Locatie onafhankelijk werken, online ondernemen en werken vanuit het buitenland: steeds meer ondernemers willen het. Ikzelf werk sinds 2017 locatie onafhankelijk. Meestal vanuit Colombia, waar ik woon. Maar ook werken en reizen combineren doe ik regelmatig. Heerlijk die vrijheid! Omdat ik nooit anders heb gedaan dan online mijn bedrijf runnen, focus ik mij altijd op online leads, klanten en inkomsten krijgen. Iets dat toch net anders werkt dan wanneer je klanten kunt vinden in jouw regio of op netwerk events. Daarom is deze blog helemaal gericht op online werken. In dit artikel deel ik 23 online banen, 5 handige vaardigheden voor locatie onafhankelijk werken, 3 tips om aan klanten te komen als je net begint met je online bedrijf én 24 essentiële tools voor elke online ondernemer.
Locatie onafhankelijk werken, is dat niet alleen voor digital nomads? Spoiler: nee!
Locatie onafhankelijk werken… er klinkt altijd zo’n digital-nomad-tintje doorheen. Het aantal digital nomads stijgt de laatste jaren enorm, maar je hoeft geen digital nomad te zijn om online te werken.
Veel mensen willen simpelweg wonen en werken in een ander land. Voor een aantal maanden of langere tijd. Emigreren en hun eigen online onderneming met Nederlandstalige klanten oprichten. En anderen willen helemaal niet weg uit Nederland, maar gewoon online werken om locatie onafhankelijk te zijn.
Zelf ben ik emigrant: ik woon sinds eind 2014 in Colombia en heb mijn online onderneming vanuit hier opgebouwd. Ik ben geen digital nomad, maar ik combineer reizen en werken wel regelmatig. Voor mij is het vooral belangrijk dat ik locatie onafhankelijk ben. Ik pak mijn laptop in en ik kan werken waar ik wil. Ook bij mijn ouders thuis in Nederland tijdens familiebezoek. Dat was een stuk lastiger toen ik nog een vaste baan had in Colombia.
Dit artikel is daarom bedoeld voor iedereen die om wat voor reden dan ook, tijdelijk of permanent, online wil werken. Als emigrant, een nieuw leven opbouwen in een ander land. Als je voor langere tijd wilt werken vanuit het buitenland. Je als digital nomad de wereld wil rondreizen. Of als je gewoon niet gebonden wilt zijn aan een fysieke plek.
Hoe start je een bedrijf vanuit het buitenland?
Die vraag heb je misschien als je hier aan het lezen bent. Hier heb ik echter al eerder een compleet artikel over geschreven. Klik hier om te lezen hoe je een bedrijf start vanuit het buitenland.
In dat artikel heb ik het over HOE een bedrijf te starten buiten Nederland. Hoe het met de KvK en online betalingen zit bijvoorbeeld.
Hier in deze blog ga ik het hebben over wat het gedeelte na de praktische kant. Hoe word je online ondernemer? Hoe kom je online aan klanten? Welke remote banen passen bij online ondernemen? Welke vaardigheden zijn handig als je online werkt? En nog veel meer.
Met welke online banen kun je locatie onafhankelijk werken?
Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om een locatie onafhankelijk leven op te bouwen vanuit het buitenland. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je het tijdsverschil goed in je achterhoofd hebt, en je de juiste tijd doorgeeft als je meetings met klanten gaat plannen 😉
Dus, hier 23 online banen op een rijtje ter inspiratie:
- Word webdesigner (net als ik)
- Of grafisch ontwerper
- Copywriter, tekstschrijver
- Vertaler, als je goed bent in talen
- Virtueel Assistant (VA)
- SEO specialist
- AI-consultant (met de opkomst van AI zal hier steeds meer vraag naar zijn)
- Social media specialist (social media uit handen nemen of ads opzetten)
- LinkedIn specialist
- Online marketing specialist
- Video editor
- Fotograaf voor stockfoto’s
- Software ontwikkelaar
- Data analyst
- Ga aan de slag met affiliate marketing (lees verderop meer over affiliate marketing, je kunt je ook meteen aanmelden als affiliate partner bij mij)
- Businesscoach, lifestylecoach
- Cloud specialist
- Psycholoog
- (Reis-)blogger
- Vlogger (op YouTube)
- E-commerce: online cursussen of e-books verkopen (doe ik ook)
- Online lesgeven (Nederlands bijvoorbeeld)
- Adviseur van wat dan ook
Zoals je ziet, er zijn veel mogelijkheden, en er zijn er zeker nog meer aan dit rijtje toe te voegen. Mijn advies is altijd om iets te doen waar je passie ligt en waar je echt blij van wordt. Werk kiezen wat je geld oplevert, maar waar je niet blij van wordt, is op termijn lastig vol te houden. Impact willen maken, jouw doelgroep willen helpen en er ook zelf nog dolblij van worden, dat is waar je je het beste op kunt richten.
Ooit was ik trouwens wetenschappelijk onderzoeker. Lees hier over mijn carrièreswitch naar webdesigner.
5 Handige vaardigheden als online ondernemer
Met deze vaardigheden maak je jezelf niet alleen bekend, maar zorg je er ook voor dat je meer leads, klanten en inkomsten genereert.
1. SEO (zoekmachineoptimalisatie): word online vindbaar
SEO is een essentiële vaardigheid voor iedereen die online vindbaar wil zijn. En laat het nu ook precies een vaardigheid zijn die bijna geen ondernemer leuk vindt om te doen. Behalve de ondernemers die van SEO hun werk hebben gemaakt natuurlijk (zoals ikzelf, ik vind SEO geweldig).
Wat is SEO ook alweer?
Met SEO zorg je ervoor dat je bedrijf goed vindbaar wordt in zoekmachines, zoals Google. Dat is nog steeds dé plek waar bijna de hele wereldbevolking als eerste naartoe gaat om iets op te zoeken. Jouw potentiële klanten dus ook.
Is jouw website niet goed vindbaar in Google, maar die van jouw concurrenten wel? Dan kapen die al jouw potentiële klanten bij je weg.
Zeker als online ondernemer, wat je bijna in alle gevallen automatisch bent als je locatie onafhankelijk werkt, is online vindbaarheid essentieel. Jij kunt niet naar jouw potentiële klanten toe, dus moeten die naar jou komen. En dat lukt alleen als je precies voor die mensen vindbaar bent.
Meer weten? Download mijn gratis SEO-checklist met de 49 checks om je website vindbaar te maken in Google.
2. Affiliate marketing inzetten: een extra inkomstenbron voor elke online ondernemer
Affiliate marketing betekent dat je een product of dienst aanraadt aan jouw volgers en bij een verkoop via jouw link commissie verdient. Hier lees je alles over affiliate marketing. Je kunt het inzetten op je website (in blogs bijvoorbeeld), op social media, YouTube of in e-mailmarketing. Eigenlijk overal.
Waarom is affiliate marketing een goed idee?
Je kunt er een hoop extra geld mee verdienen zonder dat je er veel extra werk voor moet doen. Je moet vooral zorgen dat je aan de juiste bezoekers komt en mogelijkheden zien om affiliate marketing in te zetten.
Ik werk al zo’n 10 jaar met affiliate marketing en dat werkt erg goed voor mij. Voor mijn succesvolle reisblog verdien ik onder andere geld wanneer iemand een hotel boekt via mijn website, een auto huurt of activiteiten boekt. Ik ben op het moment niet heel actief op mijn reisblog, maar omdat mijn website zo goed vindbaar is in Google (door SEO) lopen deze affiliate inkomsten gewoon door.
Ook op de website waar je nu bent werk ik met affiliate marketing. Daarnaast heb ik zelf ook een affiliate programma waar je je voor kunt aanmelden (dit kun je zelf ook inzetten als je online cursussen of andere producten verkoopt). Als je mijn cursussen aanbeveelt aan anderen en iemand koopt via jouw unieke link, dan verdien je 20% van de aankoopprijs. En dat kan oplopen tot meer dan 100 euro per verkoop. Klik hier om je aan te melden voor mijn affiliate programma.
Dit is uiteraard voor jou helemaal gratis, nu en in de toekomst.
Maar: zoals eerder gezegd moet je er wel iets voor doen om verkopen te generen voor jouw unieke links. Daar heb je bezoekers voor nodig die geïnteresseerd zijn in het product of de dienst die jij aanraadt. Dat geldt voor alle vormen van affiliate marketing.
Als je dat lukt, dan is dit een heel mooi extra online verdienmodel.
3. Content creëren
Voor elk bedrijf is content creatie essentieel, maar voor een online onderneming nóg belangrijker. Je moet immers online aan bezoekers en klanten komen.
Content creëren kun je opdelen in vier soorten content:
- Content voor social media (tekst, foto’s en video’s)
- Content voor je website (blogs, websiteteksten)
- Gratis weggevers (e-books, video’s, webinars)
- Betaalde content (e-books, cursussen, masterclasses)
Waar je je precies op focust is aan jou en hangt van je doelgroep af. Ikzelf heb niet zoveel met video’s maken (behalve instructievideo’s voor mijn cursussen), maar wel met schrijven. En mijn doelgroep leest ook graag. Daarom richt ik mij op bloggen en SEO. Maar het kan zomaar zijn dat jij juist dol bent op video’s maken, op YouTube of social media bijvoorbeeld en jij je liever daar mee bezig houdt.
Het gaat erom dat je iets doet en het consistent volhoudt.
Waarom gratis weggevers aan te raden zijn
Ik zou zeker gratis weggevers aanbieden. Een e-book of gratis masterclass bijvoorbeeld. Op deze manier kun je e-mailadressen verzamelen (leads), waar je later klanten uit kunt halen. Ikzelf maak gratis weggevers met Canva en Notion, en e-mails verzamel ik met Mailerlite. Ook ActiveCampaign en Mailblue zijn goede e-mailprogramma’s trouwens.
Naast het verzamelen van e-mailadressen zorg je er hiermee voor dat potentiële klanten je leren kennen. En een verbinding met je gaan voelen. Daarna is het makkelijker om van geïnteresseerden klant te maken.
4. Aan de slag met online marketing: maak jezelf online bekend
Oké toegegeven, SEO is ook een vorm van marketing, maar toch noem ik dat apart. Waarom? Er is een groot verschil tussen SEO en social media- en e-mailmarketing.
Namelijk dat bij SEO jouw potentiële klant naar jou toekomt, terwijl bij social media en e-mailmarketing jij jouw doelgroep probeert te bereiken en enthousiast probeert te maken. Mensen zoeken niet voor de lol zomaar iets op Google, als ze bij jou uitkomen zijn ze simpelweg al geïnteresseerd en op zoek naar jou. Bij social media moet jij jouw doelgroep bereiken en ook nog zo enthousiast maken dat er actie wordt ondernomen (bijvoorbeeld een aankoop of klik op een link).
Social media
Daarom is het zeker in het begin ook aan te raden om jezelf bekend te maken bij jouw doelgroep. En dat doe je met social media. Denk aan Facebook, LinkedIn, TikTok en Instagram. Waar je je op richt hangt af van wat je zelf wilt en van waar je doelgroep zich bevindt. Het beste kies je er twee uit waar je je op focust. Het is namelijk veel werk en je kunt het het beste goed doen op twee kanalen dan maar half op allemaal.
Bij social media is het belangrijk dat je actief bent. Niet alleen op je eigen kanaal, maar ook actief op de kanalen van je doelgroep. Maak een connectie met potentiële klanten, en richt je op verbinding met elkaar. Deel daarom zeker niet alleen maar tips & tricks, maar juist ook persoonlijke posts en momenten uit jouw dagelijkse leven. Dat is hoe je verbinding maakt met anderen en waarom anderen jou willen volgen.
Hier lees je veel handige tips, tricks en tools voor social media.
E-mailmarketing
E-mailmarketing vloeit voort uit social media of SEO. Deel bijvoorbeeld gratis weggevers op social media zodat jouw doelgroep zich daarvoor kan aanmelden. En zorg ervoor dat je website zo is ingericht dat potentiële klanten die jou vinden zich makkelijk kunnen aanmelden voor een interessante weggever.
Je kunt er voor kiezen om e-mailfunnels te maken, waarbij iemand na aanmelden een reeks e-mails van jou krijgt. Daarin verbind je je met je volger en bied je een betaald aanbod aan. Al dan niet met korting.
E-mailfunnels hebben de laatste jaren een steeds slechtere naam gekregen, ook al kan het nog steeds wel goed werken. Maar wat je ook kunt doen is geen e-mailfunnel maken, maar eens in de maand bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen. Of elke 3 maanden een actie doen waarbij je in 3 e-mails voor een bepaalde tijd korting geeft op een product of dienst.
Online netwerken
Naast je doelgroep bereiken is social media ook een mooie methode om online te netwerken. Het leven als online ondernemer en ook nog locatie onafhankelijk kan best eenzaam zijn. Je kunt niet naar netwerkbijeenkomsten in Nederland of België, of naar andere leuke live events.
En netwerken is wel heel fijn om andere ondernemers te ontmoeten, om te sparren met gelijkgestemden en om jezelf op de kaart te zetten in jouw community.
Tegenwoordig is online netwerken gelukkig een stuk makkelijker. Volg actief andere ondernemers, reageer op hun posts (niet met ‘leuk!’, maar schrijf iets zinvols) en ga specifiek op zoek naar mensen met wie jij wilt netwerken. LinkedIn is hier ook heel handig voor, daar kun je op best een persoonlijke manier een connectie maken met zowel mede-ondernemers als potentiële klanten. Zoek ook Facebook groepen in jouw vakgebied of juist op het gebied van locatie onafhankelijk werken. Dan sta je er niet meer alleen voor en kan je fijne contacten opleveren.
5. Doorzettingsvermogen en zelfdiscipline als online ondernemer
Als online ondernemer is er niemand die tegen je zegt wat je moet doen. Je moet jezelf motiveren om de stappen te zetten die nodig zijn om je bedrijf te laten groeien. En lastiger nog: om die stappen keer op keer te blijven doen.
Het is logisch dat:
- als je je website klaar hebt je niet een maand later meteen vol zit met klanten
- als je 3 maanden lang blogs publiceert je nog steeds niet bovenaan Google staat
- je na een paar maanden actief zijn op social je media je nog geen duizenden volgers en klanten hebt
Een bedrijf starten kost tijd en energie. En vooral doorzettingsvermogen. Jezelf constant uitdagen en accepteren dat je er voor moet werken om het voor elkaar te krijgen. Wil je dat het sneller gaat? Investeer dan bijvoorbeeld in betaalde advertenties. Mijn advies is echter om ook zeker organisch te groeien, dat is het meest duurzaam.
Hoe kom je aan klanten als je net begint als online ondernemer?
Laat ik nu ook precies hierover eerder een blog met handige tips gepubliceerd hebben. Je vindt hem hier: Hoe kom je aan volgers en klanten als je net begint met je bedrijf?.
Enkele tips kort op een rijtje:
- Zorg dat je klaar bent voor bezoekers op je website en op je social media kanalen. Van bezoekers op je website en je social media kanalen klanten of leads maken is best een hele klus. Maar wat doen werkt tegenwoordig niet meer, zeker niet als je veel concurrentie hebt. Lees in de blog wanneer je klaar bent om van bezoekers klanten te maken.
- Maak jezelf bekend. Je kan nog zo’n mooi aanbod hebben of een geweldig talent, maar als niemand weet dat je bestaat gaan er ook geen klanten komen. Jezelf bekend maken is stap twee om je op te focussen.
- Wees actief. Af en toe wat posten op socials of af en toe een blog schrijven zet geen zoden aan de dijk. Ikzelf heb mij tijdens mijn hele eerste jaar als ondernemer compleet gefocust hierop. Op puntjes 2 en 3 eigenlijk. Content maken en zorgen dat ik volgers en bezoekers kreeg. Nogmaals: mensen die niet weten dat je bestaat komen ook niet bij je. Deze enorme investering in tijd en moeite levert mij nu jaren later nog steeds klanten op.
In het artikel staan nog veel meer handige tips waar je meteen mee aan de slag kunt. Lees hier wat je moet doen om aan volgers en klanten te komen als je start met je bedrijf.
Essentiële tools voor elke online ondernemer
Er zijn veel tools die jouw werk een stuk leuker, efficiënter en makkelijker kunnen maken. Hier een overzicht.
1. Communicatietools
Voor online meetings en om contact met jouw (potentiële) klanten te hebben.
- Zoom / Google Meet / Microsoft Teams. Voor online meetings.
- WhatsApp Business
2. Tools voor het bijhouden van projecten en taken
3. Opslag & samenwerking
- Google Drive. Ik gebruik dit om samen te werken met klanten en voor klanten om bestanden met mij te delen.
- DropBox
- OneDrive. Ik sla alles op in de Cloud én op mijn computer, heb je meteen een backup.
4. Productief werken en tijd bijhouden
- Toggl Track. Voor het bijhouden van gewerkte uren, zodat ik daarna dit aan klanten kan doorberekenen.
- Google Calendar. Om afspraken bij te houden én te plannen. Kun je ook een andere online agenda voor gebruiken natuurlijk.
- Calendly. Laat mensen automatisch een afspraak plannen in jouw agenda. Dit is ook te koppelen aan Zoom, zodat je niet meer handmatig de link hoeft te maken en te sturen.
- ChatGPT. Jouw persoonlijke assistent, sparringpartner en nog veel meer.
5. Marketingtools
- Canva. Voor het creëren van content, zoals e-books, video’s en social media posts.
- Mailerlite of Mailblue. Voor e-mailmarketing en automatiseringen.
- Buffer, Planoly of Later. Voor het plannen en beheren van social media posts.
- Webinargeek. Om masterclasses mee te organiseren, te geven en op te volgen.
6. Tools voor je website
- WordPress.org. Om je website mee te maken.
- Een goede host, zoals Cloud86.
- Het juiste WordPress theme.
- Google Analytics. Om statistieken bij te houden.
- Google Search Console. Voor een betere vindbaarheid in Google.
7. Online beveiliging
Online beveiliging is tegenwoordig een prioriteit voor iedereen, wel of geen ondernemer. Met deze tools probeer ik online zo veilig mogelijk te zijn. Leuke bijkomstigheid: met één van onderstaande tools kun je vanaf overal ter wereld Nederlandse TV kijken.
- LastPass. Jouw beste online vriend. Hierin sla je al je wachtwoorden op én laat je moeilijke wachtwoorden genereren. Een essentiële online kluis voor iedereen.
- Antivirus, zoals Bitdefender. Zo houd je je computer veilig.
- Een VPN. Ik gebruik NordVPN. Hiermee kun je je IP-adres en je locatie wijzigen. Aan te raden als je vanuit een plek werkt met open WiFi (dat vaak niet veilig is). En hier de leuke bijkomstigheid: met een VPN kun je vanuit het buitenland Nederlandse (of Belgische) TV kijken.
Hier lees je alles over online veiligheid om te voorkomen dat je gehackt wordt.
Locatie onafhankelijk werken: start vandaag nog!
Waar een wil is, is een weg. En dat is met je eigen onderneming starten vanuit het buitenland ook zo. Is het altijd makkelijk? Nee. Wel is het ontzettend leuk en je leert er veel van. Van de hoogte- en dieptepunten. Werken vanuit het buitenland is eigenlijk non-stop persoonlijke ontwikkeling. Ik ben nog elke dag blij dat ik in dit avontuur ben gestapt!
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!
In dit artikel staan affiliate links. Klik hier voor meer informatie.