Hard werken, je bedrijf laten groeien en een huis kopen met een mooie grote achtertuin op het zuiden. Het is de droom van velen van ons. Een belangrijke factor die bijdraagt aan de groei van je business is precies dat huis. Alleen dan eentje waar je geen hypotheek voor nodig hebt, namelijk je website. Een website heeft veel gelijkenissen met een huis. Het is jouw online thuis waar potentiële klanten je komen opzoeken. En hopelijk blijven hangen. En moet net als een huis onderhouden en af en toe bijgewerkt worden om niet in te storten. In dit artikel vertel ik je hoe je een website maakt die staat als een huis. Waar je bezoekers je makkelijk kunnen vinden, zich prettig voelen en steeds maar blijven terugkomen, om uiteindelijk klant bij je te worden.
1. Woonideeën uitwerken | Het doel en je doelgroep bepalen
Het leuke van een huis laten bouwen of een bestaand huis inrichten is dat je helemaal vanaf nul kunt beginnen. Bedenken hoe je je huis wilt inrichten, wat je eventueel wilt veranderen aan de woning en hoe je het helemaal eigen kunt maken.
Dit is ook waar je mee begint als je een website gaat maken. Wat wil je uitstralen? Welke diensten of producten ga je aanbieden? Voor wie precies? Wat wil je bereiken met je website? En hoe wil je dat je toekomstige klanten je gaan vinden?
Allemaal vragen om eerst uit te werken voordat je met stap twee begint. Een website maken die goed gevonden moet gaan worden in Google is namelijk heel iets anders dan een website bouwen die fungeert als visitekaartje.
2. Een stuk grond kopen | Je website hosting
Om een nieuw huis te bouwen heb je eerst een stuk grond nodig. Bij het kiezen van dat stuk grond spelen vele factoren een rol, zoals de veiligheid, of de bodem geschikt is om te bouwen en de kosten.
Dit is niet anders bij een website, waar de hosting het stuk grond is waarop je de website gaat maken.
Een goede host kiezen is belangrijk, kies je de verkeerde dan kun je problemen tegenkomen zoals regelmatig downtime, onvolledige beveiliging of een trage website. Een goede host is bijvoorbeeld Siteground.
3. Het adres | Je domeinnaam & e-mailadres
Je huisadres bepaalt waar mensen de post naartoe sturen en welke diensten voor jou beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de domeinnaam van je website en het bijbehorende e-mailadres. Dit is de plek waar je online bereikbaar en vindbaar bent en de manier waarop potentiële klanten contact met je opnemen.
Voor het kiezen van een domeinnaam is het volgende belangrijk:
- De lengte;
- Hoe makkelijk je domeinnaam te onthouden is;
- De relevantie van je domeinnaam.
Stel je voor: je woont in de straat met de langste straatnaam van Nederland. Dat is deze, mocht je je dat afvragen: Ingenieur Meester Docter van Waterschoot van der Grachtstraat. Gelegen in Heerlen. Niet echt aantrekkelijk om spontaan een kaart naartoe te sturen.
Laat staan om dit in moeten tikken in de GPS om je huis te vinden.
En zo is het ook met een domeinnaam. Kies er eentje die mensen kunnen onthouden, die iets zegt over jou en je bedrijf en die vooral niet te lang is. En laat verwarrende namen die amper zonder spelfouten in te tikken zijn achterwege.
4. De fundering | Het platform waarop je je website maakt
De fundering van een huis is essentieel om het overeind te houden, ook tijdens de meest extreme weersomstandigheden. Daarvoor is het nodig dat de fundering op de juiste manier gemaakt wordt.
Het platform dat je kiest voor je website is als die fundering. Het is de bouwsteen waarmee je de website gaat maken. De vormgeving die je gaat kiezen en wat je allemaal met je website kan gaan doen.
Websites maken voor klanten doe ik zelf in WordPress. Een Content Management System (CMS) dat zeer uitgebreid, gebruiksvriendelijk en krachtig is. Daarnaast is met WordPress je website op bijna alle gebieden aanpasbaar. Waardoor je het kunt inrichten zoals je wilt. Andere CMS zijn Wix, Joomla en Squarespace.
WordPress heeft een groot scala aan WordPress themes beschikbaar waaruit je kunt kiezen om het design mee te maken. Voor professionele websites voor klanten gebruik ik Impreza, voor blogs gebruik ik Soledad. Wil je zelf aan de slag? Met deze cursus maak je makkelijk & snel zelf je eigen website.
5. De bouwtekening | De structuur van je virtuele huis
Hoe leuk is het om de indeling van je huis te bedenken? Welke kamers waar? De huiskamer aan de voorkant en de keuken aan de achterkant? Hoeveel verdiepingen? Waar komt de badkamer?
Hetzelfde doe je voor je website. Hoeveel pagina’s komen er op je website? Welke pagina’s zijn dat? Hoe linken de pagina’s aan elkaar? En hoe ziet dat eruit in het menu? Heb je een uitklapmenu met verschillende lagen, of wil je alleen een paar menu-items?
Die structuur is later enorm belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website, voor zoekmachineoptimalisatie en om ervoor te zorgen dat je bezoeker makkelijk door jouw virtuele huis wordt geleid om contact met je op te nemen.
Zie het zo: stel je hebt 3 kamers in je huis, waarvan er twee aan elkaar linken en in de derde kamer ben je vergeten een deur te maken. Met een beetje moeite komt iemand in die kamer door een ladder tegen het raam te zetten en zo naar binnen te klauteren. Maar zodra je bezoeker de kamer heeft gezien vertrekt deze weer via dezelfde weg. Er is immers geen deur naar de andere kamers, dus je bezoeker kan nergens anders naartoe.
Zo is het ook op je website: de pagina’s aan elkaar linken op zo een manier dat je bezoeker op een soepele manier door je website wordt geleid. Zodat deze niet bij aankomst meteen weer vertrekt.
6. Het huis bouwen en inrichten | Je website maken
Zodra je de bouwtekening van je website hebt uitgeschreven, kun je alle pagina’s gaan maken die je wilt en deze op de juiste manier in het menu zetten. Zodra je de content in de pagina’s gaat zetten, maak je de interne links op je website. Om ervoor te zorgen dat er vanaf elke pagina een deurtje openstaat naar de volgende pagina.
Nu is de fundering klaar en alle muren staan op zijn plek. En begint je huis al ergens op te lijken. Nu is het tijd om je huis in te richten. Een spannende taak, want waar zet je wat? Welke kleuren gebruik je? Waar zet je welke meubels? Hoe zorg je dat je gasten precies in die kamer komen waar je ze hebben wilt? En hoe stel je je bezoekers zo tevreden mogelijk zodat ze niet meer weg willen?
Kortom: je website bouwen.
Een website design maken dat goed is afgestemd op je doelgroep, jouw doelen, je product of dienst en de weg die je bezoeker op je website aflegt is niet zo makkelijk.
De structuur van de lay-out moet goed in elkaar zetten. Lukraak tekst en foto’s plaatsen zonder doel en bepaalde route kan ervoor zorgen dat je klanten misloopt. Laat de de kleuren passen bij je doel en doelgroep, en richt de elementen van je website zo in dat het je bezoeker brengt waar je deze wilt hebben. En dat deze daarna ook daadwerkelijk actie onderneemt.
Neem daarom de tijd voor het ontwerpen van je website of investeer in het laten maken van een website. Als je je website uitbesteedt aan een webdesigner, let dan wel hier op.
7. Tijd om te gaan verhuizen | Je website testen, lanceren, onderhouden en bijwerken
Nu je huis af is kun je er gaan wonen. Maar voordat het zover is zijn er nog een paar dingen die je wilt gaan bekijken. Doet de afvoer het goed? Werkt de elektriciteit? Is het gas aangesloten? Na een tijdje kan er iets gaan lekken, of moeten de kozijnen opnieuw geverfd worden. En misschien kom je er na een paar maanden wel achter dat je een extra stoel in je huiskamer wilt. Of van het kleine kamertje waar je weinig mee deed een logeerkamer wilt maken.
En zo gaat het ook met je website. Voordat je lanceert controleer nog even of je e-mailformulier wel werkt. Heb je een webshop, vergeet deze niet te testen. Check de snelheid van je website en pas dit zo nodig aan. En vergeet niet de mobiele site te optimaliseren.
Maak net als in je huis ook een rondje door je website. Zijn alle pagina’s goed aan elkaar gekoppeld? Voel je je prettig in je virtuele huis? Is jouw persoonlijke tintje goed aanwezig? Is alles goed afgestemd op je doelgroep en je doel?
Daarna is het tijd om te lanceren! Ben je nu helemaal klaar? Nee. Net als het huis heeft ook je website onderhoud nodig en wil je je website up-to-date houden. Bloggen voor meer bezoekers vanuit Google, je website analyseren en verbeteren met Google Analytics en Google Search Console, nieuwe pagina’s maken, eventueel online cursussen verkopen en zorgen dat alles naar behoren en veilig blijft werken.
En last but not least: vergeet niet om je website goed te beveiligen met een uniek wachtwoord. Net zoals je in de voordeur van je woning een unieke sleutel stopt.
Housewarming | Breng bezoekers naar je website
Als bonuspunt kan dit natuurlijk niet ontbreken. Je gloednieuwe huis wil je immers aan zoveel mogelijk mensen showen. Maar, hoe komen ze bij je thuis?
Aan je vrienden en familie stuur je je (website) adres, maar hoe zit het met onbekenden? Mensen die je in je virtuele huis wilt hebben om je diensten aan te verkopen. Je potentiële klanten.
Deze mensen moeten je website zelf zien te vinden. Hoe?
- In Google; daarvoor is het essentieel om te werken aan SEO
- Op social media; dus wees actief zodat mensen je gaan leren kennen en doorklikken naar je website. Maak ook een goede link in bio voor Instagram, zodat je de route naar jouw virtuele huis zo makkelijk mogelijk maakt
- Via andere marketingstrategieën; denk aan YouTube, een podcast starten, e-mailmarketing, via via reclame en backlinks (verwijzingen naar jouw website vanuit een andere website)
- Via Google Mijn Bedrijf
Staat jouw website als een huis?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!