Hoe vaak moet je bloggen voor meer klanten

Hoe vaak moet je bloggen voor meer bezoekers en meer klanten?

Bloggen

Een veelgestelde vraag: hoe vaak moet je bloggen om resultaat te halen in de vorm van meer bezoekers en meer klanten? De meningen hierover lopen erg uiteen. Als je op Google gaat zoeken kom je blog frequenties tegen van meerdere keren per dag tot eens per maand. Dus echt veel wijzer word je daar niet van. Hoe vaak moet je bloggen voor succes? Tijd voor een antwoord + advies!


Stel jezelf eerst deze vragen


Voordat ik in de statistieken duik is het handig jezelf eerst eens een aantal vragen te stellen. Zet de antwoorden op een rijtje om te bepalen welke blog frequentie voor jou ideaal is.

1. Hoe belangrijk is kwaliteit voor jou?

Kwaliteit gaat altijd voor kwantiteit. Je kunt 5 blogs per week publiceren, maar als deze artikelen niks zeggen en niet fijn leesbaar zijn heb je er alsnog niets aan. Kwaliteit gaat altijd voor kwantiteit. Niet alleen om je lezer tevreden te houden en te binden, maar ook voor Google. Wil je hoog scoren in Google dan zul je daar een beetje moeite voor moeten doen. En dat betekent een waardevol artikel schrijven. Voor Google is immers meer nodig dan alleen SEO. En wil je een beetje waarde weggeven in een artikel, je lezer écht verder helpen, dan heb je daar al snel meer woorden voor nodig.

Beter één artikel per week van 2000 woorden dan 5 van 300 woorden waar weinig nuttigs in staat. Mijn best gelezen artikel op deze website telt 1812 woorden. Nummer 3 telt zelfs 2909 woorden. Veel woorden, maar óók veel waarde. En precies daarom komen mensen terug of willen ze meer over je weten: ze hebben iets aan jou. Dat bereik je alleen met kwaliteit.

Investeren in kwalitatief goede artikelen loont. Schrijf liever een paar artikelen waarin je écht waarde weggeeft en die goed gelezen worden door jouw doelgroep, dan zoveel mogelijk korte simpele blogs omdat het moet. Als deze kwaliteitsartikelen ook nog tijdloos zijn, pluk je daar nog jarenlang de vruchten van.

2. Hoeveel blogs laat je agenda toe?

In sommige gevallen, zie puntje 4, is het nodig om minstens één keer per dag een blog te plaatsen. Maar als ondernemer is dat niet nodig en ook niet mogelijk. In je eentje 5 blogs per week posten naast een fulltime baan is echt een zware taak. En het moet wel leuk blijven. Zeker met lange blogs waar je onderzoek voor moet doen ben je vaak een aantal uurtjes zoet. En met alleen op de publiceer-knop klikken ben je er nog niet. Hoe past dit in jouw agenda? Het is handig te bedenken hoeveel tijd je kunt besteden aan bloggen en dan te kijken hoeveel blogs je per week daar uit kunt halen. Consistentie is erg belangrijk in bloggen en als je de lat te hoog legt is de kans groot dat je er snel weer mee stopt. En dat is zonde.

3. Heeft je lezer tijd voor jouw blog?

Ook iets om bij stil te staan. Zeker als je artikelen van meer dan 1500 woorden schrijft, dat kost tijd om te lezen. Mensen die je graag volgen wil je ook niet overweldigen met te veel tekst. Of dit zo is zou je in een poll op bijvoorbeeld social media kunnen vragen of kijk eens bij collega-bloggers in ongeveer hetzelfde onderwerp. Hoe vaak posten zij? Ga ook eens bij jezelf na: lees jij alle blogs die voorbij komen?

4. Wat voor soort business heb je?

Waarom blog je eigenlijk? Blog je voor je bedrijf? Blog je om er geld mee te verdienen (bijvoorbeeld met affiliatie)? Wil je hoog in Google komen met je bedrijf of er klanten uit halen? Of blog je gewoon als dagboek, om je familie, vrienden en andere geïnteresseerden op de hoogte te houden van jouw leven? Of heb je een nieuwssite waar je minstens elke dag moet posten? Wat de reden ook is waarom je bent of wilt gaan bloggen: bij elk doel kan een andere blog-frequentie beter zijn.

Als je geld wilt verdienen met bloggen heb je lezers nodig. En lezers krijg je niet met 1 blog per maand. Je wilt dan zoveel mogelijk nieuwe content maken. Als zakelijk blogger schrijf je juist vaak om te informeren, kennis te delen, te inspireren en een connectie te maken. Dan kun je het veel rustiger aan doen. Wil je snel resultaat en snel veel klanten uit je blog halen? Dan gaat een blog per maand niet werken (zie verder onder statistieken). Hoe meer je blogt per week hoe sneller het gaat. Maar dat hangt ook weer af van de niche waarin je blogt. En van het aantal bloggers die ook over dat onderwerp bloggen. Zijn er over een onderwerp al duizenden blogs geschreven, dan gaat die ene blog per maand geen zoden aan de dijk zetten.

5. Kun je consistent bloggen?

Hoeveel artikelen je ook publiceert per maand, consistentie is enorm belangrijk. Heb je er geen tijd of discipline voor? Begin dan rustig. Je kunt later altijd opbouwen. De lezer vindt het prettig te weten wanneer er nieuwe content komt. Zeker als iemand je een tijdje volgt, dan gaat je volger rekenen op een nieuwe blog op een bepaalde dag. En ook Google houdt van regelmatig nieuw leven op je website. Kun je dat niet waarmaken, dan is dat niet heel goed voor je resultaten. Leg de lat dus niet te hoog in één keer, want het is zonde als je er na al je inspanningen snel weer mee stopt.

 


Wat zeggen de statistieken?


Ik kan natuurlijk alleen naar mijn eigen ervaringen kijken, maar wat zeggen de statistieken eigenlijk? Onder het volgende kopje lees je mijn persoonlijke statistieken en ervaringen van mijn 2 blogs, maar er zijn ook daadwerkelijk cijfers over de blog frequentie.

HubSpot deed onderzoek naar het effect van blog frequentie en het totaal aantal blogs op het aantal bezoekers én resultaten. Want zeker als zakelijk blogger wil je natuurlijk klanten halen uit je blog.

Het effect van maandelijks bloggen op het aantal bezoekers

Het zal je wellicht niet verbazen: hoe meer blogs je per maand publiceert hoe meer verkeer er naar je website komt. Specifieker: bedrijven die meer dan 16 artikelen per maand publiceerden zagen 3,5 keer zoveel bezoekers op hun website dan bedrijven die tussen de 0 en 4 keer per maand posten. Dit enorme effect is overigens pas te zien vanaf 11 blogs per maand, dus zo’n 3 blogs per week.

Hoeveel moet je bloggen voor meer betalende klanten (leads)?

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk betalende klanten uit je blogs halen. Maar hoeveel artikelen moet je daarvoor per maand publiceren? Uit de cijfers van HubSpot blijkt dat bedrijven die meer dan 16 blogs per maand posten daar maar liefst 4,5 keer zoveel betalende klanten uithaalden dan bedrijven die tussen de 0 en 4 keer per maand een blog publiceerden. Met name bedrijven die bloggen voor consumenten (B2C) plukken hier de vruchten van ten opzichte van bedrijven die voor andere bedrijven schrijven (B2B). Het blijkt namelijk dat als je voor consumenten 11 blogs of meer per maand schrijft je daar 4 keer meer leads uithaalt dan bij slechts 4 of 5 blogs per maand. Met andere woorden: als je ruim twee keer zoveel blogt haal je daar dus niet twee keer zoveel resultaat uit, maar zelfs 4 keer meer! Een behoorlijk effect.

Het effect van het totaal aantal blogs op het aantal bezoekers én leads

Nog een interessant resultaat: hoeveel blogs in totaal op je website gaan je meer opleveren? De cijfers van HubSpot laten zien dat bedrijven die 401 of meer blogs hadden gepubliceerd twee keer zoveel bezoekers kregen dan bedrijven met een aantal artikelen tussen de 301 en 400.

Bedrijven die meer dan 401 artikelen hadden gepubliceerd kregen zelfs 3 keer meer leads dan bedrijven met een totaal aantal blogs tussen de 0 en 100. Bloggen een vast onderdeel van je bedrijf maken loont dus.

Conclusie: door te bloggen groeit je bedrijf

Uit deze resultaten kunnen we opmaken dat het écht zin heeft om meer dan 11 blogs per maand te publiceren. Dit kan het aantal betalende klanten enorm doen toenemen. Dat komt dus neer op 3 artikelen per week. Ook blijkt het een goed idee om door te gaan met bloggen om zoveel mogelijk blogs op je website te hebben om daar betalende klanten uit te krijgen. De meeste leads komen overigens van oudere blogs, dus aandacht besteden aan oude blogs updaten en écht waardevolle content schrijven kan je bedrijf daadwerkelijk naar een hoger niveau tillen. Of 3 keer per week bloggen haalbaar is voor ondernemers is een tweede, maar daar kom ik zo op.

 


Mijn eigen ervaring


Reisbloggen

Zoals je misschien weet heb ik 2 blogs. Mijn zakelijke blog, waar je nu aan het lezen bent, en mijn reisblog besabine.com, waar ik alweer ruim 4 jaar op schrijf. Op mijn reisblog begon ik om mijn familie en vrienden op de hoogte te houden van mijn leven in Colombia. Ik schreef verhalen over wat ik meemaakte, en dat 3 keer per week. Bloggen bleek mijn passie en bijna al mijn vrije tijd ging er aan op. Wat ik helemaal niet erg vond: ik genoot ervan. Al snel bleek dat er meer mensen geïnteresseerd waren. Met 3 keer per week posten werd ik in een paar maanden door honderden lezers gevonden. Daarbij speelde ook mee dat destijds nog bijna niemand over Colombia schreef.

Ik besloot het serieuzer aan te pakken en echt een Colombia reisblog te worden. Ik bleef 3 keer per week bloggen en de statistieken stegen. Totdat ik niet meer kon. Ik vond het superleuk, maar het kost ook ontzettend veel tijd, zeker als je er nog een fulltime baan naast hebt. Ik nam een blogpauze van 2 maanden om daarna van 3 naar 2 blogs per week te gaan.

In mijn statistieken merkte ik daar vrij weinig van. Sterker nog: ik bleef alleen maar groeien. Ongeveer een jaar geleden, toen ik ook voor mijn bedrijf ging bloggen, gingen die 2 blogs ook niet meer. Tot ongeveer 2 maanden geleden had ik weer een blogpauze, en nu schrijf ik nog slechts 1 blog per week voor Besabine.

Omdat mijn positie in Google heel goed is en ik in de jaren bekendheid heb opgebouwd, veranderen mijn statistieken nauwelijks als ik niet of minder blog. In drukke maanden stijgen ze zelfs behoorlijk. Immers, het grootste deel van mijn bezoekers komt via Google en die lezen met name oudere artikelen. Daarnaast heb ik meer dan 400 artikelen op mijn blog, waardoor het min of meer automatisch gaat. Met eens per week bloggen stijg ik langzamer, maar met 10.000 unieke bezoekers per maand vind ik dat minder erg. Zoals ook de cijfers van HubSpot aantonen kan ik nog veel meer uit mijn blog halen en die bezoekersaantallen verdubbelen, maar dan zal ik meer content moeten maken. En dat past nu niet in mijn agenda.

Zakelijk bloggen

Ondertussen blog ik ook alweer zo’n jaar voor mijn bedrijf. Hier pakte ik het anders aan en besloot ik al vanaf het begin om maar 1 keer per week te publiceren. Dat zijn dus alsnog 2 blogs per week in totaal voor beide websites. Omdat ik zakelijk blog over een onderwerp waar al veel over is geschreven én maar 1 keer per week, groei ik hiermee veel minder snel. Ik focus op hoge kwaliteit artikelen waar de lezer echt iets aan heeft. Uiteindelijk komt het, alleen ik moet meer geduld hebben.

Inmiddels komt zo’n 55% van de bezoekers via Google en stijgt het aantal lezers elke maand. Niet zo snel, maar dat geeft niet. Door mijn vakantie in maart van dit jaar heb ik maar 2 artikelen gepost, maar mijn bezoekersaantallen zijn niet gedaald. In dit geval is het belangrijkste doel de expert status, bekendheid opbouwen en potentiële klanten aanspreken. Overigens krijg ik wel al betalende klanten uit mijn blogs, maar dit aantal kan nog veel meer stijgen.

Dat het langzamer gaat vind ik geen probleem. Bij bloggen komt zoveel kijken, dat kan makkelijk al je tijd opslokken. Bloggen is echt mijn passie, maar meer dan 1 keer per week voor mijn bedrijf zit er wat betreft tijd niet in. En daar heb ik helemaal vrede mee.

Op deze manier verkrijg ik de resultaten die ik wil en houd ik het leuk voor mezelf. Want ook dat is belangrijk: plezier!

 


Hoe vaak moet je bloggen om daar resultaat uit te halen?


En dan nu hét antwoord. Misschien niet zoals je het had gehoopt… Als je naar de statistieken en mijn eigen ervaringen kijkt moet je 3 keer per week bloggen om daar snel resultaat uit te halen. Maar dat is voor veel ondernemers, waaronder ikzelf, niet haalbaar. Geef antwoord op de vragen helemaal aan het begin van dit artikel om te bepalen wat bij jou past.

Mijn advies:

  1. Probeer ten minste 1 blog per week te publiceren. Dit is goed voor Google, het komt professioneel over en je groeit dan veel sneller dan bij slechts 1 blog per maand.
  2. Post consistent op dezelfde dag. Houd je lezers tevreden en een blogschema houd jezelf ook scherp. Zo kun je bloggen makkelijk inpassen tussen je andere taken.
  3. Focus je op content van hoge kwaliteit. Schrijf langere waardevolle blogs waar je je potentiële klant écht mee helpt en die jaren later nog steeds relevant zijn. Houd je oudere blogs ook up-to-date.
  4. Wat is haalbaar voor jou? Schrijf bijvoorbeeld eens per week of eens per twee weken een ijzersterke blog en kijk wat het oplevert. Als je daar al genoeg uithaalt heb je meer blogs per maand wellicht niet nodig. Wees ook geduldig, verwacht niet direct resultaat.
  5. Doe waar jij je goed bij voelt. Ik zei het al eerder: bloggen is iets waar je juist ook veel plezier uit moet halen. Ben jij alleen maar krampachtig bezig met bloggen en zit je er elke keer tegenaan te hikken, dan is het verstandig eens te kijken hoe je dat kunt oplossen. Kijk nog maar eens naar mijn ervaringen hierboven over hoe ik dat heb gedaan. Uiteindelijk is het belangrijk dat jij er plezier uithaalt, het je oplevert wat je wilt en er gelukkig van wordt. En dat kan natuurlijk ook met minder blogs!

 


Of je nu 1 of 3 keer per week blogt: bloggen levert resultaat voor je bedrijf. En het is nog hartstikke leuk ook! Hoe vaak per week blog jij?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

 

Vorig bericht
Waarom in WordPress je website maken?
Volgend bericht
Vakantie, investeringen en doelen | Zelfstandig ondernemen maart 2019

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu