Wordpress thema vinden themeforest

7 stappen om jouw ideale WordPress thema te vinden

Een WordPress thema kiezen dat bij je past: best een hele klus als je bedenkt dat er zo’n 12.000 thema’s op de markt zijn. Mijn intentie met dit artikel is je te helpen jouw ideale WordPress thema te kiezen, waarmee jij een unieke website kunt maken en waar je blij van wordt. Ik richt mij in deze post alleen op betaalde WordPress thema’s. Waarom lees je hier. Ben je er klaar voor jouw thema te vinden en aan de slag te gaan met jouw unieke website? Let’s go! Wil je dit verhaal liever op video zien? Bekijk dan onderaan deze pagina mijn Facebook Live.

1. Kies voor een betaald WordPress thema in plaats van een gratis

In het vorige artikel heb ik het hier ook over gehad: doe het in één keer goed en kies voor een betaald thema. Daarbij heb je zoveel meer mogelijkheden, de vindbaarheid is beter, je krijgt support, het is veiliger en je kunt er echt een unieke website mee bouwen. Wil je je blog of website slechts gebruiken om vrienden en familie mee op de hoogte te houden, het zo simpel mogelijk hebben en ben je niet uit op groei? Dan is een gratis thema een prima optie.

2. Bedenk je goed wat je eigenlijk wilt, wie je wilt aanspreken en wat je wilt uitstralen

Elk WordPress thema is anders. Andere elementen, andere uitstraling, andere mogelijkheden, andere moeilijkheidsgraad, andere focus, etc. Voordat je begint met zoeken is het daarom heel belangrijk dat je weet wat je eigenlijk wilt. Wat wil je uitstralen? Wat voor soort website moet het worden? Wil je je portfolio laten zien of juist vooral bloggen? Wil je een leeromgeving of webshop of alleen een online visitekaartje met wie je bent, wat je doet en met je contactgegevens? Wat wil je uitstralen naar je ideale klant? Maak een lijstje met wat je belangrijk vindt en met wat je globaal op je website ziet staan. Welke pagina’s moeten er op je website? Wat voor elementen moeten die pagina’s zeker hebben om blij te zijn met je website? Ga daarna op zoek naar een thema dat daarbij past.

 

Lees ook: Wat je écht nodig hebt als je een website gaat of laat maken. | Over je big why, de ideale klant en website-teksten.

 

3. Hoeveel creativiteit wil je er in kwijt kunnen en hoe uniek wil je je website hebben?

Er is veel verschil tussen thema’s in de mogelijkheden. Als je een builder gebruikt (zie punt 5) kun je letterlijk bijna alles maken en dus al je creativiteit kwijt. Of wil je liever snel en makkelijk je website online hebben en gebruik maken van een standaard template of demo, waar je alleen de kleuren, foto’s en tekst hoeft aan te passen en toe te voegen? Als je echt een unieke website wilt, dus niet gekopieerd van een standaard template of demo, maar aan de slag gaat met een wat uitgebreider thema of een builder, dan ben je ook (veel) meer tijd kwijt aan je website en zul je je er meer in moeten verdiepen. Ga je voor snel en makkelijk of uniek en iets moeilijker?

4. Tijdsbesteding

Samenhangend met punt 3, kan een website waar je veel moet veranderen en moet inlezen behoorlijk veel tijd kosten. Hoe uitgebreider het thema hoe meer tijd je kwijt bent. Met als top een builder, waar je in de documentatie moet duiken om achter alle functies te komen. Wil je dus makkelijk en snel je website online hebben? Kies dan voor een simpel thema met vooropgezette demo’s en templates en weinig aanpassingsmogelijkheden.

5. Wel of niet werken met een builder

Als je graag creatief bezig wilt zijn, vanaf een blanco pagina wilt beginnen, er de tijd voor hebt en alles wilt kunnen maken precies zoals jij het wilt, een unieke website dus, dan is een builder een goede optie. Er zijn diverse website builders beschikbaar, zoals de Divi Builder, Fusion Builder en de WP Bakery Page Builder (voorheen Visual Composer). Bekende thema’s waar je een licentie voor één van deze builders krijgt zijn Avada, Divi Theme en Impreza. Deze thema’s bieden ook kant en klare demo’s aan, maar het mooie kan de builder is natuurlijk dat je je website helemaal jij kunt maken, uniek. Je bent in het begin veel tijd kwijt met uitzoeken hoe het werkt en welke mogelijkheden er allemaal zijn, maar als je het eenmaal doorhebt is het heerlijk om mee te werken. Ikzelf werk het liefst met een builder, zodat ik voor een klant een unieke website kan maken die bij de persoon en het bedrijf past en waar de energie en liefde vanaf straalt.

6. Zoek je thema op themeforest

Zodra je weet wat je ongeveer wilt en zoekt in een website, is het tijd voor de volgende stap: je thema zoeken. De makkelijkste manier om je betaalde WordPress thema te vinden is op Envato Market / Themeforest. Ga naar WordPress en zoek daar in de 11.413 thema’s naar jouw perfecte template. Maak gebruik van de categorieën en tags om jouw ideale thema te vinden. Wil je bijvoorbeeld een portfolio website, kijk dan eens onder portfolio. Jouw favoriete WordPress thema vinden kan best wel wat tijd in beslag nemen, maar hoe duidelijker je weet wat je wilt, hoe makkelijker het is. Hier extra tips om op te letten als je aan de slag gaat met Themeforest:

Bekijk wat het thema te bieden heeft en ga door de demo’s

Als je klikt op een thema vind je allerlei informatie die nuttig kan zijn voor je beslissing. Scroll naar beneden en kijk wat het thema te bieden heeft. Zit er in wat jij wilt? Klik op de demo’s en bekijk een aantal demo’s. Is het menu zoals je het in je hoofd hebt, kun je alle kleuren gebruiken die je wilt, zitten die elementen erbij die jij nodig hebt?

Kijk naar de reviews en het aantal downloads

Bij elk thema vind je de beoordeling, reviews, commentaar en het aantal downloads. Dit is een belangrijk onderdeel van je keuze. Een thema met maar 3 sterren zou ik persoonlijk niet snel kiezen bijvoorbeeld. Kijk dus naar de sterren en naar de hoeveelheid downloads. Een thema met 20.000 downloads en 5 sterren is een goed thema. Een thema met 500 downloads en 3 sterren: beter niet aan beginnen.

Staar je niet blind op de layouts die je ziet in de demo’s

Elk thema presenteert zich op een unieke manier, met een bepaalde uitstraling en kleuren. Ook de demo’s zijn daarop afgestemd. Het is heel verleidelijk om te kijken naar die kleuren en demo’s, maar in de praktijk is dit slechts het visitekaartje van het thema. Er zijn enkele thema’s, meestal de meest goedkope of thema’s voor een heel specifiek gebied, waar de regel ‘what you see is wat you get’ wél opgaat, maar bij de meeste thema’s kun je oneindig aanpassen met kleuren, foto’s en uitstraling. Een knalroze thema blijft dus niet roze, maar kun je aanpassen naar eigen wensen. Stel dat je een thema vindt die voldoet aan al je voorwaarden, maar je vindt de uitstraling maar niks, bedenk dan dat je dat zelf kunt wijzigen. Staar je daar dus niet blind op!

 

Lees ook: Wat is mijn favoriete WordPress thema en waarom?

 

7. Maak een lijstje!

De laatste stap, die ik zelf altijd toepas: maak een lijstje! Begin met een lijstje van punten die je op je website wilt hebben en bij voorkeur van meest belangrijk naar minst belangrijk. Kies uit alle thema’s die je hebt bekeken maximaal 2 of 3 WordPress thema’s die je het meest aanspreken en zet kruisjes achter de punten die je net hebt opgeschreven bij het thema die dit element biedt. Als je dat hebt gedaan kun je makkelijk zien welk thema het beste aansluit bij jouw wensen. Staan er bij alle thema’s weinig kruisjes, duik dan nog eens in Themeforest met eventueel meer specifieke zoektermen.

 


Weet jij al wat je op je website wilt hebben en wilt uitstralen? Lees hier alles over WordPress thema’s!


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

 

 


In dit artikel staat een affiliatie link.


 

Vorig bericht
Dit is de eerste stap naar een succesvolle WordPress website: kies voor WordPress.org i.p.v. .com
Volgend bericht
Buiten de lijntjes kleuren: maak een WordPress website die echt ‘jij’ is

Lees meer!

5 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu