door je lezers.
Wat wil jij graag verbeteren om meer resultaat te behalen met bloggen?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!
2 reacties. Plaats een nieuwe
We hebben al een jaar of 10 een afgeschermd overwinter-blog voor onze familie, vrienden en buren.
Daarbij heb ik 1 probleem. Een tweetal personen kunnen het blog niet inzien.
Alle lezers hebben een Gmail-account. Ik kan nergens een afwijking ontdekken t.o.v. alle andere lezers.
Googelen levert mij ook niets op.
Hoi Hermine, je bedoelt dat met de inlogcode deze 2 personen nog niet kunnen inloggen? Misschien heb je een beveiligingsplugin erop staan die voorkomt dat zij erop kunnen? Bijvoorbeeld omdat zij in een land wonen dat is uitgesloten, of om een andere reden. Heb je dat bekeken?