Waarom bloggen als ondernemer

9 Excuses om niet (actief) te bloggen die succes als ondernemer tegenwerken

Je weet dat bloggen je meer klanten, inkomsten, bereik, zichtbaarheid en ook nog een hogere positie in Google oplevert. Toch schiet bloggen er bij veel ondernemers bij in. Misschien herken je het wel: je bent een blog gestart, maar toch blog je maar eens in de zoveel tijd en is SEO nog steeds een groot raadsel. Of je wilt wel gaan bloggen, maar steeds stel je het uit. Waarom? In deze blog de 9 meest gehoorde excuses om als ondernemer niet (actief) te bloggen en waarom dit eigenlijk geen geldige redenen zijn. Ook geef ik je tips en oplossingen om jouw excuses aan te pakken en wél dat succes te behalen.


Waarom elke ondernemer zou moeten bloggen


Meer klanten nodig? Hoger in Google komen met je website? Meer zichtbaar worden bij je potentiële klanten? Met bloggen bereik je dit. En er zijn meer redenen om vandaag nog een blog te starten als ondernemer. Het voordeel van bloggen is dat het enorm duurzaam is. Je hebt er jarenlang profijt van zonder dat het je geld kost. Als je het goed aanpakt natuurlijk.

Een blog kan ervoor zorgen dat jouw potentiële klant automatisch bij jou terechtkomt. Zonder dat je daarvoor uren per dag aanwezig moet zijn op social media.

Toch willen veel ondernemers geen tijd besteden aan bloggen. Hier lees je waarom. Herken jij je in deze excuses?

 


9 Excuses om niet (actief) te bloggen die succes als ondernemer tegenwerken


1. Ik heb geen tijd om te bloggen

Geloof me: ik ook niet. Echter, ik máák er tijd voor. Ik beschouw bloggen namelijk als een belangrijk onderdeel van mijn eigen bedrijf. Ik krijg er klanten mee, potentiële klanten leren mij via mijn blog kennen en het levert me een hoge positie in Google op. Ohja en ik verdien er ook nog mee door affiliatie marketing. En dat maakt het best belangrijk om wekelijks zoveel uur aan bloggen te besteden. En ja ik sla heus weleens een week over. Als ik op reis ben bijvoorbeeld. Iets dat helemaal niet erg is, zeker niet als je al zoveel blogs op je website hebt dat je website inmiddels voor je werkt. Wat bij mij het geval is.

Zodra je bloggen ziet als een manier van acquisitie, een gratis manier om hoog in Google te komen en om automatisch klanten aan te trekken, is het makkelijker om er tijd voor in te plannen. Je hoeft niet elke week te bloggen. Natuurlijk, hoe vaker je blogt hoe sneller resultaat je krijgt, maar uiteindelijk gaat kwaliteit altijd boven kwantiteit. Plan bijvoorbeeld één dag in de twee weken in om een kwalitatief goed artikel te schrijven. Of eventueel eens per maand als dat te veel is. Wat ik wil zeggen: plan het in, maak het een vast onderdeel van je bedrijf. Op een gegeven moment zul je merken dat het ritme er steeds meer inkomt.

2. Mijn doelgroep leest geen blogs

Deze heb ik vaak gehoord, dat jouw ideale klant geen blogs leest. Stel jezelf eens de vraag: hoe vindt jouw doelgroep het antwoord op hun vragen of problemen? Gaat iemand dan op Instagram zoeken? Of door de Facebook-feed scrollen? Nee, jouw potentiële klant gaat zoeken op Google. Google is de meest bezochte website ter wereld met meer dan 3,5 biljoen zoekopdrachten per dag. De kans dat jouw doelgroep daar tussen zit is groot. Op zoek naar een oplossing voor het probleem gaat jouw potentiële klant op de eerste pagina van Google tussen resultaten zoeken. En op de link klikken die de beste kans geeft om direct het een antwoord te krijgen op de vraag. Ook jij stelt een vraag die je hebt waarschijnlijk eerst aan Google.

Staat jouw blog die precies het antwoord geeft op de vraag van jouw potentiële klant in die eerste zoekresultaten en hij of zij klikt daarop, dan heb je een mogelijke nieuwe volger te pakken die later zomaar jouw klant kan worden. Als jouw blog niet één keer door iemand gevonden wordt, maar per maand bijvoorbeeld meer dan 3000 keer, reken maar uit hoeveel potentiële klanten jij per maand bereikt. Mensen die je via je blog leren kennen en je gaan volgen via bijvoorbeeld je e-maillijst of social media.

Jouw doelgroep leest zeker wel blogs. Ook die van jouw concurrent. Heb jij als ondernemer dus geen blog en jouw concurrent wel, dan is dat een gemiste kans.

3. Ik focus me al op social media, een blog erbij is niet nodig

Social media is een fantastische manier om een community op te bouwen voor je onderneming, meer bekendheid te krijgen en om aan klanten te komen. Ook uit bloggen haal je de meeste resultaten als je je blog en social media goed laat samenwerken. Als je je alleen focust op bloggen zonder gebruik te maken van social media kent dat beperkingen. Hetzelfde geldt voor alleen de focus op social media:

  • Een post op social media is een paar dagen later bijna niet meer te vinden, tenzij iemand door je feed gaat zoeken. Echter, als je morgen een blog schrijft die goed geoptimaliseerd is voor SEO, dan wordt deze jaren later nog gevonden op Google. Een belangrijke investering als ondernemer. Bij social media moet je keer op keer herhalen.
  • Het social media kanaal bepaalt wat jouw volgers te zien krijgen en door wie jouw publicaties worden gezien. Wil je dat meer mensen jouw publicatie voorbij zien komen? Dan moet je daarvoor betalen. Een blog kan door iedereen die naar het betreffende onderwerp zoekt gevonden worden. Ook jaren later. Helemaal gratis.
  • Dat geldt ook voor de verkoop van producten en diensten. Daarvoor zijn social media en betaalde advertenties absoluut een prachtig middel. Op bijvoorbeeld Instagram en Facebook kun je heel goed je doelgroep bereiken door betaalde marketing in te schakelen. Echter, heb je een blog met duizenden bezoekers per maand en je maakt daarop handig reclame voor je eigen producten, dan doet jouw website helemaal zelf én gratis het werk voor jou. 365 Dagen per jaar.
  • Jouw social media kanaal is niet van jou, maar van bijvoorbeeld Facebook/Instagram, Twitter, Pinterest of LinkedIN. Je post er alleen op, maar het aanpassen aan jouw wensen kan niet. Met een eigen website en blog houd je de touwtjes in eigen handen. Inclusief huisstijl, dat plaatje dat juist zo belangrijk is als ondernemer. En waarover je schrijft. Niet alles is toegestaan om te delen namelijk, op je eigen website daarentegen mag je alles schrijven wat je wilt. Ook hier geldt: samenwerking tussen social media en je blog werkt uitstekend. Social media kan je blog net dat extra zetje geven.
  • Niet al jouw potentiële klanten maken gebruik van de social media kanalen waarop jij te vinden bent of krijgen jouw posts niet te zien. Daar heb je bij je blog geen last van: iedereen kan op je website komen en jou vinden op Google.

In dit artikel vind je meer nadelen die je tegenkomt als je alleen social media gebruikt.

Social media is een geweldige manier voor meer bekendheid, om andere ondernemers te leren kennen en om te netwerken, maar als je alléén social media gebruikt kost dat je op den duur meer tijd en geld. Ook zitten niet al jouw potentiële klanten op social media. Daarnaast loop je het risico op veranderende algoritmes en zelfs kan een social media kanaal stoppen. Die kans is niet zo groot, maar wel meerdere keren gebeurd in het verleden. Denk aan Google+ en Hyves. Zo lang jij braaf je host en domeinnaam betaalt blijft jouw website bestaan.

4. Als ik alles gratis weggeef koopt niemand meer mijn diensten of producten

Wat jouw dienst of product ook is, bijna alles is tegenwoordig gratis en voor niets op Internet te vinden. Dit is dus geen excuus. Maar meer nog omdat mensen graag extra hulp willen, persoonlijke begeleiding. De kennis ergens lezen is iets anders dan het ook daadwerkelijk goed uitvoeren. En dit geldt alleen maar voor dingen die je in principe ook zelf zou kunnen doen, zoals een website maken. Of het dan goed gebeurt is een tweede, maar het kan wel. Echter, hoe urgenter het probleem van iemand, hoe meer jij nodig bent. Om wat voor dienst of product het ook gaat.

Ook ikzelf geef veel gratis informatie weg, maar toch word ik heel vaak gevraagd om een website te maken of blog coaching te geven. Weten hoe je een website maakt is iets anders dan ook daadwerkelijk een winstgevende website maken. Sommigen kunnen dat zelf en anderen hebben hulp nodig.

Dat geldt ook voor jouw dienst. Mensen die iets goed willen aanpakken, succes willen behalen of echt van een probleem af willen geven het uit handen. Of het nu gaat om massages, een website laten maken, fotografie of teksten laten schrijven.

Juist door het weggeven van informatie laat je zien wat je als ondernemer in huis hebt en kan jouw potentiële klant je op Google vinden. Het schept vertrouwen en mensen willen je graag volgen om handige tips te krijgen en je beter te leren kennen.

5. Er is al zoveel geschreven over mijn onderwerp

Er zijn letterlijk duizenden blogs over webdesign en bloggen. En toch besloot ik om ook een blog te beginnen over dat onderwerp. Iets dat alleen maar veel opleverde: ik word goed gevonden op Google én krijg klanten via mijn blog.

En dat geldt ook voor jou. Sterker nog, er zijn niet alleen heel veel blogs over jouw onderwerp; er zijn ook heel veel bedrijven die hetzelfde doen als jij. En toch ben ook jij gestart als ondernemer binnen datzelfde vakgebied.

Er bestaan zoveel blogs binnen een bepaald onderwerp omdat veel mensen daarover willen lezen. En er is altijd honger naar meer en betere informatie. Juist zit je goed als er veel over een onderwerp geschreven is, dat betekent alleen maar dat er vraag naar is.

Prima als er al 985 andere blogs zijn binnen jouw niche. Jij doet het op je eigen manier, in jouw eigen stijl. Binnen een bepaalde niche zijn er daarnaast ook nog diverse onderwerpen. Zo zijn er blogs over WordPress (zoals die van mij) en blogs over andere manieren waarop je een website kunt maken. Schrijf jij over het krijgen van meer zelfvertrouwen? Ook binnen dat onderwerp zijn er vele diverse manieren te bedenken hoe je dat kunt doen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en methodes.

Zijn er andere grote blogs binnen jouw onderwerp? Begin vandaag nog en doe het beter. Op jouw manier.

6. Ik weet niet waarover te schrijven

Ook een veel gehoord excuus. Een probleem als je het mij vraagt, als je begonnen bent als ondernemer met een eigen bedrijf en je weet niet waarover je het moet hebben. Als het goed is heb je je eigen onderneming opgezet omdat je passie hebt voor wat je doet. Omdat je heel veel mensen daarmee wilt helpen. En bekend wilt staan als expert binnen jouw vakgebied.

Gelukkig is er iets wat veel ondernemers niet doorhebben, namelijk dat zij vol zitten met nuttige informatie. Jij als ondernemer bent namelijk de expert. Het probleem is vaak dat iets voor jou heel normaal en gewoon is, terwijl dat voor jouw potentiële klant juist een echte eye-opener en inspiratie kan zijn.

Een voorbeeldje: voor mij is mijn leven in Colombia doodnormaal. Mijn leven is voor mij net als jouw leven in Nederland voor jou. Als je begrijpt wat ik bedoel. Echter, er zijn veel mensen die dromen over een leven in het buitenland en het mega interessant vinden om te weten hoe mijn leven in Colombia er uitziet. Ik moet mezelf dus regelmatig even een schop onder mijn kont geven om een blog te schrijven over mijn dagelijkse leven en over emigreren. Op mijn Colombia-blog uiteraard, niet hier. Dit artikel bijvoorbeeld. Gewoon mijn saaie dagelijkse leventje, maar voor jou in Nederland een totaal andere wereld.

En zo is het ook voor jou. Misschien is het voor jou niet meer dan logisch om iemand te helpen met een bepaald probleem, maar voor jouw potentiële klant is het zeer inspirerend.

Er valt overal wat over te schrijven. Ook over jouw bedrijf. Hier vind je alvast 25 blog onderwerpen. Denk daarnaast eens aan het delen van je eigen expertise en kennis. Leg uit wat je doet, wat het betekent, waarvoor het is. En welke vragen hebben jouw klanten en volgers? Geef in een blog antwoord op de meest gestelde vragen. Of, als je bijvoorbeeld 10 veel gestelde vragen hebt, kun je zo al 10 blogs schrijven én een algemeen overzicht met die 10 vragen op een rijtje.

En denk eens aan onderzoeken. Wat voor leuke weetjes en cijfers zijn er te delen over jouw onderwerp? Of vertel over jouw ervaringen als ondernemer, ervaringen van anderen met jouw dienst of prodcut en geef simpelweg nuttige tips die jouw lezer zo kan uitvoeren.

Nog een tip: intuïtief bloggen. Op deze manier zorg ik ervoor dat ik altijd een onderwerp heb én enthousiast ben om er op dat moment over te schrijven.

Denk je dat je niet goed bent in schrijven?

Heb je wel veel onderwerpen, maar denk je dat je niet goed kunt schrijven? Iedereen kan schrijven. Jij ook. Dat is juist het mooie van een blog, het mag helemaal op jouw manier. Een blog is eigenlijk heel persoonlijk, ook al gaat het over een algemeen onderwerp. Je kunt min of meer schrijven zoals je praat, alleen dan met iets nettere zinnen. Voor als je schrijven moeilijk vindt, heb ik hier wat handige schrijftips voor je.

Je lezer wil vooral geïnspireerd en geïnformeerd worden. Geen ellenlange zinnen vol moeilijke woorden die je zelf eigenlijk niet eens begrijpt. Grammatica is wel belangrijk. Een blog vol spelfouten leest nu eenmaal niet zo fijn en komt ook niet echt professioneel over. Heb je hulp nodig met schrijven of kun je een regelmatige grammatica check gebruiken, dan kun je dat natuurlijk altijd uitbesteden aan bijvoorbeeld een professionele tekstschrijver.

7. Ik heb geen idee hoe een blog te beginnen als ondernemer

Ten eerste heb je natuurlijk een plek nodig om een blog te maken. WordPress bijvoorbeeld. Hier lees je hoe je in 5 stappen een WordPress website maakt. Iets dat je sowieso nodig hebt als ondernemer. Beginnen is niet zo moeilijk. Het volhouden is een ander verhaal.

Daarna is het zaak om je eerste blog te schrijven. Als ik iemand blog coaching geef ga ik eerst aan de slag met de doelgroep en de onderwerpen van de blog. Bedenk bijvoorbeeld 5 hoofdonderwerpen en binnen elk onderwerp zet je sub-onderwerpen op papier. Voor elk onderwerp kun je vaak zo al een paar titels voor een blog bedenken en dan is het een kwestie van invullen.

Weet je niet met wat voor blog te beginnen? Vertel bijvoorbeeld jouw verhaal. Hoe ben je erop gekomen te gaan doen wat je doet? Waarom ben je ondernemer geworden? Daarna gaat het vaak vanzelf stromen en voor je het weet heb je 10 blogs gepubliceerd.

Hier vind je uitgebreid hoe je een blog begint en hoe je deze tot een succes maakt.

8. Ik heb een paar blogs geschreven, maar het levert niets op

Bloggen is hard werken. Net als elk ander middel om als ondernemer aan klanten te komen trouwens, zoals social media marketing of een e-mailfunnel opzetten. Zeker in het begin kost je blog meer werk. Je blog gaat namelijk niet vanzelf gevonden worden. Daar moet je iets voor doen. Zo moet je werken aan de SEO van je blog, zorgen voor een goede samenwerking tussen je blog en social media, je blogs optimaliseren naar aanleiding van je statistieken en constant deze veel gemaakte SEO-fout voorkomen.

Vaak zie ik dat iemand over een aantal maanden tijd een stuk of 7 blogs heeft geschreven, die SEO-technisch niet zo heel goed in elkaar zitten. Ook waarde weggeven in een blog is iets dat velen lastig vinden. Misschien vind je een blog van 700 woorden wel prima, maar heeft jouw lezer er ook écht iets aan?

Als een blog echt niets oplevert in de vorm van tenminste meer bezoekers op je website en een betere vindbaarheid op Google, is dat meestal terug te leiden naar de doelgroep die niet op de juiste manier wordt aangesproken, slechte zoekmachineoptimalisatie, te weinig waarde die wordt weggeven en een te lage blog frequentie.

9. Wat als het niet lukt?

Niemand wil falen. Geen blog maken is dus de veiligste route; kun je immers ook niet falen. Dit geldt echter voor alles. Als je geen tegenslagen wilt kun je ook beter geen ondernemer worden. Of een coach inschakelen. Het gebeurt nu eenmaal vaak dat een plan om bijvoorbeeld aan meer klanten te komen de eerste keer niet gaat zoals je had gehoopt. En ja hoe tof is dat? Daar leer je namelijk alleen maar van en kun je jezelf en je plan van aanpak verbeteren. Zelfontwikkeling, zo leuk!

Iets niet doen omdat je bang bent dat het niet lukt is ook een vorm van falen. Daarnaast kom je daarmee geen stap verder. Als je iets wilt veranderen moet je immers iets anders doen dan dat je altijd doet. Je kunt iets niet doen, dan weet je 100% zeker dat het niet gaat werken. Ga je het wel doen, dan heb je net zoveel kans dat het oplevert wat je wilt.

 


Wat is jouw excuus om niet actief met bloggen bezig te zijn?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Coaching bloggen sterk online vindbaarheid

LEER BLOGGEN ALS EEN PRO

Creëer een ijzersterk online beeld, verkrijg een expertstatus in jouw vakgebied en maak jezelf online vindbaar. Bloggen is een enorm sterk middel om je ideale klant te bereiken en aan te trekken. En daardoor meer bezoekers, inkomsten en klanten te genereren. Ben jij een ambitieuze ondernemer of blogger die klaar is voor groei? Tijdens mijn 1 op 1 blogcoaching traject ga ik ervoor zorgen dat je bedrijf of blog enorm gaat groeien. Wil je het liever alleen doen? Volg dan mijn uitgebreide online cursus bloggen.

Vorig bericht
Waarom elke website een WordPress Child Theme nodig heeft
Volgend bericht
Komt een vrouw bij de hacker | Zó voorkom je dat je gehackt wordt

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu