Welk WordPress thema kiezen

Een website maken met WordPress: welk WordPress thema kies je?

Ga je een website maken in WordPress? Dan heb je een WordPress thema nodig. In dit artikel geef ik je handige tips om het je makkelijker te maken een geschikt thema te kiezen. Dat is namelijk best een hele klus als je je bedenkt dat er zo’n 12.000 thema’s op de markt zijn. En een duur WordPress template kopen waar je na een maand al hoofdpijn van krijgt wil je ook niet. Lees deze handige tips en kies jouw ideale thema!


Wat is een WordPress thema?


Met een WordPress thema, ook wel template of WordPress theme genoemd, maak je het design van je website. Het uiterlijk wat uiteindelijk je website wordt. Een thema bestaat uit een heleboel bestanden die jouw design mogelijk maken. WordPress thema’s zijn flexibel en kun je op elk moment wisselen. Als je bijvoorbeeld een nieuw uiterlijk wilt. Elk thema is anders en heeft andere functionaliteiten. Zo zijn er WordPress templates voor portfolio websites, voor webshops en voor hotels. En nog veel meer. Een WordPress thema kan gratis of betaald zijn, afhankelijk van jouw wensen.

Waar je op moet letten bij het aanschaffen van jouw theme lees je hier.

 


7 Tips om jouw perfecte WordPress thema te kiezen


1. Kies voor een betaald WordPress thema in plaats van een gratis

Doe het in één keer goed en kies voor een betaald thema. Tenzij je een hobby blogger bent en je simpelweg een template wilt waarop je je teksten kunt showen. Met een betaald WordPress template heb je zoveel meer mogelijkheden, de vindbaarheid is beter, je krijgt support, het is veiliger en je kunt er echt een unieke website mee bouwen. Wil je je blog of website slechts gebruiken om vrienden en familie mee op de hoogte te houden, het zo simpel mogelijk hebben en ben je niet uit op groei? Dan is een gratis thema dus een prima optie.

2. Bedenk je goed wat je wilt, wie je wilt aanspreken en wat je wilt uitstralen

Elk WordPress thema is anders. Andere elementen, andere uitstraling, andere mogelijkheden, andere moeilijkheidsgraad, andere focus, etc. Voordat je begint met zoeken is het daarom heel belangrijk dat je weet wat je eigenlijk wilt. En voor wie. Wie is je doelgroep? Wat wil je uitstralen? Wat voor soort website moet het worden? Wil je je portfolio laten zien of juist vooral bloggen? Wil je een leeromgeving of webshop of alleen een online visitekaartje met wie je bent, wat je doet en met je contactgegevens? Wat wil je uitstralen naar je ideale klant? Wie wil je aanspreken? Voor een online cursus in WordPress gebruik je bijvoorbeeld het thema Astra Pro.

Maak een lijstje met wat je belangrijk vindt en met wat je globaal op je website ziet staan. Welke pagina’s moeten er op je website? Wat voor elementen moeten die pagina’s zeker hebben om blij te zijn met je website en te bereiken wat je wilt? Wil je bijvoorbeeld een portfolio of ligt je focus op bloggen? Ga daarna op zoek naar een template dat daarbij past.

3. Hoeveel creativiteit wil je er in kwijt kunnen en hoe uniek wil je je website hebben?

Er is veel verschil tussen thema’s in de mogelijkheden. Als je een builder gebruikt (zie punt 5) kun je letterlijk bijna alles maken en dus al je creativiteit kwijt en echt een unieke website maken. Of wil je liever snel en makkelijk je website online hebben en gebruik maken van een standaard WordPress template of demo, waar je alleen de kleuren, foto’s en tekst hoeft aan te passen en toe te voegen? Als je echt een unieke website wilt, dus niet gekopieerd van een standaard template of demo, maar aan de slag gaat met een wat uitgebreider thema of een builder, dan ben je ook (veel) meer tijd kwijt aan je website en zul je je er meer in moeten verdiepen. Ga je voor snel en makkelijk of uniek en iets moeilijker?

4. Hoeveel tijd wil je kwijt zijn aan je website?

Samenhangend met punt 3, kan een website waar je veel moet veranderen en moet inlezen behoorlijk veel tijd kosten. Hoe uitgebreider het thema hoe meer tijd je kwijt bent. Met als top een builder, waar je in de documentatie moet duiken om achter alle functies te komen. Wil je dus makkelijk en snel je website online hebben? Kies dan voor een simpel thema met vooropgezette demo’s en templates en weinig mogelijkheden om dingen aan te passen.

5. Wel of niet werken met een WordPress builder

Als je graag creatief bezig wilt zijn, vanaf een blanco pagina wilt beginnen, er de tijd voor hebt en alles wilt kunnen maken precies zoals jij het wilt, een unieke website dus, dan is een builder een goede optie. Er zijn diverse website builders beschikbaar, zoals Elementor, de Divi Builder, Fusion Builder en de WP Bakery Page Builder (voorheen Visual Composer). Daarnaast heeft WordPress tegenwoordig ook een eigen builder genaamd Gutenberg.

Bekende thema’s waar je een licentie voor één van deze builders krijgt zijn Avada, Divi Theme en Impreza. Deze thema’s bieden ook kant en klare demo’s aan, maar het mooie van de builder is natuurlijk dat je je website helemaal jij kunt maken, uniek. Precies zoals je het wilt. Je bent in het begin veel tijd kwijt met uitzoeken hoe het werkt en welke mogelijkheden er allemaal zijn, maar als je het eenmaal doorhebt is het heerlijk om mee te werken. Ikzelf werk het liefst met een builder, zodat ik voor een klant een unieke website kan maken met een geweldige gebruiksvriendelijkheid en alle functionaliteiten die nodig zijn.

6. Zoek je WordPress thema op Themeforest

Zodra je weet wat je ongeveer wilt en zoekt in een website, is het tijd voor de volgende stap: je template zoeken. De makkelijkste manier om je betaalde WordPress thema te vinden is op Envato Market / Themeforest. (Astra Pro voor het maken van een online cursus met Learndash koop je hier.) Ga naar WordPress en zoek daar in de 11.413 thema’s naar jouw perfecte template. Maak gebruik van de categorieën en tags om het thema te vinden met de functies die jij wilt. Wil je bijvoorbeeld een portfolio website, kijk dan eens onder portfolio. Jouw favoriete WordPress thema vinden kan best wel wat tijd in beslag nemen, maar hoe duidelijker je weet wat je wilt, hoe makkelijker het is.

Hier extra tips om op te letten als je een WordPress template gaat kopen:

Hoe goed en veilig is het thema?

Net als bij plugins moet je ook bij het kopen van een website template rekening houden met de volgende punten:

  • Is het thema responsive? Dat wil zeggen goed geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Zo niet, dan niet kopen. Een mobiele website is tegenwoordig essentieel om te hebben.
  • Hoe zit het met de documentatie? Heeft het thema een duidelijke documentatie? Handige stappenplannen om je template in te richten? Een website met een hulp forum om je vragen te stellen?
  • Wanneer is het thema voor het laatst bijgewerkt? Het is extreem belangrijk voor de veiligheid en functionaliteit dat een WordPress thema regelmatig wordt ge-update. Je kunt op Themeforest zien wanneer de laatste update was en hoe vaak het thema daarvoor is geactualiseerd. Is het al maanden geleden, dan beter niet kopen.
  • Hoe vaak is het thema gedownload? Ook dit vind je makkelijk in Themeforest en is belangrijk om naar te kijken. Een thema dat maar 20 keer is gedownload zal minder goed zijn dan een thema dat 20.000 keer is gedownload.
  • Heeft het thema goede reviews van veel mensen? Hetzelfde geldt voor het aantal reviews. Een template kan 5 sterren hebben, maar als alleen maar 5 gebruikers een review hebben achtergelaten zegt dat niet zoveel. Heeft een WordPress thema een beoordeling van 4,8 uit 5.000 reviews, dan kun je ervan uit gaan dat het een goed thema is.
Bekijk wat het thema te bieden heeft en ga door de demo’s

Als je klikt op een thema vind je allerlei informatie die nuttig kan zijn voor je beslissing. Scroll naar beneden en kijk wat het thema te bieden heeft. Zit er in wat jij wilt? Wil je bijvoorbeeld je website vertalen in het Engels, kijk dan of er een integratie is met WPML of een andere vertaal plugin. Klik op de demo’s en bekijk een aantal demo’s. Is het menu zoals je het in je hoofd hebt, kun je alle kleuren gebruiken die je wilt, zitten die elementen erbij die jij nodig hebt?

Staar je niet blind op de layouts die je ziet in de demo’s

Hoewel het belangrijk is om de demo’s te bekijken, moet je je er ook niet blind op staren. Elk thema presenteert zich op een unieke manier, met een bepaalde uitstraling en kleuren. Ook de demo’s zijn daarop afgestemd. Het is heel verleidelijk om te kijken naar die kleuren en demo’s, maar in de praktijk is dit slechts het visitekaartje van het thema.

Er zijn enkele templates, meestal de meest goedkope of thema’s voor een specifiek onderwerp, waar de regel ‘what you see is wat you get’ wél opgaat, maar bij de meeste thema’s kun je oneindig aanpassen met kleuren, foto’s en uitstraling. Een knalroze thema blijft dus niet roze, maar kun je aanpassen naar eigen wensen. Stel dat je een thema vindt die voldoet aan al je voorwaarden, maar je vindt de uitstraling maar niks, bedenk dan dat je dat zelf kunt wijzigen. Staar je daar dus niet blind op!

7. Maak een lijstje!

De laatste stap, die ik zelf altijd toepas: maak een lijstje! Begin met een lijstje van punten die je op je website wilt hebben en bij voorkeur van meest belangrijk naar minst belangrijk. Kies uit alle templates die je hebt bekeken maximaal 2 of 3 WordPress thema’s die je het meest aanspreken en zet kruisjes achter de punten die je net hebt opgeschreven bij het thema die dit element biedt. Als je dat hebt gedaan kun je makkelijk zien welk thema het beste aansluit bij jouw wensen. Staan er bij alle thema’s weinig kruisjes, duik dan nog eens in Themeforest met eventueel meer specifieke zoektermen.

 


Welk WordPress theme gebruik ik zelf?


Voor blog websites gebruik ik het thema Soledad. Een ideaal WordPress template voor bloggers. Een website maken voor ondernemers doe ik met Impreza. Dat is direct ook mijn favoriete WordPress thema. Dit thema maakt gebruik van de WP Bakery builder en heeft een leercurve. Snel een website maken gaat niet met dit thema, een unieke, gebruiksvriendelijke en effectieve website maken wel. Hier zie je voorbeelden van websites met beide thema’s.

 


Ben jij tevreden met je WordPress template? Of nog zoekende?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

Update: Dit artikel verscheen voor het eerst in 2018 en is op 20 september 2020 geactualiseerd. | In dit artikel staat een affiliate links. Klik hier voor meer informatie.


 

Dit artikel delen:

Coaching bloggen sterk online vindbaarheid

GRATIS E-BOOKS

Bij het maken van een website komt een hoop kijken. Vooral na het maken van de website, want hoe ga je daar daadwerkelijk bezoekers, klanten en inkomsten uithalen?

Met mijn gratis e-books kun je de eerste stappen zetten naar een website die voor je gaat werken. Stel je voor dat potentiële klanten afspraken met je maken terwijl jij ligt te slapen. En dat er maandelijks duizenden bezoekers via Google op je website komen die jouw e-books of cursussen kopen. Download jouw e-book en start direct om deze droom werkelijkheid te maken.

Vorig bericht
Een carrièreswitch maken | Hoe ik van wetenschappelijk onderzoeker webdesigner werd
Volgend bericht
Je website maken met wordpress.org of wordpress.com? Wat zijn de verschillen?

Lees meer!

10 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu