Snel blogs schrijven met ChatGPT: wel of niet?

Bloggen, Zelfstandig ondernemen

ChatGPT is een ideale tool voor ondernemers om tijd te besparen en efficiënter te werken. Sneller blogs schrijven bijvoorbeeld. Een geweldige manier om goed gevonden te worden in Google voor meer klanten en inkomsten. Het kost alleen bakken met tijd. En daar komt ChatGPT kijken. Lees in dit artikel hoe je kunstmatige intelligentie (AI) kunt inzetten om sneller en efficiënter blogs te schrijven. En antwoord op de vraag: wel of niet het bloggen helemaal aan ChatGPT uit handen geven?


Blogs schrijven met ChatGPT: hoe doe je dat?


Laat ik meteen met de deur in huis vallen: gebruik ChatGPT het beste alleen als hulpmiddel om je blog te schrijven.

Hoe je dat precies doet, een blog schrijven met ChatGPT als hulpmiddel? Dat lees je hier.

Misschien ben je aan het lezen en denk je: waar heeft ze het over, wat is ChatGPT? Dat lees je door op de link te klikken.

Nu je dat weet, gaan we meteen beginnen.

Als eerste open je hier ChatGPT en meld je je aan. Omdat het een beetje onnatuurlijk voelt om met een machine te praten die alles lijkt te weten, moet je hier even aan wennen. Verderop in dit artikel geef ik handige tips om meer uit ChatGPT te halen.

Maar eerst: een blog schrijven met ChatGPT | 5 Tips

Als je een blog schrijft zijn er een paar dingen belangrijk: unieke content, waardevolle content waar je lezer echt iets aan heeft, de leesbaarheid van je artikel en de SEO optimalisatie om goed gevonden te worden in Google. In mijn online cursus bloggen leer je alles over hoe je blogs schrijft voor meer klanten uit je website, én hoe je deze schrijft met behulp van ChatGPT.

ChatGPT gebruik je vooral voor het snel vinden van waardevolle content en je kunt het tot op zekere hoogte voor SEO gebruiken. Over wat je vooral wel en niet moet doen lees je verderop in dit artikel. Nu eerst de 5 tips om een blog te schrijven met behulp van AI.

1. Definieer het onderwerp van je blog en stel gerichte vragen

Net als altijd wanneer je een blog schrijft, is het ook bij AI belangrijk om een duidelijk onderwerp te hebben voor je blog. Niet alleen zodat je specifiek je doelgroep aanspreekt, maar in dit geval ook zodat je gerichte en specifieke vragen kunt stellen aan ChatGPT. Om de beste en meest specifieke informatie uit de chatbot te krijgen.

Stel bijvoorbeeld vragen zoals “Wat zijn de beste manieren om [onderwerp] te verbeteren?” of “Hoe kan [onderwerp] bijdragen aan het succes van mijn bedrijf?”.

Aan de hand van deze antwoorden kun je nog meer gaan specificeren en je antwoord uitbreiden. Type bijvoorbeeld “uitgebreider graag” of “geldt dit ook voor die en die situatie?”.

In ChatGPT is het niet gewoon simpele vragen stellen. Je kunt er heel veel uithalen specifiek voor jouw verhaal, maar dit vergt oefening. De juiste woorden gebruiken, de juiste dingen zeggen en doorgaan totdat je hebt wat je wilt.

2. Maak een lijst met relevante zoekwoorden

Voordat je begint met het stellen van vragen aan ChatGPT, is het handig om een lijst met relevante zoekwoorden te maken. Zodat je je blog goed kunt optimaliseren voor SEO en specifiek kunt maken voor je doelgroep. Dit kunnen zoekwoorden zijn waarvan je verwacht dat jouw doelgroep gebruikt om informatie over het onderwerp te vinden. Gebruik deze zoekwoorden vervolgens om gerichte vragen aan ChatGPT te stellen.

Je kunt ook letterlijk aan de chatbot vragen wat goede zoekwoorden zijn voor een bepaald onderwerp. Ik zou dit persoonlijk niet als vervanging nemen van zelf zoekwoordonderzoek doen, maar het is zeker beter dan maar willekeurig woorden te gebruiken die je zelf hebt bedacht.

3. Vraag om concrete informatie en voorbeelden

Om een waardevolle blog te schrijven, is het belangrijk om concrete informatie en voorbeelden te hebben. Vraag daarom aan ChatGPT om specifieke informatie over het betreffende onderwerp, met bijbehorende voorbeelden. Of vraag om cijfers, zodat je jouw blog goed kunt onderbouwen.

4. Structureer je blog op een logische manier

Als je alle informatie hebt verzameld die je nodig hebt, is het tijd om je blog te schrijven. Omdat je in ChatGPT veel informatie door elkaar verzameld, is het handig om eerst een logische structuur te maken.

Begin bijvoorbeeld met het schrijven van de titel en alle tussenkopjes. Dan kun je daarna de informatie die je met AI hebt verzamelt onder de juiste kopjes toevoegen.

Vergeet niet dat ChatGPT de informatie haalt uit alle data die erin is gestopt. En aangezien dat dus al op Internet staat, is die informatie niet uniek. Gebruik de informatie dus als hulpmiddel om sneller de blog (of een social media post) mee te schrijven, maar neem het niet letterlijk over. Schrijf het in je eigen woorden, vul aan met eigen tekst en informatie en maak het leesbaar voor jouw doelgroep.

5. Optimaliseer je blog voor Google

Om ervoor te zorgen dat jouw blog goed vindbaar is in Google, is het belangrijk om te optimaliseren voor zoekmachines. Gebruik de relevante zoekwoorden die je hebt verzamelt in de titel, subkopjes en in de tekst van de blog. En vergeet ook de meta tekst, de alt tekst van de foto’s en de SEO-titel niet. Schrijf altijd unieke content, Google straft je als je tekst overneemt van andere websites. Neem daarom niets klakkeloos over van ChatGPT.

 


Hoe krijg je specifieke informatie uit AI? | 5 Tips


Nu je weet hoe je een blog kunt schrijven met ChatGPT ben je er nog niet. Zoals ik eerder aangaf voelt het een beetje onnatuurlijk om in het begin de chatbot te gebruiken. En zit het niet in je systeem om de vragen, zinnen en opmerkingen te typen die nodig zijn om de juiste informatie eruit te halen.

Deze 5 tips kunnen je hierbij helpen:

  1. Stel duidelijke en specifieke vragen. ChatGPT werkt op basis van machine learning en gebruikt contextuele informatie om antwoorden te genereren. Hoe duidelijker en specifieker jouw vraag, hoe beter de chatbot in staat is om een nauwkeurig antwoord te geven. Na een antwoord van ChatGPT kun je bijvoorbeeld typen: wil je dit specificeren voor een bepaalde doelgroep/een plek/iets anders. Of op een andere manier specifieker maken. Totdat je de informatie hebt die je wilt.
  2. Maak gebruik van zoekwoorden. Gebruik zoekwoorden die relevant zijn voor je blog, zodat je ChatGPT kunt helpen begrijpen waar je naar op zoek bent. Het is dus zeker aan te raden om eerst zoekwoordonderzoek te doen, ook naar synoniemen en specifieke zoekzinnen.
  3. Bepaal de diepte van de informatie. Geef aan hoe diep je wilt dat de informatie gaat. Wil je een algemeen overzicht van het onderwerp, of juist gedetailleerde informatie? Je kunt letterlijk vragen naar bepaalde details en cijfers, of juist de vraag algemeen houden.
  4. Stel follow-up vragen. Als je niet helemaal tevreden bent met het antwoord, stel dan follow-up vragen om meer informatie te krijgen. Hiermee kun je je antwoorden specifieker en duidelijker maken. Dit doe je door nadat je antwoord hebt gekregen een extra vraag te stellen, het voorgaande neemt de chatbot dan mee in het antwoord. Dit kan ook in de vorm van opmerkingen, zoals “ik heb meer informatie nodig”, “vertel me meer” of “heb je cijfers die dit aantonen”.
  5. Houd het onderwerp van je blog in gedachten. Het is makkelijk om uit te wijden over nog veel meer onderwerpen, en de chatbot doet dat soms zelf ook. Je stelt dan een vraag en krijgt meer antwoorden dan die eigenlijk relevant zijn. Wees je daar bewust van.

 


Wat zijn de nadelen van ChatGPT bij het schrijven van blogs?


Hoewel ChatGPT een zeer handige tool is en je veel werk uit handen kan nemen, kleven er ook nadelen aan.

  1. Beperkte kennis. Hoewel ChatGPT alles lijkt te weten, mist het menselijke ervaring, emotie, empathie en het begrip van context. Dit kan leiden tot onjuiste informatie of ongepaste antwoorden.
  2. Creativiteit. ChatGPT is getraind om te reageren op vragen en opmerkingen, maar het mist de creativiteit die nodig is voor het schrijven van een boeiend en uniek blogartikel. Het kan een artikel produceren dat grammaticaal correct en zinvol is, maar het kan moeite hebben om een ​​verhaal te vertellen dat de lezer interesseert en vasthoudt. Neem daarom beter geen kant-en-klare teksten over uit de chatbot, maar schrijf je blog op jouw unieke en creatieve manier met behulp van de informatie die je uit ChatGPT haalt.
  3. Persoonlijke toon & unieke content. Een blog met een persoonlijk tintje betrekt de lezer, houdt de lezer geboeid en maakt de lezer enthousiast om verder te klikken op je website. Als je net begint met ChatGPT zal je merken dat je onder de indruk bent van de teksten die de chatbot produceert, maar na een tijdje zie je dat alle teksten een soort van eentonig zijn. Daarom is het heel belangrijk de informatie niet één op één over te nemen, maar te gebruiken om er op jouw unieke manier een tekst mee te schrijven. Op een menselijke manier.
  4. Beperkte controle. Het gebruik van ChatGPT voor het schrijven van een blog betekent dat je beperkte controle hebt over de informatie die eruit komt. Het taalmodel kan onvoorspelbaar zijn en antwoorden geven die niet relevant of volledig zijn. Neem die controle terug door alles te vergelijken met wat je vindt op Google.
  5. Ethiek. Het gebruik van een taalmodel om mee te bloggen kan gezien worden als een vorm van plagiaat. De informatie wordt immers ergens uitgehaald en je weet niet precies of het letterlijk uit al bestaande content is overgenomen. Nog een reden om de informatie te gebruiken om unieke content mee te schrijven en het niet te zien als al unieke content. Maakt het de rol van een menselijke schrijver overbodig? Nee, vind ik absoluut niet. Er gaat niets boven een artikel waarin je je helemaal kunt verliezen, tegenover een artikel dat machine-achtig overkomt.
  6. Betrouwbaarheid. De informatie die je uit ChatGPT haalt is niet automatisch betrouwbaar. Zo zitten er vooroordelen in en zoals je ook leest in het artikel hieronder in de link: er komt uit wat er is ingestopt. En dat is niet altijd juist. Vergelijk de informatie daarom altijd met andere bronnen, dus ga ook zelf even Googelen. Daarnaast kan ChatGPT soms antwoorden geven die niet relevant zijn voor de vraag. Weest kritisch op de antwoorden en kijk of dit echt is wat je zoekt en of het ook daadwerkelijk juist is.

Lees hier waar je bij ChatGPT nog meer rekening moet houden.

 


ChatGPT gebruiken om te bloggen: wel of niet?


Nu je dit allemaal hebt gelezen is het de vraag: wel of niet ChatGPT gebruiken om te bloggen? Hier zijn de meningen over verdeeld.

Ik zeg ja, maar alleen als hulpmiddel.

Zie het als hulpmiddel om sneller specifieke informatie te vinden. Maar ChatGPT is geen vervanging van jouw unieke jij. Het is een machine, en jouw doelgroep en Google wil jou. Een mens.

Met ChatGPT kun je bloggen en het schrijven van andere teksten stukken makkelijker en sneller maken, maar alsnog schrijf je uiteindelijk het beste zelf je tekst met de gevonden informatie, op jouw unieke manier, en moet je altijd bepaalde informatie checken op juistheid.

Waar ChatGPT sowieso absoluut wél handig voor is:

  • Originele titels verzinnen (die je dan eventueel een beetje kunt aanpassen);
  • Brainstormen over nieuwe blogonderwerpen;
  • Inspiratie krijgen voor social media content;
  • Helpen social media content te schrijven;
  • Snel informatie voor je blog vinden, wat je dan op jouw unieke manier kunt verwerken.

Ik zou het niet gebruiken voor…

het schrijven van kant-en-klare teksten. Uit ChatGPT komen geen unieke en menselijke teksten. De teksten die eruit komen gebruik je het beste als hulpmiddel om je blogs en andere teksten mee te schrijven. Je kunt het ook gebruiken voor SEO, maar je zult altijd zelf nog onderzoek moeten doen en de teksten aanpassen.

Daarnaast is Google erg gericht op unieke en menselijke content en kan je straffen door je lager of niet in de zoekresultaten te tonen als je content gebruikt die al op andere websites staat.

Inspiratie opdoen kan wel altijd natuurlijk, maar jouw doelgroep en Google willen jouw unieke stem en die heeft ChatGPT niet.

Vergeet ook niet dat AI niet actueel is. De informatie die eruit komt rijkt tot september 2021, dus gebruik het niet om te schrijven over actualiteiten.

Conclusie: wel gebruiken als hulpmiddel om sneller en efficiënter te bloggen, niet om het schrijven van de uiteindelijke blog tekst uit handen te geven.

 


Ga jij ChatGPT uitproberen om te bloggen?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

ChatGPT, SEO

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Wat is ChatGPT en hoe gebruik je dit als ondernemer?
Volgend bericht
Zó maak je de beste blogtitels voor meer kliks & lezers vanuit Google en social media

Lees meer!

2 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.