Blog schrijven: 15 tips voor het maken van een succesvolle blog voor je bedrijf

Bloggen

Een blog schrijven is een fantastische manier om jezelf te laten zien en te groeien met je bedrijf. Om al je beste tips en kennis te delen en om je ideale klant aan te spreken. Door te bloggen voor je bedrijf creëer je meer zichtbaarheid en wordt je website beter vindbaar op Google. Daarnaast is bloggen simpelweg hartstikke leuk! Maar hoe schrijf je nu een blog waarmee je de lezer vasthoudt, je je ideale kant ook echt aanspreekt en waarmee je meer klanten gaat aantrekken? Kortom: hoe krijg je succes met je blog? Na jarenlange blog-ervaring deel ik heel graag mijn 15 beste tips waarmee jij je bedrijf naar het volgende level gaat schrijven. Let’s go!


Waarom beginnen met bloggen voor je bedrijf?


Bloggen is een tijdrovend werkje. Lees hier maar eens hoe lang ik zelf over bloggen doe. Gelukkig is dat niet voor niets. Bloggen levert je namelijk heel veel op. Zeker als je er actief mee aan de slag gaat. Twijfel je of je moet beginnen met bloggen voor je bedrijf? Lees hier redenen waarom bloggen voor je bedrijf een heel goed idee is. In datzelfde artikel ontdek je ook wanneer het juist beter is om niet te gaan bloggen.


15 Tips voor het succesvol opzetten van een zakelijke blog voor je bedrijf


1. Blijf dicht bij jezelf

Wat je ook schrijft en hoe je het ook aanpakt: blijf altijd dicht bij jezelf. Schrijf in je eigen stijl en waar jij je goed bij voelt. De lezer merkt het als je dingen gaat forceren en iets schrijft waar je eigenlijk niet achterstaat. Ga jezelf ook vooral niet vergelijken met andere schrijvers en bloggers: de lezer leest juist bij jou om jou. Kopieer niks en laat echt jezelf zien. Leg persoonlijkheid in je blog en je mag ook best je mening geven, dat houdt lezers vast.

Denk je nu: maar ik heb helemaal geen schrijfervaring en ik heb geen idee of ik het wel goed doe? Laat het eventueel iemand nalezen op bijvoorbeeld zinsconstructie en leesbaarheid, maar echt: die schrijfervaring komt vanzelf als je het maar vaak genoeg doet. Als je een beetje zenuwachtig wordt van het idee dat je jezelf moet gaan laten zien en moet gaan schrijven voor je bedrijf, iets dat je nooit eerder hebt gedaan, dan betekent het dat je met iets bezig gaat buiten je comfort zone. En je weet wat ze zeggen: als je geen angst voelt zijn je dromen niet groot genoeg. Gewoon beginnen dus!

2. Kies een onderwerp

Je bent gepassioneerd over wat je doet en je hebt enorm veel kennis en expertise over jouw onderwerp. Zonder probleem kun je een lijst van 50 onderwerpen bedenken die je het liefste meteen wilt delen met de rest van de wereld. Mooi, dan heb je direct 50 blogs die je kunt inplannen. Kies per blog namelijk één onderwerp en ga niet in je artikel switchen. Daar wordt de lezer noch Google blij van.

3. Wat is het doel van je blog?

Bedenk vooraf wat je wilt bereiken met de blog die je nu gaat schrijven. Wil je de lezer informeren, inspireren, iets laten doen, beïnvloeden. Bepaal je doel en blijf daarbij. Per blog kan je doel natuurlijk verschillen.

4. Schrijf voor jezelf

Dat klinkt wellicht een beetje vreemd, je zou toch eerder denken dat je schrijft voor je ideale klant. Voor je doelgroep. Nee: schrijf altijd voor jezelf. Waarom? We gaan even terug naar het begin. Als het goed is heb je bij het opzetten van je bedrijf bedacht wie jouw ideale klant is. Wie jij wilt aanspreken en wilt helpen. Wat ook je expertise is, jouw ideale klant is een persoon die de kennis en hulp nodig heeft die jij nodig had toen jij in de schoenen van die ideale klant stond. Begint het al te dagen? Stel: je bent businesscoach en coacht nu vrouwen die beginnen een bedrijf op te starten. Jij hebt alle stappen al doorstaan die jij je klant gaat leren. Daarom kun je nu immers anderen helpen ook succesvol te worden.

Dus wie is je ideale klant? Dat ben je zelf! Alleen dan maanden of jaren geleden. Toen jij stond waar je klant nu staat. Als je voor je ideale klant schrijft schrijf je voor jezelf. Je schrijft wat jij had willen weten maanden of jaren geleden. En wat je nu aan je mogelijke klanten wilt meegeven. Het is dus niet nodig om helemaal te gaan bedenken wat je lezer wil lezen en hoe precies. Daarmee ga je jezelf ook verliezen. Schrijf gewoon jouw beste tips en kennis op jouw manier en bedenk wat jij nu te bieden hebt aan jezelf jaren geleden. En daarmee ga jij je ideale klant aantrekken.

5. Begin met een inleiding

Dat klinkt zo logisch, maar het eerste stuk van je blog is enorm belangrijk om de lezer te binden en ervoor te zorgen dat deze verder leest. Denk hierbij aan simpele vragen als wie, wat, waar, hoe en waarom. Maak er een mooie inleiding van waarin duidelijk wordt waar het artikel over gaat, wat de lezer kan verwachten en wat de lezer weet nadat deze het artikel gelezen heeft.

6. Zorg voor een logische opbouw

Begin dus bij een inleiding, schrijf dan het middenstuk waarin je het belangrijkste vertelt dat je wilt vertellen en eindig met een afsluiting. Als afsluiting kun je bijvoorbeeld een korte samenvatting geven of een lijstje met extra tips of links maken. Net wat past bij de inhoud en het doel van je artikel.

7. Gebruik tussenkopjes

Het gebruik van tussenkopjes is enorm belangrijk als je een blog gaat schrijven. Je kunt van tevoren als een soort outline van je artikel alvast de tussenkopjes maken en dan invullen, of achteraf als je je blog geschreven hebt. In ieder geval: gebruik altijd tussenkopjes. Dit is belangrijk om de volgende redenen:

  • Door tussenkopjes kan de lezer je artikel sneller scannen en dat is goed voor de leesbaarheid;
  • Tussenkopjes maken je blog beter vindbaar in Google.

Plaats een tussenkop na elke 150 a 300 woorden. Een tussenkop is niet het dikker maken van een tekst, maar de tekst een H(eading)-tag te geven. Een H-tag geef je heel makkelijk door de tussenkop te selecteren en in de editor (in WordPress) op alinea te klikken en daar de tussenkop die je wilt aan te klikken. Let op: werk met tussenkoppen van groot naar klein. De titel van je bericht heeft vaak al een H1-tag, dus geef je de tussenkoppen in je blog een H2-tag. Mocht er een kopje onder een tussenkop vallen, dan geef je die een H3, enzovoorts.

8. Plaats interne en externe links in je blog

Het plaatsen van zowel interne als externe links is niet alleen goed voor de SEO en dus vindbaarheid, maar ook voor je lezer en de duur van je website-bezoek. Interne links kunnen helpen je lezer langer op je website te houden, en dat is wat je wilt. Die interne link-structuur wordt echter vaak vergeten, met verweesde inhoud tot gevolg. Een veelgemaakte SEO-fout. Lees hier wat verweesde inhoud precies is en hoe je het oplost.

Als je externe links plaatst laat je zien dat je kennis van zaken hebt en de lezer verder wilt helpen. Je stuurt de lezer immers door naar meer informatie op een andere website. Belangrijk: zorg dat een externe link áltijd opent in een nieuw tabblad. Lees hier hoe je dat doet.

9. Maak gebruik van foto’s

Hoewel de inhoud van je artikel natuurlijk het belangrijkste is, wil het oog ook wat. Plaats daarom sowieso een kopfoto om de aandacht te trekken en een tussenfoto doet het ook goed. Zeker in een lange tekst. Zorg dat je foto niet te groot is wat mb’s betreft; dat vertraagt je website. Vul daarnaast altijd de titel, alt-tekst en omschrijving van een foto in met het zoekwoord waarop je wilt dat het artikel op Google wordt gevonden. Dat is erg goed voor de SEO en dus voor de vindbaarheid. Geen idee welke foto’s je moet gebruiken? En welke stockfoto websites je kunt raadplegen? In dit artikel lees je alles over fotografie voor je website.

10. De ideale lengte van een blog

Daar zijn de meningen over verdeeld. In dit artikel vertel ik je de waarheid over bloglengte en wat het magische aantal woorden is. Ik kan alvast verklappen dat het veel belangrijker is om je blog waardevol, relevant en leesbaar te maken dan het aantal woorden dat je schrijft. Dat is waar je je altijd op zou moeten focussen. Als dat goed zit maakt is het aantal woorden minder van belang.

11. Bedenk een titel die aanspreekt

De titel van je blog is misschien wel het allerbelangrijkste van je artikel. Dit is immers waarom mensen in eerste instantie op een link klikken. Het is dus zaak heel goed na te denken over je blogtitel. En dat is zo makkelijk nog niet. Zelf verander ik mijn titel vaak meerdere keren en pas als mijn blog helemaal klaar is bedenk ik een definitieve titel die echt goed aansluit bij de inhoud. Pas op met clickbaits: daar houdt niemand van. Wat is ook alweer een clickbait? Een clickbait is een misleidende, sensationele titel om meer lezers tot een klik te verleiden. Een titel die dus niet helemaal (of helemaal niet) klopt met wat de lezer gaat vinden in je blog. Maar welke titels doen het wél goed? Klik op de link en lees alles over sterke blogtitels. Inclusief kant-en-klare voorbeelden.

Een blog is de ideale plek voor een call to action of een vraag, om zo meer interactie met de lezers en dus een mogelijke klant te stimuleren. Stel bijvoorbeeld een vraag aan het einde van je blog of op Facebook als je je artikel deelt, om zo de lezer te activeren zijn of haar verhaal te vertellen of een vraag te stellen waar jij weer antwoord op kunt geven.

13. Bedenk een vorm van regelmaat: wanneer plaats je jouw blog

Eén keer per maand bloggen zet niet zoveel zoden aan de dijk. Het is belangrijk om een vorm van regelmaat aan te houden die goed voor jou werkt. Bloggen kost tijd en dat moet je wel vol kunnen houden. Vijf keer per week is een beetje veel, één keer per twee weken een beetje weinig. Twee keer per week is ideaal. Zowel voor jou, voor je lezer en voor Google. Om een beetje structuur te krijgen en dit ook vol te houden, kan het goed helpen om een schema bij te houden waarin je alvast het onderwerp invult voor de komende maand en de dagen. Dat maakt het makkelijker om je aan te zetten tot bloggen en het geeft overzicht. Ik gebruik hier zelf de WordPress-plugin ‘Editorial Calendar’ voor. Klik hier voor mijn andere favoriete WordPress plugins.

14. Lees je blog goed na

Niks zo vervelend als een blog vol met spelfouten en zinnen die niet kloppen. Natuurlijk maakt iedereen weleens een foutje en ook zie weleens iets over het hoofd, maar een blog die overduidelijk zonder na te lezen is gepubliceerd zal vooral irritatie opwekken. Lees je blog gewoon een paar keer door en corrigeer waar nodig. Zowel zin opbouw als spelling. Kom je er grammaticaal niet uit, want ja Nederlands is best lastig, Google het dan even. Doe ik ook regelmatig.

15. Deel je blog en heb geduld

Je hebt je blog geschreven en bent terecht helemaal trots, maar nu komt de volgende stap: publiceren en wachten. Je eerste blog gaat niet meteen 1000 lezers opleveren en je tweede en derde blog ook niet. Hierin zit het gevaar dat je snel weer wilt stoppen met bloggen, omdat het ’toch niet werkt’. Maar echt: het werkt wel. Je hebt alleen wat geduld en doorzettingsvermogen nodig. Google heeft immers niet meteen je blog opgepikt en je moet eerst wat naamsbekendheid en zichtbaarheid opbouwen om meer lezers te krijgen. Maar echt: dat gaat gebeuren!


Hulp nodig bij bloggen?


Weten hoe je goede blogs schrijft en met bloggen meer klanten kunt krijgen is één ding, maar het ook echt doen is een tweede. Ik bied een online cursus bloggen waarin je alles leert over succesvol bloggen. Daarnaast geef ik 1 op 1 trajecten om écht succesvol te worden met bloggen. Meer weten? Lees hier alles over mijn blog trainingen.

 


Wat is jouw best tip om een blog tot een succes te maken? Of waar heb je juist moeite mee? Lees hier terug waarom je ook alweer nú moet gaan beginnen met bloggen voor je bedrijf.


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

 


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Waarom een blog beginnen als ondernemer?
Volgend bericht
Een website laten maken: wat je écht nodig hebt. | Over je big why, de ideale klant en website-teksten.

Lees meer!

4 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.