De zoekfunctie op je website | Een klein onderdeel met grote resultaten

Succesvolle website maken

Vind jij het ook zo irritant als je op een website niet makkelijk kunt vinden wat je zoekt? Er zijn nog steeds verbazend veel (blog)websites zonder zoekfunctie. Zonde, want veel bezoekers verlaten daardoor snel de website weer. Niemand gaat namelijk 20 artikelen lezen om precies dat ene te vinden. Het enige dat je hoeft te doen om dit te voorkomen is een zoekfunctie te plaatsen. Een essentieel ingrediënt van een gebruiksvriendelijke website. Een duidelijk menu dat makkelijk te begrijpen is is het allerbelangrijkste, maar soms willen website bezoekers meer dan de navigatie om die content te vinden. En dit precies is waar de zoekfunctie van een website om de hoek komt kijken. In dit artikel vertel ik je alles over de zoekfunctie en ontdek je mijn eigen statistieken: hoe vaak wordt die zoekfunctie eigenlijk gebruikt? Heb je nog geen zoekfunctie op je website, lees dan snel verder!


Waarom is de zoekfunctie essentieel op bijna elke website?


Het hebben van een zoekfunctie verbetert aanzienlijk je website navigatie. Door je bezoekers een andere mogelijkheid te geven om te vinden wat ze zoeken neemt de kans dat ze je website bruikbaar vinden, deze aanbevelen aan anderen en/of iets van je kopen toe. Bezoekers kunnen met een zoekfunctie doelgericht zoeken zonder eerst te hoeven snappen hoe de website in elkaar zit. Dit scheelt enorm veel tijd en levert direct resultaat. Een zoekbalk zorgt daarom voor een betere gebruiksvriendelijkheid van je website.

Daarnaast biedt de zoekfunctie de oplossing als een bezoeker door je website aan het klikken is en het dan nog niet kan vinden. De bezoeker loopt vast, maar er is nog een uitweg. Hebben bezoekers geen idee meer waar ze het moeten vinden, dan is er altijd de zoekfunctie nog die de oplossing kan bieden. Bovendien straalt een zoekfunctie op je website ook nog eens vertrouwen uit. De hele website is immers toegankelijk: je hebt niets te verbergen.

Met andere woorden: hoe makkelijker het is voor bezoekers om door je website te navigeren, hoe waarschijnlijker het is dat ze dat ook doen. Hoe moeilijker je het je bezoeker maakt hoe sneller deze van je website vertrekt.

 


Hoe zorg je voor een goede zoekfunctie op je website?


Een zoekfunctie op je website is een goed idee. Maar hoe zorg je voor een goede zoekfunctie?

Zo ziet een zoekfunctie eruit

Zoekfuncties op een website komen in alle soorten en maten. De meest makkelijke is simpelweg het bekende loepje. Als je daarop klikt schuift er een balkje uit waar je het zoekwoord kunt invullen. Zie als voorbeeld het loepje hierboven in mijn menu. Een andere mogelijkheid is een vakje waar ‘Zoeken’ in staat. Je tikt dan direct het woord in en klikt op enter. Voordeel van deze vorm is dat de bezoeker direct iets kan intikken zonder eerst ergens op te moeten klikken. Welke vorm je ook gebruikt maakt uiteindelijk niet heel veel uit, zolang het maar duidelijk is hoe er gezocht kan worden.

Waar plaats je de zoekbalk?

Om de zoekfunctie optimaal te kunnen gebruiken moet deze natuurlijk zelf wel goed vindbaar zijn. De meest gebruikelijke plek is rechtsboven in het menu. Je bezoeker zal daar ook als eerste kijken. Maar dit hangt ook af van het type website dat je hebt. Heb je een website waar de zoekfunctie minder belangrijk is, bijvoorbeeld een bedrijfswebsite met maar 5 pagina’s en zonder blog, dan kan de zoekfunctie ook onderaan in de footer. Heb je een blog of webshop op je website dan moet de zoekfunctie duidelijker aanwezig zijn. En dan is rechtsboven in het menu de ideale plek. Zorg er in ieder geval voor dat de zoekfunctie op alle pagina’s aanwezig is en niet alleen op de homepagina of juist alleen op blog-artikelen in de zijbalk.

Vergeet ook de resultatenpagina niet

De zoekresultatenpagina is één van de 3 meest vergeten website pagina’s. Helaas is deze niet op elke website even makkelijk aan te passen en hangt ook af van het WordPress thema dat je gebruikt. Op het WordPress thema dat ik altijd voor zowel klanten als mijn eigen websites gebruik kan ik alles aanpassen en dus ook de zoekresultaten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het geen onduidelijke wirwar aan links is, maar dat de titel van het zoekresultaat duidelijk zichtbaar is zodat iemand direct kan zien waar op te klikken. En dat de belangrijkste resultaten als eerste worden weergegeven.

Er zijn andere puntjes die je zou kunnen toevoegen om deze functie te verbeteren:

  • Spelfouten correctie bij het zoeken, waardoor een spelfoutje er automatisch wordt uitgehaald.
  • Geavanceerd zoeken, met name nuttig voor heel grote websites of webshops. Zodat iemand bijvoorbeeld per categorie of datum kan zoeken.
  • Gerelateerde resultaten, waardoor er onder de zoekresultaten andere artikelen genoemd worden uit bijvoorbeeld dezelfde categorie, die ook interessant kunnen zijn voor je bezoeker.

Hoe kom je aan een zoekfunctie?

Leuk dit verhaal, maar hoe kóm je dan aan die zoekfunctie? In veel WordPress thema’s zit een zoekfunctie ingebouwd. Deze kun je dan bijvoorbeeld in de menu-balk zetten, in de sidebar naast je blog of in de footer. Maar als je thema dit niet heeft moet je dus zelf op zoek naar een zoekfunctie. Er zijn tientallen plugins die je daarvoor kunt gebruiken (let uiteraard altijd op of de plugin wel goed is, zie hier tips) en je kunt een widget gebruiken. Nadeel is wel dat je hiermee de zoekfunctie meestal niet in het menu krijgt, maar dat je deze in de footer moet plaatsen. Zo is er een widget beschikbaar van WordPress die je in de zijbalk of in de footer kunt zetten, maar niet in het menu.

 


Hoe vaak wordt er op mijn website gezocht?


Ik ben even in de statistieken gedoken van zowel mijn Colombia-blog als de website waarop je nu aan het lezen bent. En dit zijn de resultaten.

Op mijn Colombia-blog worden er maandelijks ongeveer 300 zoekacties uitgevoerd via de zoekfunctie. Het gemiddelde bouncepercentage vanaf de zoekresultatenpagina is onder de 30%. Dat betekent dus dat ruim 70% van de bezoekers die de zoekfunctie gebruikt via de zoekresultaten doorklikt op mijn website. Een behoorlijk aantal bezoekers die ik zou missen als ik geen zoekfunctie zou hebben. Op de website waarop je nu aan het lezen bent wordt iets minder gezocht (ook minder maandelijkse bezoekers), maar nog steeds ongeveer 30 keer per maand gebruikt iemand de zoekfunctie. Dat zijn 30 extra mogelijkheden om een potentiële klant op de website te houden.

Waarom je eigen zoekfunctie ook voor jouzelf handig is

Overigens is de zoekfunctie ook voor jezelf handig. Op mijn Colombia-blog heb ik zo’n 450 artikelen gepubliceerd staan en soms ben ik op zoek naar een bepaald artikel. Die ik bijvoorbeeld wil refereren in een nieuw artikel of wil aanpassen naar aanleiding van nieuwe informatie. Om de minste tijd kwijt te zijn op zoek naar het betreffende artikel gebruik ik dan de zoekfunctie en dan heb ik binnen een paar seconden het betreffende artikel te pakken. Soms zie ik op Facebook een vraag voorbij komen over iets specifieks in Colombia en weet ik dat ik op mijn blog het antwoord heb, maar geen idee waar. Ik open mijn website en zoek het via de zoekfunctie, vind direct het artikel dat ik zocht en deel het op Facebook.

Ook handig: als je een bepaalde link wilt vervangen voor een nieuwe is het gewoon een kwestie van die link intikken en alle artikelen waarin die link staat rollen eruit. Zo kun je ze makkelijk één voor één aanpassen.

 


Een klein onderdeel met grootse resultaten dus! Zoek jij weleens op een website?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Mijn resultaten, lessen en doelen | Zelfstandig ondernemen april 2019
Volgend bericht
5 Tips voor meer bezoekers op je blog

Lees meer!

1 reactie. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.