11 Onderdelen die elke website homepage zou moeten hebben

Succesvolle website maken

Veel website-bezoekers en daarmee potentiële klanten komen op een bepaald moment terecht op de homepage van je website. Eén van de belangrijkste pagina’s op je website, die fungeert als voordeur van jouw onderneming. Doel van de homepage is een sterke eerste indruk maken en ervoor zorgen dat de bezoeker door deze voordeur wil binnenkomen en alles over jou en je onderneming wil weten. Om vervolgens iets te kopen of eerst gratis te proberen. Het design en de inhoud van de homepagina is daarom extra belangrijk. Je krijgt tenslotte geen tweede kans voor een eerste indruk. Wil je je website aanpassen of een hele nieuwe website maken? Zorg dan voor een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke homepage, die aanzet om naar binnen te stappen voor een leuke afspraak. In dit artikel lees je welke 11 onderdelen een must zijn voor jouw website homepage.


De homepage van je website: wat willen jouw bezoekers zien?


Voordat ik begin met het lijstje onderdelen die op je website homepagina thuishoren, is het eerst belangrijk te weten dat de content op een homepage bij niemand hetzelfde is. Er zijn een aantal standaard dingen, maar uiteindelijk hangt het maar helemaal af van wie je doelgroep is. Naast de 11 onderdelen hieronder genoemd zou er bij jou bijvoorbeeld nog iets heel anders op kunnen. Voordat je je homepagina gaat maken stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • Wie bezoekt jouw website?
  • Welk probleem wil jouw bezoeker oplossen?
  • Hoe lost jouw product of dienst dat probleem op?
  • Welke content geeft de oplossing weer en speelt in op de behoefte van je bezoeker?
  • Welke stappen moet jouw bezoeker nemen op je website?

Maak je homepage rustig en overzichtelijk. Een wirwar van informatie jaagt je bezoeker alleen maar weg. Zorg dat je homepagina (net als de rest van je website) zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Lange lappen tekst zijn ook uit den boze. Kort, bondig en overzichtelijk houden dus.

 


Een website maken | 11 Onderdelen die elke website homepage zou moeten hebben


1. Titel en tagline

Misschien is de tagline wel het meest belangrijke onderdeel van je website homepage. Plaats de titel en tagline boven de vouw van je website (dus het deel dat je direct ziet als iemand op je website komt, zonder naar beneden te scrollen). De tagline is bedoeld om direct duidelijk te maken wat je doet en wat er te halen valt op je website. De lezer zou niet moeten zoeken naar wat je te bieden hebt en waar de website over gaat, dit moet in één oogopslag duidelijk zijn. Neem even de tijd om een goede tagline te bedenken. Klik hier voor tips voor een goede tagline!

2. Call-to-action

Het doel van je homepagina is je bezoeker aan te zetten rond te neuzen op je website en zich aan te melden voor iets. Dat kan een dienst zijn, een gratis e-book of inschrijving op je e-maillijst. Om dat voor elkaar te krijgen kun je bezoekers vertellen waar ze naartoe moeten, zodat je ze leidt naar waar jij ze wilt hebben. Dit doe je met calls-to-action. Plaats de eerste boven de vouw en gebruik actieve woorden en een opvallend design. Bijvoorbeeld ‘Download nú het gratis e-book’ in plaats van ‘Gratis e-book’. Zie mijn homepagina voor een voorbeeld. Plaats daarna meerdere calls-to-action verspreid over je homepagina.

3. Ondersteunende foto’s of video’s

De inhoud van de content is enorm belangrijk, maar bezoekers zijn ook visueel ingesteld. Foto’s en video’s worden steeds belangrijker en daar kun je dankbaar gebruik van maken. Laat je bezoeker direct kennis met je maken door een sprekende foto van jezelf te plaatsen. Wat ook goed werkt: een video. De foto moet wel iets zeggen en affiniteit hebben met het onderwerp. Echt ondersteunend zijn. Een foto waar je aan het tennissen bent terwijl je website over yoga gaat is bijvoorbeeld niet zo een goed idee. Lees hier hoe je de juiste foto’s kiest voor je website.

4. Een stukje over jou

Naast weten wat er op je website te halen valt is het persoonlijke aspect ook belangrijk. Iemand koopt bij jou omdat hij of zij jou leuk vindt, vertrouwt en een goed gevoel heeft bij jou. Laat aan je bezoeker weten wie er achter de website zit. Dit doe je door sprekende fotografie, maar ook door een klein stukje over jou. Met bijvoorbeeld een call-to-action naar je over mij-pagina. Je kunt een stukje over jou ook in de footer zetten, zodat dit op elke pagina terugkomt.

5. Kenmerken en voordelen van werken met jou

Beschrijf niet alleen wat je doet, maar ook waarom juist jij daar de aangewezen persoon voor bent. Dat is wat potentiële klanten willen weten. Houd het kort en bondig. Je kunt hierbij ook kort vermelden wat je eigenlijk doet, of een korte sectie maken met de features (kenmerken) van jouw diensten. Zodat de lezer direct ziet wat je te bieden hebt.

6. Testimonials

Testimonials waar eerdere klanten vertellen wat ze van jouw diensten vonden zijn heel belangrijk. Laat deze terugkomen op je homepagina (en bij bijvoorbeeld je diensten) zodat je bezoeker er niet naar hoeft te zoeken. Om aan testimonials te komen kun je bijvoorbeeld je klanten na afronding van je dienst/product een mail sturen met wat vragen om te beantwoorden. Zo krijg je een respons met meer inhoud dan alleen ‘Aanrader’.

7. Duidelijke navigatie op je homepage

Om je bounce rate te verlagen en de gebruiksvriendelijkheid van je website te vergroten is een duidelijke navigatie één van de belangrijkste onderdelen. Maak je menu duidelijk, simpel en altijd zichtbaar aan de top van je pagina. Voor je navigatie geldt: less is more.

8. Gratis weggevers en andere waardevolle content

Om meer resultaat te krijgen uit je homepagina kun je content als een (gratis) e-book hier al bekend maken. Zodat je bezoeker al direct iets van jou kan aanvragen. Ook andere waardevolle content zoals een podcast of online cursus kun je noemen op de homepagina.

9. Resources

Niet iedereen wil direct iets kopen. Bied daarom een mogelijkheid om eerst gratis (of een kleiner bedrag betaald) meer te leren. Denk aan een blog voor je bedrijf of een bibliotheek met informatie. Dit helpt tevens om jezelf als expert neer te zetten. Creëer bijvoorbeeld een grid van je nieuwste blogs met een optie om meer te lezen.

10. Portfolio

Bied je diensten of producten aan die je kunt laten zien als afbeeldingen of beschrijvingen? Dan is een portfolio een goed idee. Je kunt net als de blog ook de nieuwste items van je portfolio als grid weergeven op je homepage. Met een mogelijkheid om meer te zien. Op deze manier krijgt je bezoeker een indruk van wat jij doet zonder daar naar te hoeven zoeken.

11. Contactinformatie, social media en aanmeldformulier in de footer

Contactinformatie is een essentieel onderdeel op je website. Zorg dat dit overal terugkomt en zéker op de homepagina. De footer is daarvoor een heel goede plek want op elke pagina zichtbaar. Denk aan je e-mailadres en eventueel je telefoonnummer als je dat wilt. Een kaartje met de locatie kan ook, afhankelijk van hoe je te werk gaat.

Ook social media knoppen en/of widgets moeten eigenlijk op elke pagina terugkomen. Daarom is ook voor dit onderdeel de footer een heel goede plek. Niets vervelender als je bezoeker moet zoeken naar je Facebookpagina of Instagram-account en je daarmee volgers en potentiële klanten mist.

Het opbouwen van een e-maillijst is een goed idee als je wilt groeien met je bedrijf. Daarvoor is het zaak een aanmeldformulier op je website te zetten, het liefst op meerdere plaatsen. Op de homepage kan deze ergens in het midden of bovenaan, of juist in de footer. Zorg in ieder geval dat het altijd duidelijk is waar je bezoeker zich kan inschrijven voor bijvoorbeeld nieuwe blogs en andere informatie. Dit is met een plugin of html-code makkelijk te doen.

 


In welke volgorde plaats je deze onderdelen op je homepage?


De volgorde van de onderdelen op je homepagina hangt af van het doel van je website en je doelgroep. Wat is het belangrijkste voor jouw lezer om als eerste te weten? Het belangrijkste stukje is boven de vouw, waar de bezoeker nog voor het scrollen weet waar de website over gaat en wat er te halen valt. Na de vouw gaat het op volgorde van hoe belangrijk elk onderdeel is voor jouw doelgroep. Meestal de kenmerken en voordelen, testimonials, gratis weggevers en eventueel een portfolio. In de footer plaats je meer algemene dingen, die wél heel belangrijk zijn. Bijvoorbeeld een aanmeldformulier, social media knoppen en je contactgegevens.

 


Heb jij extra aandacht besteed aan de homepage van je website?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Handige WordPress tips & tricks | #2
Volgend bericht
Een blog schrijven | Los het probleem op van jouw lezer en maak je blog enorm waardevol

Lees meer!

2 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.