Wat is zoekintentie en waarom is dit de basis van elke SEO-strategie?

Bloggen, Succesvolle website maken

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een essentieel onderdeel van een website die goed vindbaar is in Google. En de basis van SEO is het begrijpen van de zoekintentie. Als jij de zoekintentie van jouw doelgroep weet en daarop inspeelt, dan is het halve werk al gedaan. Maar wat is zoekintentie precies, en waarom is het zo belangrijk voor jouw SEO-strategie? In deze blog ga ik je dat precies vertellen.


Wat is zoekintentie?


De zoekintentie is de reden achter een zoekopdracht in Google. Het waarom achter het intikken van een zoekwoord, zoekvraag of onderwerp. Het doel dat iemand heeft met die zoekopdracht.

Het gaat erom wat de gebruiker hoopt te vinden, te leren of te kopen als resultaat van een zoekopdracht. Sluit jouw content goed aan op de zoekintentie, dan zal Google jouw pagina of blog hoger in Google weergeven.

Een voorbeeld

Stel je hebt een webshop met yogamatten. Je doet zoekwoordonderzoek, waaruit de zoekterm “beste yogamatten” naar boven komt.

Een mooi zoekwoord, zo denk je. Het heeft een groot zoekvolume, een lage moeilijkheidsgraad en het is relevant voor je website.

Dus gebruik je dit zoekwoord op je productpagina met yogamatten die je verkoopt in je webshop.

Er is alleen een klein probleempje. Want hoewel jouw website relevant is voor deze zoekterm, je verkoopt immers yogamatten, toont Google geen productpagina’s, maar alleen blogs met reviews en vergelijkingen van yogamatten.

Dat komt omdat Google denkt dat iemand die een zoekopdracht doet met het zoekwoord “beste yogamatten”, de intentie heeft om informatie te verkrijgen over de beste yogamatten en om verschillende matten te vergelijken. Dat terwijl jij met dat zoekwoord de intentie hebt om mensen naar jouw product te trekken.

Doordat het zoekwoord niet klopt bij de zoekintentie van jouw doelgroep, zullen jouw yogamatten niet snel bovenaan Google verschijnen. Daarom is het begrijpen van de zoekintentie in SEO zo belangrijk.

Tip: Je kunt in Google Search Console zien op welke zoekwoorden jij het best wordt gevonden.

 


Waarom is zoekintentie essentieel voor een goede vindbaarheid in Google?


Google heeft als doel om de meest relevante zoekresultaten bovenaan te tonen. Dus de zoekresultaten die het beste passen bij de zoekopdracht én de zoekintentie. En die intentie achter de zoekopdracht is een onderdeel waar Google erg op gefocust is. Wil je hoog ranken in Google, dan moet de zoekintentie achter de zoekwoorden die je gebruikt kloppen.

Het begrijpen en afstemmen van je content op de zoekintentie van je doelgroep kan helpen om:

1. Waardevolle en relevante content te creëren.

Het maken van waardevolle content is samen met de zoekintentie de nummer 1 manier om goed gevonden te worden in Google. Door de zoekintentie te begrijpen en content te creëren die hierop aansluit, vergroot je de kans dat je website als relevant wordt beschouwd.

2. Meer verkopen en leads te genereren (een hogere conversie).

Als je content aansluit bij de zoekintentie van je bezoekers, is de kans groter dat ze de actie ondernemen die jij wilt dat ze nemen. Of dit nu het lezen van een artikel, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het doen van een aankoop is. Dit zorgt voor een hogere conversie en uiteindelijk voor meer omzet.

3. Beter vindbaar te worden in Google.

Google begrijpt steeds beter wat gebruikers willen, en door te focussen op zoekintentie help je Google om jouw content beter te begrijpen. Doe dit samen met het consistent schrijven van waardevolle content, en Google zal je belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.

 


5 Typen zoekintentie & bijbehorende zoekwoorden


Voordat ik verder ga eerst even de 5 typen zoekintentie op een rijtje, zodat je de verschillen begrijpt en je voor jezelf voorbeelden kunt gaan bedenken.

1. Navigerend

Als iemand zoekt naar een specifieke website of pagina binnen een website. Of als iemand zoekt naar een bepaalde dienst in een specifieke stad. Anders dan bij de andere zoekintenties, weet de persoon al waar hij of zij naar op zoek is. Een groot percentage van de Internetgebruikers gebruikt deze vorm van zoeken.

Voorbeelden van navigerende zoekopdrachten kunnen zijn:

  • ChatGPT
  • Facebook login
  • Facebook debugger
  • Google Analytics
  • Retourbeleid H&M
  • Massagesalon Aalsmeer

In navigerende zoekwoorden zie je vaak de merknaam of plaatsnaam terug en meestal is het resultaat ook makkelijk te vinden. Het is daarom altijd aan te raden om je merknaam te vernoemen bij belangrijke pagina’s waarvan je weet dat (potentiële) klanten daarnaar zoeken. En als je een lokaal bedrijf hebt (zoals een massagesalon) de plaatsnaam in je SEO-strategie te verwerken.

2. Informatief

Een informatieve zoekintentie betekent dat iemand meer wil leren over een bepaald onderwerp. Deze zoekopdrachten beginnen vaak met woorden als wie, wat, hoe, waar of waarom en worden vaak (maar niet altijd) geformuleerd als vraag.

Voorbeelden van zoekwoorden met een informatieve zoekintentie zijn:

  • Liedjes van Taylor Swift
  • Wat is een fatbike?
  • Tijd in Bangkok
  • Hoe maak je een blog
  • Beste restaurants in Amsterdam
  • Openingstijden Ikea Haarlem
  • Weer in Leiden

Heel specifieke vragen, zoals de liedjes van Taylor Swift, beantwoord Google meestal meteen bovenaan, zodat je niet meer hoeft verder te scrollen. Ook Wikipedia komt vaak meteen bovenaan bij bepaalde informatieve zoekwoorden. Echter, bij de meeste informatieve zoekopdrachten komen blogs als eerste naar boven in plaats van pagina’s. Daarom is bloggen ook een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie.

De meeste zoekopdrachten in Google zijn informatief, daarom loont het om hierop in te spelen op je website. Hiermee vergroot je je bereik, kun je laten zien welke expertise je in huis hebt en het is een goede manier om via informatieve artikelen nieuwe leads binnen te halen. Bijvoorbeeld door een gratis weggever aan te bieden in een popup om zo je e-maillijst te laten groeien.

3. Commercieel

Iemand wil onderzoek doen naar bepaalde producten voor het doen van een aankoop, waarna hij of zij de juiste beslissing kan nemen. De persoon wil eerst weten welke product of dienst de beste is en of het bedrijf betrouwbaar is.

Zoekwoorden kunnen er zo uitzien:

  • Reviews Learndash
  • Beste laptops van 2024
  • Wel of niet Calendly gebruiken
  • Nike vs Adidas
  • Alternatieven voor ActiveCampaign

Enzovoorts. Iemand is dus op zoek naar een vergelijking van producten, naar informatie over specifieke producten of naar reviews.

Soms is de lijn tussen een informatief en een transactioneel zoekwoord (zie punt 4) erg dun. Er zijn veel zoekwoorden met een intentie die hoogstwaarschijnlijk transactioneel is, maar niet direct tot een transactie leiden. De commerciële zoekwoorden zijn meestal onderdeel van het onderzoek dat voorafgaand aan de transactie wordt gedaan. Dit zijn dan ook één van de meest winstgevende zoekwoorden om te gebruiken.

4. Transactioneel

Iemand heeft de intentie om iets te kopen of om zich ergens voor aan te melden. Bij een transactionele zoekintentie wil iemand dus een specifieke actie uitvoeren. Dat is de actie die jij als ondernemer wilt dat je bezoekers doen. Bijvoorbeeld een product aankopen, zich inschrijven voor een gratis e-book, iets downloaden of contact met je opnemen.

Dit type zoekwoorden is meestal het meest interessant voor ondernemers met een online bedrijf, omdat de resultaten voor deze zoekwoorden bepalen waar de aankoop zal worden gedaan.

Zoekwoorden met een transactionele intentie kunnen zijn:

  • Samsung S22 prijs
  • Online test HSP
  • Websiteteksten laten schrijven
  • Emily in Paris kijken
  • Skinny jeans H&M
  • Massage Utrecht

Transactionele zoekwoorden zijn de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om bij jou iets aan te kopen of aan te vragen. Iemand is immers specifiek op zoek naar een bepaald product of dienst. Deze zoektermen worden gebruikt als de persoon klaar is om iets te kopen of aan te vragen. En daarmee is deze laatste zoekintentie dus best een belangrijke.

5. Onbekend

Soms kunnen zoekwoorden verschillende dingen betekenen en is het lastig te raden wat de zoekintentie is zonder eerst meer informatie te hebben. Bijvoorbeeld wanneer een zoekwoord meerdere betekenissen heeft of te algemeen is.

Neem bijvoorbeeld het zoekwoord “Netflix”. Het kan zijn dat de persoon die hiernaar zoekt een Netflix abonnement wil kopen (transactioneel), naar de homepagina van Netflix wil gaan (navigatie) of simpelweg meer informatie wil over wat er op Netflix te zien is of hoeveel het kost (informatieve zoekintentie).

Probeer dit zelf maar eens uit, dan zie je dat Netflix uitgaat van al deze intenties en dus ook voor meerdere intenties de resultaten geeft.

 


Hoe bepaal je de zoekintentie van een zoekwoord?


Om de zoekintentie te bepalen die past bij het zoekwoord dat je wilt gebruiken, moet je onderzoek doen. Soms is het makkelijk om de intentie te bepalen, bijvoorbeeld als de woorden zoals hoe, wat, welke en de beste worden gebruikt, dan weet je dat het om een commerciële zoekintentie gaat.

Maar soms is het minder duidelijk, of wil je gewoon meer zekerheid over een bepaald zoekwoord. Volg dan deze stappen.

Stap 1: Doe een zoekwoordanalyse

Bedenk één of meerdere zoekwoorden (die ook uit meerdere woorden kunnen bestaan) en onderzoek of dit goede zoekwoorden zijn om te gebruiken.

Dit kun je doen met verschillende zoekwoordtools, zoals:

Kijk onder andere naar de moeilijkheidsgraad van een zoekterm, het zoekvolume, de zoektrend en of en hoeveel er voor het zoekwoord betaald wordt (de CPC: gemiddelde kosten per klik).

Stap 2: Doe een SERP analyse

SERP staat voor “Search Engine Results Page”, oftewel: de zoekresultatenpagina van een zoekmachine zoals Google. Simpelweg de resultaten die je ziet na het intikken van een zoekterm.

Het bekijken van de zoekresultaten helpt bij het begrijpen van hoe zoekmachines zoekresultaten rangschikken en welk soort titels er bovenaan getoond worden.

Je kunt de SERP analyseren met een tool, zoals de SERP checker van Mangools, maar je kunt ook gewoon het zoekwoord dat je wilt gaan gebruiken intikken in Google en kijken welke resultaten er tevoorschijn komen.

Bekijk de eerste resultaten en kijk naar het soort content dat daar verschijnt en naar welke intenties deze resultaten hebben. Of in elk geval de intentie die Google eraan geeft.

Kijk ook naar welke woorden veel voorkomen in de titels van die eerste resultaten. Zoals ‘de beste’, ’top 10′ of wat dan ook. En vergeet de extra vragen niet naar aanleiding van jouw zoekopdracht. Het onderdeel ‘meer om te vragen’. Google plaatst deze vragen altijd onder de eerste zoekresultaten.

Stap 3: Contentanalyse

Je kunt nog dieper in de zoekresultaten duiken. Klik op de eerste 5 zoekresultaten en ga die eens goed bekijken. Zijn het blogs, pagina’s of producten die worden weergegeven? Wat is de inhoud achter de link? Hoe diep wordt een onderwerp besproken? Hoe lang is het artikel of de pagina? Welke titels worden er gebruikt?

Ikzelf gebruik ook de SEO extensie van Mangools, daarmee kun je alternatieve zoekwoorden vinden in elk van de pagina’s die je bekijkt in de contentanalyse.

En onthoud: nooit content kopiëren, alleen inspiratie opdoen.

Stap 4: Analyseer je eigen statistieken

Het is handig om je eigen websitestatistieken continu te analyseren, dus dit kan stap 4 zijn, maar ook stap 1. In Google Search Console kun je zien op welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden en op welke pagina’s en blogs het meest wordt geklikt. Hieruit kun je ook veel opmaken over de zoekintentie.

 

Investeer in het begrijpen van de zoekintentie van jouw doelgroep voor een beter presterende website in zoekmachines, meer klanten en meer leads.

 


Bekijk jij de zoekintentie voordat je blogs en pagina’s publiceert?


Meld je hier aan om elk nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie voor hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf.


In dit artikel staat een affiliate link. Klik hier voor meer informatie.

SEO

Dit artikel delen:

Vorig bericht
De nummer 1 reden waarom je website niet goed gevonden wordt in Google

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.