7x Doen ná publicatie van elke nieuwste blog voor meer resultaat

Bloggen

Veel ondernemers vergeten één of meer van de 7 dingen om te doen na publicatie van een nieuwe blog en lopen daardoor bezoekers en klanten mis. Gelukkig kosten deze dingen niet veel tijd, maar ze leveren wel veel op. Aan de slag: wat te doen ná het schrijven van een blog voor meer bezoekers en klanten?


Hoe haal je klanten uit je website?


Bloggen is een ideale manier om klanten en inkomsten uit je website te halen. Lees hier hoe je je website winstgevend maakt. Om dat voor elkaar te krijgen moet je naast het letterlijk schrijven van blogs ook andere dingen doen. Die precies vaak worden overgeslagen of niet voldoende aandacht krijgen. Denk aan zoekmachineoptimalisatie, binding met je lezers, social media en het optimaliseren van oudere blogs.

Bij bloggen komt veel kijken en bloggen kost ook best wat tijd, maar als je eenmaal in het ritme zit en je jezelf hebt aangeleerd om alle stappen te zetten die zorgen dat je meer bezoekers en klanten krijgt, dan wordt bloggen steeds sneller (en leuker).

 


7 Dingen om te doen ná het publiceren van een blog


Als je veel tijd hebt besteed aan een blog dan wil je natuurlijk ook dat het iets gaat opleveren. Meer bezoekers, klanten en inkomsten bijvoorbeeld. Om zoveel mogelijk uit je blog te halen vertel ik je hier welke dingen je na het publiceren van een blog kunt doen voor meer resultaat.

1. Dubbel check

Zodra je op de publicatie knop hebt geklikt wordt je artikel niet direct honderden keren gelezen. Voordat je door middel van social media en e-mail je nieuwste blog echt de wijde wereld in slingert heb je nog even de tijd om een laatste check te doen.

In deze laatste check vlak na publicatie kijk ik zelf naar de volgende punten:

  • Ziet het artikel er goed uit op de desktop?
  • En hoe zit het met de mobiele versie? Goed leesbaar? Komt alles goed over?
  • Hoe lang is de blog? Kan ik tekst schrappen dat geen toegvoegde waarde heeft?
  • Is de URL zoals je deze wilde? Soms heb je alles netjes aangepast, maar ben je vergeten om de URL ook aan te passen. Dit kan nog net na publicatie voordat je je artikel deelt op social media.
  • Hebben je affiliate links een nofollow tag?
  • Zie je nog ergens spelfouten om te verbeteren?

Alles gecheckt? Dan is het tijd voor punt 2.

2. Nieuwe interne links maken

Een veelgemaakte SEO fout is het niet plaatsen van interne links. Een blog waar geen interne link naartoe gaat wordt ook wel verweesde content genoemd. Als je op de link klikt lees je hier alles over en hoe je dit oplost.

Veel bloggers publiceren een blog om meteen weer te vergeten dat die blog bestaat. Daardoor komen er geen interne links naar de betreffende blog, wat enorm slecht is voor Google én voor je bouncepercentage. Immers, als je aan niemand vertelt dat je net geschreven blog bestaat, hoe kan deze dan gevonden worden?

Om je blog vindbaar te maken moet je er intern naar linken. En vergeet ook niet vanuit je nieuwe blog links naar andere blogs te plaatsen, zodat je bezoeker verder klikt.

Na de dubbel check is dit dan ook het allereerste dat ik doe bij élke nieuwe blog. Ik ga oude blogs op mijn website zoeken waar mijn nieuwe blog bij past, om vervolgens in die oude blog een link te plaatsen naar mijn nieuwe blog.

Hier lees je alles over interne linkbuilding met tips voor hoe je dit goed toepast.

3. Social media inplannen

Met social media kun je je blog explosief laten groeien. Lees hier hoe je social media inzet voor je blog. Ook dit is dus een taak om te doen nadat je je nieuwste blog hebt gepubliceerd.

Plan je nieuwste blog in op je social media kanalen. Hier lees je welke social media tools je daarvoor kunt gebruiken. Ikzelf plan mijn Instagram posts in met Planoly, LinkedIN met Buffer en Facebook op Facebook zelf. Vergeet je nieuwste blog niet in je link in bio te zetten voor Instagram.

Publiceer je nieuwste blog op al je kanalen in de eerste dagen na publicatie. En vergeet je artikel daarna niet nog een keer en nog een keer te delen op social media. Bijvoorbeeld na een paar weken weer, na een paar maanden weer en zelfs na een jaar weer.

Social media is vluchtig, na een maand weten je volgers echt niet meer dat je dat artikel een maand geleden ook al hebt gedeeld. Daarnaast bepaalt het algoritme wie jouw post te zien krijgt, en dat is nooit 100% van je volgers. Je blog vaker delen op social media vergroot dus de kans dat meer mensen het lezen.

4. Stuur een e-mail naar je maillijst

Als het goed is verzamel je ook e-mailadressen op je website van mensen die graag op de hoogte willen blijven van nieuwe content. Ikzelf doe dat onderaan elke blog, maar je kunt ook een inschrijfformulier in de footer zetten of gratis e-books weggeven.

Je bouwt zo een lijst van geïnteresseerden op die je elke nieuwste blog kunt toesturen. Als je alleen de nieuwste blog toestuurt en verder geen e-mail funnels hebt kun je dat gratis doen met Mailchimp. Als je daarnaast ook actief aan de slag gaat met e-mail marketing kun je het beste kiezen voor een mailprogramma zoals ActiveCampaign of Mailblue (de Nederlandse versie van ActiveCampaign). ActiveCampaign is volledig in het Engels en prijzen zijn in dollars. Omdat de prijzen voor Mailblue hetzelfde zijn, maar in Euro’s, is ActiveCampaign iets goedkoper. Ikzelf gebruik ActiveCampaign en ben daar zeer tevreden over.

Nadat je een nieuwe blog hebt gepubliceerd kun je direct een mail sturen met je nieuwste blog naar al je contacten in je e-maillijst. Of je kunt de mail inplannen voor een ander moment.

5. Delen in Facebook groepen

Naast je eigen Facebook pagina zijn er ook nog vele Facebook groepen waar jouw ideale klant zich bevindt. Welke groepen dat zijn is uiteraard afhankelijk van wat jij precies voor werk doet.

Omdat jouw ideale klant in specifieke Facebook groepen zit bereik je daar een hoop potentiële klanten als je daarin je blog deelt. Zomaar blogs spammen mag echter niet in elke groep en dat is ook logisch. Lees dus eerst de voorwaarden van de betreffende Facebook groep.

Het werkt ook heel goed om Facebook groepen goed in de gaten te houden voor vragen die worden gesteld over jouw vakgebied. Jij kunt precies de oplossing hebben staan in een blog die je dan als antwoord kunt geven. Daarmee bereik je direct de mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij doet.

6. Beantwoord reacties op je blog

Je kunt direct of zelfs jaren later nog reacties krijgen op een blog. Dit kunnen reacties zijn onder je blog, op social media of zelfs via e-mail. Beantwoord deze reacties altijd. Daarmee laat je zien dat je om je lezers geeft en dat je betrokken bent. Daarnaast is dit een uitstekende manier om een band op te bouwen met je volgers. Heel belangrijk voor ons als ondernemer, aangezien die volgers zomaar klanten kunnen worden.

Tijd besteden aan de reacties die je krijgt op een blog is essentieel en ook nog leuk om te doen.

7. Check de nummers in Google Analytics

En dan als laatste: wat gebeurt er na publicatie met je blog? Hoe goed wordt je nieuwste blog gelezen? Waar komen je lezers vandaan? En welke artikelen zijn het meest populair?

Als je niet weet hoe je website het doet kun je ook niet verbeteren.

Ikzelf kijk zo’n eens per week op Google Analytics om deze vragen te beantwoorden.

Hoe?

  1. Ga naar Google Analytics;
  2. Onder Acquisitie kun je zien waar je bezoekers vandaan komen;
  3. Onder Doelgroep ontdek je het aantal unieke bezoekers, paginaweergaven en sessies;
  4. Vergeet ook het bouncepercentage niet;
  5. Kijk ook onder Gedrag welke artikelen het meest populair zijn. Dat is altijd handig om te weten: schrijf meer van dat soort blogs voor meer bezoekers en klanten.

Voor de juiste resultaten moet je jezelf uitsluiten uit Google Analytics. Hier lees je hoe je je eigen IP adres uit Google Analytics filtert.

 


Wat is het eerste dat jij doet zodra je je nieuwste blog hebt gepubliceerd?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

In dit artikel staat een affiliate link. Klik hier voor meer informatie.


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Geld verdienen met bloggen | Een mini-gids samenwerkingen & advertorials
Volgend bericht
De 7 meest inspirerende boeken die ik las in 2020 | BOEKENTIPS

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.