Hoe lang doe je over een blog schrijven

Hoeveel tijd kost het om een blog te schrijven? En wat is normaal?

Bloggen

Een veelgestelde vraag van bloggers en collega-ondernemers: hoe lang doe jij over een blog? Geloof het of niet, maar veel bloggers voelen zich onzeker omdat ze zo lang doen over het schrijven van een blog. Ondernemers die denken dat ze niet geschikt zijn voor bloggen omdat ze de hele dag bezig zijn met één artikel. Is die onzekerheid terecht? Moet je een blog kunnen schrijven in een uur? Ben je niet geschikt om te bloggen als je meer dan 5 uur bezig bent met het schrijven van een blog? In dit artikel vertel ik je mijn blog-geheim: hoe lang ik over een blog schrijven doe. Ook vertel ik je wat er allemaal komt kijken bij bloggen wat invloed heeft op de tijd dat je ermee bezig bent. Hoe lang doe jij over een blog? Is dat gek? Lees hier het antwoord!


Een blog schrijven: wat maakt hoeveel tijd je daarmee bezig bent?


Hoe lang je erover doet een blog te schrijven hangt van veel dingen af. Waarvan precies lees je hier.

1. Hoeveel onderzoek je moet doen

Behalve bloggers die schrijven over hun eigen ervaring en wat ze allemaal meemaken de hele dag, moeten veel bloggers onderzoek doen. Voor zowel een zakelijke blog (of juist voor een zakelijke blog), een reisblog, een beautyblog als voor een persoonlijke blog. Als jij schrijft over dat tool X de allerbeste tool is voor Y, moet je wel vergelijkingsmateriaal hebben. En uitleggen waarom dat zo is. Wat zijn andere tools? En waarom zijn tools C, F en H minder goed dan X. Wat hebben al die andere tools niet die tool X wel heeft? Dat vergt onderzoek. Rondstruinen op vergelijkingssites, de websites van alle tools bezoeken om de kenmerken op een rijtje te zetten. De juiste links vinden om te delen met je lezers. En ja dat allemaal kost tijd.

Denk bij onderzoek doen ook aan uitleg zoeken voor een bepaalde term/methode, beweringen ondersteunen met (wetenschappelijke) bronnen, links daarbij zoeken, dingen op een rijtje zetten die je stuk voor stuk moet uitzoeken, op Internet zoeken naar bronnen voor hetgeen je wilt zeggen, etc. Hoe uitgebreider en gedetailleerder je blog is, hoe meer onderzoek je doorgaans doet en hoe langer het dus duurt om dat artikel te schrijven. Dat geldt óók voor reisblogs waar je bijvoorbeeld moet uitzoeken wat allemaal de mogelijkheden en tijden zijn om van A naar B te komen.

En wat dacht je van blogs waar je er letterlijk vele cijfers bij hebt gehaald en dat allemaal netjes op moet schrijven. Bijvoorbeeld deze blog over plastische chirurgie in Colombia of dit artikel over hoeveel blogs je per week moet schrijven voor meer klanten.

Hoe waardevoller je content hoe langer het meestal duurt om te schrijven. Al kun je ook veel heel nuttige informatie uit je hoofd schrijven zonder daar externe informatie voor op te moeten zoeken; dat hangt af van het onderwerp en het doel van je blog.

2. Hoeveel foto’s je gebruikt en of je die foto’s wilt bewerken

Foto’s plaatsen in je blog kost tijd. En hoe meer foto’s hoe meer tijd het kost. Je moet immers je foto’s uitzoeken (soms uit een collectie van honderden foto’s; de reisbloggers onder ons herkennen dat wel), soms stockfoto’s vinden, dan verkleinen, ze een goede naam geven en velen willen ook nog de foto’s bewerken. Voor mijn reisblog bewerk ik ook alle foto’s en dat kost tijd. Veel tijd. Hoe minder foto’s hoe korter ik bezig ben met het schrijven van een artikel.

Je kunt dus aardig wat tijd besparen door minder foto’s op je blog te gebruiken.

3. Het type blog dat je schrijft

Het scheelt enorm of je in een artikel vertelt waarom je bent gaan bloggen of dat je stap voor stap uitlegt hoe je je website vertaalt. Of als je net als ik een reisblog hebt: vertellen hoe je dagje Amsterdam was kost een stuk minder tijd dan de lezer van A tot Z meenemen naar Pasto, Colombia.

Lijstjesblogs schrijf je vaak een stuk sneller dan een monsterblog van 3000 woorden of meer. Ook een persoonlijk blog waar je iets vertelt over hoe jij denkt over investeren in je bedrijf gaat een stuk sneller dan een hele uiteenzetting van waarom een businesscoach wel of niet werkt voor je bedrijf. Inclusief bronnen van onderzoeken die daarover zijn gedaan. Bij reisblogs hangt het er ook vanaf wat je schrijft. Tien redenen om een bepaald land te bezoeken gaat nu eenmaal sneller dan een complete mini-gids voor een bezoek aan een bepaalde stad.

Kortom: het type blog en onderwerp maken uit.

4. Hoe goed je bent in taal

Sommige ondernemers en bloggers schudden zonder al te veel moeite een tekst van 1000 woorden uit hun mouw. Zonder steeds te moeten bedenken of er een d of t achter een woord moet en of die zin wel goed loopt. Die maken tussenkopjes als vanzelf en ook die structuur is niet meer iets om over na te denken. Echter, als je veel moet nadenken over die taal-dingen duurt het stukken langer voordat je klaar bent.

Blogs herlezen doet ook lang niet iedereen. Met als gevolg dat er veel spelfouten inzitten, punten en komma’s niet goed staan en sommige zinnen niet zo lekker lopen. Het scheelt wel een hoop tijd, maar of dit wenselijk is is de vraag. Ga een blog van 2000 woorden maar eens 2 keer nalezen én verbeteren. Kost je zo een uur meer tijd.

5. Hoe goed je je blog geoptimaliseerd wilt hebben voor Google

Ikzelf ben inmiddels goed bedreven in SEO en dat gaat dan ook redelijk vanzelf. Ik weet hoe het werkt met tussenkopjes, H-tags, alt-tekst, meta-tekst, structuur, zoekwoorden, etc. Daarnaast hoort ook dit allemaal bij een goede optimalisatie voor Google. Als je echter net begint en dit nog totaal onduidelijk voor je is kun je hier makkelijk een uur of twee mee zoet zijn. Of langer weet ik uit ervaring met klanten.

6. Vergeet de opmaak niet

En dan de lay-out van je blog, ook dát is belangrijk. Waar je precies je foto’s plaatst. Tekst netjes georganiseerd. Opsommingen mooi gemaakt met puntjes of cijfers. De juiste H-tags aan tussenkopjes geven. Voldoende ruimte tussen alinea’s. In de klassieke editor van WordPress gaat de opmaak iets sneller, maar als je werkt met Gutenberg kan dit onderdeel meer tijd in beslag nemen. Daar werk je immers met blokken en moet je steeds de kopjes, alinea’s en dingen als opsommingen in een ander blokje gieten. Die opmaak is wel essentieel, je wilt immers niet dat je artikel onleesbaar wordt omdat het een rommeltje is.

7. Hoe belangrijk je blog voor je is

Om maar even met de deur in huis te vallen: als je blog echt belangrijk voor je is besteed je er alle tijd aan om je blog zo goed mogelijk te schrijven. Om er zoveel mogelijk mensen mee te helpen, zoveel mogelijk nieuwe volgers mee te krijgen en er een goede eerste indruk mee te maken En er zijn nog veel meer redenen om te gaan bloggen (voor je bedrijf).

Denk je maar eens in: als je schrijft voor je familie en vrienden maakt het niet zoveel uit, maar is je blog een belangrijke manier om klanten aan te trekken wil je een goede eerste indruk maken met die blog. En goed gevonden worden op Google. En dan maakt het uit hoe goed je blog in elkaar zit, hoe waardevol je blog is, hoe goed je blog is geoptimaliseerd voor Google en dat het goed leesbaar is zonder taalfouten.

Hoe belangrijker je blog voor jou is, hoe meer tijd je er automatisch aan zal besteden. Maak niet één van deze 13 grootste fouten die bloggers maken door je blog niet serieus te nemen als je er klanten uit wilt halen.

8. Wat je na publicatie van je blog doet

Eindelijk, je artikel is geschreven. Je hebt op die heerlijke blauwe publicatie-knop geklikt en nu kun je achterover leunen. Helaas, na het publiceren van je blog komt deel 2: je blog promoten. Op social media bijvoorbeeld. Je nieuwste blog trots naar al je abonnees op je maillijst sturen. En ja dit kost tijd. Ikzelf plan mijn nieuwe blogs (en andere content) in op Facebook, Instagram, LinkedIN én het gaat op Pinterest. Ohja en dan stuur ik ook alles handmatig (dus niet met RSS) via Mailchimp.

Reken voor dit alles zeker tussen de 30 minuten en een uur extra tijd. Ook niet te vergeten: de nieuwste-blog-knop op je link-in-bio op Instagram zetten. Want ja als je je blog promoot op Instagram en niemand kan het vinden is dat ook zo zuur. Voor die link-in-bio zou ik overigens Linktree afraden en het gewoon zo doen.

Vergeet ook niet interne links te maken naar je nieuwste blog. Dat betekent dat je oude blog-post moet updaten om daar nieuwe verwijzingen in te zetten naar bijvoorbeeld je nieuwste blog. Natuurlijk niet elk artikel op je website, maar waar mogelijk toch wel een stuk of 3. Ben je ook zo 15 minuten extra mee bezig.

Dan zijn er ook nog de reacties die je vervolgens krijgt. Op social media en/of op je blog zelf. En het is verstandig deze te beantwoorden. Ik heb blogs met een stuk of 80 reacties, reken maar uit hoeveel tijd dat kost. Wel heel leuk om te doen trouwens!

Lees hier alle 7 dingen om te doen ná publicatie van je nieuwste blog voor meer resultaat.

 


Hoe lang doe ik over het schrijven van een blog?


Voor mij zijn mijn blogs (ik heb er twee) heel belangrijk. Mijn blog is mijn visitekaartje. Een bron van inkomsten (affiliatie marketing bijvoorbeeld werkt immers alleen als je ook bezoekers hebt). Een bron van het krijgen van klanten. En nieuwe volgers. Daarnaast wil ik heel graag veel mensen helpen met zowel mijn reisblog als de blog waarop je nu aan het lezen bent.

En dat kost heel veel tijd. ‘Geen tijd’ is een excuus om niet te bloggen. Ik maak er tijd voor, zie het als een onderdeel van mijn bedrijf.

Een blog schrijven kost mij gemiddeld zo’n 10 uur tijd. Een enkele keer lukt het in 5 uur en soms doe ik er langer dan 10 uur over. Blogs van 600 woorden schrijf ik niet. Mijn gemiddelde blog telt minstens 1200 a 1500 woorden. Ook blogs van 2000 a 3000 woorden zijn voor mij beslist geen uitzondering. Ook dit artikel dat je nu aan het lezen bent telt zo’n 2500 woorden. En die grote blogs kosten uiteraard meer tijd. Het kan zelfs meer tijd kosten als ik niet in een goede energie en blog-flow zit. Om dat te bereiken gebruik ik mijn intuïtie bij bloggen, waardoor ik een stuk sneller schrijf met meer energie.

Na publicatie komt er zeker nog een uur bij om mijn blog te delen op social media en de mail.

Waarom ik zo lang over een blog-post doe

Ik schrijf bepaald niet langzaam. Sterker nog: ik schrijf ontzettend snel.

Die 10 uur zit ‘m bij mij echt in de punctualiteit en de waarde van een blog. Ik denk heel veel na over wat ik wil meegeven met een tekst. Over hoe ik het nog waardevoller kan maken. Over de links die ik kan delen.

Voor mij is het schrijven van een blog zonder waarde heel moeilijk. Ik wil jou simpelweg zoveel mogelijk meegeven waar je iets aan hebt. Of dit nu tips zijn, inspiratie, informatie of dat het gewoon leuk is om te lezen. Ik wil niet dat bijvoorbeeld een reiziger in Colombia een artikel leest over een bepaalde bestemming en uiteindelijk denkt: ja leuk, maar hoe kom ik daar dan? Waar moet ik verblijven? Is het daar wel veilig?

Bij het schrijven van een blog verplaats ik me vaak in wat ik zou willen weten als ik mijn eigen doelgroep zou zijn. Ik houd van duidelijke informatie waar ik iets aan heb. Stappenplannen die ik kan volgen. Inspiratie waarna ik weer met energie aan de slag kan. Als ik me afvraag wat ik zelf zou willen weten schrijf ik automatisch veel meer waardevolle informatie.

Tip: schrijf voor jezelf als doelgroep. Zou jij blij zijn met een artikel over 10 handige online tools voor je bedrijf zonder links naar die tools? Waar je al die tools zelf moet gaan opzoeken? Zou jij een artikel over waarom appels niet gezond zijn vertrouwen als er geen bronnen naar wetenschappelijk onderzoeken instaan die dat aantonen?

Daarnaast ben ik perfectionist. Alles moet kloppen. De taal, spelling, titels, links, SEO… Ik maak ook weleens een spelfoutje, maar weinig. Ik lees elke blog minstens twee keer na en vaak nog wel een keer. Bij een grote blog kost alleen dat nalezen en corrigeren al een uur extra. Gekke of onnodige zinnen gaan eruit of pas ik aan, ik kom vaak nog kleine spelfoutjes tegen die ik corrigeer en aan het einde moeten er ook nog foto’s tussen.

Vind ik het vervelend om zo lang bezig te zijn met een blog?

Nee, totaal niet. Ik ben dol op bloggen. Het is echt mijn passie. Ik gebruik het zelfs soms als therapie. Als ik me niet goed voel, geen zin heb ik niks. Dan heb ik meestal wél zin in bloggen. Daar begin ik dan mee en dan leef ik weer helemaal op. Ik ben dol op schrijven én mensen helpen. Een goede combinatie. Daarnaast levert bloggen mij ontzettend veel op. Een expert-status, klanten, plezier, mijn TEDx-talk, inkomsten met affiliatie marketing, persoonlijke ontwikkeling. En nog veel meer.

Wat is normaal?

Wat werkt voor jou is normaal. Een blog maken kost nu eenmaal tijd, maar het hangt dus van veel dingen af hoeveel tijd precies. Dit kan voor iedereen verschillend zijn. Ik ken veel bloggers die ook uren en uren bezig zijn met bloggen. Maar ook ken ik bloggers die binnen een paar uurtjes klaar zijn. Dat zijn vaak bloggers die minder uitgebreide content schrijven, geen of één foto gebruiken en waarvoor hun blog niet een bron van inkomsten is.

 


Kun je een artikel ook in twee uurtje schrijven?


Ja natuurlijk. Als je snel kunt schrijven, je geen onderzoek hoeft te doen, je veel waarde minder belangrijk vindt, je alles wat je wilt schrijven in je hoofd hebt zitten, je blog maar weinig woorden telt, je geen foto’s plaatst en je op een moment vol inspiratie bent dan kun je prima een blog schrijven in één of twee uurtjes.

Of je hiermee een waardevolle blog hebt geschreven waarmee je klanten gaat aantrekken en inkomsten genereert is echter de vraag.

De keren dat ik een blog in twee uurtjes op papier heb gezet zijn op twee handen te tellen. En ik heb in totaal zo’n 700 blogs geschreven…

Je kunt de tijd die het je kost een blog te maken verminderen door:

  • Zo min mogelijk foto’s te gebruiken;
  • Veel te bloggen waarna dingen als structuur en SEO op een gegeven moment vanzelf gaan;
  • Ergens op je computer een document te maken met allemaal blogonderwerpen en informatie per onderwerp die je direct kunt gebruiken voor je blog (het kost uiteraard wel even tijd dit te maken);
  • Te bloggen wanneer je inspiratie en zin hebt en je het niet geforceerd hoeft te doen;
  • Blogs te schrijven waarvoor je geen of weinig onderzoek hoeft te doen (dit is echter niet altijd wenselijk);
  • Blogonderwerpen te kiezen die weinig tijd kosten om te schrijven;
  • Iemand in te huren die je blogs controleert en corrigeert op taalfouten, zin opbouw, structuur en leestekens. Uiteraard met name handig voor mensen die hier niet zo goed in zijn. Dan scheelt dat deel uitbesteden heel veel tijd.

 


Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd: hoe lang doe jij over het schrijven van een blog? Laat het me weten!


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Hoeveel tijd kost het om een blog te schrijven

Dit artikel delen:

Coaching bloggen sterk online vindbaarheid

GRATIS E-BOOKS

Bij het maken van een website komt een hoop kijken. Vooral na het maken van de website, want hoe ga je daar daadwerkelijk bezoekers, klanten en inkomsten uithalen?

Met mijn gratis e-books kun je de eerste stappen zetten naar een website die voor je gaat werken. Stel je voor dat potentiële klanten afspraken met je maken terwijl jij ligt te slapen. En dat er maandelijks duizenden bezoekers via Google op je website komen die jouw e-books of cursussen kopen. Download jouw e-book en start direct om deze droom werkelijkheid te maken.

Vorig bericht
Je website vertalen met WPML | Maak een meertalige website in 4 stappen
Volgend bericht
Veelgemaakte SEO-fout | Wat is verweesde content en hoe los je dit op?

Lees meer!

4 reacties. Reactie plaatsen

  • Leuk om te lezen hoe dit voor jou is Sabine, ik was er eigenlijk benieuwd naar toen ik je Facebook post zag. Wij mensen vergelijken nou eenmaal graag. 🙂 En de laatste maanden ben ik zelf langer gaan doen over het schrijven van een blog.. de hele Corona-toestand heeft gemaakt dat ik sneller ben afgeleid en dus gaat er ongemerkt zo een uur langer in een blog zitten. Ik doe meestal ook minimaal vijf uur over een blog, ex social media promotie. Heel soms knal ik er eentje uit in een half uur (de tekst dan)! Die het dan vervolgens bizar goed doet op social media, haha.. want dat zijn vaak de persoonlijke blogs: niet denken, gewoon schrijven. 🙂

    Beantwoorden
    • Dankjewel Yvonne voor je leuke reactie! En ja ik ben ook altijd benieuwd naar dit soort dingen bij anderen haha 😀 Persoonlijke blogs gaan bij mij vaak ook sneller, en doen het ook goed op social media haha. Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar dat soort dingen, ik zelf ook 🙂

      Beantwoorden
  • Altijd zo fijn om te lezen hoe het bij iemand anders gaat. Ik denk dat ik makkelijk een uurtje of 8 doe over het schrijven van een blog. Voor mij is bloggen een hobby, dus social media vind ik minder belangrijk en daar besteed ik relatief weinig tijd aan, maar leuke content schrijven vind ik wel belangrijk. Al vind ik het wel lastig inschatten hoeveel tijd het nou werkelijk heeft gekost. Bijna het hele jaar rond staan er 60 drafts/ideeën klaar. Sommigen zijn niet meer dan een titel, anderen zijn praktisch af. Hoeveel tijd ik er gedurende dat jaar aan heb besteed… tja wie zal het zeggen. Ik had geen stopwatch erbij liggen wanneer ik er telkens een stukje meer van schreef 😉

    Beantwoorden
    • Dankjewel voor je leuke reactie! Haha ik heb inderdaad ook geen stopwatch 😛 Ik begin in de ochtend en opeens is het 10 uur in de avond haha. Soms denk ik, ik kan dat blogje wel in 2 uur schrijven, en dan ben ik 6 uur verder en is het nog niet af 😀

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu