Wanneer nieuwe website nodig

10 tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website

Kijk jij weleens kritisch naar je website? Ben je trots op jouw online visitekaartje? En levert je website de resultaten op die je wilt? Of schaam je je eigenlijk dood om je URL aan iemand te geven? En denk je stiekem weleens aan een nieuwe website?

Net als jijzelf en je bedrijf groeit ook je website mee. Die moet up-to-date zijn. Dat is immers de uitstraling en het professionele visitekaartje van je bedrijf. Zo kan bijvoorbeeld een niet-mobielvriendelijke website anno 2018 écht niet meer. En met jaloezie naar de website van je concurrent kijken is ook niet de bedoeling. Twijfel jij weleens over je website? Maar heb je geen idee of je er nog wel even mee door kunt of dat het nu echt tijd is voor een nieuwe?

Ik help je een beetje op weg in deze blog: 10 tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website.

1. Je website is niet mobielvriendelijk

Een website die naast de computer ook goed werkt op mobiel en tablet is tegenwoordig een must. Geloof het of niet, maar ik zie nog regelmatig websites voorbij komen die er op de mobiel echt niet uitzien en soms zelfs gewoon niet leesbaar zijn. Zonde. Als je een nieuwe website laat maken is deze standaard mobielvriendelijk. Zoals het hoort.

 

2. Je website levert niet de resultaten die je wilt

Komen er niet zoveel mensen op je website? En als ze wel komen, gaan ze dan snel weer weg zonder contact met jou op te nemen? Het is natuurlijk de bedoeling dat je website je iets oplevert. Nu moet je daar meer voor doen dan alleen de website online hebben, maar als je daar al veel werk in steekt en je krijgt nog steeds de resultaten niet; denk dan eens aan een nieuwe website. Als je overigens wél overloopt met klanten via je website, ga er dan vooral niet te veel aan sleutelen. Dan doe je iets goed!

 

Lees ook: Zo zet je je website in voor meer bezoekers en klanten

 

3. Je website ziet er verouderd uit en heeft niet het moderne design dat bezoekers trekt

Het allerbelangrijkste is dat je website goed werkt. Maar het oog wil ook wat. Ontwikkelingen gaan snel en het design kan een paar jaar later alweer helemaal ‘uit’ zijn. Afhankelijk van je doelgroep kan dit veel impact hebben.

 

4. Is je branding, doelgroep en business-doel hetzelfde?

Je website is één van de belangrijkste onderdelen van je bedrijf. Hier vinden klanten jou en vaak is je website de eerste indruk die iemand van je bedrijf krijgt. Als bezoeker via bijvoorbeeld social media op je website komen, wil je natuurlijk ook dat ze blijven. Als de uitstraling en het gevoel niet in lijn zijn met je huidige doelgroep en boodschap, dan is het tijd voor een nieuwe website.

 

5. Zelf dingen aanpassen is lastig

Sommige ondernemers willen gewoon dat iemand anders alles op de website doet, maar voor diegenen die graag zelf gemakkelijk wat tekst of foto’s zouden willen aanpassen is het wel handig als dat ook kan. Kies een CMS (zoals WordPress.org) die gebruiksvriendelijk is en waar je zelf voor kleine dingen mee aan de slag kunt. Kan dat nu niet? Dan kan een nieuwe website uitkomst bieden.

 

6. Je concurrenten hebben wél een mooie nieuwe website

Doe altijd wat bij jou past en wat goed voelt voor jou. Maar bedenk dat als jouw website niet goed meer werkt, als jouw website niet meer past bij wat je wilt uitstralen, of als je website duidelijk verouderd is terwijl je concurrenten wél hippe websites hebben, dan zet dat jou in het nadeel.

 

7. De gebruiksvriendelijkheid van je website is slecht

Een succesvolle website maakt het zo makkelijk mogelijk voor je bezoeker. Is je website totaal niet gebruiksvriendelijk? En heeft je bezoeker geen idee waar wat te vinden? Dan mis je klanten en wordt het tijd voor een nieuwe website.

 

Lees ook: 15 tips voor een gebruiksvriendelijke website

 

8. Hoe zit het met de SEO van je website?

Het is essentieel dat je website goed vindbaar is in zoekmachines. Dit bereik je met een goede zoekmachineoptimalisatie, maar de algoritmes voor SEO veranderen nog weleens. Zo was het ‘vroeger’ zaak om zoveel mogelijk zoekwoorden in je teksten te stoppen, terwijl het nu steeds meer gaat om kwalitatieve content. Daarom doen blogs het ook zo goed. Daarnaast komt er zoveel meer bij kijken, zoals alt-tekst op foto’s en snelheid. Is je website al wat jaartjes oud? Of krijg je weinig bezoekers via Google? Dan kan een nieuwe website daarin sterk verbeteren.

 

9. Je website is traag

Een trage website kost je niet alleen klanten, want bezoekers klikken weg als de website niet in een paar seconden laadt, het is ook nog slecht voor je ranking in Google. Ook maakt een snelle website de gebruiksvriendelijkheid veel beter. Snelheid kan aan van alles liggen, waaronder je host, de zware foto’s op je website of de organisatie van bestanden.

 

10. Je schaamt je om je URL aan iemand te geven

Wegens één of meer van de redenen hierboven genoemd, of vanwege een andere reden die niet in dit rijtje staat: als je je schaamt om je URL aan iemand te geven is het zéker tijd voor een nieuwe website. Je website is het online visitekaartje van je bedrijf en daar zou je trots op moeten zijn. Een sterke online zichtbaarheid is tegenwoordig een must voor een succesvol bedrijf. En dat mag je laten zien!

 


 

Ben jij trots op je website én levert je website op wat je wilt? Zo niet, dan help ik je graag met een nieuwe website. Bekijk mijn aanbod of boek een gratis strategiegesprek.

 


 

Meld je hier aan om elke week het nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf!

 


 

Vorig bericht
De waarheid over bloggen voor je bedrijf | 10 dingen die je wilt weten
Volgend bericht
Welke foto’s gebruik je voor je website? | Waarom je professionele foto’s nodig hebt.

Lees meer!

1 reactie. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu