Of je nu zelf een website gaat maken of je je website uitbesteedt: voor een winstgevende website is meer nodig dan een mooi plaatje. De meeste ondernemers willen een website die voor ze gaat werken. Waar potentiële klanten zelf een afspraak op maken of contact met je opnemen. Een website die daadwerkelijk gevonden wordt door die potentiële klant. En als je gevonden bent dat je bezoeker niet direct weer weg klikt. Er zijn een aantal basis elementen van een website die door velen vergeten worden, waardoor de website niet het gewenste resultaat oplevert. Daarom is het belangrijk om vóórdat je begint aan je website eerst het één en ander duidelijk te hebben. Wat precies lees je in dit stappenplan!
Wat komt er kijken bij het (laten) maken van een winstgevende website?
Bij het maken van een winstgevende website komt veel kijken. Denk aan het vinden van een goede host, bedenken waarmee je je website gaat maken (WordPress bijvoorbeeld), in welke kleuren je je website wilt, een WordPress thema vinden, de foto’s, het (laten) schrijven van teksten, je website SEO optimaliseren, een lay-out ontwerpen, de technische kant van een website, SSL installeren en je website koppelen met Google Analytics. Om maar wat te noemen.
Maar vóórdat je met dit alles aan de slag gaat zijn er 5 andere stappen die belangrijk zijn om een winstgevende website te maken. En die vaak vergeten worden. Welke stappen zijn dat?
Wil je zelf je eigen WordPress website maken? Dat doe je zo!
Stappenplan: 5 stappen om te nemen vóórdat je begint met de praktische kant van je website
Stap 1: Bepaal het doel van je website
Een website kan verschillende functies hebben en voordat je begint aan je website is het goed te weten welke functie jouw website heeft. Oftewel: wat is het doel van je website? Is je website puur om mensen te informeren dat je bedrijf bestaat en om je bezoeker aan te moedigen contact met je op te nemen? Wil je online producten verkopen? Potentiële klanten direct een afspraak laten boeken in je agenda? Of heeft je website als doel je portfolio aan de wereld te showen? Een duidelijke focus helpt zowel jou als je bezoeker. Daarnaast is het antwoord op deze vraag essentieel om te bepalen op wat voor manier je website moet worden gebouwd en ingericht.
Stap 2: Beschrijf je doelgroep en de behoeften van je doelgroep
Naast het doel van je website is het ook essentieel om te weten wie je precies wilt aanspreken met je website. Wat is je doelgroep? Het komt vaak voor dat iemand meerdere doelgroepen heeft en het daardoor op de website voor niemand meer duidelijk is. En dat kost je klanten. Maak een zo specifiek mogelijke omschrijving van je doelgroep.
Als je je doelgroep duidelijk hebt is het ook belangrijk te kijken naar de behoeften van die doelgroep. Waar is je doelgroep naar op zoek? Welke manier van afspraken maken vind je doelgroep fijn? Waar wil je doelgroep op een website naar kijken (bijvoorbeeld video’s/tekst/foto’s)? Hoe gaat je doelgroep graag door een website heen?
Kort gezegd draait alles wat betreft je website om je doelgroep. En je doelgroep duidelijk hebben is ook nodig om te bepalen wat voor content je op je website gaat zetten, welke functionaliteiten nodig zijn en hoe je je bezoeker door je website gaat leiden. Als je dit duidelijk hebt ben je al een grote stap verder naar een winstgevende website.
Stap 3: Bedenk de structuur (wat later je menu-balk wordt) en ga aan de slag met de inhoud van je website
Nu je weet wie je doelgroep is, wat de behoeften van je doelgroep zijn en wat het doel van je website is, kun je aan de slag met de structuur en inhoud. Wat wil je je bezoekers vertellen? Hoe houd je je bezoekers op je website? Hoeveel pagina’s heb je nodig om dit effectief voor elkaar te krijgen?
De structuur en inhoud gaat niet alleen over de gebruiksvriendelijkheid van je website, maar ook om dit zo in te vullen dat je je bezoeker enthousiast maakt. Begin eens met een overzicht te maken van pagina’s die je op je website wilt. Zet dit op papier en kijk of het duidelijk en uitnodigend is. Houd altijd je doel en doelgroep in je achterhoofd: een websitestructuur met 20 pagina’s over 3 verschillende onderwerpen houdt een bezoeker vaak nog geen seconde vast.
Meestal is de grootste uitdaging de structuur van je diensten. Wil je die uitspreiden over meerdere pagina’s of allemaal op 1 pagina noemen. Wil je een aparte pagina met je werkwijze of ga je dat anders oplossen? Houd naast het doel en de doelgroep ook altijd die gebruiksvriendelijkheid in je hoofd. Een niet gebruiksvriendelijke website werkt niet.
De inhoud van je website
De content van je website is niet alleen extreem belangrijk om bezoekers náár je website te krijgen, maar ook vooral om ze daar te houden en actie te ondernemen. Dit is dus functioneel voor zowel je ranking in Google als de conversie van je website (hoeveel mensen via je website iets kopen of contact met je opnemen). Hoewel ik zelf best goed kan schrijven en, zeker als ik teksten van anderen lees, goed inzicht heb in wat wel en niet werkt, heb ik toch mijn belangrijkste teksten laten schrijven. Door de leuke Willy, mocht je dat willen weten.
Content bestaat natuurlijk niet alleen uit tekst. Ook foto’s behoren tot de content. Het is ook hier weer belangrijk om te weten wie je bezoekers (doelgroep) zijn en wat en hoe zij willen zien en lezen. Het is altijd goed om een goede mix van tekst, foto’s en eventueel video te hebben. Over het algemeen, zeker hedendaags, wordt beeld steeds belangrijker op een website. En is het dus heel nuttig om extra aandacht te besteden aan goede foto’s voor je website. Hoe je de juiste foto’s voor je website kiest lees je hier.
Als je je website en content gaat plannen neem dan de tijd om te kijken of je content in lijn is met de boodschap die je wilt uitdragen en hoe jij jezelf wilt presenteren aan je doelgroep. Als je content niet goed is zal je potentiële klant simpelweg niet doen wat je wilt. Geen afspraak plannen en/of niets kopen bijvoorbeeld.
Stap 4: Maak een lijstje van de functionaliteiten die je op je website wilt
Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met je website is het handig te weten welke functionaliteiten er nodig zijn. Hiermee hangen immers veel dingen samen, zoals het WordPress thema dat je kiest, bepaalde (premium) plugins die je nodig hebt en extra’s zoals betaalmogelijkheden of online agenda’s.
Wat is er nodig om je doel te bereiken en je doelgroep aan te spreken en tegemoet te komen? Ga je een webshop maken? Wil je een online agenda waarop mensen zelf een afspraak kunnen plannen? Denk je aan een chatfunctie op je website? Maak een lijstje van wat daarvoor nodig is. Met dit lijstje kun je kijken welk WordPress thema geschikt is, alles bij elkaar verzamelen, dingen regelen voor een eventuele betaalfunctie en zorgen dat je je website helemaal afstemt op het doel en doelgroep.
Stap 5: Ontwerp een lay-out
Of je je website laat maken of dat je zelf aan de slag gaat, het is altijd een goed idee om onderzoek te doen naar de lay-out die je wilt. Mogelijk heb je al een logo en huisstijl laten ontwerpen, dan ontbreekt alsnog de lay-out. Ga eens kijken naar andere websites in jouw vakgebied. Schijf de websites die je aanspreken op en maak aantekeningen over wat je goed en minder goed vindt aan die websites. Wat werkt er wel en niet aan hun lay-out en design?
Ook een goede methode is het maken van een moodboard met screenshots van websites die je mooi vindt. Pinterest werkt hierin ook goed: maak bijvoorbeeld een Pinterest bord van stijlen en websites die je aanspreken. Als ik een website maak voor een klant laat ik alle ideeën, kleuren en lay-outs bij elkaar komen. Als je je website zelf maakt kun je dat zelf doen. Je kunt ook schetsen maken van je website.
Een website zelf maken of laten maken: deze stappen komen altijd eerst
Of je nu zelf je website maakt of een website laat maken, dit zijn altijd de eerste stappen. Ikzelf hecht veel waarde aan die goede voorbereiding en dit is dan ook het eerste dat mijn klanten doen. Al neem ik dan uiteraard veel werk uit handen (zoals de website structuur, de lay-out en functionaliteiten) en help ik klanten met het doel, de doelgroep, content en de structuur van de website. Maak je zelf je website? Vergeet deze 5 stappen dan niet. Heel vaak kom ik websites tegen waarop direct zichtbaar is dat de doelgroep niet duidelijk is voor de ondernemer die achter de website zit. En als het voor jou niet duidelijk is is dat het voor jouw potentiële klant al helemaal niet.
Heb jij je specifiek gefocust op het maken van een winstgevende website?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!