De waarheid over de ideale bloglengte | Het magische aantal woorden

Bloggen

Eén van de meest gestelde vragen onder (zakelijke) bloggers: hoe lang moet een blog zijn? Wachtend op het verlossende antwoord zitten de meesten zenuwachtig op hun nagels te bijten. Hopend op een antwoord waarmee ze zo min mogelijk tijd kwijt zijn om een blog te schrijven. Een antwoord dat weer hoop geeft om echt iets van het bloggen te maken. Zodra ik het magische aantal woorden uitspreek slaakt de persoon in mijn beeldscherm een diepe zucht van verlichting. Ja, size does really matter. Hoeveel precies, dat lees je hier.


Wat is de ideale bloglengte?


Meestal volgt er een opmerking na de vraag hoe lang een blog moet zijn. Namelijk: “want ik wil niet dat mijn lezers afhaken”.

En dat is vaak precies de reden van een bepaalde bloglengte die iemand hanteert: de angst dat lezers afhaken als de blog te lang is.

Hoewel je lezer het allerbelangrijkste is in het schrijven van blogs, schrijf je vaak ook om hoger in Google te komen. In dit hoodstuk vertel ik je wat de beste bloglengte is voor je lezers en voor zoekmachines.

De ideale lengte van een blog voor je lezer

Lang of kort: beiden zijn goed. Het gaat om de waarde en relevantie van je content. Hoeveel woorden je nodig hebt om antwoord te geven op een vraag is voor iedereen verschillend en maakt eigenlijk helemaal niks uit.

Het belangrijkste voor je lezer is dan ook niet het aantal woorden, maar de leesbaarheid en relevantie van een artikel.

Kort of lang, je lezer wil simpelweg tevreden achterblijven. Of het nu gaat om een stappenplan van 300 woorden of een complete gids over Google Search Console van 4000 woorden. Heeft de lezer bij jou het antwoord op zijn of haar vraag gevonden dan maakt dat aantal woorden niet uit.

Sterker nog: dit isde nummer 1 reden waarom je website niet goed gevonden wordt in Google.

Een ander verhaal is de leesbaarheid van een blog, dat is extreem belangrijk om je bezoeker in de eerste plaats op je blog te houden.

3 Tips om je tekst leesbaar te maken

1. Maak je blog scanbaar

Een lange tekst van 2500 woorden kan veel leesbaarder zijn dan een korte tekst van 500 woorden. Dat bereik je door het gebruik van pakkende en concrete tussenkopjes. Zo kan je lezer snel door een artikel scannen en lezen wat hij of zij wil lezen. Bij het zien van een lap tekst van 4 A4-tjes zonder tussenkopjes wordt niemand blij. Bij het gebruik van de juiste tussenkopjes zal je lezer helemaal niet doorhebben dat je tekst 4000 woorden telt.

2. Blijf kort en bondig: schrap tekst

Geef je informatie to the point. Gebruik geen onndige woorden en zinnen. Lees je tekst een paar keer door en probeer te schrappen wat niet van toepassing is.

Houd je alinea’s kort en wissel lange met korte zinnen af. Dat houdt ook de snelheid in een tekst en leest heel prettig.

3. Denk ook aan de lay-out

Met de juiste lay-out kun je veel rust in je artikel brengen. Waardoor de lezer nog minder merkt hoe lang een tekst eigenlijk is. Denk aan het gebruik van witruimtes, foto’s, quotes in grotere letters, opsommingen, en tussenkopjes.

 


Wat is belangrijker: het aantal woorden van een blog of de waarde doe je weggeeft?


Veel belangrijker dan het aantal woorden is de waarde die je weggeeft. Dat je het probleem oplost van je lezer. Ga je lezer alsjeblieft geen waardevolle informatie onthouden omdat je denkt dat bij meer woorden niemand meer verder leest. Als iemand heel graag iets wil weten en jij hebt het antwoord dan zal die persoon dat lezen. Ongeacht het aantal woorden. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.

Lezers houden ook van lange teksten

Dat lezers afhaken bij een lange tekst is onzin. Dat zal je ook zien onder het kopje statistieken verderop in dit artikel.

Wees dus vooral niet bang om te schrijven wat nodig is om de beste informatie te delen met je lezer. Let er vooral op dat je artikel leesbaar, concreet en waardevol is. Dan maakt het aantal woorden niet uit.

 


De ideale bloglengte voor zoekmachines


Maar hoe zit het met Google? Het is geen geheim dat Google dol is op lange artikelen. Echter, een richtlijn is er ook hier niet.

Laten we daar meteen even heel duidelijk over zijn: het aantal woorden van een blog is géén ranking factor.

Toch heeft het aantal woorden wel degelijk invloed op de vindbaarheid in Google.

De invloed van lange waardevolle artikelen op je vindbaarheid in Google

1. Een ondergrens van 300 woorden

Als je Yoast SEO gebruikt weet je misschien wel dat je een rood bolletje krijgt als je tekst minder dan 300 woorden telt. Dat is zo ingesteld omdat de kans om überhaupt geïndexeerd te worden door Google heel klein is als je minder dan 300 woorden gebruikt. Mijn advies is daarom ook altijd om ten minste 300 woorden te schrijven.

2. Hoe langer iemand op jouw blog blijft des te beter voor Google

Niet voor niets geeft Google Analytics de gemiddelde tijd weer waarop bezoekers op een blog of pagina blijven. Dit is belangrijk voor zoekmachines. Als je bezoekers langer op je website blijven dan zegt dat iets over de waarde van jouw content. En laat dat nu precies zijn wat Google wil weten. Klikken mensen snel weg, dan zal het wel niet interessant (of leesbaar) genoeg geweest zijn. Met lange waardevolle blogs is het waarschijnlijker dat je lezer langer blijft lezen en vindt wat hij of zij zoekt. Handig voor je lezer én voor Google.

3. In langere artikelen staan meer zoekwoorden

Zoekwoorden moeten eigenlijk niet opvallen en in een heel kort artikel kan het al snel op spam gaan lijken. In een blog met meer woorden vallen de zoekwoorden en zoekzinnen minder op, zijn het er meer en geschreven op een natuurlijke manier. Daarmee kun je beter gevonden worden.

4. Google begrijpt beter waar je blog over gaat

Zoekmachines zien langere artikelen als waardevoller. Daarnaast geeft een lange tekst Google meer informatie over waar het over gaat. Wat weer maakt dat het voor Google makkelijker is om te weten of het antwoord op een zoekvraag erin staat. En jouw artikel daardoor sneller bovenaan de resultaten verschijnt.

5. Als je blog niet het antwoord geeft op de zoekvraag, waarom zou Google jouw blog dan bovenaan plaatsen?

En misschien wel de allerbelangrijkste: Google wil zijn klanten (mensen die de zoeken) de beste resultaten geven. Dus niet de artikelen met de meeste zoekwoorden, maar de artikelen die het beste het antwoord geven op de zoekvraag. Of je dit nu in 1000 of 3000 woorden doet maakt niet uit.

Hoe langer hoe beter?

Voor Google is het schrijven van langere artikelen misschien beter, maar als je niks zinvols te vertellen hebt dan word je alsnog niet gevonden. Google houdt van lange artikelen als ze waardevol zijn. Schrijven om woorden te vullen werkt niet. Het werkt wel om je blogs langer te maken met meer waardevolle content. Vind je dat moeilijk? Verplaats je eens in je bezoeker en bedenk je of die na het lezen van jouw blog met vragen blijft zitten. Deze vragen kun je dan ook gaan beantwoorden.

Het is ook logisch dat bezoekers langer op een blog blijven omdát het antwoord op een vraag erin staat en niet omdat het leuk is om tijd kwijt te zijn aan 1000 woorden lezen voor de lol.

Waarom moet je eigenlijk voor zoekmachines schrijven?

Nou, dat hoeft helemaal niet. Dat is aan jou. Je kunt zoekmachineoptimalisatie (SEO) compleet vergeten, dat verkleint alleen wel behoorlijk de kans dat je ook gevonden wordt door Google. En als je ondernemer bent en bloggen als marketing strategie gebruikt (zoals ik), dan is dat simpelweg niet zo handig.

Niks moet, maar als je klanten en inkomsten uit je blog wilt halen is zoekmachineoptimalisatie essentieel. Lees in deze gids hoe je in 7 stappen op de eerste pagina van Google komt. Heb je een hobbyblog of doe je het erbij zonder het doel er klanten uit te halen dan is SEO niet nodig.

 


In hoeveel woorden maak jij je punt? | Schrijven = schrappen


Dat het aantal woorden voor je lezer eigenlijk niks uitmaakt en je voor Google beter langere artikelen kunt schrijven, betekent niet dat je je blog vol moet proppen met onnodige informatie, zinnen en woorden. Lange artikelen worden immers niet gewaardeerd om het aantal woorden, maar om de waardevolle informatie die erin staat.

Schrijven is schrappen. En ja ik weet dat dat soms heel moeilijk is. En niks moet natuurlijk, je mag het zo lang en wollig maken als je zelf wilt. Of je daarmee lezers aan je bindt is een tweede.

Vermijd wollig taalgebruik en ellenlange zinnen. Maak snel en kort duidelijk waar je tekst over gaat. Schrijf op wat interessant is voor je lezer. Waarom je lezer onnodig opzadelen met irrelevante tekst? Alles wat dat niet is kun je schrappen.

Hoe? Schrijf eerst je hele tekst en ga het daarna lezen. En nog een keer en nog een keer. Verplaats je in je lezer: waarom is iemand dit artikel aan het lezen? Is dat ene zinnetje of die alinea echt nodig om het doel van je lezer te bereiken? Of om jouw punt duidelijk te maken? Nee? Dan schrappen die handel.

Je kunt dit ook prima onderdeel maken van de 7 stappen om te zetten na het publiceren van een blogpost. Zo raak je eraan gewend om te schrappen en ga je het automatisch doen.

 


Wat zeggen de statistieken eigenlijk over het ideale aantal woorden van een blog?


Sinds 2014 is de gemiddelde bloglengte met 57% toegenomen naar 1269 woorden in 2020. Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat hoe meer woorden een blog heeft hoe meer resultaat eruit komt. Hetzelfde resultaat komt ook uit dit onderzoek van MOZ. Waarin zij laten zien dat hoe langer een blog hoe hoger die in Google komt.

Dit is echter wel een conclusie waar enkele vraagtekens bij te zetten zijn.

Immers, wie zegt dat die hoge positie in Google komt door de lengte van de blog? Het kan zomaar zijn dat die blogs zijn geschreven door bekende bloggers en bedrijven die sowieso al een nummer 1 positie in Google hebben. Of misschien wordt er enorm veel gezocht op het onderwerp van deze blogs.

Maar of de nummer 1 positie op Google van deze blogs nu wel of niet komt door het aantal woorden, het is wel goed om te weten dat juist die lange blogs goed gelezen worden. Kun je de angst dat je bezoekers afhaken in ieder geval over boord gooien.

En welke bloglengte wordt het best gedeeld op social media? Uit dit onderzoek blijkt dat blogs met 3000 woorden of meer veel vaker worden geliked en gedeeld dan kortere blogs.

Hierbij geldt ook dat deze blogs super waardevol zijn. En precies dat kan natuurlijk ook een reden zijn dat ze zo vaak worden gedeeld en heeft ook hier het aantal woorden daar niets mee te maken. Immers, wie gaat een blog delen waar niks nuttigs in staat?

Hoe zit het met mijn eigen statistieken?

Ik was benieuwd naar hoeveel woorden mijn 5 best gelezen artikelen tellen. Dit zijn de resultaten:

Wat zegt dit?

In ieder geval helemaal niets over het ideale aantal woorden voor een blog. Wel zegt het dat verschillende bloglengtes goed gelezen worden (de tijd dat bezoekers op deze 5 blogs blijven ligt tussen de 6 en 23 minuten).

Het bevestigt wat je eerder in dit artikel hebt gelezen: het gaat erom dat je waarde geeft. Of je dat nu in 960 woorden of in 2037 woorden doet. Nogmaals: wees niet bang dat je lezer afhaakt. Geef de informatie die nodig is om de vraag van je lezer te beantwoorden. Dat is veel belangrijker.

 


De ideale bloglengte is een mening


Iedereen heeft een andere mening over hoe lang een blog zou moeten zijn. En dat komt simpelweg doordat er geen richtlijn voor is. En ook geen bewijs. De ene expert zegt hoe korter hoe beter en de ander zegt hoe langer hoe beter.

Wat is voor mij de ideale bloglengte?

Voor mij is de ideale lengte het aantal woorden waarmee ik de juiste informatie kan overbrengen.

Ik let letterlijk nooit op het aantal woorden. Ik begin simpelweg met schrijven en aan het einde kijk ik even naar hoeveel woorden ik deze keer nodig had. En dan denk ik ‘oké leuk…’ en klik ik op publiceren.

 


Conclusie: de waarheid over de lengte van een blog


Er is geen magisch aantal woorden dat een blogpost moet hebben. Sorry, mooier kan ik het niet maken.

De ideale bloglengte heb je te pakken als je blog precies lang genoeg is om antwoord te geven op de (zoek)vraag van je lezer.

Mijn adviezen:

  1. Schrijf tenminste 300 woorden.
  2. Houd het bij 1 onderwerp per blog.
  3. Schrijf relevante en waardevolle informatie waarmee je antwoord geeft op de vraag van je lezer. Dan maakt het aantal woorden niet uit.
  4. Vind je SEO belangrijk? Probeer dan minstens 1000 woorden te schrijven en je artikel zo waardevol mogelijk te maken.
  5. Varieer met bloglengte. Niet elke blog hoeft 2000 woorden te tellen. Blogs van 900 woorden zijn ook goed. Immers, een lange blog kost ook meer tijd.
  6. Kijk kritisch naar wat je schrijft. Schrap tekst waar nodig en kom tot de kern.
  7. De leesbaarheid van je blog is extreem belangrijk. Gebruik daarom tussenkopjes, opsommingen, foto’s en witruimtes om het je lezer zo aangenaam mogelijk te maken. Een goed leesbaar artikel is scanbaar en komt vaak helemaal niet over als heel lang.

 


Gefeliciteerd: je hebt nu 2292 woorden gelezen! Had je dat verwacht of komt het artikel als langer of korter over?


Meld je hier aan om elk nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie voor hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf.


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
9 Must-have premium WordPress plugins en tools voor ondernemers
Volgend bericht
Een WooCommerce webshop maken in WordPress | Wat heb je nodig?

Lees meer!

4 reacties. Plaats een nieuwe

  • Merkte niet dat dit artikel zo veel woorden bevat. Super slim ingedeeld en uitgelegd. Er is inderdaad geen magisch aantal woorden dat een blogpost moet hebben. Bedankt voor de waardevolle informatie Sabine!

    Beantwoorden
  • Dankjewel en heel graag gedaan! 🙂

    Beantwoorden
  • S. Licher
    10 mei 2021 03:57

    Hai Sabine, wederom ben ik blij hoe je je artikelen schrijft. Zo luchtig, licht verteerbaar en toch zo enorm informatief en praktisch. Ik hou daar erg van en leer graag van je. Zelf start ik als ondernemer en probeer van ‘bottum up’ te leren en te werken. Dus mijn dank is groot! Hele fijne dag gewenst!!

    Beantwoorden
    • Dankjewel voor je leuke reactie en heel graag gedaan! En natuurlijk heel veel succes met je bedrijf, ondernemen is zo leuk! 😀

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.