Een blog schrijven | Los het probleem op van jouw lezer en maak je blog enorm waardevol

Bloggen

Door te bloggen bouw je een expertstatus op, kun je jezelf goed vindbaar maken in Google, vergroot je enorm je bereik en krijg je veel meer leads voor onder andere gratis aanbod. Om je blog voor je bedrijf te laten werken is het zaak om écht van waarde te zijn. Iets te schrijven waar jouw lezer, een potentiële klant, écht iets aan heeft. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je blog zo waardevol is dat de lezer meer van je wil zien en misschien zelfs klant wordt? En dat Google jouw blogs bovenaan de zoekresultaten wil vertonen. Los het probleem op dat je lezer heeft: zo doe je dat!


Weet jij waarom lezers steeds weer terugkomen naar een blog?


Heel simpel: de enorme waarde die je de lezer, jouw potentiële klant, biedt. Of zelfs de overwaarde die je geeft. Jouw expertise, jouw hulp, jouw kennis, jouw ervaringen en jouw aanwezigheid. Het niet schrijven van waardevolle blogs die jouw ideale lezer helpen is één van de 13 meest gemaakte blog-fouten die succes belemmeren.

De kwaliteit van de content op jouw blog is ontzettend belangrijk. In hoeverre heeft iemand écht iets aan wat jij schrijft?

Daarnaast gaat niemand jouw blog delen met vrienden of andere contacten als je blog niet waardevol is.

Maar hoe weet je nu hoe je dat doet? Hoe schrijf je een blog die gedeeld wordt. Waar mensen zo enthousiast over zijn dat ze meer van je willen weten. Dat ze je gaan volgen en later misschien wel klant worden?

 


Een blog schrijven | Help je lezers de oplossing te vinden voor hun probleem


Dit is de ultieme methode om van waarde te zijn voor jouw lezers én om goed vindbaar te worden in Google. Simpelweg hun problemen oplossen.

Veel lezers op jouw blog, zeker bezoekers die voor het eerst komen, zijn op zoek naar maar één ding: de oplossing voor hun probleem. Je lezer heeft hulp nodig, een stappenplan of een soortgelijke ervaring om zich weer gerust te voelen. Vinden ze op jouw blog niet het antwoord? Dan gaan ze verder naar de volgende waar ze het wél vinden. En kan het zomaar zijn dat je een klant misloopt.

Om je lezer te helpen moet je dus probleemoplossende teksten schrijven. Voordat je gaat schrijven kun je jezelf de vraag stellen ‘hoe gaat het onderwerp waarover ik wil schrijven hulp bieden aan mijn lezers?’. Wat moeten zij weten of doen om te komen waar ze willen zijn?

Hoe los jij het probleem op van je lezer? Lees hier 2 stappen + concrete voorbeelden.

1. Zoek uit wat het probleem is van je ideale klant

Heb je geen idee waar jouw doelgroep, jouw ideale klant, jouw lezer, mee worstelt? Dan kun je dit uitzoeken. Volg bijvoorbeeld Facebookgroepen waar jouw ideale klant te vinden is en kijk naar de vragen die gesteld worden. Of krijg je via mail of social media zelf weleens vragen van mensen? Als dat vragen zijn die steeds terugkomen is er dus een probleem dat jij wellicht kunt oplossen. Zoek dus uit waarmee jouw lezer hulp nodig heeft. Je kunt dit ook gewoon zelf vragen, bijvoorbeeld door een Q&A te doen op je Facebookpagina of in Instagram Stories. Of luister naar je klanten: waar worstelen zij mee? Welke dingen komen steeds weer voorbij tijdens gesprekken?

Een andere manier om achter het probleem van jouw doelgroep te komen is door Google Analytics te gebruiken. Dit kan natuurlijk alleen als je al een blog hebt. Kijk eens naar wat goed wordt gelezen. Waar blijven lezers hangen? Welke content is het meest populair? Wat merk je in de statistieken dat mensen willen weten? Bij welk artikel komen lezer op je website? En waar stappen ze weer uit? Check ook je bouncepercentage, hier kun je veel uithalen.

Vergeet ook niet de reacties onder je blogs te bekijken. Zijn daar veel terugkerende vragen? Wat leeft er bij je lezers?

2. Schrijf een blog artikel die het probleem (grotendeels) oplost

De zoektocht naar de problemen van jouw lezers, jouw ideale klant, kan je direct zomaar een hele lijst aan blogonderwerpen opleveren. Handig! Maar nu het schrijven nog, want dat is waar velen tegenaan lopen. Ik lees vele blogs van (potentiële) klanten, help hen met vragen die ze hebben en bekijk wat er beter kan. Vaak zie ik een tekst die fijn weg leest, maar waar vele vragen overblijven.

Om dit te voorkomen kun je de volgende tips toepassen:

Geef concrete to-do tips

Informatie geven is makkelijk, maar implementeren lezers echt wat ze leren van jouw blog? Maak het ze zo makkelijk mogelijk met simpele tips om wat ze lezen in de praktijk toe te passen. Je kunt woorden gebruiken als ‘ga naar…’, ‘doe…’, ‘probeer…’, ‘gebruik…’ en ‘oefen zo met…’. Lees hier een voorbeeld van mijn eigen blog over de waarheid over bloggen voor je bedrijf.

Afhankelijk van je onderwerp kun je ook bijvoorbeeld een compleet stappenplan delen, een tijdsschema delen of bijvoorbeeld precies uitleggen wat jij hebt gedaan om daar te komen. Als de lezer na afloop precies weet wat te doen en niet verder hoeft te zoeken, heb jij je doel bereikt.

Link naar bruikbare bronnen

Het maakt niet uit waarover je schrijft: links kunnen altijd extra waarde geven voor je lezers. Heb je het over een onderwerp waar jij niet zo uitgebreid over hebt geschreven, maar wat wél enorm kan helpen, maak dan een externe link naar dat artikel. Vergeet ook niet ten minste één interne link in je artikel te plaatsen, er is vast een andere blog die je eerder schreef die de lezer weer kan helpen. Een voorbeeld van linken naar andere waardevolle content vind je in dit artikel.

Denk aan de layout van je blog

Een blog bestaande uit één lap tekst van 1000 woorden gaat je lezer zéker niet helpen te implementeren wat je schrijft. Aan het eind van je blog moet de lezer snel even terug kunnen kijken hoe dit of dat ook alweer zat. Of juist aan het begin makkelijk kunnen scannen. Informatie opnemen gaat ook veel beter met een bepaalde layout. Werk met duidelijke veelzeggende tussenkoppen, lijstjes, dikke tekst en witruimtes. Hierdoor zal de lezer sneller het gevoel hebben echt iets geleerd te hebben en de informatie puntje voor puntje kunnen uitvoeren.

Geef concrete voorbeelden

Als je iets gaat uitleggen, geef je lezers dan een voorbeeld. Ga je bijvoorbeeld een stappenplan maken, gebruik dan screenshots om de stappen te verduidelijken. Of schrijf je bijvoorbeeld over yoga, geef dan voorbeelden in de vorm van video of foto van hoe de positie eruit ziet. Maak het zo specifiek en duidelijk mogelijk, zodat de lezer echt begrijpt wat je zegt. Dit artikel bijvoorbeeld, waar ik ín de foto’s ook nog zeg waar het betreffende onderdeel te vinden is.

Vertel de lezer wat nu te doen

Geef je lezers aan het eind van het artikel een idee over de vervolgstappen. Bijvoorbeeld hoe ze moeten beginnen je advies te implementeren, wat de eerste stap is of een link naar een ander artikel waar de lezers nóg meer uit kunnen halen. Dit is ook dé plek voor een call-to-action. Moedig de lezers aan iets te doen waar zowel jij als zij iets aan hebben. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om zich aan te melden voor je maillijst, een vraag achter te laten of een gratis sessie te boeken om de lezer nóg verder te kunnen helpen.

 


Voorbeelden: hoe los je een probleem op in een blog artikel?


Een probleem kan van alles zijn en hoe je dit oplost hangt natuurlijk ook af van het onderwerp waarover je schrijft. Ik ben zelf erg van de uitgebreide artikelen waarin precies staat wat iemand moet doen. Ook lees ik graag dit soort artikelen. Hoe ziet een artikel eruit die mijn probleem niet oplost? Meestal een kort artikel waar algemene informatie staat over het onderwerp, zonder specifiek te worden. En ik alsnog verder moet zoeken naar een concreet antwoord. Hieronder twee voorbeelden waar je wellicht ideeën uit krijgt.

#1 | Heb je de kennis? Gebruik die ook!

Probleem (uit mijn eigen Colombia-blog): ik wil op reis naar Colombia, maar niet hetzelfde toeristische rondje zoals iedereen maakt. Ik wil buiten de gebaande paden, maar ik heb geen idee hoe en waar precies. En is het wel veilig genoeg?

Een veelvoorkomende vraag aan mij, hier is immers bijna niks over geschreven en zelfs reisorganisaties kennen maar weinig plekken écht buiten de gebaande paden. Daarnaast hebben we het over Colombia en daar speelt altijd veiligheid ook nog een rol. Echter, als Colombia-kenner weet ik wél het hoe en wat over reizen buiten de gebaande paden. En kan ik dit probleem dus gemakkelijk oplossen.

Ik doe dit niet met een simpel lijstje van plekken waar iemand heen kan, dat is niet waardevol genoeg. Waarom niet? Er blijven dan vragen over zoals ‘maar hoe kom ik er dan?’, ‘is het wel veilig?’ en ‘hoe reis je dan van en naar onbekende plekken?’. En dan is de lezer nog steeds niet waar hij/zij zijn wil. Dus schrijf ik een complete route uit, inclusief kaartjes en praktische informatie. Ik beantwoord vragen als ‘hoe lang heb je daar en daar nodig’ en ‘wat neem je mee?’. Inclusief routekaart en links naar nóg meer informatie. Bekijk hier een voorbeeld artikel.

Eigenlijk schrijf ik bijna al mijn artikelen op deze manier. Als ik op reis ga naar een onbekend land wil ik ook vooraf graag dit soort dingen weten. Ik ben ook eerlijk in wat ik schrijf en geef graag mijn mening over bestemmingen of veiligheid. Zo ziet mijn pagina over veiligheid in Colombia er heel anders uit dan bij bloggers die slechts één keer een maand in Colombia zijn geweest.

Heb je de kennis? Gebruik die dan ook! Dit is uiteraard toepasbaar op elk gebied.

Zelf gebruik ik dus graag deze methodes:

  • Stappenplannen
  • Handleidingen
  • Zo veel mogelijk kennis delen
  • De diepte ingaan, geen algemene informatie
  • Praktische informatie, vragen beantwoorden

Op zowel mijn Colombia-blog als hier op mijn zakelijke blog.

#2 | Wees transparant

Probleem: ik ben op zoek naar een tool om mijn dagen mee in te plannen en gestructureerd te werken. Ik zie allemaal lijstjes, maar welke werkt nu wel en niet? En hoe dan? Wat zijn ervaringen van anderen? Die wil ik graag lezen om een goede keuze te kunnen maken.

Een veelgestelde vraag onder ondernemers. Er zijn ook vele blogs over geschreven, vooral met lijstjes met links naar diverse tools. Heel handig, want dan weet je in ieder geval wat er allemaal beschikbaar is. Maar wat werkt wel en wat niet? En hoe werkt de persoon achter de blog nu écht met die ene tool? Je lezer wil weten of een tool iets voor hem/haar is en hoe het dan werkt. Heeft het jou echt geholpen? Hoe ben je er beter door geworden? Maakt het je ondernemende leven makkelijker?

Het is enorm belangrijk om transparant te zijn, de waarheid te vertellen en je lezer écht te helpen. Wees niet bang te vertellen wat op dit moment wel en niet werkt voor jouw blog/praktijk/vul maar in.

Licht bijvoorbeeld (in dit voorbeeld) een tool uit die je gebruikt. Vertel hoe het werkt, waar je lezer mee moet beginnen en waar op te letten. En wat werkte juist helemaal niet en waarom? Is het misschien alleen voor bepaalde specifieke doelgroepen? Hoe heb je er mee gewerkt en wat gebruik je nu?

Een blog hoeft niet altijd een succesverhaal te zijn. Vertel ook eens wat niet werkt. Dat schept vertrouwen en je lezer zal het waarderen dat je eerlijk bent. Daarnaast ben je waarschijnlijk één van de weinigen die de mindere kanten van iets aanstipt en daardoor word je vaak ook nog sneller gevonden op Google en gedeeld door anderen. Dat gebeurde bijvoorbeeld met dit artikel.

Vertel je lezer wat werkelijk werkt voor jou en wat niet: 3 ideeën

  • Schrijf een case-studie. Vertel hoe en waarom iets voor jou wel of niet werkte. En hoe je het hebt opgelost of hoe je er nu juist heel fijn mee werkt. Dit kan van alles zijn, van hoe je precies meditatie in je dagelijkse leven implementeert of juist hoe en waarom mediteren voor jou totaal niet fijn is. En wat jou dan wel helpt. Je kunt ook een verhaal vertellen uit je eigen praktijk. Bijvoorbeeld het verhaal van een specifieke klant (die je niet bij naam noemt). Hoe die klant dit of dat heeft aangepakt en wat de struikelblokken en succesmomenten waren.
  • Deel jouw voortgang in detail. Voortgang in wat dan ook. Inkomen creëren, beginnen met yoga, gezond eten, tarotkaarten leggen, afvallen. You name it. Wat heb je wanneer precies gedaan? Wat ging goed en wat ging helemaal mis? Hoe heb je dat opgelost? Hoe ben je gekomen waar je nu staat?
  • Maak een goede, eerlijke en onpartijdige online review. Deze review kun je baseren op jouw persoonlijke ervaringen met bepaalde producten of diensten. Dingen die je in het dagelijkse leven gebruikt of die je hebt aangekocht voor je bedrijf. Hier heeft de lezer enorm veel aan en kan op basis van jouw review een betere keuze maken.

 


Gaat het jou gemakkelijk af het probleem van je lezer op te lossen en waardevolle blogs te schrijven?


Elke week het nieuwste artikel ontvangen in je mail met daarin tips en inspiratie over bloggen, social media en hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf of blog? Schrijf je dan nú hier in!

 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
11 Onderdelen die elke website homepage zou moeten hebben
Volgend bericht
Mijn investeringen + kosten van 2018 | Investeren in je bedrijf is zo leuk!

Lees meer!

15 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.