Intuïtief bloggen | 7 Tips om makkelijker blogs te schrijven door gebruik van je intuïtie

Bloggen

Intuïtie is het vermogen om iets instinctief te begrijpen, zonder de noodzaak bewust te redeneren. Het is iets dat je meteen weet zonder erover na te denken of het te beredeneren. Een keuze maken vanuit intuïtie is een keuze maken gebaseerd op gevoel. Iets dat moeilijk te verklaren is. Ik ben zelf een heel intuïtief persoon en doe veel op gevoel. Waaronder bloggen. In dit artikel ga ik je vertellen hoe je bloggen makkelijker kunt maken voor jezelf door het gebruik van je intuïtie. Ik geef je vele tips waar je direct mee aan de slag kunt. En waarmee je meer energie, creativiteit, plezier en motivatie uit je blog kunt halen. Geen zorgen: dit is geen zweverig artikel. Wél een andere kijk op hoe je (zakelijk) bloggen kunt aanpakken.


Wat bedoel ik niet met intuïtief bloggen?


Laat ik beginnen met wat misverstanden de wereld uit te helpen.

Met intuïtief bloggen bedoel ik niet dat je in de kennis die je deelt uitgaat van je intuïtie. Bijvoorbeeld als je een blog schrijft over online marketing en je vertelt dat dit en dat werkt omdat dat voor jou zo voelt. In plaats van strategieën te delen die echt werken en waar onderzoek naar is gedaan.

Als jij op zoekt bent naar een chirurg kies je ook de chirurg die de juiste kennis, expertise en ervaring heeft, in plaats van de chirurg die handelt uit intuïtie.

Net als dat jouw potentiële klanten niet duizenden euro’s uitgeven aan jouw intuïtie, maar iemand willen met kennis van zaken. Jouw klant wil een expert in jouw vakgebied, iemand die de juiste kennis heeft om een bedrijf op een bepaalde manier te laten groeien. Je kunt natuurlijk wél je ervaringen delen met je lezers. Het beste gecombineerd met extra achtergrondinformatie om een echt waardevolle blog te schrijven.

Expertise, kennis en intuïtie zijn dus drie verschillende dingen, die je alle drie kunt laten terugkomen in je werk als zelfstandig ondernemer en blogger.

In deze blog wil ik je simpelweg laten zien hoe ik het makkelijker maak om het bloggen vol te houden door het gebruik van intuïtie. En hoe jij dat ook kunt toepassen.

 


Wat bedoel ik wel met intuïtief bloggen?


Met intuïtief bloggen bedoel ik dat je bloggen een stuk makkelijker kunt maken door je intuïtie te gebruiken. Door op je gevoel af te gaan. Niet om je kennis uit je intuïtie te halen. Als het nog een beetje vaag is lees dan vooral verder: het zal vanzelf duidelijker worden.

Om je te helpen makkelijker te bloggen en het leuk te maken voor jezelf geef ik je hier 7 tips om je intuïtie in te zetten voor je blog.

 


7 Tips om makkelijker te bloggen door gebruik van je intuïtie


In een eerdere blog vertelde ik hoeveel tijd ik besteed aan het schrijven van een blog. Nu is dat best wat, maar bloggen kan nog veel langer duren als ik niet in de juiste flow zit. Als ik niet geïnspireerd ben. Ik zorg er altijd voor dat het lekker loopt, dat ik er zin in heb en energie heb. Dat ik makkelijk een blog schrijf, zonder vast te lopen, niet te weten wat te schrijven of steeds afgeleid ben. Hoe pak ik dat aan?

1. Waar word je enthousiast van?

Of je nu aan het nadenken bent om te gaan beginnen met bloggen, of dat je na 50 blogs uren zit te bedenken wat je nu weer moet schrijven: luister naar je gevoel. In beide gevallen heb je een onderwerp nodig om over te schrijven (binnen jouw overkoepelende niche natuurlijk) en dat is niet altijd even makkelijk. Mij helpen de volgende dingen:

  • Zodra ik op welk moment dan ook een ingeving krijg voor een leuk blogonderwerp zet ik het op papier / in mijn telefoon / in de concepten op WordPress / in Google Keep;
  • Heb ik nog geen onderwerp maar wil ik wel morgen een blog posten? Zoeken op Google naar (meestal Engelstalige) blogs binnen dezelfde branche, op zoek naar een onderwerp waar ik enthousiast van word. Waar ik een goed gevoel bij krijgt, waarvan ik voel dat ik dat nu met de wereld wil delen. Gevonden? Uiteraard alleen het onderwerp overnemen, de tekst zelf schrijven;
  • Bedenk je altijd waarvoor je het ook alweer doet. Waarom wil jij heel graag jouw doelgroep helpen? Wat wil je anderen meegeven? Waarmee wil je jouw volgers helpen? Ik bedenk me altijd wat ik heel graag wil vertellen / leren / meegeven aan mijn volgers en krijg dan automatisch weer nieuwe ideeën in mijn hoofd waar ik over wil schrijven;
  • Blijf dicht bij jezelf. Ben je het bijvoorbeeld ergens niet mee eens, maar wil je er toch over schrijven? Doe dat dan en geef er een positieve draai aan. Denk bij het bedenken van onderwerpen niet alleen aan wat iedereen schrijft, maar echt aan wat JIJ wilt meegeven.

Durf buiten het boekje te kijken. Volg je gevoel en dat betekent ook dat je dingen kunt schrijven die ingaan tegen de massa. Als dat voor jou goed voelt.

Voorbeeld. Ik schrijf met regelmaat over online tools die ik gebruik voor mijn bedrijf. Natuurlijk geef ik daarin altijd mijn eerlijke mening en vertel ik ook nadelen van een tool waar ik juist heel blij mee ben. Totdat ik iets vreemds merkte aan Linktree voor Instagram en ook dat wilde delen. Het werd een artikel dat inging tegen alle artikelen over deze tool. Inmiddels één van mijn best gelezen blogs op deze website.

2. Bedenk blogonderwerpen, maar schrijf wat je wilt schrijven op het moment

Niets zo vervelend om op de agenda te zien staan dat je nu een blog moet schrijven over het strand, terwijl je juist eigenlijk zin hebt om over het oerwoud te schrijven. Zeker als je begint met bloggen is een planning heel handig, maar ikzelf heb dat op den duur losgelaten. Uiteraard schrijf ik wel altijd iets binnen mijn niche: het maken van een succesvolle website, bloggen, WordPress of zelfstandig ondernemen.

Ik publiceer altijd een blog op dezelfde dag van de week. Mijn berichten-overzicht op WordPress staat vol met leuke concepten. Daarnaast heb ik een Word-document vol met blogonderwerpen. Maar waar ik uiteindelijk elke week over schrijf bedenk ik op het moment. Soms ga ik verder met een concept-blog, soms kies ik een onderwerp uit de lijst en soms bedenk ik het ter plekke.

Ik schrijf simpelweg over iets waarvan ik voel dat ik er op dat moment over wil schrijven. Niets forceren, doen wat goed voelt. Ik raak geïnspireerd door een onderwerp en voel dat ik dat deze week met jou wil delen. Door dat enthousiasme heb ik zin om de blog te gaan schrijven en gaat het stukken makkelijker en sneller dan wanneer ik er tegenop zou zien of het gevoel heb dat ik ‘moet’.

Voorbeeld. Een paar jaar geleden las ik een artikel over de gevaarlijkste plekken ter wereld om naartoe te reizen. En daar stond Colombia ook tussen. Ik was het er zo niet mee eens en voelde dat ik daar iets mee wilde. Nog dezelfde dag schreef ik in slechts 2 uurtjes dit tegen-artikel: de 10 grootste risico’s van reizen naar Colombia. Tot op heden één van mijn best gelezen blogs op mijn Colombia-blog met bijna 40.000 weergaven. Ik schreef simpelweg iets waarover ik op dat moment heel sterk voelde dat ik het wilde schrijven en waar ik enorm enthousiast over was.

Dit maakt bloggen niet alleen veel leuker en sneller, maar het zorgt er ook voor dat je veel betere blogs schrijft omdat je iets heel graag wilt vertellen, er plezier in hebt en er in gelooft.

3. Schrijf wanneer je geïnspireerd bent

Ik publiceer elke zondag een blog op de website waar je nu bent, om deze in de week die volgt overal te delen. Dat betekent echter niet dat ik de blog ook schrijf op zondag. Meestal blog ik op zaterdag, maar het komt ook regelmatig voor dat ik ergens midden in de week opeens een heel leuk blog-idee krijg of simpelweg mega veel zin heb in bloggen. En ik dan zonder enige moeite een volledige blog op papier zet. Op deze manier voorkom je net als bij tip 2 dat je ‘moet’ bloggen, maar doe je het op het moment dat voor jou goed voelt. Maakt het stukken makkelijker en fijner.

4.  Creëer een omgeving waarin je goed kunt schrijven

Luister naar je lichaam wat betreft de omgeving waarin je werkt. Wat voelt goed op het moment? Waar word je blij van? Waar krijg je energie en inspiratie van? Soms schrijf ik het beste aan mijn bureau; op andere dagen voel ik dat ik lekker met mijn laptop en een warme thee in bed wil zitten.

Ik kan goed schrijven met stimulerende muziek en mijn noice cancelling koptelefoon op. Daarmee kan ik me helemaal afsluiten en komen de woorden als vanzelf.

Luister naar waar jij behoefte aan hebt. Wie zegt dat je altijd netjes aan tafel je blog moet schrijven terwijl je bij het idee aan bloggen op de bank helemaal blij wordt? Creëer de omgeving waarin jij je het beste voelt, dan gaat bloggen (en werken in het algemeen) stukken makkelijker.

Vergeet ook niet om er de tijd voor te nemen. Even een blog schrijven in een uurtje werkt niet, dan voel je je alleen maar gehaast en dat werkt averechts. Zoek naast een fijne omgeving ook een goed moment waarin je de tijd neemt voor jezelf en waarin je je helemaal kunt overgeven aan je blog.

5. Blijf dicht bij jezelf: vergelijk jezelf niet met andere bloggers, maar schrijf op de manier die goed voelt voor jou

Je kent het vast wel. Het gevoel van ‘iedereen lijkt het zo te doen, dus moet ik het ook zo doen, maar eigenlijk voelt dat helemaal niet goed’.

Heb je geen zin om aan affiliatie marketing te doen terwijl je het gevoel hebt dat dat ‘moet’ als blogger? Niet doen dus.

Zie je andere bloggende ondernemers altijd reclame maken voor hun eigen producten en diensten, maar voelt dat voor jou niet goed? Ook vooral niet doen.

Ben je wanhopig omdat je na een paar blogs nog geen klant hebt en je daarom juist constant op elke blog reclame wilt maken voor jezelf? Ook niet doen. Handelen uit angst of wanhoop is niet een goed idee. Blijf ook hierin dicht bij jezelf: wat voelt goed? Wat zegt jouw onderbuikgevoel? Nadruk leggen op je eigen diensten of doorgaan anderen te helpen en te vertrouwen in wat het je gaat opleveren? Je weet vaak het antwoord al, dat voel je aan.

Is het algemene idee dat je niet persoonlijk mag worden op een zakelijke blog, maar sta je juist te popelen om jouw persoonlijke verhaal met de wereld te delen? Vooral wel doen dus.

Heb je het idee dat bij een zakelijke blog een bepaald soort taalgebruik hoort dat eigenlijk helemaal niet bij jou past? Niet aan beginnen, maar lekker je eigen schrijfstijl gebruiken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Natuurlijk: als je wilt groeien met je blog en daar klanten uit wilt halen zul je moeten werken aan onder andere de SEO van je blog en interne link structuur. Maar dat betekent niet dat je moet schrijven als een robot.

Wat maakt jou uniek?

Blijf dicht bij jezelf, vind je eigen schrijfstijl en manier van informatie overbrengen. Gebruik je eigen woorden, vertel je eigen mening en laat vooral je eigen humor doorschemeren. Bedenk je wat JIJ wilt meegeven aan jouw doelgroep en hoe je dat wilt doen. Blijf authentiek, blijf bij jezelf, dat levert niet alleen meer volgers en klanten op, maar ook meer rust voor jezelf. Vind je dat moeilijk? Oefening baart hierin echt kunst. Probeer aan te voelen wat bij jou past. Je merkt dit vaak in je buik. Doe je iets waar je je eigenlijk niet goed bij voelt, dan geeft dat vaak een vreemd gevoel in je buik, een soort knoop. Een signaal om nog eens goed bij jezelf te na te gaan wat wél bij je past en wat je echt wilt.

Iedereen is anders en dat is juist het mooie: jouw ideale klant komt bij jou omdat hij of zij zich aangetrokken voelt tot jou. Jouw fans kunnen zich identificeren met jou, hebben dezelfde gedachtegang, dezelfde humor. Blijf dicht bij jezelf, altijd.

Schrijf op de manier die goed voelt voor jou, daarmee bereik je het meeste. Niet alleen in de vorm van bezoekers en klanten, maar ook het bloggen kunnen volhouden. Schrijven op een manier die niet ‘jij’ is wordt heel vermoeiend en is op den duur lastig vol te houden.

6. Van moeten naar echt willen

Ik heb nooit het gevoel dat ik een blog ‘moet’ schrijven. Gaan bloggen omdat het zou moeten is ook geen goed idee. Je blogt omdat je het wilt, omdat het bij je past en voelt dat dit jouw weg is. Als je heel graag wilt bloggen dan lukt het ook.

Voorbeeld. Toen ik bedacht om wel of niet te gaan bloggen voor mijn bedrijf twijfelde ik even. Er zijn immers duizenden blogs over WordPress, webdesign en bloggen. Ik voelde echter heel sterk dat ik echt wílde bloggen, dat dit mijn manier is van online zichtbaarheid. Ondanks de twijfel volgde ik mijn gevoel, met resultaat.

Bloggen is mijn manier om mezelf te uiten, om anderen te helpen, om online zichtbaarheid te genereren en om bekendheid te krijgen. Dat voelt totaal niet als moeten, maar een fantastische mogelijkheid om mijn bedrijf te laten groeien. Om een sterk online beeld van mezelf en mijn bedrijf neer te zetten. Ik wíl bloggen en doe het absoluut niet omdat het ‘moet’.

Als je het zo bekijkt en het ook zo voelt, dat zul je merken dat je niet moet bloggen, maar dat je wilt bloggen. Dat je blogs schrijven gaat zien als jouw manier, jouw mogelijkheid. Als iets dat bij jou past.

Dat is iets dat zo ontzettend goed voelt en het bloggen meer als vanzelf gaat lopen. Je sneller in een goede blog-flow komt en je plezier hebt in schrijven. Dat je zelfvertrouwen groeit. Iets dat uiteindelijk ook resultaat oplevert.

Voel je juist dat dit niet jouw weg is. Dat je bijvoorbeeld liever succes behaalt met het maken van een podcast dan met een blog, dan is dat natuurlijk ook goed. Volg jouw gevoel daarin. Doe iets waarvan je voelt dat je het echt wilt, dat is de boodschap.

7. Luister naar jouw innerlijke stem

Hier is niets zweverigs aan, maar eigenlijk vrij logisch. Wat zegt jouw onderbuikgevoel? Intuïtief weet je vaak wat te doen. Wat de juiste weg is en wat de juiste actie is om te ondernemen. We zijn allemaal heel goed in anderen vertellen wat zij zouden moeten doen met wat dan ook. Luister simpelweg naar diezelfde stem in jou. Luister niet naar het vleugje angst dat je voelt of de zelfkritiek die opborrelt.

Luister wel naar die stem, dat gevoel, dat je vertelt wat het beste is voor jou. Soms zit dat gevoel heel diep weggestopt. Zeker als je je nooit zo bewust bent van je intuïtie. Probeer ernaar te luisteren, het gaat je zoveel helpen om naar jezelf te luisteren dan naar anderen die denken te weten wat jij echt wilt en wat goed is voor jou.

Gebruik dat onderbuikgevoel tijdens het bloggen. Luister naar dat innerlijke stemmetje. Volg de weg die goed voelt voor jou, waarvan je weet dat het jou gelukkig maakt en jou gaat opleveren wat je wilt.

Soms krijg je kritiek van anderen, vaak bedenkingen van familie of vrienden. Hoe lastig het soms ook is: handel naar je gevoel. Wat wil jij? Wat voelt goed ondanks dat jouw omgeving anders denkt? Lees hier maar eens wat mij dat opgeleverd heeft.

 


Haal meer energie, creativiteit, motivatie en plezier uit bloggen


Het inzetten van van je intuïtie bij bloggen levert je veel energie, creativiteit, motivatie en plezier op. Het zorgt ervoor dat je blogt vanuit jezelf. Dat je gaat schrijven vanuit een flow. Je krijgt energie van bloggen en werkt direct efficiënter. Je intuïtie zorgt er tevens voor dat je dicht bij jezelf blijft. Waardoor je meer klanten gaat aantrekken die bij jou passen. Iets dat weer meer energie, motivatie en plezier oplevert.

Een proces waar je steeds meer uithaalt. Zowel persoonlijk als op werk-gebied. Een blog beginnen voor je bedrijf is sowieso een goed idee. En door je intuïtie te gebruik kun je nog sneller groeien als ondernemer. En maak vooral je ondernemende leven stukken makkelijker en leuker.

 


Hoe ontwikkel je je intuïtie?


Ik ben geen zweverig persoon. Juist iemand die graag feiten wil zien. Ik geloof zelfs niet zo snel dat iets klopt totdat ik er meer achtergrondinformatie en onderzoeken over heb gelezen.

Maar…

Ik luister wel heel vaak naar mijn gevoel.

En ja dat is best tegenstrijdig.

Ik ben erg intuïtief. Maar dat is niet altijd zo geweest. Mijn intuïtie heb ik ontwikkeld en ben ik nog steeds aan het ontwikkelen. Hoe? Hier 5 korte tips:

  1. Sta open voor je intuïtie. Benader je altijd alles met je verstand? Probeer die controle los te laten. Probeer te luisteren naar het gevoel dat je ergens bij krijgt. Neem eens een kleine beslissing op basis van je gevoel in plaats van je logische verstand en kijk hoe dat uitpakt.
  2. Leer jezelf beter kennen. Onzekerheid werkt intuïtie tegen. Leer op jezelf te vertrouwen en daarvoor is zelfkennis nodig. Onderzoek hoe intuïtie bij jou werkt. Wat voor je gevoel je waarbij krijgt en hoe je je voelt als je daar naar luistert en naar handelt. Oefening baart hierin kunst.
  3. Slaap er een nachtje over. Moet je een beslissing maken en worstel je met je verstand en je gevoel? Slaap er een nachtje over. Denk er goed over na, zet voor- en nadelen op een rijtje en bedenk hoe je je voelt. De volgende dag weet je vaak beter wat te doen en kun je makkelijker een beslissing maken.
  4. Dagdromen en visualiseren. Dagdromen is heerlijk! Visualiseer het succes van je bedrijf. Dagdroom over wat die ene blog teweeg gaat brengen. Droom over hoe jouw leven eruit ziet als je jouw doel bereikt hebt. Hierdoor ontstaan er nieuwe inzichten en ideeën en volg je die gemakkelijker. Krijg je energie om datgene dat je wilt ook echt te gaan bereiken.
  5. Neem je eigen ruimte. Alleen zijn kan je goed helpen om te leren vertrouwen op je intuïtie. Intuïtie is iets persoonlijks, een manier om jouw eigen beslissingen te nemen. Geef jezelf daarvoor de ruimte.

Moet je dan alleen nog maar naar je intuïtie luisteren?

Nee. Intuïtie en logisch denken vullen elkaar aan. Zowel ratio als intuïtie kun je samen gebruiken om beter te functioneren. Gebruik beiden in zowel het maken van beslissingen als bijvoorbeeld het schrijven van een blog. Voel aan wat je wilt meegeven aan jouw doelgroep en gebruik je verstand om de juiste informatie bij elkaar te verzamelen. Ik maakte deze beslissing echt vanuit mijn gevoel, maar natuurlijk heb ik wel eerst bedacht of het mogelijk zou zijn om van te kunnen leven. En wat te doen als het niet zou lukken. Ik volgde mijn hart, maar heb ook goed nagedacht over wat er in de praktijk bij komt kijken.

 


Volg jij je intuïtie als ondernemer? Hoe zorg jij ervoor dat bloggen voor jou leuk, inspirerend en makkelijk is? En dat je er plezier uithaalt?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Veelgemaakte SEO-fout | Wat is verweesde content en hoe los je dit op?
Volgend bericht
Ankerlinks maken | Zo maak je een aanklikbare inhoudsopgave in je blogs

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.