Waarom Linktree voor Instagram beter niet gebruiken? | Hoe voeg je dan wél meerdere links toe aan je Instagram bio?

Succesvolle website maken, WordPress tips

Kort geleden ontdekte ik Linktree. Beter laat dan nooit zal ik maar zeggen. Mijn eerste gedachte was ’tof, eindelijk een manier om meer links in mijn Instagram bio te zetten’. Maar ik had Linktree amper een paar dagen online staan toen er opeens zo’n lichtje boven mijn hoofd ging branden. Wat een vreemd iets eigenlijk, dat Linktree. Dat werkt toch juist alleen maar averechts? Ik keek er nog eens goed naar en besloot het helemaal anders aan te pakken. In dit artikel vertel ik je een veel betere manier om meerdere links in je Instagram bio te zetten en waarom Linktree niet is wat het lijkt. Benieuwd? Lees snel verder!


INHOUDSOPGAVE


Wat is Linktree eigenlijk?


Waarom gebruik ik Linktree voor Instagram niet meer?


En als je erover nadenkt is Linktree eigenlijk sowieso een beetje vreemd…


Gratis Linktree biedt..


En dan de betaalde versie


Dus: hoe los je dit véél beter én gratis op? Maak je eigen versie van Linktree met je eigen website!


Voordelen van een landingspagina op je eigen website voor je Instagram bio


Wanneer is Linktree voor jou wel handig?

WordPress Table of Contents by Topic


Wat is Linktree eigenlijk?


Mocht je net als ik een beetje achterlopen met dit soort ‘nieuwe’ foefjes, hier nog even kort wat Linktree eigenlijk is.

In Instagram kun je maar één link toevoegen in je bio, maar om je bedrijf te laten groeien met Instagram kan het best handig zijn om meerdere links te gebruiken. Als je bijvoorbeeld net een nieuwe blog hebt geschreven én je je nieuwste online cursus onder de aandacht wilt brengen én je ook nog wilt dat potentiële klanten je gratis e-book kunnen downloaden.

Tegenwoordig zijn er meerdere tools waarmee je dit één-link-probleem in Instagram kunt oplossen, waarvan Linktree de bekendste is. Kijk maar eens rond op Instagram: veel ondernemers gebruiken het. Want met Linktree kun je heel gemakkelijk meerdere links ín Linktree zetten en dan de link waarop die links te vinden zijn op je Instagram account plaatsen. Super handig natuurlijk. Het werkt allemaal vrij snel en binnen een handomdraai heb je een link toegevoegd of verwijderd in Linktree. Je hoeft dus niet steeds je link in bio op Instagram te veranderen. Heerlijk!

Meteen aanschaffen? Lees beter eerst even dit! Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan die je zeker vooraf wilt weten. Daarnaast is het alternatief voor Linktree zó makkelijk én leuk dat je daar na het lezen van dit artikel misschien wel meteen mee aan de slag wilt.

 

Lees ook | Instagram volgers kopen | Wel of niet handig voor je bedrijf?

 
 
 
 


Waarom gebruik ik Linktree voor Instagram niet meer?


Toegegeven: Linktree werkt makkelijk en snel. Maar eigenlijk zijn dat dan ook meteen de enige voordelen van deze link in bio. Die eigenlijk niet eens voordelen zijn, want het alternatief werkt ook makkelijk en snel. Maar goed, waarom gebruik ik Linktree niet meer?

Ten eerste komen alle bezoekers die op jouw Instagram link klikken bij Linktree terecht, niet bij jou. Linktree krijgt al die bezoekers gratis en voor niets van jou cadeau. Je ziet die bezoekers dus ook niet in Google Analytics. Met Linktree kun je alleen zien hoeveel keer er op een link wordt geklikt. In totaal, dus niet per dag of per maand. Tenzij je 62 euro per jaar betaalt, dan heb je meer inzicht in je statistieken. Maar zelfs met de pro-versie van Linktree zie je alleen hoe vaak er op een link in jouw Linktree-lijst wordt geklikt, je weet dan nog steeds niet hoeveel mensen in jouw Instagram bio op de link klikken. En dat kan best handig zijn om te weten. Stel: op de link naar je nieuwste blog is 20 keer geklikt als je na een week op je Linktree statistieken gaat kijken. Dan denk je: mooi! Maar stel dat 1000 mensen op de link in jouw Instagram bio hebben geklikt? Dan heeft dus slechts 2% van je bezoekers doorgeklikt naar je blog, terwijl je er eigenlijk meer wilt. Als je dat zou weten dan kun je gaan experimenteren met bijvoorbeeld de volgorde van je links, de hoeveelheid links of de naam. Optimaliseren dus.

Ten tweede komt verkeer vanuit Linktree niet binnen in Google Analytics als ‘Instagram’, maar als ‘referral’, en als je graag wilt weten waar je je pijlen als bedrijf op moet richten dan wil je graag weten waar je meeste bezoekers vandaan komen. Je kunt dit overigens wel op Google Analytics aanpassen, namelijk als je een filter maakt waardoor de bezoekers via Linktree als Instagram worden weergegeven. Maar dan nog: de bezoekers op je pagina gaan eerst naar Linktree, ze komen pas bij jou als iemand doorklikt op één van de links. Je weet ook hierdoor nog steeds niet hoe vaak er op de link in jouw Instagram bio is geklikt.

Ten derde heb je maar een beperkt aantal opties (4 om precies te zijn) om de lay-out aan te passen in Linktree. Tenzij je 62 euro per jaar betaalt, dan krijg je 5 opties extra en een custom-functie. De meeste Instagrammers lijken de knalgroene optie te gebruiken. Opvallen doet dat zeker, maar wel een beetje jammer van je zo prachtige eigen huisstijl die iemand hier dus niet mee te zien krijgt. Tenzij je betaalt natuurlijk. Of dit echt direct je branding in de weg zit is de vraag, maar voordelig is het in ieder geval niet voor je zo mooi opgebouwde naam en unieke huisstijl. En over je naam gesproken: als je Linktree gebruikt dan staat er dus ook Linktree in je Instagram bio. Terwijl je liever je eigen website-url daar hebt staan. Zeker iemand die niet weet dat Linktree bestaat (zoals ik dus onlangs nog), wordt waarschijnlijk niet echt warm van die naam. Mij maakte het vooral nieuwsgierig naar wat toch dat Linktree was dat ik overal zag staan, niet naar de link zelf.

 


En als je erover nadenkt is Linktree eigenlijk sowieso een beetje vreemd…


Laten we eens kijken naar wat Linktree aanbiedt en hoe je dat super simpel gewoon zelf kunt oplossen. Namelijk met je eigen website. Helemaal gratis ook nog.

Gratis Linktree biedt..

…unlimited links on your linktree. Dit kan ook gewoon met je eigen website.

…the total number of times each link has been clicked. Daarvoor hebben we Google Analytics, waar je ook nog veel meer inzichten kunt krijgen dan alleen het totale aantal. Kijk maar eens hier.

…a selection of linktree themes. Dit lijkt me eerder een gebrek dan promotiemateriaal… Met je eigen website heb je oneindig veel keuzes namelijk.

En dan de betaalde versie

De pro-versie van Linktree (6 dollar per maand, dus 62 euro per jaar (juni 2018)) biedt alles dat de gratis versie ook biedt plus…

…more Linktree themes. Binnen no-time opgelost met je eigen website, nog uniek ook.

…the option to remove Linktree branding. Tja… Again: eigen website heeft alleen je eigen branding. Nog veel beter!

…traffic as ‘Social’ in Google Analytics. Of gewoon je eigen website gebruiken en die op Instagram zetten, dat is gratis.

…a day-by-day breakdown of link traffic. Google Analytics.

…access to your team to manage your Linktree and links. Dat kan handig zijn als je een mega groot bedrijf hebt waar 10 mensen met 1 Instagram account bezig zijn. Maar ook dan kunnen er gewoon 10 mensen in je website om dit te managen.

…complete customization of your Linktree colors and button styles. Je eigen website: is gewoon gratis en je kan de pagina ook nog aanvullen met andere content die je wilt.

…the possibility to change the title of your linktree. Serieus?

…time your links to go live in-line with scheduled posts. Dat kan handig zijn. Je kunt de post ook gewoon handmatig even toevoegen als deze is gepubliceerd. Kost niets en is zo gedaan.

…retarget your Linktree visitors on Facebook and Instagram by adding your Facebook Pixel ID. Als het goed is staat dit al op je website, heb je geen Linktree voor nodig.

 

Lees ook | Instagram berichten inplannen, hashtag lijsten maken en meer | Planoly

 


Dus: hoe los je dit véél beter én gratis op? Maak je eigen versie van Linktree met je eigen website!


Juist: gebruik je eigen website! Echt, super simpel. Kind kan de was doen. En nog leuk ook!

  1. Maak een nieuwe pagina aan
  2. Geef die een naam zoals ‘Instagram’ of ‘let’s go links’ of iets dergelijks
  3. Maak je eigen buttons en links en wat je nog meer op die pagina wilt hebben
  4. Publiceer, kopieer de link van de pagina en plaats deze in je Instagram account

Optie 3 kan ik hier natuurlijk helemaal gaan uitleggen, maar dit is helaas nergens hetzelfde. Het hangt er namelijk helemaal vanaf wat voor WordPress thema je gebruikt. Als je een gratis thema gebruikt of een thema zonder builder is de makkelijkste optie dit met html te doen. Daar moet je dan wel even induiken als je niet weet hoe dat moet. Echt moeilijk is het ook niet en Google weet veel. Ben je niet zo een do-it-yourself-typetje? Dan maak ik natuurlijk met alle liefde voor jou een mooie Instagram-landingspagina. Neem hier contact op als je dat wilt.

Voorbeelden? Ik heb diverse link-in-bio-pagina’s. Check deze link die nu op mijn Instagram account staat, deze link voor Instagram voor mijn bedrijf (beiden gemaakt met dit WordPress thema en dus een builder) of de link op Instagram voor mijn blog (gemaakt met html en css).

 


Voordelen van een landingspagina op je eigen website voor je Instagram bio


Nog even kort op een rijtje wat dus de voordelen zijn als je Linktree gedag zegt en aan de slag gaat met je eigen website.

  1. Je kunt je eigen huisstijl en link houden en alles opmaken zoals je wilt. Ook als je bijvoorbeeld onder de links een Facebook-like-box wilt of een korte beschrijving van wie je eigenlijk bent dan kan dat.
  2. Je hebt geen last van het Linktree-logo, maar kunt gewoon je eigen logo gebruiken.
  3. Al het verkeer komt bij jouw Google Analytics terecht en dus op jouw website, niet op Linktree. Je krijgt er dus meer bezoekers door op je website.
  4. Verkeer vanaf Instagram wordt geclassificeerd als ‘Instagram’ en niet als referral.
  5. Je kunt makkelijk zien hoeveel mensen er op de link in je Instagram bio hebben geklikt en waar mensen vanaf de link op verder klikken of juist weg klikken van je website. Oftewel: het belangrijke bouncepercentage van deze pagina zien. Met deze informatie zou je bijvoorbeeld je landingspagina kunnen optimaliseren.

Even heel kort hoe je Google Analytics hiervoor gebruikt

  1. Van welk sociaal medium komen je bezoekers? | Acquisitie -> sociaal -> overzicht
  2. Hoeveel mensen komen er vanuit Instagram op jouw landingspagina terecht en waar klikken ze dan op door? | Acquisitie -> Gebruikersstroom -> klik eventueel op één van de blokjes om het zoekverkeer vanaf dat punt te markeren.
  3. Nummer 2 kan ook via Gedrag en dan Gedragsstroom.

 


Wanneer is Linktree voor jou wel handig?


Als je als zelfstandig ondernemer een website hebt en je je onder andere richt op Instagram én analytics en huisstijl belangrijk vindt, kun je gewoon je eigen website inzetten voor Instagram.

Maar als…

  • de huisstijl en analytics je niet uitmaken;
  • je geen eigen website hebt maar wel andere social media of links in Instagram wilt vermelden;
  • en/of je geen idee hebt hoe je een pagina, knoppen en links maakt op je eigen website en dat ook niet uit handen wilt geven

is Linktree voor jou een prima optie!

 


Welke link in bio gebruik jij op je Instagram account? Ooit gedacht aan een landingspagina op je eigen website?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

 


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Favoriete WordPress theme | Impreza uitgelicht
Volgend bericht
Het leven als zelfstandig ondernemer | Juni 2018

Lees meer!

60 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.