Wat is Google Search Console en waarom heeft elke ondernemer het nodig?

Bloggen, Succesvolle website maken, Zelfstandig ondernemen

Elke ondernemer met een website heeft weleens van Google Search Console gehoord. En weet dat deze tool gekoppeld moet worden aan de website. Bij veel ondernemers en bloggers stopt daar echter de kennis over deze tool. Wat is Google Search Console? Waarom heb je het nodig? Wat kun je ermee? En hoe werkt het? Bij het zien van ingewikkelde cijfertjes en e-mails met fouten waar je niks van snapt haak je al snel af. Maar wat als ik je vertel dat Google Search Console eigenlijk een makkelijke tool is om je website hoger in de zoekresultaten op Google te krijgen? In dit artikel vertel ik je alles over deze must-have tool voor ondernemers.


Wat is Google Search Console?


Google Search Console is een gratis dienst van Google om inzicht te krijgen in de prestaties van jouw website in de zoekresultaten. Met dit inzicht kunt je deze prestaties gericht gaan verbeteren, om daardoor beter vindbaar te worden meer klanten en inkomsten uit je website te halen.

Google Search Console is daarmee een belangrijk onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je website.

 


Waarom dit een must-have tool voor ondernemers is


Als ondernemer heb je klanten en inkomsten nodig. Dit verkrijg je door jezelf zichtbaar en vindbaar te maken. Daar zijn veel manieren voor, waaronder gevonden worden op Google.

Om met je website of specifieke blogs en pagina’s vindbaar te zijn op Google, moet de betreffende pagina eerst geïndexeerd worden door Google. Zolang dit niet gebeurt is je website, pagina of blog niet op Google te vinden.

Zodra je link is geïndexeerd staat deze op Google en is daardoor vindbaar als een potentiële klant zoekt op het onderwerp van de betreffende pagina of blog.

Hoe goed word je gevonden?

Dat je ook daadwerkelijk gevonden wordt én er op je link geklikt wordt als er duizenden andere websites zijn over jouw onderwerp is echter niet vanzelfsprekend.

Daarvoor is het nodig dat je actief aan de slag gaat met SEO, en:

  • Er geen fouten zitten op je pagina wat de indexering in gevaar brengt
  • Je link opvallend genoeg is om op te klikken
  • Je link op de eerste of tweede pagina van Google verschijnt
  • De website wordt gevonden met de juiste zoekwoorden

Maar hoe weet je nu of dit inderdaad zo gebeurt op Google?

Heb je enig inzicht op welke zoekwoorden je wordt gevonden? Weet je hoe vaak je link wordt getoond na een zoekopdracht en hoeveel van die keren er daadwerkelijk op geklikt wordt? En weet je of alle pagina’s en blogs op je website eigenlijk wel zijn geïndexeerd en dus überhaupt vindbaar zijn? 

De meeste ondernemers hebben hier geen idee van.

En daarom heb je Google Search Console nodig, waarmee je alle antwoorden op deze vragen krijgt.

Zonder Google Search Console te gebruiken is het gissen hoe je website het doet in de zoekmachine. Wet je niet of de SEO waar je mee bezig bent eigenlijk wel werkt. En heb je geen idee op welke zoekwoorden, pagina’s en blogs je het beste wordt gevonden.

Om meer klanten en inkomsten uit Google te krijgen is het noodzaak om de SEO op je website te verbeteren, en met deze inzichten kun je dit gaan doen.

 


Wat kun je met Google Search Console?


Met Google Search Console krijg je inzichten in de prestaties van je website in Google.

Maar wat precies kun je zien en doen?

Check specifieke links. En zie of ze geïndexeerd zijn of niet. Bekijk of er fouten zijn in de mobiele bruikbaarheid van de link en hoe je deze oplost. Ook kun je Google een handje helpen door indexering aan te vragen.

De zoekresultaten in Google. Welke pagina’s en blogs worden het beste gevonden op welke zoekwoorden? Hoeveel weergaven heeft elke link in de zoekresultaten op Google? En hoe vaak wordt er op de links geklikt? Met dit inzicht kun je gericht de SEO van bepaalde pagina’s en blogs optimaliseren om de resultaten in Google te verbeteren.

Je sitemap toevoegen. Een sitemap is als het ware de routekaart van je website. Google gebruikt de sitemap om je website te crawlen en dus alle pagina’s en blogs op je website te vinden. Om deze vervolgens te indexeren. Belangrijk dus om je sitemap aan Google te presenteren.

Inzicht krijgen in welke pagina’s wel en niet zijn geïndexeerd. Hiermee kom je erachter of er pagina’s of blogs zijn waarvan je dacht dat deze vindbaar zijn op Google maar dit helemaal niet blijken te zijn. Bekijk waarom de link niet is geïndexeerd en los het probleem op.

De functionaliteit van een URL. Links met fouten in de functionaliteit worden niet getoond in Google of scoren slechter. Met name het gebruiksgemak en de functionaliteit op mobiele apparaten is tegenwoordig erg belangrijk voor Google. Met deze functie krijg je inzicht in eventuele problemen met de functionaliteit en kun je deze gaan oplossen.

Een inzicht in interne en externe links. Vanaf welke websites staat er een link naar jouw website? En om hoeveel links gaat het? Naar welke pagina of blog wordt het meest gelinkt? En waar heb je de meeste interne links naartoe?

 


Hoe werkt Google Search Console?


Bij de meeste ondernemers breekt spontaan het zweet uit bij het zien van al die ingewikkelde grafieken en cijfertjes als zij Google Search Console openen.

Daarnaast ontvang je ook regelmatig e-mails met fouten die door GSC zijn gevonden op je website, en of je die even wilt oplossen. Hoe? Geen idee.

Om je compleet wegwijs te maken in Google Search Console heb ik een video tutorial voor je opgenomen. Hierin zie je stap voor stap hoe GSC werkt. En:

  1. Leer je hoe je kunt zien hoe goed (of slecht) jouw website het doet op Google. Wat alle cijfertjes betekenen en hoe je dit moet lezen.
  2. Ontdek je hoe je Google Search Console aan je website koppelt en hoe je je sitemap toevoegt.
  3. Weet je wat de sitefunctionaliteit betekent en hoe je fouten op je website oplost.
  4. Krijg je inzicht in alle interne links op je website en vanuit welke websites er links naar jouw website zijn geplaatst (backlinks).
  5. Weet je hoe je Google een handje kan helpen om je pagina’s en blogs (sneller) te indexeren.
  6. Kun je je website zo optimaliseren dat je beter gevonden gaat worden door potentiële klanten.

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE OVER DE CURSUS GOOGLE SEARCH CONSOLE & AANMELDEN.

In deze cursus vind je 8 modules met in totaal 1 uur aan video’s. Je hebt levenslang toegang, dus je kunt de video’s ook later bekijken of vele malen herhalen.

 


Op welke zoekwoorden wordt jouw website het meest gevonden en klopt dit met wat je wilt?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Aanbiedingen in je mailbox voor mijn online cursussen? Meld je dan hier aan!


 

SEO, Tools voor ondernemers

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Je hebt geen SEO nodig om in Google te komen | Bezoekers krijgen zonder SEO
Volgend bericht
Mijn inspirerende boeken top 3 van 2022 | BOEKENTIPS

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.