Ben jij tevreden met het aantal klanten en inkomsten die je krijgt vanuit je website? Je kunt een prachtige website laten maken of zelf bouwen, maar als je website vervolgens niet werkt heb je er nog weinig aan. Dan fungeert jouw online plekje als digitaal visitekaartje. De meeste ondernemers willen echter wel graag dat hun website waar ze zoveel tijd, geld en moeite in hebben gestoken ook daadwerkelijk klanten oplevert. En dat is precies waarmee ik je in dit artikel ga helpen. Ontdek waar het aan kan liggen dat jouw website geen of niet genoeg klanten oplevert. En lees direct hoe je dat kunt oplossen.
Een website die geen klanten oplevert: een veelvoorkomend probleem
En dat is niet zo gek. Veel ondernemers maken een website, zetten er een gratis e-book op en stellen daar een funnel op in. Om vervolgens af te wachten totdat de eerste klanten komen.
Maar zo werkt het niet.
Niks gaat vanzelf, ook een winstgevende website niet. Het simpelweg lanceren van een nieuwe website is niet voldoende. Doe je er daarna niks meer mee, dan ligt dat mooie digitale visitekaartje over een jaar ergens onder het stof te niksen.
Vergelijk het met het plan om af te vallen of in vorm te komen. Je koopt hippe sportkleding, schaft de beste sportschoenen aan en je neemt een abonnement op de sportschool. Je voelt je direct al super goed dat je nu begonnen bent om jouw droom van een mooi en fit lichaam waar te maken. Maar om het ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen moet je jezelf toch minstens drie keer per week in die mooie sportkleding hijsen en jezelf naar de sportschool slepen. Anders gebeurt er niks.
En zo is het ook met een website. Deze kan je een hoop opleveren. Vele klanten, een (passief) inkomen, een groot bereik en online zichtbaarheid. Maar daar moet je wel iets voor doen.
Waarom heb je een website voor je bedrijf eigenlijk nodig?
De meeste ondernemers hebben geen website om alleen maar een link te kunnen delen met een potentiële klant. Die dan alles over jou kan lezen en een afspraak met je kan maken via je contactgegevens.
Nee.
Als ondernemer wil je klanten en inkomsten uit je website halen. Je wilt dat je website gevonden wordt op Google en jouw potentiële klant dan automatisch een afspraak met je boekt. Of dat jouw online cursussen of producten worden gekocht zonder dat je dag in dag uit jezelf aan het promoten bent op social media.
Je website is een krachtige marketingmachine die ook nog eens 24 uur per dag 7 dagen per week draait.
Daarom is het belangrijk om na het maken van je website ook aan de slag te gaan met je website, zodat deze daadwerkelijk de klanten en inkomsten oplevert die je wilt.
Hier vertel ik eerlijk of je écht een website nodig hebt of dat het ook via social media kan.
7 Redenen waarom je website geen of te weinig klanten oplevert + oplossingen
Je hebt dus een website. Net gelanceerd of al een tijdje online. Er gebeurt alleen niks mee. Je zit maar te wachten totdat de eerste potentiële klant contact met je opneemt. Misschien krijg je wel veel bezoekers, maar lezen ze alleen maar zonder de actie te ondernemen die jij wilt.
En daar gaan we iets aan doen. Kijk of je de volgende meest voorkomende redenen herkent en lees hoe je dit voor jouw website kunt oplossen.
1. Je hebt weinig bezoekers op je website
Gemiddeld neemt ongeveer 95% van de websitebezoekers geen actie. Die doen geen aankoop, vullen niet het contactformulier in, vragen geen gratis e-book aan en melden zich niet aan voor je webinar.
Dat percentage verschilt natuurlijk per website. Zo zijn er ook websites met een conversiepercentage van 25%. Echter, jij en ik zitten waarschijnlijk meer rond de 5%. Dat betekent dat 5% van je websitebezoekers een door jou gewenste actie onderneemt. Zoals contact met je opnemen.
Dit probleem kun je op 3 manieren aanpakken:
- Je conversiepercentage verhogen;
- Zorgen dat er meer bezoekers op je website komen;
- Zowel je conversiepercentage als je bezoekersaantallen verhogen.
Het conversiepercentage verhogen
Een conversie is een succesvolle actie van jouw bezoeker op je website. Bijvoorbeeld een product kopen, een e-boek aanvragen, een aanmelding op je nieuwsbrief of een afspraak maken via jouw online agenda. Wat een succesvolle conversie is hangt dus helemaal af van welk doel jij hebt met je website en wat jij wilt dat jouw bezoekers doen.
Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat voldoet aan het doel dat jij hebt gesteld. Dat bereken je zo: het aantal keer dat de actie die jij wilde is genomen / het aantal websitebezoekers x 100 = conversiepercentage.
Hoe hoog de conversie is hangt van veel dingen af. Zoals het type product, de prijs van het product, het type bezoeker (nieuw of terugkerend), je naamsbekendheid, hoeveel concurrentie je hebt, de branche van je bedrijf en het seizoen.
Hier enkele tips om je conversiepercentage te verhogen:
- Hoe meer landingspagina’s je hebt hoe waarschijnlijker het is dat je conversie verhoogt;
- Zorg ervoor dat het super duidelijk is waar je website en product over gaat: weet je bezoeker dat niet binnen een paar seconden dan ben je ‘m kwijt;
- Productvideo’s kunnen verkopen enorm doen stijgen;
- Hoe sneller je website hoe beter: elke seconde telt. Ikzelf gebruik daarvoor WP Rocket;
- Maak gebruik van goede calls-to-action, ook in je blogs;
- Zet reviews op je website;
- Zorg dat de structuur van je website goed in elkaar zit.
Ook veel van de andere tips in dit artikel hebben te maken met het verhogen van het conversiepercentage.
Je bezoekersaantallen verhogen
En dan nu de bezoekersaantallen. Een grote frustratie bij veel ondernemers: je gaat naar Google Analytics en steeds maar weer blijven die unieke bezoekers op dezelfde (lage) aantallen bungelen, terwijl je dat juist omhoog wilt hebben.
Hiervoor heb je een korte en een lange termijn strategie.
De korte termijn oplossing is door te adverteren op Google. Dat kan met Google Adwords. Daarmee kom je direct hoger in Google en krijg je snel meer bezoekers. Hier moet je wel in blijven investeren en zodra je stopt is die goede positie weer weg.
De lange termijn oplossing is ervoor te zorgen dat je website uit zichzelf goed gevonden wordt in Google. Zonder te betalen. Dit doe je door je website goed SEO te optimaliseren. Als jij door je ideale klant goed gevonden wordt in Google heb je veel gewonnen. Dan nemen de bezoekersaantallen toe en zullen meer en meer potentiële klanten contact met jou opnemen, een gratis e-book downloaden of direct iets kopen. Jouw ideale klant zoekt immers op iets specifiek en jij biedt de oplossing.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar, een website die uitstekend SEO geoptimaliseerd is? Ook hiervoor moet je zelf aan het werk. Bekijk in deze SEO checklist wat er nog mist in de SEO optimalisatie van jouw website. En in deze complete SEO gids leer je stap voor stap hoe je je website uitstekend optimaliseert voor Google en hoe je dit onderhoudt.
2. Je hebt geen strategie
Om je website als een constante marketingmachine te laten draaien heb je een strategie nodig. Wat is het doel van je website? Wat is exact je doelgroep? Welke social media kanalen ga je inzetten? Hoe ga je je website regelmatig van nieuwe content voorzien? Hoe ga je ervoor zorgen dat je website hoog in Google komt?
Een bekende en effectieve strategie is bijvoorbeeld bloggen. Daarmee vergroot je je bereik en vertrouwen en zorg je voor een goede zoekmachineoptimalisatie (als je je daar goed in verdiept). Hier vind je nog veel meer redenen waarom bloggen voor je bedrijf een heel goed idee is.
Wil je succesvol leren bloggen voor meer klanten, inkomsten en een hoge positie in Google? Met mijn online cursus bloggen bereik je dat.
Bij een strategie kan ook een gratis e-book horen en een e-mail funnel. Vergeet ook niet om landingspagina’s te maken waarin je je bezoeker aanspoort om je (gratis) product of dienst aan te vragen of direct te kopen.
3. Je website zit slecht in elkaar
Een website die goed is gebouwd is essentieel om een hogere conversie te bereiken. Misschien word je goed gevonden in Google of krijg je veel verkeer via social media, maar haakt je bezoeker af doordat je website slecht in elkaar zit.
De lay-out van je website is natuurlijk belangrijk, maar functionaliteit is nog veel belangrijker. Misschien ziet je website er prachtig uit, maar werkt ‘ie voor geen meter.
De gebruiksvriendelijkheid van een website is hierin belangrijk. Als jij direct al duizelig wordt van een onduidelijke website ga je op zoek naar een alternatief. Vergeet ook de homepage van je website niet op orde te maken.
4. Je spreekt je doelgroep niet aan
Voor een goed werkende website is het belangrijk dat jouw bezoeker direct weet dat jouw website voor hem of haar bedoeld is. Het eerste wat ik doe als ik een website voor iemand maak is extreem duidelijk krijgen wie de doelgroep is.
Op die doelgroep moet alles afgestemd worden. Kleuren, teksten, foto’s, knoppen, blogs en gratis e-books. Simpelweg alles op je website moet afgestemd zijn op je doelgroep.
Herkent jouw bezoeker zich niet bij binnenkomst op je website, dan ben je ‘m kwijt. Voordat je aan je website begint is het een goed idee om je doelgroep eerst helemaal uit te pluizen. Heb je al een website? Kijk dan eens of je je wel echt richt op jouw ideale klant.
5. Je gebruikt vaag taalgebruik
Vaag taalgebruik is een veel voorkomende reden van te weinig resultaat uit je website. Dit hangt samen met het niet duidelijk en goed aanspreken van je doelgroep.
Bij vaag taalgebruik kun je denken aan zinnen als ‘ik help je weer in je kracht te staan’, ‘vind jezelf weer terug’ of ‘ben je de verbinding met jezelf kwijt? Ik breng je weer in balans’.
Deze zinnen kunnen op zich werken, maar dan moet er wel eerst iets duidelijks aan vooraf gaan. Leg uit wat je precies bedoelt en waar je je klant precies mee helpt. Wees concreet en zorg er met je teksten voor dat je bezoeker het voor zich ziet, het kan visualiseren.
Bij vaag taalgebruik moet je lezer de grootste moeite doen om te begrijpen wat je eigenlijk wilt zeggen. En dat is precies niet handig als je diezelfde lezer wilt bewegen om actie te ondernemen. Je bezoeker moet direct zien of jouw website wel of niet voor hem of haar bedoeld is.
Verplaats je bij het schrijven van je websiteteksten in je doelgroep. Of zelfs in een specifieke klant. Hoe denkt jouw klant? Waar zoekt jouw klant op in Google? Heb je geen idee? Vraag aan je klanten waarop ze hebben gezocht om de juiste informatie te vinden en gebruik dat om je teksten mee te verduidelijken.
6. Je zet niet voldoende aan tot actie of je maakt het je bezoeker niet makkelijk genoeg actie te ondernemen
Website bezoekers hebben a) weinig geduld en b) willen weten wat ze moeten doen. Wacht niet af totdat je bezoeker zelf in je menu op ‘contact’ klikt of moet zoeken naar je diensten, maar help je bezoeker dit te doen.
Aanzetten tot actie doe je door het gebruik van call-to-action knoppen die je bezoeker door je website loodsen op de manier die jij wilt. Zoals ‘neem hier contact op’. Om even een simpel voorbeeld te noemen.
Calls-to-action hoef je niet alleen in knop-vorm te zetten, maar kunnen ook tekst-links zijn. Zoals je ook in dit artikel tegen bent gekomen.
Wacht met calls-to-action niet tot het einde van een pagina of blog. De kans dat mensen niet alles lezen, niet door scrollen tot beneden of niet goed lezen is groot. Op elke pagina zou ten minste één call-to-action knop moeten staan.
Naast de calls-to-action is het ook belangrijk om de actie waarvan je wilt dat je bezoeker die neemt zo makkelijk en duidelijk mogelijk te maken. Heb je alleen een contactformulier waardoor je dus altijd eerst 3 keer heen en weer moet mailen voor een afspraak? Moet iemand zoeken naar je e-mailadres of telefoonnummer?
Om het je bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om contact op te nemen kun je de volgende manieren overwegen:
- Een contactpagina met een contactformulier, jouw contactgegevens en je social media kanalen;
- Een chatfunctie op je website. Ikzelf gebruik Chatra en daar wordt regelmatig gebruik van gemaakt. Je kunt hier ook WhatsApp voor gebruiken en dit koppelen aan WhatsApp Business;
- De mogelijkheid om een afspraak te maken in je agenda. Hier wordt bij mij zeer veel gebruik van gemaakt, vooral door mensen die mij vinden in Google of social media en direct zonder tussenkomst van mij een afspraak kunnen plannen. Hiervoor gebruik ik Calendly.
De footer van je website is ook ideaal voor deze informatie en calls-to-action.
7. Je maakt geen promotie op social media
Een goede zoekmachineoptimalisatie is essentieel voor meer bezoekers en meer klanten, maar het is niet de enige manier. Een combinatie met een strategie om de content op je website te promoten is een gouden.
Daar kun je social media voor inzetten.
Je nieuwste blog publiceren en dan afwachten totdat de bezoekers vanzelf komen is een veelgemaakte fout. Bedenk daarom ook een social media strategie. In dit artikel leer ik je hoe je je blog en daarmee je website sterk kunt laten groeien via social media.
Vergeet ook niet om deze 6 andere dingen te doen na publicatie van je nieuwste blog.
Haal jij de resultaten uit je website die je wilt?
Wil je meer inspiratie en praktische tips over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!
In dit artikel staat een affiliate link.
2 reacties. Plaats een nieuwe
Bedankt voor dit waardevol artikel Sabine! Overzichtelijk geschreven en duidelijk. Er zijn ook andere factoren in het versnellen van je website. Bijvoorbeeld door de foto’s op je website de juiste grootte te geven voor zowel pc als mobiel. Zijn er tips die je kunt geven over het versnellen van een website?
Hoi Nabil, dankjewel voor je leuke reactie! Ik heb een paar weken geleden toevallig een blog geschreven over hoe je je foto’s verkleint om je website sneller te maken. Daarnaast kan ik je de plugin WP Rocket aanraden om de snelheid mee te verbeteren. Hierover komt nog een apart artikel, maar je kunt er hier alvast over lezen: https://www.sabineboogaard.nl/must-have-premium-wordpress-plugins-en-tools/. Groetjes en succes!