Waarom bloggen vor je bedrijf

Waarom je nú moet beginnen met bloggen voor je bedrijf! En wanneer is het beter om niet te gaan bloggen?

Bloggen

Bloggen voor je bedrijf: waarom wel of niet? Persoonlijk ben ik groot fan van bloggen. En na 3,5 jaar ervaring weet ik dat het ook echt werkt. Daarnaast is het simpelweg fantastisch leuk om te doen! Toch zijn er ook situaties waarin het beter is om (nog) niet te gaan bloggen. In dit artikel geef ik je 10 redenen waarom jij ook moet gaan bloggen voor je bedrijf én lees je in welke gevallen het beter is je ergens anders op te richten. Wil je dit verhaal liever op video zien? Bekijk dan onderaan deze pagina mijn Facebook Live.

1. Bloggen is een fantastische manier om jezelf te uiten en te laten zien

In een blog kun je jezelf uiten, bezoekers laten zien wie je bent en ervoor zorgen dat mensen je beter leren kennen. Je doet dit op JOUW manier, want elk persoon, blog en schrijfstijl is anders. Je laat jezelf zien zoals je bent en je kunt het invullen zoals jij het wilt. Daardoor trek je er de mensen mee aan die je wilt en die bij jou passen. Mensen gaan je volgen om jou en om wat je te vertellen hebt. Dit maakt je bedrijf direct een stuk persoonlijker én interessanter. Beginnen met bloggen kan best wel spannend zijn, en dat maakt het meteen een mooie actie buiten je comfort zone!

2. Bloggen is een goede manier om veel tips en kennis kwijt te kunnen

Jij weet perfect wat je te bieden hebt, wat jouw kennis is en hoe jij daarmee anderen gaat helpen. Maar hoe breng je dat naar buiten? Om gezien te worden en te werken aan de Know, Like & Trust factor is bloggen ideaal. Hiermee kun je namelijk al jouw beste tips en adviezen de wereld ingooien en dat schept vertrouwen. Hiermee wordt je ook gevonden op Internet, gaan mensen je leren kennen en weten ze wat je in huis hebt. Gegarandeerd wil jouw ideale klant meer! Daarnaast dwingt het je om na te denken over wat je doet en om je nóg meer te verdiepen in jouw vakgebied.

3. Door te bloggen vergroot je je zichtbaarheid

Als zelfstandig ondernemer is het noodzakelijk om zichtbaar te worden voor potentiële klanten. Zeker als je je blog goed aanpast op Google door middel van SEO, vergroot je die zichtbaarheid. Zoekmachines zijn immers dol op blogs en daarmee kan je hoger in de zoekresultaten komen. En dat is natuurlijk precies wat je wilt. Daarnaast is het tegenwoordig enorm makkelijk om je blog overal te delen op social media, waardoor steeds meer mensen je leren kennen. Je zichtbaarheid vergroot je nog meer als je blogt over een niche (een specifiek onderwerp) waar nog niet zoveel over te vinden is. Om je zichtbaarheid te vergroten met bloggen moet je wel frequent en veel bloggen, 1 artikel publiceren per maand is niet genoeg om dit te bereiken.

4. Bloggen kan er voor zorgen dat jij een autoriteit wordt op een bepaald gebied

Zéker als je in een niche blogt waar nog niet zoveel over is geschreven en je frequent publiceert dan zal je snel worden opgepakt door geïnteresseerden die meer willen weten over het onderwerp waarover jij schrijft. Binnen de kortste keren sta jij bekend als dé persoon waar je moet zijn voor informatie, inspiratie en tips over een bepaald onderwerp. Maar ook als je ergens over blogt waar wel al veel over is geschreven kun je dit bereiken. Jouw blog is namelijk uniek en jij pakt het net even anders aan dan al die anderen. Zorg wel altijd dat je artikelen goed zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines.

5. Met bloggen bereik je een groter publiek

Blogs zijn immers enorm makkelijk om te delen en geloof me: als jij iets interessants schrijft dan gebeurt dat ook. Je vrienden gaan je artikel delen waarna het op de tijdlijn van vrienden van vrienden verschijnt. Op een gegeven moment bereikt jouw blog vrienden van vrienden van vrienden en dat blijft maar doorgaan. Op LinkedIn zien connecties van connecties van connecties jouw artikel voorbij komen. Voor je het weet heb je er nieuwe volgers en daarmee potentiële klanten bij. Zeker als je je beste tips geeft, mensen inspireert of je mening naar buiten brengt valt je tekst in de smaak.

6. Een blog blijft altijd vindbaar

Een Facebookpost plaatsen werkt ook, maar niet op de lange termijn. Die verdwijnt naar beneden totdat niemand het meer ziet en ook niet kan vinden. Een blog blijft altijd online en via zoekmachines vindbaar. Je profiteert dus jaren van een blog. Ook ikzelf pluk de vruchten van oudere blogs: populaire artikelen die al 2 jaar oud zijn worden nog steeds maandelijks vele honderden keren gelezen. Ook als ik een paar weken met vakantie ga. Ideaal!

7. Via een blog komen er meer mensen op je website

Logisch natuurlijk, denk je dan, maar zeker de moeite waard om te noemen. Mensen komen op je blog via social media en zien opeens wat je nog meer te bieden hebt. Een gratis e-book bijvoorbeeld of die cursus waar die persoon toevallig net naar op zoek was. Misschien had deze potentiële klant zonder je blog nooit je website gevonden, maar dat interessante artikel dat je hebt geschreven smaakt naar meer.

8. Met een blog kun je makkelijk e-mailadressen verzamelen

Het opbouwen van een e-maillijst is altijd een goed idee en een blog is daar een goed middel voor. Je kunt mensen zich laten abonneren op je blog via bijvoorbeeld Mailchimp of Active Campaign en voilà, je hebt een e-maillijst met geïnteresseerden.

9. Inspireer en informeer er op los

Met je blog kun je de lezer inspireren, waardoor deze op nieuwe ideeën komt en zich energiek voelt na het lezen van jouw blog. Ook kun je zorgen dat de lezer nu echt actie gaat ondernemen, omdat hij/zij na het lezen van jouw blog eindelijk het gevoel en de energie heeft om te gaan doen wat hij/zij altijd al wilde. Door jouw inspiratie wil de bezoeker meer en zal deze sneller contact met je opnemen voor diensten. Een blog die informeert en inspireert kan de lezer een fantastisch gevoel geven en jou nieuwe klanten.

10. Met een blog kun jij je onderscheiden van concurrenten

Tegenwoordig zijn er veel ondernemers bezig in hetzelfde vakgebied. En dat maakt het meer dan belangrijk om jezelf te onderscheiden van anderen. Te laten zien wie je echt bent en wat jij te bieden. Waarom moet iemand naar jou en niet naar die ander die precies hetzelfde doet? Als je een bedrijf hebt in een specifieke niche dan is er vanzelfsprekend minder concurrentie en zal je blog alleen maar beter gevonden worden én populairder zijn. In mijn eigen geval is het een stuk moeilijker: er zijn zoveel blogs en websites over webdesign en voor mij is het dan ook veel lastiger om hier bovenuit te springen. Ik blijf daarom heel dicht bij mezelf en post wat goed voelt en op mijn eigen manier. Ik zal minder goed gevonden worden via zoekmachines, omdat er simpelweg zoveel blogs zijn over webdesign en bloggen, maar als iemand mij vindt kan het wel aanspreken op een andere manier. Een persoonlijke touch en uniek zijn is dus heel belangrijk. Iets dat best ingewikkeld klinkt, maar het is niets anders dan jezelf te zijn en altijd naar je gevoel te luisteren.

 

Schrijf je bedrijf naar the next level: 15 tips voor het schrijven van een succesvolle blog

 

 

In welke gevallen is het beter niet te gaan bloggen?

En ja, hoe fantastisch leuk en nuttig bloggen ook is, in sommige gevallen is het beter er (nog) niet aan te beginnen. Namelijk…

Als je geen tijd hebt

Dat klinkt heel logisch, maar velen verkijken zich op dit puntje. Bloggen kost namelijk tijd. Hoeveel hangt af van wat voor soort blog je hebt en wat je deelt met je lezers. Bloggen voor je bedrijf kan bijvoorbeeld veel sneller dan bloggen over reizen. Om een voorbeeld te geven: met een blog op besabine.com ben ik zeker 4 a 5 uur bezig. Waarom zo lang? Omdat er veel bij komt kijken: uit 400 foto’s 20 foto’s voor mijn blog selecteren, al deze foto’s bewerken, het artikel schrijven, daar komt bijna altijd uitzoekwerk bij kijken, de foto’s plaatsen en dan een aantal revisies. Met de blog die je nu aan het lezen bent ben ik een stuk sneller klaar. Geen tot weinig foto’s, ik weet de meeste content al dus het is een kwestie van op papier zetten en ik heb al veel voorbereid voor de Facebook Live. In een uur, misschien 1,5 uur, ben ik hiermee klaar. Maar ook dat is tijd. Verkijk je hier dus niet op: weet je nu al dat je geen tijd hebt om een paar keer per week (want helaas: 1 keer per maand bloggen heeft geen zin) 2 uur aan een blog te besteden? Begin er dan gewoon niet aan.

Als je direct resultaat verwacht

De 10 redenen waarom je nú moet gaan bloggen voor je bedrijf zijn natuurlijk best aantrekkelijk, maar verwacht niet dat je na een week bovenaan Google staat en je meteen 1000 unieke bezoekers hebt. Om je blog te laten werken heb je een beetje geduld nodig. Dit gebeurt niet na een week, niet na een maand en ook niet na twee maanden. Blijf vooral volhouden en je zult zien dat bloggen effect gaat hebben, maar niet meteen. Het is natuurlijk enorm demotiverend om wekenlang slechts een handjevol lezers te hebben terwijl je zulke goede teksten schrijft. Maar echt: dit komt goed. Deel je berichten op social media en houd vol. Heb je dit geduld niet? Dan is het waarschijnlijk dat je snel de handdoek in de ring gooit en dat is zonde van al het werk dat je hebt verricht.

Als je je liever uit op een andere manier

Iedereen is anders en heeft andere voorkeuren. Het kan dus zomaar zijn dat je nu denkt: maar ik houd helemaal niet van schrijven… Prima! Zoek dan iets dat wel bij je past, bijvoorbeeld vloggen of podcast. Kies een vorm waar jij je prettig bij voelt, daar word je een stuk gelukkiger van.

Als je geen content kunt verzinnen

Content bedenken is essentieel als je wilt bloggen. Of vloggen, of podcasts: content is overal belangrijk. En klakkeloos tekst overnemen van je concurrent is niet het beste idee dus je hebt een lijst nodig van ideeën. Begin daar dus mee. Zet zoveel mogelijk ideeën voor content onder elkaar waar je over wilt schrijven. Kom je aan slechts 2 puntjes? Dan ga je snel een probleem krijgen met bloggen. Maak eerst een lijst met een stuk of 20 blogideeën, zodat je de eerste weken vooruit komt. Nieuwe content komt dan vanzelf wel.

Als je een offline bedrijf hebt

Ook in deze tijd is het nog steeds mogelijk om een succesvol bedrijf te hebben zonder Internet. Denk aan een automonteur of juwelier in een klein dorp. Die via via klanten krijgt. Bloggen zal dan weinig zin hebben, tenzij je natuurlijk door het hele land online klanten wilt gaan aantrekken. Maar komt jouw klant offline bij jou terecht, laat het bloggen dan voor wat het is.

Als je alleen maar aan zelfpromotie wilt doen

Yes: ik ga bloggen, want dan kan ik veelvuldig vertellen wat ik allemaal doe en wat je bij mij kunt vinden! Nee dus: dat is één keer leuk om te lezen, daarna niet meer. Je blog moet meerwaarde bieden voor de lezer en daarmee een potentiële klant. De lezer wil geïnformeerd en geïnspireerd worden en ontelbare blogs over je eigen diensten gaan daarin echt niet werken. Je hoeft niet bang te zijn dat mogelijke klanten niet meer met je willen werken omdat je al zoveel tips gratis weggeeft: een klant wil jou om jou en om wat jij voor de klant kan doen. Tips zijn heel handig, maar het toepassen is een tweede. Informeer en inspireer er dus op los en laat die zelfpromotie in je concepten staan.

 


Wat houd jou tegen om te gaan bloggen voor je bedrijf?


 

Elke week het nieuwste artikel + video ontvangen in je mail met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf of blog? Schrijf je dan nú hier in!

 


 

 


 

Vorig bericht
10 redenen waarom jouw bedrijf een unieke website nodig heeft
Volgend bericht
Schrijf je bedrijf naar the next level: 15 tips voor het schrijven van een succesvolle blog

Lees meer!

6 reacties. Reactie plaatsen

  • Wat een interessant en uitgebreid artikel Sabine. Zelf blog ik ook alweer drie jaar en vind het heel erg leuk om te doen. Veel plezier nog met bloggen!

    Beantwoorden
    • Dankjewel Aimee! Jouw blogs zijn ook zo ontzettend leuk om te lezen. Je kunt daaruit echt halen dat je er plezier in hebt!

      Beantwoorden
  • Barbara Baukje
    10 december 2018 03:59

    Weer een interessant artikel van je! Erg inspirerend ook. Ik zou graag gaan bloggen, maar veel contacten, kennissen, geinteresseerden en vooral mijn doelgroep is anderstalig!!!! En in een andere taal (engels en duits) schrijven doe ik in mijn nieuwsbrief (eens per maand) en dit vind ik genoeg. Misschien moet ik gewoon maar beginnen in het nederlands en zien wat er gebeurt?

    Beantwoorden
    • Dankjewel Barbara! Je zou een vertaalfunctie op je website kunnen plaatsen van Google Translate. Wordt niet perfect vertaald, maar tenminste ongeveer. Als je met bloggen echt je doelgroep wilt aanspreken is het wel handig om in dezelfde taal als je doelgroep te schrijven. Je kunt ook Engels schrijven, dat kunnen de meeste mensen lezen. Of zelf vertalen, alleen is dat heel veel werk. Succes!

      Beantwoorden
  • […] een groter publiek, zet je jezelf neer als expert en maak je je website beter vindbaar in Google. En hier nog 7 redenen om nu te beginnen met bloggen voor je bedrijf. Nu vinden de meeste bloggers het vroeg of laat vaak wel lastig om weer een nieuw onderwerp te […]

    Beantwoorden
  • […] je website te trekken, een connectie op te bouwen met je bezoekers én om meer klanten te krijgen. En er zijn nog veel meer redenen om te gaan bloggen voor je bedrijf. Bloggen is daarnaast simpelweg hartstikke leuk. Ikzelf blog niet voor niets al jaren en heb een […]

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu