Zó belangrijk is interne linkbuilding | Wat is het en hoe pas je het toe?

Bloggen, Succesvolle website maken

Als het aankomt op zoekmachineoptimalisatie (SEO) wordt interne linkstructuur vaak vergeten. Tijd voor een artikel, want precies die interne linkbuilding kan je een hogere ranking in zoekmachines opleveren, je producten en diensten extra promoten en je bezoeker heel blij maken. Hoe? Dat lees je hier.


Wat is interne linkbuilding?


Interne linkbuilding is het verwijzen met een link vanaf een blog of pagina op jouw eigen website naar een andere blog of pagina op je website. Dit betekent dat je steeds weer bekijkt welke pagina’s en blogs belangrijk, waardevol en relevant zijn om naar door te linken. Hiermee verbeter je de navigatiestructuur van je website. Handig voor je bezoeker en voor Google.

We weten allemaal dat externe linkbuilding heel belangrijk is om je positie in Google te verbeteren. Oftewel: links naar jouw website vanuit een andere website. Het lastige daarvan is echter dat je er zelf weinig controle over hebt. Bij interne linkbuilding sta jijzelf aan het roer en bepaal jij waar je wat naartoe linkt en met welke zoekwoorden. En daarmee welke artikelen hoger in Google moeten komen. Hoe handig!

 


Wat levert interne linkbuilding je op?


Interne linkbuilding heeft veel voordelen. Niet alleen om de zoekmachineoptimalisatie van je website te verbeteren, maar ook om het je bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om te vinden wat hij of zij zoekt. Daarnaast kun je met intern linken nadruk leggen op pagina’s en blogs die je hoog in Google wilt hebben.

1. Voorkom verweesde content

Een veelgemaakte SEO-fout is het niet intern linken naar een blog of pagina. Zo kunnen er blogs ergens helemaal los op het wereldwijde web rondzweven zonder dat jouw bezoeker of Google ze kan vinden. Dit heet verweesde content. Als je op de link klikt lees je er alles over. Verweesde content komt je ranking in Google bepaald niet ten goede aangezien de Google bots deze blogs of artikelen niet goed kunnen vinden.

2. De waarde van je blogs en pagina’s op je website verhogen

Naast dat Google en je bezoeker een blog of artikel zonder interne verwijzing niet kan vinden, wordt er zonder link naartoe ook geen waarde aan gegeven.

Dit werkt hetzelfde als het klassieke linkbuilden waarbij backlinks vanuit andere websites naar jouw website verwijzen. En daarmee eigenlijk zeggen dat ze jou moeten volgen omdat er waardevolle content op staat. Op die manier groeit de betrouwbaarheid van jouw website en daarmee de ranking in Google.

En zo werkt interne linkbuilding ook. Hoe meer interne links er naar een bepaalde blog of pagina gaan hoe krachtiger je aan Google vertelt dat deze pagina’s en blogs waardevol zijn. Het  beste is om ten minste één interne link per blog of pagina te plaatsen, maar meer mag ook. Op deze manier zorg je er ook nog voor dat bezoekers die via een backlink op één van je pagina’s of blogs terechtkomen veel makkelijker meer content dieper in je website kunnen vinden.

3. Bepaalde pagina’s en blogs benadrukken voor een hogere ranking in Google

Je website-structuur is van invloed op de manier waarop zoekmachines door je website navigeren. Daarom zijn het gebruik van categorieën en tags ook zo belangrijk, deze helpen zoekmachines je website nog beter te begrijpen. Via categorieën en tags zien zoekmachine bots als het ware het geraamte van je website, waar wat te vinden is. Je kunt er echter zelf voor zorgen dat bepaalde content, zowel pagina’s als blogs, extra wordt benadrukt.

En dat doe je door het gebruik van interne links. Hoe meer interne links er naar een bepaalde pagina of blog verwijzen, hoe meer zoekmachines deze pagina of blog als belangrijk zien. Stel: je hebt 2 vergelijkbare pagina’s met naar de ene pagina 1 interne link en naar de andere pagina 10 interne links. Dan zal de zoekmachine de pagina met 10 interne links als meer belangrijk beschouwen en deze in de zoekresultaten weergeven.

Dit is een heel handig foefje waarmee je zelf veel touwtjes in handen kunt houden. Op deze manier kun je namelijk zelf bepaalde blogs of pagina’s benadrukken en ook nog beïnvloeden op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Dat laatste doe je door links te plaatsen onder zoekwoorden, zoals uitgelegd in het volgende hoofdstuk onder puntje 2.

4. Help je bezoeker te vinden wat hij of zij zoekt

Naast SEO heeft interne linkstructuur nog een zeer belangrijke functie, namelijk je bezoeker verder helpen. Best een heel belangrijke, want daarmee maak je niet alleen je bezoeker en potentiële klant gelukkig, maar de kans dat je bezoeker langer op je website blijft wordt dan ook groter. En die tijd op je website is weer goed voor je positie in Google.

Misschien denk je: ja maar via het menu kan mijn bezoeker toch alles vinden? Nou nee, niet met een blog. Als je slechts 5 pagina’s op je website hebt en die staan allemaal in het menu wel, maar als je 50 blogs hebt geschreven niet. Dan moet je echt met interne links aan de slag gaan.

Overigens, als je wel alleen maar 5 pagina’s op je website hebt is intern linken net zo belangrijk als op een blog. Misschien juist nog wel belangrijker, want met maar 5 pagina’s is het sowieso veel lastiger om je website hoog in Google te krijgen. Dan zijn alle puntjes in dit hoofdstuk extra handig om toe te passen.

5. Promotie van diensten of producten met interne linkstructuur

Als je bovenstaande hebt gelezen dan begrijp je dat intern linken heel handig is om je producten of diensten extra aandacht te geven. Via interne links kun je je bezoeker precies leiden naar waar je deze hebben wilt.

Hetzelfde geldt overigens voor affiliate marketing. Heb je een blog of pagina waar (veel) affiliate links op staan en daar wil je meer geld mee verdienen? Dan moet je zorgen dat deze blog of pagina beter vindbaar wordt. Een manier daarvoor is dus interne links naar die blog plaatsen.

Het is wel belangrijk dat de links naar een landingspagina, betaalde diensten, producten of affiliatie links aansluiten bij de inhoud van de blog of pagina waarop je de link plaatst.

Doe je dat niet dan is het onwaarschijnlijk dat je bezoeker erop gaat klikken. Je bezoeker is aan het lezen over onderwerp A en jij verwijst naar onderwerp F waar je bezoeker niet naar op zoek is. Daarnaast heb je kans dat Google dit eerder als spam ziet.

Om een voorbeeld te geven: als ik hier nu ga verwijzen naar mijn cursus om zelf een eigen leeromgeving te maken komt dat ietwat vreemd over. Je bent immers aan het lezen over interne linkstructuur. Mijn SEO checklist past hier juist wél weer goed bij 😉 Nog een voorbeeld: stel je wil een affiliate link zetten naar een boek op Bol.com, doe dat dan wel in een artikel dat gaat over het onderwerp van dat boek. Anders heeft het weinig zin.

6. Voorkom doodlopende wegen

Stel je hebt een blog geschreven en er staan geen interne links in, dan is het heel onwaarschijnlijk dat je lezer doorklikt op je website. Deze kan immers nergens naartoe. Om dit te voorkomen zeg je als het ware tegen je lezer: klik hier om verder te lezen. Zonder dat dat er letterlijk staat. Het is als een kamer zonder deur om weg te gaan. Om van kamer A naar B te gaan moet er een deur inzitten. De interne link is als het ware de deur. Ik ga dit hier ook even doen: lees hier meer tips om een website te maken die staat als een huis.

 

Met interne linkbuilding verbeter je de vindbaarheid van je website

Kortom: met interne linkbuilding verbeter je de vindbaarheid van je website. En dat niet alleen; je verbetert de vindbaarheid gericht op bepaalde zoekwoorden of combinaties daarvan. Waarmee je meer kunt sturen waarop je gevonden wordt en waarop je wilt dat je bezoeker terechtkomt. Wat mij betreft is interne linkstructuur essentieel voor een goede ranking in zoekmachines.

 

 


Hoe pas je interne linkbuilding toe op je website?


Voor een goede interne linkstructuur moet je steeds bij elke blog of pagina bedenken waar je je bezoeker wilt hebben en welke pagina of blog je meer waarde wilt geven door er naartoe te linken. Dat kost een beetje extra tijd, maar echt dat is het waard.

1. Maak gebruik van een tool voor interne linkstructuur: Link Whisper

Voor de interne linkstructuur van mijn websites gebruik ik Link Whisper. Een bijzonder fijne tool. Ik koos voor Link Whisper en niet voor Yoast SEO Premium omdat je met de gratis versie van die laatste al ver komt en ik juist meer nadruk wil op die interne linkstructuur. En daarvoor is Link Whisper veel geschikter.

Link Whisper heeft de volgende functies:

  • Verweesde content opsporen en oplossen
  • Linksuggesties wanneer je een blog of pagina aan het schrijven bent
  • Integratie met Google Search Console om target zoekwoorden (en combinaties) te ontdekken en in te stellen
  • Uitgebreide klik rapporten waarmee je kunt zien op welke interne links het meest wordt geklikt vanuit andere interne links op je website én vanuit welke externe links
  • Gebroken links opsporen en oplossen
  • 404 Links opsporen en oplossen
  • Een overzicht van het aantal interne én externe links op je website
  • Je kunt zelfs zien hoeveel er wordt geklikt op de externe links die je op je website hebt geplaatst
  • Een totaal overzicht per blog en pagina van het aantal en welke interne links vanuit de blog, interne links naar de blog en externe links vanaf de betreffende blog of pagina
  • Overzicht van domeinen (zoals instagram.com) en naar welke pagina op Instagram de link gaat en vanaf welke pagina op je website, en hoe vaak daarop wordt geklikt
  • Links redirecten (als je je URL wijzigt bijvoorbeeld)

En dan zijn er naast al deze functies nóg meer functies die je kunt instellen, zoals automatisch linken, automatisch links in een nieuw tabblad openen en meer.

En dat is precies waarom ik dol ben op Link Whisper: hiermee kun je zó goed je interne linkstructuur optimaliseren, daar kan Yoast Premium niet tegenop.

Link Whisper kost 77 dollar per jaar voor 1 website en kun je hier kopen.

2. Gebruik de juiste anchor tekst

De anchor tekst is de tekst waaronder je de link plaatst. Bijvoorbeeld ‘klik hier’. Hoewel dit een duidelijk voorbeeld is, is het ook meteen een voorbeeld van hoe je dit het beste niet kunt doen. Zowel je bezoeker als de Google bot zou via de anchor tekst moeten kunnen voorspellen waar de pagina of blog over gaat waar je naartoe verwijst. Het beste gebruik je daarom als anchor tekst een zoekwoord of zoekzin. Bijvoorbeeld de verwijzing die ik eerder in dit artikel maakte naar verweesde content. Zo maak je het voor zowel je bezoeker als voor Google zo duidelijk en specifiek mogelijk.

Dit is ook de manier om je zoekwoorden te beïnvloeden, waardoor je beter wordt gevonden op zoekwoorden waarnaar je linkt.

3. Hoeveel kliks zijn er nodig om op een blog of pagina te komen?

Het beste is als elke blog en pagina op je website in slechts 2 of 3 kliks vanaf je homepagina te bereiken is. Dat is ontzettend moeilijk en lukt mij ook niet. Probeer dit echter wel zo veel mogelijk te bereiken.

4. Verwijs naar pagina’s of blogs waarop je iets verkoopt of aanbiedt

Oftewel: pagina’s of blogs die tot conversie moeten leiden. Dit kan zijn voor een eigen product of dienst, maar ook zoals hierboven beschreven voor affiliate links.

Een blog is er vaak om je bezoekers en potentiële klanten te informeren en kennis met je te laten maken. Echter, je mag ook zeker naar pagina’s verwijzen om conversie te genereren. Ik zou zeggen dit niet al te agressief te doen, maar meer subtiel. Daarin is er best een groot verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse bloggers en websites. Bij die eerste groep staan websites vaak vol met advertenties. Bij Nederlandse (reis)bloggers zie je dat ook steeds vaker. Iets dat ik best logisch vind, aangezien het enorm veel werk is om een blog te onderhouden en je daar best wat mee mag verdienen.

Ikzelf vind het erg belangrijk dat ik mijn bezoekers zo goed mogelijk informeer en op weg help, maar ik ben ook ondernemer en wil mijn aanbod verkopen en verdienen met affiliate marketing. Dit gaat zeker op een blog heel goed samen, maar ga niet overal je aanbod en links spammen. Doe dit alleen als de betreffende blog of pagina echt een aanvulling is op hetgeen waarover je aan het schrijven bent. Als je dit goed aanpakt geef je met interne verwijzingen jouw aanbod en verdienmodel een hoop extra waarde en daarmee meer vindbaarheid en meer inkomsten.

5. Interne linkbuilding is onderdeel van bloggen

Zowel SEO als bloggen is best wat werk, je moet immers aan veel dingen denken wil je er ook daadwerkelijk succes mee behalen. Daarom schreef ik eerder deze blog met 7 dingen om te doen na het publiceren van een nieuwe blog post. Eén van deze 7 dingen is het maken van interne links. Als het goed is heb je in de blog die je dan hebt gepubliceerd al interne links staan, maar er moeten ook interne links naar precies de blog die je zojuist hebt gepost. Veel ondernemers en bloggers vergeten dat totaal en zo ontstaat verweesde content, zoals ik eerder in dit artikel heb uitgelegd.

Maak het daarom een gewoonte om intern te linken en doe dit standaard voor elke blog die je publiceert.

 


Hoe goed zit jouw interne linkstructuur in elkaar?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

In dit artikel staan affiliate links. Klik hier voor meer informatie.


 

SEO

Dit artikel delen:

Vorig bericht
7 Dingen die je moet weten voordat je begint met bloggen
Volgend bericht
Spam blokkeren op je WordPress website | Spamreacties, ongewenste mail en nep registraties

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.