Waarom een blog beginnen als ondernemer?

Bloggen

Een blog beginnen voor je bedrijf: waarom wel of niet? Veel ondernemers zien op tegen bloggen omdat het veel tijd en expertise kost. Maar ik kan je vertellen: bloggen als ondernemer levert je ontzettend veel op. Denk aan meer bezoekers, fans en klanten voor je bedrijf. Die, als je het goed doet, ook nog via Google automatisch naar je toe komen. En er zijn nog veel meer redenen om te gaan bloggen voor je bedrijf. In dit artikel geef ik je 10 redenen waarom jij ook moet gaan bloggen voor je bedrijf én lees je in welke gevallen het beter is je ergens anders op te richten.


Waarom je als ondernemer zou moeten bloggen


1. Bloggen is een fantastische manier om jezelf te uiten en te laten zien

In een blog kun je jezelf uiten, bezoekers laten zien wie je bent en ervoor zorgen dat mensen je beter leren kennen. Je doet dit op JOUW manier, want elk persoon, blog en schrijfstijl is anders. Je laat jezelf zien zoals je bent en je kunt het invullen zoals jij het wilt. Daardoor trek je er de mensen mee aan die je wilt en die bij jou passen. Mensen gaan je volgen om jou en om wat je te vertellen hebt. Dit maakt je bedrijf direct een stuk persoonlijker én interessanter. Beginnen met bloggen kan best wel spannend zijn, en dat maakt het meteen een mooie actie buiten je comfort zone!

2. Een blog beginnen is een goede manier om veel tips en kennis kwijt te kunnen

Jij weet perfect wat je te bieden hebt, wat jouw kennis is en hoe jij daarmee anderen gaat helpen. Maar hoe breng je dat naar buiten? Om gezien te worden en te werken aan de Know, Like & Trust factor is bloggen ideaal. Hiermee kun je namelijk al jouw beste tips en adviezen de wereld ingooien en dat schept vertrouwen. Hiermee wordt je ook gevonden op Internet, gaan mensen je leren kennen en weten ze wat je in huis hebt. Gegarandeerd wil jouw ideale klant meer! Daarnaast dwingt het je om na te denken over wat je doet en om je nóg meer te verdiepen in jouw vakgebied.

3. Door te bloggen vergroot je je zichtbaarheid

Als zelfstandig ondernemer is het noodzakelijk om zichtbaar te worden voor potentiële klanten. Zeker als je je blog goed aanpast op Google door middel van SEO, vergroot je die zichtbaarheid. Zoekmachines zijn immers dol op blogs en daarmee kan je hoger in de zoekresultaten komen. En dat is natuurlijk precies wat je wilt. Daarnaast is het tegenwoordig enorm makkelijk om je blog overal te delen op social media, waardoor steeds meer mensen je leren kennen. Je zichtbaarheid vergroot je nog meer als je blogt over een niche (een specifiek onderwerp) waar nog niet zoveel over te vinden is. Om je zichtbaarheid te vergroten met bloggen moet je wel frequent en veel bloggen, 1 artikel publiceren per maand is niet genoeg om dit te bereiken.

4. Bloggen kan er voor zorgen dat jij een autoriteit wordt op een bepaald gebied

Zéker als je in een niche blogt waar nog niet zoveel over is geschreven en je frequent publiceert dan zal je snel worden opgepakt door geïnteresseerden die meer willen weten over het onderwerp waarover jij schrijft. Binnen de kortste keren sta jij bekend als dé persoon waar je moet zijn voor informatie, inspiratie en tips over een bepaald onderwerp. Maar ook als je ergens over blogt waar wel al veel over is geschreven kun je dit bereiken. Jouw blog is namelijk uniek en jij pakt het net even anders aan dan al die anderen. Zorg wel altijd dat je artikelen goed zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines.

5. Met bloggen bereik je een groter publiek

Blogs zijn immers enorm makkelijk om te delen en geloof me: als jij iets interessants schrijft dan gebeurt dat ook. Je vrienden gaan je artikel delen waarna het op de tijdlijn van vrienden van vrienden verschijnt. Op een gegeven moment bereikt jouw blog vrienden van vrienden van vrienden en dat blijft maar doorgaan. Op LinkedIn zien connecties van connecties van connecties jouw artikel voorbij komen. Voor je het weet heb je er nieuwe volgers en daarmee potentiële klanten bij. Zeker als je je beste tips geeft, mensen inspireert of je mening naar buiten brengt valt je tekst in de smaak.

6. Een blog blijft altijd vindbaar

Een Facebookpost plaatsen werkt ook, maar niet op de lange termijn. Die verdwijnt naar beneden totdat niemand het meer ziet en ook niet kan vinden. Een blog blijft altijd online en via zoekmachines vindbaar. Je profiteert dus jaren van een blog. Ook ikzelf pluk de vruchten van oudere blogs: populaire artikelen die al 2 jaar oud zijn worden nog steeds maandelijks vele honderden keren gelezen. Ook als ik een paar weken met vakantie ga. Ideaal!

7. Via een blog komen er meer mensen op je website

Logisch natuurlijk, denk je dan, maar zeker de moeite waard om te noemen. Mensen komen op je blog via social media en zien opeens wat je nog meer te bieden hebt. Een gratis e-book bijvoorbeeld of die cursus waar die persoon toevallig net naar op zoek was. Misschien had deze potentiële klant zonder je blog nooit je website gevonden, maar dat interessante artikel dat je hebt geschreven smaakt naar meer.

8. Met een blog kun je makkelijk e-mailadressen verzamelen

Het opbouwen van een e-maillijst is altijd een goed idee en een blog is daar een goed middel voor. Je kunt mensen zich laten abonneren op je blog via bijvoorbeeld Mailchimp of Active Campaign en voilà, je hebt een e-maillijst met geïnteresseerden.

9. Inspireer en informeer er op los

Met je blog kun je de lezer inspireren, waardoor deze op nieuwe ideeën komt en zich energiek voelt na het lezen van jouw blog. Ook kun je zorgen dat de lezer nu echt actie gaat ondernemen, omdat hij/zij na het lezen van jouw blog eindelijk het gevoel en de energie heeft om te gaan doen wat hij/zij altijd al wilde. Door jouw inspiratie wil de bezoeker meer en zal deze sneller contact met je opnemen voor diensten. Een blog die informeert en inspireert kan de lezer een fantastisch gevoel geven en jou nieuwe klanten.

10. Een blog schrijven: onderscheid je van concurrenten

Tegenwoordig zijn er veel ondernemers bezig in hetzelfde vakgebied. En dat maakt het meer dan belangrijk om jezelf te onderscheiden van anderen. Te laten zien wie je echt bent en wat jij te bieden. Waarom moet iemand naar jou en niet naar die ander die precies hetzelfde doet? Als je een bedrijf hebt in een specifieke niche dan is er vanzelfsprekend minder concurrentie en zal je blog alleen maar beter gevonden worden én populairder zijn.

In mijn eigen geval is het een stuk moeilijker: er zijn zoveel blogs en websites over webdesign en voor mij is het dan ook veel lastiger om hier bovenuit te springen. Ik blijf daarom heel dicht bij mezelf en post wat goed voelt en op mijn eigen manier. Oftewel: ik doe aan intuïtief bloggen. Ik zal minder goed gevonden worden via zoekmachines, omdat er simpelweg zoveel blogs zijn over webdesign en bloggen, maar als iemand mij vindt kan het wel aanspreken op een andere manier. Een persoonlijke touch en uniek zijn is dus heel belangrijk. Iets dat best ingewikkeld klinkt, maar het is niets anders dan jezelf te zijn en altijd naar je gevoel te luisteren.

Lees ook | 15 Tips voor het schrijven van een succesvolle blog

 


Maar hoe doe je dat, bloggen?


De resultaten behalen met bloggen die je voor ogen hebt is niet altijd makkelijk. Er komt veel kijken bij bloggen en dat maakt dat het niet altijd gaat zoals je wilt. Bloggen kan je (ondernemende) leven veranderen, maar daarvoor moet je wel actief aan de slag. Ik kan je helpen je bedrijf of blog enorm te laten groeien door te bloggen. Lees hier hoe precies!

 


In welke gevallen is het beter niet te gaan bloggen?


En ja, hoe fantastisch leuk en nuttig bloggen ook is, in sommige gevallen is het beter er (nog) niet aan te beginnen. Namelijk…

Als je geen tijd hebt

Dat klinkt heel logisch, maar velen verkijken zich op dit puntje. Bloggen kost namelijk tijd. Hoeveel hangt af van wat voor soort blog je hebt en wat je deelt met je lezers. Lees hier hoe lang ik bezig ben met het schrijven van een blog en wat invloed heeft op hoeveel tijd je ermee bezig bent. Verkijk je hier niet op: weet je nu al dat je geen tijd hebt om een keer per week of twee weken een aantal uren aan een blog te besteden? Begin er dan gewoon niet aan. Overigens is dit niet een heel goed excuus om niet te gaan bloggen, waarom niet lees je hier.

Als je direct resultaat verwacht

De 10 redenen waarom je nú moet gaan bloggen voor je bedrijf zijn natuurlijk best aantrekkelijk, maar verwacht niet dat je na een week bovenaan Google staat en je meteen 1000 unieke bezoekers hebt. Om je blog te laten werken heb je een beetje geduld nodig. Dit gebeurt niet na een week, niet na een maand en ook niet na twee maanden. Blijf vooral volhouden en je zult zien dat bloggen effect gaat hebben, maar niet meteen. Het is natuurlijk enorm demotiverend om wekenlang slechts een handjevol lezers te hebben terwijl je zulke goede teksten schrijft. Maar echt: dit komt goed. Deel je berichten op social media en houd vol. Heb je dit geduld niet? Dan is het waarschijnlijk dat je snel de handdoek in de ring gooit en dat is zonde van al het werk dat je hebt verricht.

Als je je liever uit op een andere manier

Iedereen is anders en heeft andere voorkeuren. Het kan dus zomaar zijn dat je nu denkt: maar ik houd helemaal niet van schrijven… Prima! Zoek dan iets dat wel bij je past, bijvoorbeeld vloggen of podcast. Kies een vorm waar jij je prettig bij voelt, daar word je een stuk gelukkiger van.

Als je geen content kunt verzinnen

Content bedenken is essentieel als je wilt bloggen. Of vloggen, of podcasts: content is overal belangrijk. En klakkeloos tekst overnemen van je concurrent is niet het beste idee dus je hebt een lijst nodig van ideeën. Begin daar dus mee. Zet zoveel mogelijk ideeën voor content onder elkaar waar je over wilt schrijven. Kom je aan slechts 2 puntjes? Dan ga je snel een probleem krijgen met bloggen. Maak eerst een lijst met een stuk of 20 blogideeën, zodat je de eerste weken vooruit komt. Nieuwe content komt dan vanzelf wel.

Als je een offline bedrijf hebt

Ook in deze tijd is het nog steeds mogelijk om een succesvol bedrijf te hebben zonder Internet. Denk aan een automonteur of juwelier in een klein dorp. Die via via klanten krijgt. Bloggen zal dan weinig zin hebben, tenzij je natuurlijk door het hele land online klanten wilt gaan aantrekken. Maar komt jouw klant offline bij jou terecht, laat het bloggen dan voor wat het is.

Als je alleen maar aan zelfpromotie wilt doen

Yes: ik ga bloggen, want dan kan ik veelvuldig vertellen wat ik allemaal doe en wat je bij mij kunt vinden! Nee dus: dat is één keer leuk om te lezen, daarna niet meer. Je blog moet meerwaarde bieden voor de lezer en daarmee een potentiële klant. De lezer wil geïnformeerd en geïnspireerd worden en ontelbare blogs over je eigen diensten gaan daarin echt niet werken. Je hoeft niet bang te zijn dat mogelijke klanten niet meer met je willen werken omdat je al zoveel tips gratis weggeeft: een klant wil jou om jou en om wat jij voor de klant kan doen. Tips zijn heel handig, maar het toepassen is een tweede. Informeer en inspireer er dus op los en laat die zelfpromotie in je concepten staan.

 

Lees ook deze 7 dingen die je moet weten voordat je begint met bloggen, zodat je er met de juiste verwachtingen en doelen instapt.

 


Wat houd jou tegen om te gaan bloggen voor je bedrijf?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
10 redenen waarom jouw bedrijf een unieke website nodig heeft
Volgend bericht
Blog schrijven: 15 tips voor het maken van een succesvolle blog voor je bedrijf

Lees meer!

8 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.