Geld verdienen met bloggen: advertorial schrijven

Geld verdienen met bloggen | Een mini-gids samenwerkingen & advertorials

Hoe kun je geld verdienen met bloggen door middel van samenwerkingen? Hoeveel geld kun je vragen voor een gesponsorde blog of advertorial? Vanaf wanneer kun je samenwerken met bedrijven? En hoe kom je aan samenwerkingen voor je blog? Er zijn veel manieren waarmee je van je blog een inkomstenbron kunt maken. Of je nu een zakelijke blog hebt of bijvoorbeeld reisblogger bent. Eén daarvan is het aangaan van samenwerkingen. Oftewel: jij maakt op je blog reclame voor een bedrijf in ruil voor geld of een tegenprestatie. Ook wel advertorial of gesponsorde blog genoemd. In dit artikel vertel ik je hoe je aan samenwerkingen komt, vanaf wanneer je samenwerkingen kunt aangaan, welke mogelijkheden er zijn, wat de tarieven zijn voor een gesponsorde blog en waar je op moet letten voordat je aan de slag gaat.


Waarom samenwerken met (zakelijke) bloggers?


Als (zakelijke) blogger heb je een groot bereik via zowel social media als Google en je spreekt een specifieke doelgroep aan. En dat is aantrekkelijk voor bedrijven.

Bijvoorbeeld: als ik een hotel in Colombia promoot op mijn Colombia blog, belandt die informatie precies bij de juiste doelgroep. Namelijk reizigers in Colombia. En dat levert boekingen op voor het betreffende hotel.

Hetzelfde geldt voor elk onderwerp en doelgroep. Geef jij yoga lessen en blog je over yoga? Dan kun bijvoorbeeld met een bedrijf samenwerken die yoga matjes levert. Dat is een win win situatie voor iedereen: (1) jouw lezer en potentiële klant hoeft niet zelf op zoek naar yoga matjes, maar vindt direct de juiste informatie bij jou, (2) het bedrijf dat de matjes levert verkoopt daardoor meer en (3) door de samenwerking verdien jij er zelf ook aan.

Daarnaast zijn er nog meer redenen waarom samenwerken met bloggers gunstig is voor een bedrijf:

  • Jouw lezers hechten waarde aan jouw mening en advies. Door een review te schrijven over een product of dienst vergroot je daardoor de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van een bedrijf. Als jij een positieve beoordeling leest over welk product of dienst dan ook, dan zul jij ook sneller het betreffende product kopen bij dat bedrijf.
  • Het levert het bedrijf extra backlinks op, wat helpt om hoger in Google te komen. Met andere woorden: het is gunstig voor de zoekmachineoptimalisatie van het bedrijf.
  • De blogger zorgt voor een mooi plaatje rondom een product of dienst. En we weten allemaal dat fotografie en video enorm helpen om het beeld en de betrouwbaarheid van een merk te verbeteren. Als ik publiciteit maak voor een hotel in Colombia op zowel mijn blog als social media, dan zorg ik voor de mooiste foto’s en video’s die het betreffende hotel perfect in the picture zetten. Fotografie en video waarvoor het bedrijf niet extra betaalt, maar wel de vruchten van plukt.
  • Een blog is niet zoals social media een vluchtig iets. Als jij een goedlopende website hebt en goed gevonden wordt in Google, dan worden jouw artikelen dag in dag uit gevonden door jouw doelgroep. Ook jaren later nog. Je maakt niet een weekje lang promotie voor een bedrijf, maar door jouw goede positie in Google wordt het bedrijf via jou jarenlang gevonden. Het levert het bedrijf dus constant nieuwe bezoekers en verkopen op.
  • Of je nu blogt voor je bedrijf of over je hobby: als je een blog schrijft besteed je daar tijd en moeite aan. Je wilt immers je doelgroep zo goed mogelijk helpen met de beste informatie. Het schrijven van een blog kost tijd, maar je levert vervolgens wel content van goede kwaliteit. Gunstig voor zowel het bedrijf als je lezers.

De informatie in deze blog is dus niet alleen handig om samenwerkingen aan te gaan met bedrijven, maar je kunt het ook gebruiken om als ondernemer een samenwerking aan te gaan met bloggers om zo jouw product of dienst te promoten. Laat iemand een advertorial schrijven of bedenk een leuke barterdeal. Verderop lees je wat deze termen betekenen.

 


Vanaf wanneer kun je gaan samenwerken met bedrijven?


Om geld te verdienen met bloggen zijn waardevolle content en bezoekers nodig. Het beste is om je eerst daarop te focussen, zodat je ook je positie in Google verbetert.

Echter, voor het aangaan van samenwerkingen met bedrijven is het niet per se nodig om tienduizenden bezoekers te hebben. Je kunt al samenwerkingen aangaan als je net een paar maanden bezig bent.

Dit hangt wel af van welke voorwaarden het bedrijf stelt. Zo zijn er bedrijven die een bepaald aantal bezoekers per maand vragen. Ook kunnen bedrijven kijken naar je Domein Autoriteit (DA). Is die niet hoog genoeg, dan zoeken ze een andere blogger of verdien je minder.

Hoewel je al vroeg kunt beginnen, zal je pas meer gaan verdienen als je meer bezoekers en een goede vindbaarheid op Google hebt. Immers, een link naar een bedrijf heeft voor dat bedrijf vooral waarde als jouw website een hoge domein autoriteit heeft. En dat weet het bedrijf natuurlijk ook. Om zo snel mogelijk een goede vindbaarheid in Google te verkrijgen kun je dit stappenplan volgen.

 


Hoe kom je aan samenwerkingen voor je blog?


Je kunt op 3 manieren aan samenwerkingen komen: door zelf een bedrijf te benaderen, door benaderd te worden door een bedrijf of door je in te schrijven bij een marketingbureau. Hier alle 3 uitgelicht.

1. Wacht totdat een bedrijf jou benadert voor het schrijven van een gesponsorde blog

Dit is natuurlijk de makkelijkste manier en ook heel leuk. Dit is 9 van de 10 keer hoe ik aan mijn samenwerkingen kom. Maar dit is echt niet op dag 1 begonnen. Zowel mijn reisblog als zakelijke blog hebben een groot bereik, een duidelijke doelgroep en een goede domein autoriteit. Daardoor vinden bedrijven mij sneller en precies door het grote bereik willen ze graag samenwerken. Wat ik natuurlijk heel leuk vind.

Nogmaals: begin met werken aan het op de kaart zetten van je website. Daar pluk je daarna jarenlang de vruchten van.

Zeker in het begin kan het heel vleiend zijn als je wordt benaderd voor een samenwerking. Maar pas op: verderop in dit artikel lees je waar je moet op letten als je een samenwerking aan wilt gaan met een bedrijf. Voor mij is het vooral heel belangrijk dat het product of de dienst perfect bij mijn blog past. Zo niet dan sla ik het af.

2. Benader zelf een bedrijf voor samenwerkingen: zó doe je dat

Je kunt natuurlijk ook zelf de stoute schoenen aantrekken en een bedrijf benaderen. Als je dit doet, doe het dan wel goed. Niets irritanter voor welk bedrijf dan ook om een e-mail te krijgen van iemand die zich duidelijk niet heeft ingelezen.

Om op de juiste manier een bedrijf te benaderen heb je wellicht iets aan deze tips:

Bedenk je eerst, zoals eerder gezegd, waarom je wilt samenwerken met het betreffende bedrijf.

Wat kun jij het bedrijf bieden en wat heeft het bedrijf jou en vooral je lezers te bieden? Het moet het bedrijf immers wel iets opleveren. Ben jij yoga docent en schrijf je een bedrijf aan om zwemkleding te promoten dan heeft niemand daar wat aan.

Hoe ga je jezelf verkopen?

Leuk dat je wilt samenwerken met een bedrijf, maar vaak wil dat bedrijf wel graag weten wat jij in huis hebt. Welke specifieke doelgroep spreek je aan? Hoe goed word je gevonden in Google? Hoeveel bezoekers heb je? Wat voldoende is hangt af van wat het bedrijf wil en wat voor hen belangrijk is. Bij 500 bezoekers per maand willen bedrijven er misschien niet voor betalen, maar kun je wellicht wel een barterdeal afspreken.

Stuur een e-mail: 6 tips om in je e-mail naar een bedrijf te zetten

En dan de e-mail die je gaat schrijven. Ikzelf heb veel ervaring met het ontvangen van e-mails van bedrijven die met mij willen samenwerken. En meestal verkoop ik direct een ‘nee’. Simpelweg omdat het een standaard e-mail is waaruit vooral blijkt dat de afzender geen seconde de moeite heeft genomen om uit te zoeken waar mijn website over gaat. Waardoor het aanbod van het bedrijf vaak ook totaal niet bij mijn blog past.

Met deze tips kun je dit voorkomen en de kans op een ‘ja’ vergroten:

  1. Begin met jezelf en je blog voor te stellen: wie ben je en waarover schrijf je?
  2. Vertel wat de doelgroep van je blog is en waarom dat perfect bij het betreffende bedrijf past.
  3. Leg uit waarom je met dit bedrijf wil samenwerken. Bekijk hun website en schrijf iets waardoor zij weten dat je je hebt ingelezen.
  4. Je kunt iets laten zien van je statistieken. Hoeveel unieke bezoekers en paginaweergaven heb je per maand? Wat is je domein autoriteit? (Is je domein autoriteit nog heel laag? Hier leer je stap voor stap hoe je deze verhoogt.) Vergeet ook de statistieken van je social media kanalen niet, ook die tellen mee.
  5. Vertel wat je verwacht van een samenwerking. Je kunt bijvoorbeeld zelf met een leuk voorstel komen. Bijvoorbeeld een review in ruil voor een product, een affiliate link in een advertorial die jij schrijft of een artikel tegen betaling. Vertel ook hoe je nog meer het product of dienst wilt gaan promoten. Via Insta Stories of Facebook bijvoorbeeld. Maak je voorstel concreet, maar vergeet er niet bij te zeggen dat je open staat voor andere ideeën en dit graag met hen bespreekt.
  6. Zorg dat je e-mail er professioneel uitziet. Verstuur de mail niet vanuit Hotmail, maar vanuit het e-mailadres van je website. Een digitale e-mailhandtekening doet ook wonderen.

De e-mail sturen en afwachten maar!

3. Schrijf je in bij een marketingbureau

Je kunt je ook inschrijven bij een marketingbureau die je vervolgens helpt om aan samenwerkingen te komen. Om toegelaten te worden heb je vaak wel veel unieke bezoekers nodig. Ook niet alle bureaus zijn er voor elke niche. Zo is Bloggers and Brands er voor de beauty, fashion en lifestyle sector. Ook TIM verbindt influencers aan bedrijven.

 


Twee verschillende mogelijkheden voor samenwerkingen


Er zijn grofweg 2 verschillende mogelijkheden voor het aangaan van samenwerkingen met bedrijven.

Je krijgt betaald voor het schrijven van een advertorial over een product of dienst

In dit geval schrijf jij een gesponsorde blog, of advertorial, in ruil voor geld. Een advertorial is een advertentie in de vorm van een redactioneel artikel. Omdat een advertorial eigenlijk een gewone blog is en het daarom voor de lezer niet direct duidelijk is dat het om reclame gaat, worden deze artikelen vaak veel beter gelezen dan een gewone advertentie. Dit maakt het ook direct effectiever. Met een advertorial heb je meer kans dat je lezer op een link klikt naar een productpagina en door de opzet van een gewoon artikel kun je hiermee ook hoog in Google komen.

In een advertorial beschrijf je een product of dienst, je haalt er extra waardevolle informatie bij en je geeft je mening over een product of dienst. Ikzelf hecht veel waarde aan het echt helpen van mijn lezer, dat is voor mij altijd mijn intentie van wat voor artikel dan ook. Of het wel of niet betaald is.

Ikzelf schrijf af en toe (niet te vaak, ik wil niet alleen maar reclame maken) een advertorial voor een reisorganisatie in Colombia. Daarvoor is mijn reisblog perfect geschikt.

Barterdeals: maak publiciteit voor een bedrijf in ruil voor een gratis product of dienst

Als je een barterdeal aangaat dan krijg jij iets gratis waarover je vervolgens een artikel schrijft. Barterdeals komen veel voor. Vaak krijgen bloggers bijvoorbeeld gratis producten opgestuurd om daar vervolgens een review over te schrijven.

Ikzelf niet, aangezien ik aan de andere kant van de wereld woon waar een kerstkaart uit Nederland niet eens aankomt.

Wat ik wel doe zijn barterdeals met hotels of andere diensten gericht op toerisme. Ik verblijf voor bijvoorbeeld de helft van de prijs in een hotel in ruil voor een artikel. Mijn laatste barterdeal artikel was voor dit hotel in Barichara. Ook huurde ik in oktober een auto met korting in ruil voor promotie.

Omdat dit gaat om dingen die ik ook zonder barterdeal zou doen (ook zonder samenwerking wil ik immers weleens op vakantie) bespaar ik hiermee honderden euro’s en het levert me ook direct nieuwe content voor mijn blog op.

 


Soorten gesponsorde blogs en advertorials


Je kunt een samenwerking op verschillende manieren tot uiting laten komen op je blog. Hier enkele mogelijkheden:

  • Jij schrijft een review over een product of dienst dat je gratis hebt gekregen;
  • Je organiseert een winactie in samenwerking met een bedrijf;
  • Het bedrijf schrijft een artikel voor jouw blog over hun dienst of product;
  • Jij schrijft een advertorial voor een bedrijf;
  • Je plaatst een betaalde link in een blog post.

Hoe je de samenwerking op je blog laat terugkomen bespreek je met het bedrijf. Ook jouw eigen voorkeur maakt natuurlijk uit. Zo schrijf ikzelf altijd de artikelen in plaats van dat het bedrijf dat doet. Zo behoudt de blog mijn schrijfstijl die mijn lezers kennen.

 


3 Dingen om op te letten als je gaat samenwerken met een bedrijf


Of je nu een bloggende ondernemer bent, serieuze reisblogger of blogt als hobby, het is altijd handig om de volgende punten in acht te nemen als je gaat samenwerken met een bedrijf.

Wees transparant

Als je reclame maakt op zowel social media als op je website moet je dit aangeven. Dit kun je doen door een disclaimer te maken en door onderaan je artikel zoiets te zetten als ‘Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met een bedrijf. Klik hier voor meer informatie’. ‘Hier’ gaat dan naar je disclaimer.

Bedenk je altijd waarom je een samenwerking aangaat

Geld verdienen met bloggen is natuurlijk hartstikke leuk, maar als dit je intentie is dan ga je waarschijnlijk niet zo ver komen. Hoe meer bezoekers je hebt op je blog hoe meer je zult verdienen. Die bezoekers krijg je echter niet door maar voor Jan en Alleman reclame te maken. Die bezoekers krijg je wel door waardevolle blogs te schrijven waarmee je je lezers daadwerkelijk verder helpt.

Als je reclame maakt puur voor het geld dan zullen je lezers dit opmerken. Dat het duidelijk is dat je promotie maakt is natuurlijk niet erg, maar er zit een groot verschil tussen promotie voor een bedrijf dat perfect bij jouw onderwerp past en promotie dat eigenlijk geen waarde heeft voor je blog. Dat laatste schaadt enorm je betrouwbaarheid en dat is precies niet wat je wilt als je meer geld wilt verdienen met bloggen.

Word je benaderd door een bedrijf? Bedenk je dan eerst of het iets is dat waardevol is voor jouw lezers. Is het antwoord nee, dan beter de samenwerking niet aangaan.

Blijf dicht bij je doel en doelgroep

Eigenlijk betekent het voorgaande simpelweg: blijf dicht bij je doel en je doelgroep. Ik krijg soms de gekste e-mails voor samenwerkingen van bedrijven die geen letter hebben gelezen op mijn website en een voorstel doen voor iets dat totaal niet bij mijn onderwerp en doelgroep past. Die krijgen direct een ‘nee’ terug in hun mailbox.

 


Welke prijs kun je vragen voor het schrijven van een advertorial?


In het geval van een barterdeal schrijf je een artikel in ruil voor iets gratis. Als je echter een product of dienst promoot in een advertorial, dan is het handig eens goed na te denken over de prijs voor zo een artikel.

Hoeveel is je blog waard?

Om de prijs van een gesponsord artikel te bepalen moet je eerst weten hoeveel je blog waard is. Je kunt natuurlijk altijd voor jezelf prijzen bepalen, maar de ervaring leert dat veel (zakelijke) bloggers graag een handvat willen hebben.

In 2012 schreef Lisanne Leeft dit artikel over advertorial prijzen bepalen. Sindsdien houden veel bloggers zich aan deze prijsformule voor gesponsorde blogs: 50 euro start tarief + 10 euro extra voor elke 1000 bezoekers die je hebt.

Als je bijvoorbeeld 5000 unieke bezoekers per maand hebt zou je volgens deze formule 100 euro kunnen vragen voor een betaalde samenwerking.

Deze formule zou je kunnen gebruiken, maar er zijn ook andere manieren om de waarde van jouw blog te bepalen: op basis van het aantal unieke bezoekers per maand, op basis van het aantal website impressies en op basis van de domein autoriteit (DA) van je website. Persoonlijk vind ik dit een fijnere manier. Hoe je hiermee de prijs voor een advertorial bepaalt lees je hier.

Welke prijzen houd ik zelf aan voor gesponsorde blogs of betaalde links?

In het geval van betaalde links kijk ik naar het artikel waar het bedrijf de link in wil hebben. Hoe populairder het artikel, hoe meer ik kan vragen. Daarnaast hangt het af van wat het bedrijf aanbiedt. Zo hebben sommige bedrijven vaste tarieven voor backlinks. De prijs verschilt daardoor per link, maar ligt altijd tussen de 60 en 150 euro per betaalde link.

Gesponsorde blogs schrijf ik vooral voor mijn reisblog. Ik ben niet zo’n fan van gesponsorde artikelen geschreven door een bedrijf, dus ik schrijf deze altijd zelf. Hiervoor houd ik 250 euro aan per artikel. Als mijn bezoekersaantallen sterk stijgen dan vraag ik meer.

Wees hiermee voorzichtig

Bedrijven willen het graag zo goedkoop mogelijk. Wees daarmee voorzichtig. Ken je waarde. Zoals je eerder in dit artikel hebt gezien levert een artikel voor een bedrijf veel op. Dat hoef je niet voor niets weg te geven. Ikzelf zou bijvoorbeeld niet snel samenwerkingen aangaan als een bedrijf mij iets gratis wil opsturen, maar ik moet wel zelf de verzendkosten betalen. Ook tegen voorstellen waarbij ik producten met korting kan kopen zeg ik nee. Ken je waarde en onthoud ook altijd dat het een bedrijf veel oplevert. Tegen al het werk dat jij ervoor doet, jouw bereik en jouw positie in Google mag best wat over staan.

 


Andere manieren om geld te verdienen met je blog


Eerder schreef ik al over affiliate marketing en het gebruik van banners op je blog. Daarnaast kun je ook op andere manieren geld verdienen met bloggen. Denk aan de verkoop van e-books of cursussen over jouw onderwerp. Als ondernemer met een blog heb je dan direct een streepje voor: meer bereik, meer bekendheid en meer betrouwbaarheid. Ikzelf bied bijvoorbeeld mijn online cursus bloggen aan, waarin je leert hoe je een succesvol bedrijf opzet door te bloggen en hoe je daadwerkelijk klanten en inkomsten uit je blog haalt.

 


Ga jij als (zakelijk) blogger weleens samenwerkingen aan met bedrijven?


Wil je meer inspiratie en praktische tips over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Coaching bloggen sterk online vindbaarheid

GRATIS E-BOOKS

Bij het maken van een website komt een hoop kijken. Vooral na het maken van de website, want hoe ga je daar daadwerkelijk bezoekers, klanten en inkomsten uithalen?

Met mijn gratis e-books kun je de eerste stappen zetten naar een website die voor je gaat werken. Stel je voor dat potentiële klanten afspraken met je maken terwijl jij ligt te slapen. En dat er maandelijks duizenden bezoekers via Google op je website komen die jouw e-books of cursussen kopen. Download jouw e-book en start direct om deze droom werkelijkheid te maken.

Vorig bericht
7 Redenen waarom je website geen of te weinig klanten oplevert + oplossingen
Volgend bericht
7x Doen ná publicatie van elke nieuwste blog voor meer resultaat

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu