Wel of niet bloggen tijdens je vakantie

9 Tips om je website voor je te laten werken tijdens je vakantie

Ben je het hele jaar knetterhard aan het werk om klanten te krijgen uit je website en online geld te verdienen, is het vakantie en ligt de boel een paar weken compleet stil. Of niet? Het is gelukkig heel goed mogelijk om je website voor je te laten werken terwijl jij op het strand ligt. Hoe je dat doet vertel ik je hier in 9 tips, gebaseerd op mijn eigen ervaringen en ervaringen van klanten. Op deze manier kun jij ontspannen terwijl er nieuwe bezoekers, inkomsten, meer volgers en nieuwe contacten op je maillijst blijven binnenkomen. Best een fijn idee.


Is het nodig om je website door te laten werken tijdens je vakantie?


Dat is helemaal afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt en van je eigen voorkeuren. Het is dus zeker niet altijd nodig om hier tijd en energie in te steken zodat je zonder zorgen op vakantie kunt. Want wellicht heb je die zorgen sowieso al niet, ook al ligt alles compleet plat.

Je website voor je laten werken is vooral handig als je:

  • Het niet een prettig idee vindt om een paar weken zonder inkomsten te zitten;
  • Je online inkomsten wilt vergroten of tenminste gelijk wilt houden tijdens je vakantie;
  • Grote aantallen bezoekers hebt op je website die uiteraard niet gelijk met jou op vakantie gaan, je moet dan wel iets regelen om de boel goed te laten lopen;
  • Meer en meer volgers en bezoekers wilt, ook tijdens je vakantie;
  • Wilt dat potentiële klanten voor na je vakantie alvast een afspraak bij je in kunnen plannen;
  • SEO (zoekmachineoptimalisatie) heel belangrijk vindt en je de SEO van je website ook tijdens je vakantie wilt verbeteren.

Vind je dit allemaal niet belangrijk of heb je een ander soort bedrijf waarbij dit niet aan de orde komt, dan kun je je website prima even laten voor wat het is. Zijn deze punten wel belangrijk voor je? Dan heb je wellicht iets aan dit artikel.

 


Hoe laat je je website voor je werken tijdens je vakantie? 9 Tips


1. Wel of niet door blijven bloggen tijdens je vakantie?

Een veel gestelde vraag: moet ik ook tijdens mijn vakantie blijven bloggen? Niks moet sowieso, laten we dat voorop stellen. Wat verstandig is hangt er vanaf hoeveel meerwaarde dat extra werk je oplevert. Heb je een beginnende blog en ben je echt nog bezig een sterke positie in Google op te bouwen? Dan kan het een goed idee zijn om wel te blijven bloggen. Heb je die sterke SEO al? Dan kan je website echt wel een paar weken zonder nieuwe blog. Maar ook al doe je een paar weken helemaal niks, dan vergaat de wereld echt niet en pak je het daarna gewoon weer op.

Wil je wel door bloggen, dan kun je het jezelf makkelijk maken door je blogs vooraf te schrijven en in te plannen. Zodat je tijdens je vakantie niets of heel weinig meer hoeft te doen. Eventueel schrijf je er wat minder dan normaal, maar wel een aantal, zodat je website in ieder geval actief blijft.

Een blog inplannen voor later doe je door bij de publicatieopties de datum in de toekomst te plaatsen en op opslaan te klikken.

Vergeet dan niet om je automatisch gepubliceerde blogs op social media te delen. Dat is gelukkig een stuk minder werk dan een hele blog schrijven. Je kunt dat trouwens ook al aardig voorwerken met deze social media tools ( puntje 6).

Door te blijven bloggen tijdens je vakantie houd je je website levendig en blijven de bezoekers komen. Hiermee verbeter je de zoekmachineoptimalisatie van je website en afhankelijk van hoe je de marketing op je website hebt ingericht haal je hier meer aanmeldingen/verkopen/volgers uit. Maar daarover meer verderop in dit artikel.

BONUS TIP: Blogtips voor tijdens de vakantieperiode

Wel door blijven bloggen tijdens je vakantie en de algemene vakantieperiode? Dan heb je misschien iets aan deze tips:

  1. Blog over onderwerpen die met de vakantie te maken hebben in combinatie met jouw werk. Over iets dat veel mensen nu aangaat, waardoor je meer kans hebt dat deze blogs beter worden gelezen tijdens de vakantieperiode (waarin het aantal bezoekers soms iets kan dalen);
  2. Duik eens in je statistieken en pas je blog en website in het algemeen aan op wat je daarin vindt. Optimaliseer best gelezen blogs bijvoorbeeld;
  3. Pas oude blogs aan met nieuwe content en informatie. Kijk ook nog eens in je statistieken naar juist oude blogs die niet zo goed worden gelezen. Kun je de SEO verbeteren? Meer en meer waardevolle tekst toevoegen? Titels veranderen?;
  4. Verbeter de SEO van oude blogs (heel effectief!);
  5. Vraag anderen blogs voor jou te schrijven (gastbloggers), vraag klanten hun verhaal te vertellen of neem vooraf interviews af en post die tijdens je vakantie. Verhalen en interviews van anderen zijn altijd leuk om te lezen.

 

2. Werk aan een goede SEO

Hoewel zoekmachineoptimalisatie nog steeds voor veel ondernemers weinig prioriteit heeft, groeit de interesse hierin wel. En terecht. Immers, als jij goed gevonden wordt op Google dan:

  • Krijg je als vanzelf klanten;
  • Hoef je tijdens je vakantie niet door te bloggen (mag wel natuurlijk);
  • Verkoop je meer vanuit je website;
  • Is het niet altijd nodig om veel tijd aan social media te besteden (zeker niet tijdens je vakantie);
  • Kun je veel meer verdienen met affiliate marketing.

En zo heeft een goede SEO nog meer voordelen.

Een goede positie in Google krijg je echter niet binnen een weekje. Het loont dus om hier zo snel mogelijk mee te beginnen, zodat in het geval je dit nog niet hebt je hier in ieder geval je volgende vakantie de vruchten van plukt.

Voorbeeld van mijn eigen situatie: ik krijg als vanzelf aanvragen voor nieuwe websites, verdien met affiliate marketing en verkoop online cursussen óók als ik een tijdje (zoals op het moment van schrijven) even niet zo actief ben op mijn blog en social media. Doordat ik goed vindbaar ben werkt mijn website als een soort van geoliede machine. Best heel fijn.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar, een goede SEO? Hier alle informatie op een rijtje:

 

3. Geld verdienen met affiliate marketing

Oké eerlijk: om dit voor elkaar te krijgen moet je eigenlijk eerst puntje 2 op orde hebben. Daarvoor kun je wel geld verdienen met affiliate marketing, maar dat zal dan weinig zijn. In mijn online cursus ‘Zó maak je van je website een klantenmagneet’ verklap ik hoeveel ik zelf verdien met affiliate marketing en leg ik je er alles over uit.

Eerst bezoekers, dan inkomsten eruit halen. Wil je dit? Begin dan zo snel mogelijk met bloggen en een goede blogstrategie, zodat je hier in je volgende vakantie de vruchten van plukt. Heb je hulp nodig? Misschien is mijn online cursus bloggen iets voor je!

 

4. Ga online cursussen of e-books verkopen

Een ideale manier om inkomsten te vergaren uit je website is de verkoop van online cursussen en e-books. Maak een online cursus of webshop en vul deze vervolgens met één of meerdere cursussen of e-books. Maak cursussen die goed aansluiten bij jouw doelgroep en waar vraag naar is.

Een online cursus website maken lastig? Met mijn online videocursus ‘Maak je eigen online cursus in WordPress met Learndash en WooCommerce’ heb je dit zo gedaan!

Vergeet niet om bekend te maken dat je online cursussen en/of e-books verkoopt. Dit kun je organisch doen via e-mailmarketing en social media, of betalen voor een campagne op social media. Wat ook heel goed werkt is om te linken naar jouw online aanbod vanuit je blogs. Zeker als je een goede positie hebt in Google en je blogs veel gelezen worden is dit een vrij makkelijke manier om je online cursus te verkopen.

Je kunt ook voor je vakantie een speciale vakantiekorting geven en hiervoor tijdens je vakantie een aantal posts inplannen op social media. Iedereen is dol op korting en dit zal geheid meer verkopen opleveren.

In ieder geval: voor de verkoop van online cursussen hoef je niet thuis te zijn. Dit is dus een ideale manier om je inkomsten enigszins in stand te houden terwijl je op vakantie bent.

 

5. Zorg voor een constante doorstroom in online funnels

Een gratis aanbod aanbieden op je website is altijd een goed idee. Zo laat je potentiële klanten met je kennismaken, kun je veel waarde weggeven en je e-maillijst laten groeien. Denk aan een gratis e-book of een gratis videocursus.

Nadat iemand een gratis e-book downloadt kun je deze persoon op een e-maillijst zetten en ervoor zorgen dat er een aantal e-mails met steeds een paar dagen ertussen gestuurd worden. Dat heet een e-mailfunnel. In deze e-mails kun je meer informatie weggeven en een aanbod doen voor bijvoorbeeld een betaald e-book of een online cursus, eventueel met korting.

Ik doe dit zelf allemaal met het e-mailprogramma ActiveCampaign. Ook Mailblue (de Nederlandse versie van ActiveCampaign) is een populaire.

Of je nu wel of niet op vakantie gaat, in beide gevallen gaat dit geheel automatisch, wat natuurlijk heel handig is.

 

6. Maak een goedkoper en waardevol aanbod en verkoop dit met social media advertenties

Het zal je niet verbazen dat duurdere online cursussen moeilijker te verkopen zijn dan goedkopere cursussen. Daarnaast zal het je ook niet verbazen dat het makkelijker te verkopen is aan mensen die jou al een tijd volgen en je al kennen dan aan mensen die niet eens wisten dat je überhaupt bestaat (koude acquisitie zoals dat zo mooi genoemd wordt).

Toch kun je aan die laatste groep wel heel goed jouw aanbod verkopen. Dat doe je door een heel waardevol aanbod te creëren dat minder dan 40 euro kost. Het liefst met een leuke bonus erbij. Natuurlijk moet het aanbod wel corresponderen met deze prijs, je hoeft er dus echt niet tientallen video’s voor op te nemen.

Wel is die waarde enorm belangrijk. Immers, als je dit gaat verkopen aan mensen die jou niet kennen, dan wil je dat deze mensen extra enthousiast zijn en na deze goedkopere cursus bijvoorbeeld je hoofdaanbod gaan kopen.

Een goedkoper aanbod, bijvoorbeeld een e-book van 10 euro of een cursus van 35 euro, is gemakkelijker te verkopen via bijvoorbeeld Facebook advertenties. Ik zou je wel aanraden om daar iemand voor in te huren of een cursus te volgen, want adverteren op Facebook is best ingewikkeld. Deze advertenties kun je dan tijdens je vakantie laten draaien, waardoor de inkomsten blijven binnenstromen.

 

7. Geef potentiële klanten de mogelijkheid om een afspraak in te plannen voor na je vakantie

Of je nu weinig of veel bezoekers op je website krijgt, het is altijd handig als een potentiële klant automatisch met jou een afspraak kan inplannen. En het is natuurlijk zonde als die mogelijkheid stopt tijdens je vakantie.

Ikzelf gebruik voor het inplannen van online afspraken de tool Calendly. Al een paar jaar is dit mijn redder in nood als het op afspraken maken aankomt.

Met Calendly kunnen potentiële klanten gemakkelijk in jouw agenda een afspraak inplannen, zonder dat jullie eerst vijf keer heen en weer moeten e-mailen. Ideaal.

Nog idealer is het dat je helemaal zelf jouw beschikbaarheid bepaalt. Je kunt dus heel gemakkelijk jouw agenda op niet beschikbaar zetten tijdens je vakantie, maar wel de beschikbaarheid houden voor na je vakantie.

Op deze manier kunnen jouw bezoekers tijdens jouw vakantie alvast een afspraak inplannen.

Niet alleen fijn om direct weer potentiële klanten te hebben bij terugkomst, maar ook voorkomt het dat die potentiële klanten bij iemand anders gaan aankloppen omdat jij niet beschikbaar bent. Ze kunnen immers wel gewoon een afspraak inplannen.

Ikzelf haal ook afspraken uit mijn agenda als ik niet wil dat mensen op die data afspraken kunnen maken. Daarnaast verander ik ook de tijden als dat zo uitkomt. Zo ben ik op het moment van schrijven ruim 2 maanden in Nederland en heb ik de tijden in mijn Calendly-agenda veranderd en verminderd. Zo houd je het zelf in de hand, maar behoud je ook de mogelijkheden voor jouw potentiële klanten en daarmee voor jezelf om te groeien met je bedrijf.

 

8. Zorg voor ondersteuning en duidelijkheid bij veel verkeer op je website

Heb je een grote website met tienduizenden bezoekers, vele online verkopen die blijven doorgaan en krijg je vele mails en afspraken binnen?

Dan is het een goed idee je website voor te bereiden op je vakantie. Enkele ideeën hoe je dat doet:

  • Maak een pop-up (bijvoorbeeld met Popup Maker) waarin je aangeeft dat er wegens vakantie tijdelijk geen afspraakmogelijkheden zijn, maar mensen een afspraak kunnen plannen in de agenda (met een link naar je agenda zoals Calendly);
  • Update je website en controleer of alles goed werkt;
  • Vraag iemand, bijvoorbeeld een Virtual Assistant, kleine taken voor je over te nemen tijdens je vakantie, zoals e-mails die eigenlijk niet kunnen wachten en eventuele updates en technische problemen op je website;
  • Als je online verkopen hebt dan komt het simpelweg regelmatig voor dat klanten mailen met uiteenlopende vragen. Bijvoorbeeld ondersteuning voor in de cursus, inloggegevens die niet zijn aangekomen of wat dan ook. En dat is wel echt iets wat je niet zomaar kunt laten liggen tot na je vakantie. Ook een mooie taak voor een Virtual Assistent.

 

9. Social media bijhouden tijdens je vakantie: wel of niet?

Net als met bloggen ben ik hier ook vrij makkelijk mee: doe waar jij je goed bij voelt. Natuurlijk zullen jouw volgers, website-bezoekers en verkopen stijgen als je wel enigszins actief blijft op social media. Maar als je bijvoorbeeld een heel goede positie in Google hebt wordt het via social media al minder belangrijk om letterlijk altijd actief te zijn. Net als met bloggen vergaat ook hier de wereld niet als je een paar weken Instagram niet opent.

Als je wel graag actief wilt blijven, maar het jezelf niet al te moeilijk wilt maken, plan dan posts vooraf in. Ook kun je posts maken met kortingsacties voor je online aanbod, die zijn vrij snel te schrijven, is leuk om te doen en het levert ook nog iets op.

Daarnaast kun je er ook voor kiezen wel actief te blijven, maar minder dan normaal. Bijvoorbeeld een keer per week publiceren in plaats van drie keer per week.

Wil je wel graag actief blijven, misschien heb je dan nog iets aan deze social media tips:

 


Werkt jouw website door tijdens je vakantie of neemt je hele onderneming even een pauze?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


In dit artikel staat een affiliate link. Klik hier voor meer informatie.

Dit artikel delen:

Coaching bloggen sterk online vindbaarheid

GRATIS E-BOOKS

Bij het maken van een website komt een hoop kijken. Vooral na het maken van de website, want hoe ga je daar daadwerkelijk bezoekers, klanten en inkomsten uithalen?

Met mijn gratis e-books kun je de eerste stappen zetten naar een website die voor je gaat werken. Stel je voor dat potentiële klanten afspraken met je maken terwijl jij ligt te slapen. En dat er maandelijks duizenden bezoekers via Google op je website komen die jouw e-books of cursussen kopen. Download jouw e-book en start direct om deze droom werkelijkheid te maken.

Vorig bericht
Welk WordPress theme kiezen? | Astra Pro uitgelicht
Volgend bericht
Een eigen bedrijf starten zonder ervaring of diploma’s in je nieuwe vakgebied: hoe pak je dat aan?

Lees meer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu