WordPress tags en categorieën blog

Bloggen | Zó gebruik je tags en categorieën op de juiste manier in WordPress

Bloggen

Heb jij ook een blog met vele tags en categorieën? Een tagwolk waar je kunt kiezen uit honderden opties? Vele tags waar maar 1 artikel onder valt? En zelfs tags met dezelfde naam als een categorie? Of weet je eigenlijk helemaal niet wat het verschil is tussen tags en categorieën in WordPress en waarom het waardevol is deze op de juiste manier te gebruiken? Dan is dit artikel voor jou! Ik leg je uit wat tags en categorieën zijn, hoe je deze gebruikt in je WordPress blog, hoe je daarmee je vindbaarheid vergroot en waarom juist gebruik waardevol is voor zowel de SEO van je website als voor de gebruiksvriendelijkheid.


Wat zijn categorieën en tags?


Wanneer je tags en categorieën goed gebruikt verbetert de gebruiksvriendelijkheid van je website aanzienlijk. Je bezoeker zal dus langer op je website blijven en makkelijker kunnen vinden wat hij/zij zoekt. Daarnaast is het juist gebruik van categorieën en tags essentieel voor een goede SEO en structuur van je website. Maar wat zijn categorieën en tags precies en wat doen ze?

WordPress categorieën

Categorieën zijn er om je blogs in te delen in hoofdonderwerpen en dus te groeperen. Elke blog moet aan een categorie verbonden zijn. Het is aan te raden om goed na te denken over de categorieën van je website voordat je begint met bloggen. En als je al even bezig bent om dit eens op te schonen. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Wat is het hoofddoel van je website? De trefwoorden van je website zijn vaak ook de categorieën. Met categorieën maak je dus meteen duidelijk waar je website over gaat. Zowel aan je lezers als aan Google. Hoe duidelijker het onderwerp gespecificeerd is, hoe beter je positie in zoekmachines. Gebruik bij voorkeur 1 a 2 categorieën per blog artikel en voor de hele website in totaal maximaal rond de 10. Heb je er heel veel meer? Kijk dan eens of het met minder kan of beperk het aantal onderwerpen van je website.

WordPress tags

Met tags kun je het bezoekers nóg gemakkelijker maken om te vinden wat ze zoeken. Tags specificeren een bepaalde blog en slaan een brug tussen meerdere categorieën. Categorieën zijn de hoofdstukken van je blog, tags de index. Je hebt bijvoorbeeld categorieën ‘hoofdgerecht’ en ‘lunch’ met een tag ‘gezond’. In tegenstelling tot categorieën, is het niet noodzakelijk om een tag aan een blog bericht toe te kennen. Doe dat alleen als het ook echt toegevoegde waarde heeft. Zowel je bezoeker als Google heeft niks aan 100 tags waar alleen onder elk één blog staat. Als je bijvoorbeeld schrijft over reizen in Europa zou elk land een categorie kunnen zijn en een tag ‘hotels’. Geef je tag nooit dezelfde naam als een categorie, dat verstoort de structuur van de website en raakt ook Google in de war. Kies je tags zorgvuldig en zorg dat je niet twee of drie tags hebt die te veel op elkaar lijken, maak daar dan één tag van. Bijvoorbeeld ‘hotel’ en ‘hotels’.

 


Waarom is een goede website structuur waardevol?


  • Voor een goede gebruiksvriendelijkheid van je website: de bezoeker vindt sneller en makkelijker de weg op je website.
  • Om je bezoeker langer op je website laten blijven. Schrijf je over iets dat de bezoeker interessant vindt? Dan zal deze sneller doorklikken als er een goede structuur is en dus langer op de website blijven. Daarnaast kun je op basis van categorieën of tags in WordPress of gerelateerde berichten onder een blog tonen, waar de bezoeker makkelijk op door kan klikken.
  • Om hoger te scoren in Google en dus beter vindbaar te worden. Door categorieën en tags kan Google makkelijker alle pagina’s indexeren én ziet Google beter waar je website over gaat (als je niet tientallen onderwerpen door elkaar gebruikt) en zul je hoger verschijnen op de trefwoorden die je als categorie hebt gezet.

 


Hoe maak je tags en categorieën aan in WordPress?


Dit kan op twee manieren.

  1. Ga naar je WordPress dashboard, beweeg je muis naar ‘berichten’ en daar verschijnt een menu met categorieën en tags. Klik op één van de twee en maak daar nieuwe categorieën en/of tags aan. Hier kun je er direct een beschrijving bijzetten. Vervolgens kun je steeds vanuit de WordPress editor de categorieën en eventueel tags invullen/aanvinken.
  2. Direct vanuit de WordPress editor. Hier kun je bestaande categorieën aanvinken of tags invullen, of nieuwe maken. Let er op dat je dus niet nieuwe tags maakt van onderwerpen waarvoor je eigenlijk al een tag hebt.

 

Hernoem de standaard categorie ‘uncategorized’ of ‘geen categorie’

Omdat aan een blog altijd een categorie verbonden zit, heeft WordPress voor jou de eerste al aangemaakt, waar elke blog automatisch in komt te vallen. Namelijk ‘uncategorized’ of ‘geen categorie’. Het komt nogal onprofessioneel over als je een blog hebt waar ‘uncategorized’ boven staat. Je kunt dit gemakkelijk via je WordPress dashboard (zie hierboven, nr. 1) veranderen in een categorie die je bijvoorbeeld het meeste gebruikt.

 


WordPress blog-structuur en SEO


Als je categorieën en tags op de juiste manier gebruikt kunnen deze bijdragen aan een goede SEO van je website en dus een betere vindbaarheid. Google denkt eigenlijk net als jouw bezoeker en bepaalt de kwaliteit van je blog door middel van de categorieën en tags. Wat is het onderwerp? Waar vind ik wat? Ga eens kritisch door je website heen en bekijk of het écht duidelijk is waar je blog over gaat of zijn er honderden (sub)onderwerpen, of de categorieën en tags die je aan je blogs hebt toegekend daar ook echt horen en of het makkelijk is te vinden wat je zoekt. Niet? Dan voor Google ook niet. Net als de bezoeker houdt ook Google van een goede en duidelijke website structuur.

 


Samenvattend: zó gebruik je categorieën en tags op de juiste manier voor je blog


Categorieën

  1. Elke blog moet ten minste één categorie hebben.
  2. Een categorie geeft het overkoepelende onderwerp van een blog aan en bevat daarom ideaal gezien een trefwoord waarmee je in zoekmachines gevonden wilt worden.
  3. Gebruik niet meer dan 1 a 2 categorieën per blog artikel en rond de 10 totaal op je website. Heb je er meer? Bekijk dan nog eens goed of je niet over te veel verschillende onderwerpen schrijft.
  4. Gebruik geen moeilijke woorden en ook geen hele zinnen als categorie.
  5. Heb je een categorie waar maar een paar blogs onder vallen? Maak er dan een tag van.
  6. Bij goed gebruik verhoogt het aanzienlijk je vindbaarheid in zoekmachines én de gebruiksvriendelijkheid van je website.

 

Tags

  1. Een tag is een specifieke aanduiding van het onderwerp van een blog.
  2. Gebruik tags met mate en alleen als het écht nodig is.
  3. Voorkom honderden tags op je blog waar maar één of twee artikelen onder vallen. Voeg in dat geval tags samen.
  4. Je hoeft niet onder elke blog een tag te zetten.
  5. Tags koppelen blogs onder verschillende categorieën met elkaar, een tag voor slechts één blog post is dus nutteloos.
  6. Een tag heeft nooit dezelfde naam als een categorie en voorkom ook verschillende tags die eigenlijk hetzelfde zeggen.
  7. Bij juist gebruik bevorderen tags de vindbaarheid in Google én de gebruiksvriendelijkheid van je website.

 


Ben jij bewust met de structuur van je website bezig?


 

Meld je hier aan om elke week het nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf!

 


 

Vorig bericht
Handig afsprakensysteem voor ondernemers: Calendly
Volgend bericht
5 makkelijke website design tips die je direct kunt toepassen

Lees meer!

1 reactie. Reactie plaatsen

[…] je een wildgroei aan tags tegenkomt. Als jij daar al duizelig van wordt, dan wordt Google dat ook. De juiste manier om categorieën en tags te gebruiken lees je trouwens hier. Werk dus aan de structuur van je website. Maak het zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk, daar […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu