Wat is verweesde inhoud op je website en hoe los je dat op

Veelgemaakte SEO-fout | Wat is verweesde content en hoe los je dit op?

Verweesde inhoud, ook wel orphaned content genoemd, zijn blogs of pagina’s op je website waar niet naartoe wordt verwezen vanuit andere delen op je website. Content waar geen interne link naartoe is dus. Had je daar ooit van gehoord? Het is een veelgemaakte SEO-fout die vaak wordt vergeten. Waarschijnlijk weet je dat intern linken heel belangrijk is voor je ranking in Google, maar vaak heeft het niet eerste prioriteit en worden vele blogs en pagina’s bij intern linken straal vergeten. Content die vervolgens moederziel alleen ergens op je website rondzweeft. Verweesde inhoud dus. En dat is slecht voor de SEO optimalisatie van je website en dus voor je vindbaarheid in Google. En dat willen we niet. Nu zijn natuurlijk de vragen: hoe ontdek je verweesde content op je website en hoe los je die orphaned blogs en pagina’s op? Ook vertel ik je in dit artikel welke SEO-tools je hiervoor kunt gebruiken en hoe je verweesde content in het vervolg kunt voorkomen.


Wat is verweesde inhoud?


Verweesde inhoud zijn dus blogs en pagina’s op je website waar geen interne links naartoe zijn verwezen. Hoe meer publicaties je hebt op je website hoe groter de kans op meer verweesde content. Op een zakelijke website waar alleen pagina’s zijn gepubliceerd is het waarschijnlijker dat er naar elke pagina wel een link is vanuit een ander deel op de website. Meestal gemaakt met calls-to-action. Bij blogs is het echter niet zo vanzelfsprekend om precies te weten hoe en in welke mate de tientallen artikelen met elkaar verbonden zijn.

Hoe ontstaat orphaned content?

Heel simpel: je schrijft een blog, publiceert ‘m en vergeet dat het artikel bestaat. Of als je tientallen artikelen op je website hebt en je niet meer weet welke precies. En als je niet weet wat er op je website staat, weet je ook niet dat je ernaar kunt linken.

Het niet voldoende intern linken is een veelgemaakte SEO-fout en ook een vrij onbekende. Voor veel bloggers is intern linken simpelweg niet eerste prioriteit en zeker niet het eerste waar je aan denkt als je een pagina of blog aan het schrijven bent. Terwijl je interne link-structuur juist heel belangrijk is voor de zoekmachineoptimalisatie van je website.

 


Een veelgemaakte SEO-fout: hoe slecht is orphaned content voor de SEO van je website?


Als je gevonden wilt worden op Google moet Google wel weten dat je bestaat. Of beter gezegd: als je wilt dat een bepaalde pagina of blog gevonden wordt door Google, moet Google weten waar die content te vinden is.

Zoekmachines doen dit met crawlers, zoals GoogleBot van Google, die websites afstruinen om de content op die pagina’s te indexeren. Crawlers volgen daarbij jouw website structuur. Ze volgen de links op je website en slaan deze op in hun index. Je moet je voorstellen dat een artikel die nergens aan gelinkt is dus ergens los op je website rondzweeft. En daarom kan Google (of je bezoeker) deze niet vinden. Wat de SEO en dus vindbaarheid van deze betreffende blogs en je website in het algemeen geen goed doet.

Hoe belangrijk zijn jouw blogs?

Verweesde inhoud wordt door zoekmachines gezien als niet erg belangrijk, aangezien er geen andere content naartoe verwijst. Logisch. Als een artikel voor jou belangrijk is, moet je dat dus duidelijk maken aan Google door er naartoe te linken vanuit andere (vergelijkbare) blogs of pagina’s.

Hetzelfde geldt overigens voor je bezoeker. Als jij bijvoorbeeld nergens op je website naar je nieuwste blog linkt, hoe is deze dan te vinden door jouw lezers? Behalve door over je overzichtspagina te scrollen niet. Denk altijd zo: als je lezers je artikelen niet kunnen vinden, kan Google ze ook niet vinden en andersom.

Is verweesde content altijd slecht voor SEO?

Nee. Het hangt er maar helemaal vanaf wat je doel is van de betreffende blog of pagina. Als een bepaalde pagina of blog voor jou belangrijk is en je wilt dat deze hoger in Google komt met een bepaald zoekwoord, dan moet je er naar linken. Geen links, geen waarde, geen ranking.

Er zijn bijvoorbeeld blogs of pagina’s op je website die alleen van tijdelijke aard zijn. Bijvoorbeeld een event dat je eenmalig organiseert, waarvoor je publiciteit maakt op social media en je de pagina daarna weer van je website afhaalt. Voor deze pagina’s is het niet een heel groot probleem wanneer deze verweesd zijn. Ook verweesde oude blogs die je eigenlijk niet meer op je website wilt hebben maar ook niet wilt verwijderen hoeft geen probleem te zijn voor Google.

 


Hoe kom je erachter welke pagina’s en blogs moederziel alleen op je website rondzweven?


Het oplossen van verweesde content is niet het allergrootste probleem. Eerst moet je erachter komen naar welke blogs en pagina’s geen interne links gaan. En dat is niet zo makkelijk.

Of beter gezegd: vrijwel onmogelijk zonder extra tool. Tenzij je maar 3 blogs en een paar pagina’s op je website hebt, dan is het makkelijk te achterhalen door simpelweg te kijken of er ergens in die inhoud een link naar het betreffende artikel staat. Maar is je website groter dan is dit geen doen meer. En ik kan je vast vertellen: als je (zakelijk) blogger bent en al best wat hebt geschreven zal je veel meer verweesde blogs op je website hebben dan dat je verwacht.

Deze SEO-tools maken het enorm makkelijk om verweesde inhoud op te sporen:

1. Link Whisper

Link Whisper gebruik ik zelf voor dit doel en is een SEO-tool geheel gericht op het maken van interne links en het opsporen en oplossen van gebroken links. Ook geeft deze tool automatisch link-suggesties als je een blog aan het schrijven bent. Net als bij Yoast Premium (zie verder). Daarnaast geeft Link Whisper je ook een overzicht van je hele website-structuur. Zoals het aantal interne en externe links, gebroken links, 404 fouten en zelfs het aantal posts dat gecrawld is. Eigenlijk alles dat met links te maken heeft. Link Whisper heeft de optie om verweesde blogs en artikelen op te sporen én helpt je om het op te lossen. Een zeer uitgebreide tool voor als je actief met interne links aan de slag wilt om de SEO en structuur van je website te verbeteren.

Ik gebruik zelf Link Whisper en ben hier heel blij mee. Leuk weetje: toen ik het begon te gebruiken dacht ik dat ik het allemaal wel aardig op orde had, maar vond ik alsnog 18 verweesde blogs. Oeps…

Link Whisper is niet alleen de goedkoopste manier om verweesde inhoud aan te pakken, maar ook maakt het je een stuk makkelijker om in het vervolg je interne link-structuur op orde te houden en intern te linken.

Kosten: $77 dollar per jaar.

2. Yoast SEO Premium

De tweede SEO-tool in dit rijtje kennen we allemaal: Yoast SEO. De makkelijkste manier om erachter te komen welke blogs en artikelen verweesd zijn is met Yoast SEO Premium (deze functie is niet beschikbaar in de gratis versie). Ga naar het overzicht van je blogs of pagina’s (dashboard > berichten > alle berichten) en klik bovenaan op ‘Orphaned content‘. Vervolgens krijg je een lijst van alle artikelen waar geen interne link naartoe is en kun je beginnen met het oplossen van dit probleem.

Het is verstandig regelmatig te checken of er nieuwe verweesde content is. Bij Yoast SEO Premium krijg je een seintje als er een nieuw verweesd artikel is gesignaleerd. Daarnaast heeft deze premium plugin meer voordelen, zoals interne link-suggesties als je aan het schrijven bent, het invoeren van meerdere zoekwoorden en meer handige functies om de SEO van je website te verbeteren. Zelf gebruik ik overigens alleen de gratis versie van Yoast SEO.

Kosten: $89 per jaar.

Hoe zit het met Rank Math? Op dit moment is Rank Math in populariteit aan het toenemen als gratis SEO-plugin met vele functies. Echter, de functie waarbij je een overzicht krijgt van verweesde content op je website heeft Rank Math (nog) niet. Gebruik je Rank Math en wil je dit overzicht wel, dan kun je het beste één van de hier genoemde tools erbij gebruiken.

3. SEMRush

Deze bekende SEO en marketing tool heeft een functie genaamd Site Audit waarmee je orphaned content kunt achterhalen. Hier lees je hoe dat werkt. Als je de andere functies van SEMRush niet gebruikt zou ik echter voor Yoast SEO of Link Whisper kiezen. SEMRush is namelijk een nogal duur grapje voor alleen deze functie.

Kosten: $99,95 per maand.

>> Extra tip voor een SEO-tool:

Wil je wél een tool zoals SEMRush waarmee je je website kunt scannen (op verkeer, zien hoe je concurrentie het doet, welke backlinks naar jouw website leiden, zoekwoordonderzoek doen, je domein autoriteit en pagina autoriteit bijhouden, en nog veel meer) dan kan ik je Mangools aanraden. Deze SEO tool gebruik ik zelf en is heel fijn voor zoekwoordonderzoek en om actief bezig te zijn met groei van mijn website. Daarnaast een stuk betaalbaarder dan SEMRush. Enige nadeel: de functie om verweesde content op te sporen is hier (nog) niet beschikbaar. Als je beide functies wilt kun je bijvoorbeeld Mangools met Link Whisper of Yoast SEO Premium gebruiken. Kosten: $358,80 per jaar voor het basic pakket (deze gebruik ik).

 


Hoe los je verweesde inhoud op je website op?


Als je eenmaal hebt achterhaald welke pagina’s en blogs op je website verweesd zijn is het simpelweg zaak ervoor te zorgen dat in andere blogs en pagina’s een link komt naar die verweesde content. Oftewel: een interne link plaatsen naar die verweesde pagina of blog.

Nu is het natuurlijk niet de bedoeling om die betreffende link naar het verweesde artikel zomaar overal te gaan rondstrooien. Intern linken is immers vooral nuttig als die link ook daadwerkelijk een connectie heeft met het artikel vanuit waar je linkt. Het is de bedoeling dat je je lezer helpt meer nuttige informatie te vinden, niet om te irriteren met links die niet van toepassing zijn. Bijvoorbeeld: het is ietwat vreemd om in een artikel over de mooiste stranden in Colombia te linken naar je favoriete citytrip in Europa.

Daarnaast hecht Google extra waarde aan waardevolle content, óók wat links betreft. Hoe waardevoller een interne link hoe beter. Ook voor je lezer uiteraard.

Er hoeven ook echt niet 10 links naar een blog te verwijzen. Als je er ten minste één hebt ben je al een heel eind.

Plaats dus alleen interne links naar je verweesde inhoud die iets met die inhoud te maken hebben. Links vanaf de homepagina, categorie- en tag-pagina’s tellen hierin niet mee. Het gaat echt om tekstlinks met inhoud.

Moeilijk is dit dus op zich niet, maar tijd kost het wel. Zeker als blijkt dat je tientallen eenzame blogs en pagina’s hebt. Hoe meer pagina’s en artikelen op je website hoe meer werk het zal zijn.

Zoekmachineoptimalisatie is een constant proces

Denk je nu: daar ga ik niet aan beginnen. Als je begint met bloggen is het altijd goed te onthouden dat de SEO van je website niet iets is wat je één keer instelt. Met zoekmachineoptimalisatie ben je constant bezig, ook jaren na de start van je website nog.

 


Voorkom in het vervolg orphaned content


Zodra je je hele website hebt verlost van orphaned content is het een goed idee die verweesde inhoud in het vervolg grotendeels te voorkomen (helemaal voorkomen is vrijwel onmogelijk). Scheelt een hoop werk in de toekomst.

Nu is mijn vraag aan jou: wat doe jij na het publiceren van een blog of pagina?

Het meest voor de hand liggend is dat je het volgende doet:

  1. Opgelucht ademhalen dat na uren schrijven eindelijk je blog is gepubliceerd;
  2. Publiceren of inplannen op social media;
  3. Je nieuwste aanwinst in je link in bio-pagina voor Instagram zetten.

Maar wat ook in dit rijtje thuishoort is: verwijzen in oudere artikelen naar je nieuwste blog of pagina. En dat is precies die veelgemaakte SEO-fout die vaak wordt vergeten. Op zich hoeft het intern linken niet zoveel tijd te kosten. Jij kent immers je website goed en je weet waar je over hebt geschreven. Zoek simpelweg 1 a 3 blogs op je website waar iets in staat dat te maken heeft met je nieuwste blog. Ga naar het betreffende artikel en plaats daar een interne link naar je nieuwste content. Ergens op een goede plek in de tekst waarmee je je lezer helpt meer informatie te krijgen.

Vergeet ook niet in relevante toekomstige blogs te linken naar je net gepubliceerde artikel. Met een tool zoals Link Whisper of Yoast SEO Premium wordt je dat een stuk makkelijker gemaakt.

Ook al ben je hier actief mee bezig, er kan zoals gezegd altijd verweesde content ontstaan. Heb ik zelf ook last van, vandaar dat ik er een SEO-tool voor gebruik. Het is immers best lastig om een goede interne structuur te maken op een website met vele blogs. Terwijl het juist zo belangrijk is voor je vindbaarheid in Google. Een beetje hulp is voor zelfs de meest ervaren bloggers dus heel welkom.

 


Heb jij ooit nagedacht over verweesde inhoud op je blog en om hiermee de SEO van je website te verbeteren? Ben jij actief bezig met de interne link-structuur van je website?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


In dit artikel staan affiliatie links. Klik hier voor meer informatie.

Coaching bloggen sterk online vindbaarheid

LEER BLOGGEN ALS EEN PRO

Creëer een ijzersterk online beeld, verkrijg een expertstatus in jouw vakgebied en maak jezelf online vindbaar. Bloggen is een enorm sterk middel om je ideale klant te bereiken en aan te trekken. En daardoor meer bezoekers, inkomsten en klanten te genereren. Ben jij een ambitieuze ondernemer of blogger die klaar is voor groei? Tijdens mijn 1 op 1 blogcoaching traject ga ik ervoor zorgen dat je bedrijf of blog enorm gaat groeien. Wil je het liever alleen doen? Volg dan mijn uitgebreide online cursus bloggen.

Vorig bericht
Hoeveel tijd kost het om een blog te schrijven? En wat is normaal?
Volgend bericht
Intuïtief bloggen | 7 Tips om makkelijker blogs te schrijven door gebruik van je intuïtie

Lees meer!

2 reacties. Reactie plaatsen

  • Slimme tip, ik denk dat hier voor mij nog veel uit te halen valt! Nog wel een vraag, want ik plaats al jarenlang maandoverzichten en daar naar linken vanuit andere content is vaak heel lastig (vooral bij oudere artikelen) Wat is jouw advies?

    Beantwoorden
    • Dankjewel Marcella! Die maandoverzichten zijn ook bij mij een probleem. Echter, deze overzichten zouden niet per se een probleem hoeven te zijn voor Google. Het zijn immers niet de artikelen waar je per sé op gevonden wilt worden (denk ik), maar meer om je volgers op de hoogte te houden van jouw leven buiten het reizen. Je zou bijvoorbeeld in elk jaaroverzicht dat je maakt kunnen verwijzen naar de maandartikelen. Bijvoorbeeld als je zegt in april deed ik A en in augustus was B super leuk. Dan zou je april kunnen verwijzen naar je maandoverzicht april en augustus naar augustus. Enzovoorts. Ik optimaliseer zelf eigenlijk de maandoverzichten niet met de interne links, simpelweg omdat ze niet het belangrijkste zijn en voor mij echt een manier om mijn volgers een inkijkje te geven in mijn leven naast het ondernemen / mijn leven in Colombia. Ik hoop dat je iets kunt met dit antwoord!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu