Er zijn veel redenen waarom jouw website, en daarmee jouw bedrijf, niet goed vindbaar is in Google. Misschien zijn je pagina’s en blogs niet geïndexeerd, is je website traag of ben je niet serieus bezig met zoekmachineoptimalisatie. Maar ook als je wel alles op orde lijkt te hebben, je hebt zelfs je website SEO-geoptimaliseerd, kan het nog steeds zijn dat je niet goed gevonden wordt in Google. In dit artikel vertel ik je de nummer 1 reden die bijna altijd de oorzaak is van deze slechte vindbaarheid. En: hoe je dit oplost.
Wat veel ondernemers denken dat ze moeten doen voor een goede online vindbaarheid en waarom dat vaak niet werkt
Je website SEO optimaliseren en klaar. Zoekwoorden zoeken, of zelf bedenken waar je denkt dat jouw doelgroep naar zoekt. Je pagina’s en afbeeldingen met die zoekwoorden optimaliseren. Je website snel maken. En aan de slag gaan met de statistieken in Google Search Console om te kijken op welke zoekwoorden je website daadwerkelijk wordt gevonden. En dan afwachten wat er gebeurt.
Bij een lokale onderneming werkt dit prima
Dit kan heel goed werken overigens. Vooral als je SEO lokaal inzet, dus als je een bedrijf hebt waar je heel specifiek in een stad of regio klanten zoekt. Bijvoorbeeld een boekhouder in Utrecht, een nagelsalon in Scheveningen of een hondentrainer in Aalsmeer.
Maar als je een online bedrijf hebt…
… waar klanten komen uit heel Nederland en België, en je concurrentie moet verslaan op Google, dan is het niet voldoende om de basis van SEO in te stellen.
En dat is ook logisch. Een voorbeeld: stel je voor je bent webdesigner (zoals ik). En je wilt goed gevonden worden op Google. Dat is zo makkelijk nog niet, er zijn namelijk letterlijk duizenden webdesigners in alleen al Nederland. En veel webdesigners weten precies wat ze moeten doen om goed gevonden te worden in zoekmachines.
En ga dan maar eens boven je concurrent vertoont worden in de zoekresultaten.
Waarom is basis SEO dan niet voldoende?
Google is naast heel slim ook een goede dienstverlener. Google wil hun klanten (iedereen die een zoekopdracht doet) zo goed mogelijk helpen.
Dus probeert de zoekmachine na een zoekopdracht de content bovenaan te tonen die het beste antwoord geeft op de zoekvraag. En dan is het logisch dat iemand met een betere expertstatus, die het probleem van de zoekvrager oplost en ook nog bij de zoekintentie past, bovenaan verschijnt.
Immers, waarom zou Google jouw website met maar 5 pagina’s tonen als de website van jouw concurrent vol staat met super waardevolle gratis content waar de opdrachtgever in Google veel meer aan heeft?
Precies. En daar komen we bij het antwoord op de vraag wat je dán zou moeten doen om goed vindbaar te worden.
Dit is wat je werkelijk zou moeten doen om goed gevonden te worden in Google
Het is dus eigenlijk heel simpel. Google geeft zijn klanten de content die het beste past bij de zoekopdracht van de klant. Dus zorg dat jij tot die beste resultaten behoort.
Oftewel: zonder waardevolle content die jouw doelgroep helpt en waar jouw doelgroep naar zoekt, waarom zou Google je dan bovenaan tonen?
Dus: schrijf waardevolle content waar je de zoekvraag van jouw doelgroep behandelt en de oplossing geeft voor het probleem van de persoon die zoekt. Zet je website vol met gratis content die jouw doelgroep helpt en die past bij de zoekintentie van jouw potentiële klanten, dáármee wordt je gevonden in Google.
En natuurlijk moet je deze blogs goed optimaliseren voor SEO, maar dat hoort eigenlijk al binnen het concept ‘waardevolle content waarmee je je doelgroep helpt’.
Daarvoor moet je immers weten waar jouw doelgroep naar zoekt, welke vragen zij stellen aan Google en wat hun zoekintentie is. Waarom zoeken ze op Google? Zo kun je je content aanpassen aan die zoekintentie, en bijvoorbeeld je producten in je webshop goed vindbaar maken. En een blog met een vergelijking tussen twee producten net zo hoog laten scoren als een informatieve blog.
Wil jij dat je website goed vindbaar wordt in Google?
Begin dan vandaag nog met het schrijven van waardevolle content waarmee je de zoekvraag van jouw doelgroep beantwoordt. Plaats nieuwe blogs met regelmaat. Vergeet SEO niet. En blijf doorgaan.
Het kost even tijd voordat Google je goed oppakt, dus als je nu begint en goed doorzet, dan ga je over 3 a 6 maanden resultaten zien.
Klinkt dit als iets waar je helemaal geen tijd aan wilt besteden en al moe van wordt als je het leest? Onthoud dan dit…
Ik verwonder me altijd over het excuus dat bloggen zoveel tijd kost en dat het zolang duurt voordat er resultaat uitkomt.
Want:
1. Weet je hoeveel tijd social media kost?
En je moet er ook nog de hele tijd mee bezig blijven. Pff daar word ik zo moe van. Social media kan heel leuk zijn, maar zeg eens eerlijk: ben je er regelmatig niet helemaal klaar mee? Soms wil je gewoon een pauze. Maar als social media de enige bron van klanten is, hoe kom je dan aan klanten als je niet actief bent op social media? Social media kost hartstikke veel tijd. Terwijl je met slechts één blog jarenlang leads kunt genereren.
2. Social media is vluchtig.
Je moet constant blijven posten en twee dagen later is iedereen die post alweer vergeten. Social media is ideaal om volgers warm te maken en warm te houden, maar dit kost hartstikke veel tijd. Constant nieuwe content bedenken, nieuwe foto’s en video’s maken en bedenken wat je nu weer moet posten. En dat allemaal voor een post die morgen weer vergeten is.
3. Bij social media ben je afhankelijk van het algoritme.
Ja, Google heeft ook een algoritme dat af en toe wijzigt, maar dat zit toch anders in elkaar dan op social media. Op Instagram bijvoorbeeld bepaalt Meta wie wanneer jouw posts ziet. En als jouw post dan voorbij komt, dan moet het maar net aanslaan bij je volgers om gelezen te worden. Je volgers moeten precies op dat moment geïnteresseerd zijn.
Daarnaast moet je tegenwoordig enorm opvallen om er tijdens het scrollen überhaupt uit te springen. Jij kunt een enorm sterke post schrijven op Instagram, maar wie die post ziet is niet aan jou.
4. In Google zoekt jouw doelgroep letterlijk naar jou.
Zoals gezegd bij puntje 3: op social media moet je maar afwachten wie jou posts zien en of die volgers precies op dat moment zin hebben om te lezen.
In tegenstelling tot Google, waar jouw doelgroep letterlijk zelf naar jou zoekt. En gewoon de eerste resultaten eruit pakt. Sta jij tussen die resultaten, dan ben je er al. Deze mensen zijn bij voorbaat al geïnteresseerd in het onderwerp. En die blogs blijven altijd vindbaar, ook jaren later nog. Het kost misschien wat tijd om die blog te schrijven, maar daar heb je wel jarenlang profijt van in plaats van slechts een dagje.
5. Blogs blijven altijd vindbaar.
Terwijl je posts op social media steeds moet herhalen om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen (die er dus niet eens per sé in geïnteresseerd zijn) jouw posts zien, blijven blogs gewoon jarenlang vindbaar.
Sterker nog, hoe langer een blog online staat hoe beter vindbaar. En je kunt oude blogs ook weer optimaliseren, om ze aan te passen aan bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen of updates van Google. Na 5 jaar heb je er dan nog steeds profijt van.
Dan heb je misschien 3 uur aan een blog besteed, maar als daar 5 jaar later nog steeds klanten uitkomen lijkt me dat een goede investering.
3 Bijkomende voordelen van waardevolle content
En of dat nog niet genoeg is, heeft waardevolle content op je website waarmee je jouw doelgroep daadwerkelijk helpt, nog meer voordelen dan alleen een goede vindbaarheid in Google.
1. Waardevolle blogs zijn blogs die anderen willen delen
Je kunt een veel groter bereik genereren als jouw blogs worden gedeeld in andermans blogs (linkbuilding) en door anderen op social media.
Maar om te zorgen dat je blogs gedeeld worden, moeten die blogs wel waardevol zijn. Mensen moeten ze willen delen. Hier lees je 7 tips om blogs te schrijven die anderen willen delen.
2. Lezers komen terug naar jouw website
Waarom zou iemand terugkomen naar jouw website als er niets interessants op te vinden is? Veel ondernemers denken dat wanneer ze hun aanbod uitstallen dat websitebezoekers wel meteen een gratis kennismakingsgesprek plannen. Maar zo werkt het niet.
Dit is net als bij social media: ook op je website moet je bezoekers warm maken en warm houden. Als iemand jou op Google vindt, is het waarschijnlijk dat die persoon nog nooit van je heeft gehoord. Dat is precies het mooie van vindbaar zijn op Google: je bereikt mensen die jou niet kennen.
Maar als je wilt dat die mensen bij je blijven lezen, je hele website gaan doorspitten of een gratis e-book aanvragen, dan moet de content op je website wel super waardevol zijn. Je gaat zelf immers ook niet terug naar een website als je er niet vindt wat je zoekt.
3. Laat je e-maillijst groeien
Veel ondernemers hebben een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief of een gratis weggever. Maar als er niemand op je website komt, dan gaat ook niemand zich daarvoor aanmelden.
Waardevolle blogs die goed gevonden worden in zoekmachines zijn de ideale manier om je e-maillijst te laten groeien. Je bezoekers zijn al geïnteresseerd en met Google kun je je bezoekersaantallen laten stijgen naar grote hoogte. Je kunt zelfs bij verschillende blogs verschillende popups op laten komen om je gratis e-books te promoten. Zo spreek je nóg beter je doelgroep aan. Doe ik ook, kijk maar eens rond op mijn website.
Hulp nodig met blogs schrijven?
Heb je hulp nodig met het schrijven van waardevolle blogs die jouw website beter vindbaar gaan maken in zoekmachines en je bedrijf meer leads en klanten gaan opleveren?
Bekijk mijn online cursus SEO & Bloggen, neem contact op voor de mogelijkheden of plan meteen hier een gratis kennismakingsgesprek.
Staat jouw website al vol met super waardevolle content waar je jouw doelgroep helemaal mee inpakt?
Meld je hier aan om elk nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie voor hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf.