Wil je je website winstgevend maken? Dan is het essentieel om in de statistieken te duiken. Of je wilt of niet: zonder statistieken heb je simpelweg geen idee wat bezoekers doen op je website, en kun je dus ook niet gericht verbeteren. Met behulp van de juiste statistieken weet je precies wat je bij welke pagina of blog moet aanpassen om meer bereik, inkomsten en klanten te genereren. Veel ondernemers hebben hun website gekoppeld aan Google Analytics 4 (GA4), maar doen er verder weinig mee. Ik kan me ook goed voostellen dat je duizelig wordt van alle cijfertjes. Daarom ga ik je in dit artikel op weg helpen. Je leert wat de 5 belangrijkste inzichten zijn om uit GA4 kunt halen, hoe je hiermee je website aanpast voor meer inkomsten en klanten, en hoe je op een makkelijke manier deze statistieken kunt zien.
Wat kun je met Google Analytics 4?
Google Analytics 4 barst van de mogelijkheden. Je kunt er je hele website mee doorlichten. Onder andere dit kun je allemaal zien:
- Hoeveel bezoekers er per maand op je website komen;
- Hoeveel terugkerende bezoekers je hebt;
- Waar je bezoekers vandaan komen, bijvoorbeeld via Google, via social media (en welk kanaal dan precies) of via bijvoorbeeld een andere website;
- Wat je bezoekers doen op je website. Zo kun je onder andere zien:
- Hoeveel bezoekers tot bijna het einde van een pagina of blog door scrollen (belangrijk om te weten, als dit ergens heel weinig is, dan is dat reden om die pagina of blog aan te passen);
- Hoe vaak er op een link geklikt wordt;
- Op welke externe links je bezoekers klikken (super handig om te weten, zeker als je aan affiliate marketing doet. Met deze statistieken kun je je inkomsten aanzienlijk verhogen);
- Hoe lang iemand op een pagina of blog blijft;
- Welke pagina’s en blogs het meest worden bezocht, hoe lang je bezoekers op de betreffende pagina’s en blogs blijven en hoeveel bezoekers tot het einde door scrollen;
- Waar je bezoekers vandaan komen, hoe oud ze zijn en meer demografische informatie;
- Of je website het meest wordt bezocht op de desktop, tablet of mobiel. Dit cijfer vertelt je hoe belangrijk het is om je website te optimaliseren voor zowel desktop, tablet als mobiele apparaten.
Je kunt naast deze statistieken nog veel meer uit Google Analytics 4 halen, maar als je in ieder geval deze cijfers hebt kun je je website al goed verbeteren voor meer resultaat.
Klik hier om meteen te zien hoe en en waar je deze statistieken kunt inzien ⇓
Deze 5 statistieken wil je weten | De GA4 rapporten uitgelicht en hoe je hiermee je website winstgevend maakt
Je kunt heel veel statistieken halen uit Google Analytics 4, maar daarvoor moet je weten waar je wat kunt vinden, Voor dit artikel behandel ik de 5 GA4 rapporten die je sowieso wilt inzien. Daarnaast is er nog veel meer, maar dat is voor een ander moment.
Vergeet niet dat, om de juiste statistieken uit Google Analytics te krijgen, je jezelf eerst uitsluit uit de GA4 resultaten. Anders worden je resultaten vertekend door wat je zelf doet op je website. En lijkt het of er van alles gebeurd, maar ben je zelf je grootste fan.
Heb je hulp nodig met het winstgevend maken van je website naar aanleiding van je statistieken? Ik kan je helpen.
1. Inzicht in je doelgroep, gebruikers en sessies
Wie zijn de bezoekers op je website? Uit welk land komen ze? En zelfs uit welke stad? Wat is hun leeftijd? En op welk apparaat bekijken ze je website (desktop, tablet of mobiel)?
Hoeveel bezoekers krijg je op je website? Wat is de sessieduur, dus hoelang blijven ze op je website? Wat is hun betrokkenheid? Dus hoeveel procent van je bezoekers doet iets op je website (zoals klikken, scrollen of een formulier invullen)?
En hoeveel bezoekers scrollen tot 90% van een pagina of blog?
Hoe verbeter je hiermee je website?
Dit zijn de basis website-statistieken, en meteen belangrijke. Met deze inzichten kun je je website gaan verbeteren. Bijvoorbeeld zorgen dat je bezoekers langer op een bepaalde pagina of blog blijven. De sessieduur is niet alleen van invloed op jouw positie in Google (hoe langer bezoekers op je website blijven, hoe beter voor Google), maar ook voor de resultaten die jij uit je website haalt. Als je bezoekers bijvoorbeeld gemiddeld maar 20 seconden op je dienstenpagina blijven, weet je dat je daar iets aan moet doen. De tekst aanpassen, de indeling wijzigen of meer knoppen toevoegen bovenaan de pagina. Zo kun je zorgen dat meer mensen kopen of contact opnemen.
Ook kun je met deze statistieken zien of de pagina’s en blogs die voor jouw bedrijf het belangrijkste zijn, eigenlijk wel goed worden gelezen. Scrollen je lezers wel door tot het eind, waar iemand contact kan opnemen of je product kan kopen? Of haken ze eerder af? Met dit inzicht kun je specifieke landingspagina’s en blogs optimaliseren, zodat je bezoekers langer blijven lezen, verder door scrollen en meer klikken.
2. Hoe komen je bezoekers op je website?
Weten hoe je bezoekers op je website komen (de acquisitie) is belangrijk voor het verbeteren en aanpassen van je marketingstrategie. Als je bijvoorbeeld veel voor je bedrijf op social media doet, maar er komt via social media bijna niemand op je website, dan weet je dat je je strategie moet aanpassen. Andersom kan dit ook zo zijn met bezoekers via Google. Als jij denkt dat je je website heel goed hebt SEO geoptimaliseerd, maar er komen bijna geen bezoekers via Google, dan is het nodig hierin iets te veranderen. Check dan eens of je alles in deze SEO checklist hebt gedaan bijvoorbeeld.
Daarnaast geeft dit inzicht in de kwaliteit van je je bezoekers. Blijven bezoekers via Google bijvoorbeeld langer op je website? Scrollen bezoekers via social media tot het einde door? Wordt er meer op links geklikt als bezoekers via Google of via social media komen? Met dit inzicht weet je waar je je op moet richten voor de beste resultaten, of wat je moet wijzigen om de huidige resultaten te verbeteren. Zo kun je je marketingstrategie aanpassen.
3. Welke pagina’s en blogs worden het beste gelezen?
De belangrijkste pagina’s op je website om klanten en inkomsten uit te halen zijn meestal landingspagina’s, blogs gericht op verkoop, blogs gericht op affiliate marketing en de contactpagina. Maar worden deze pagina’s en blogs wel goed bezocht? En zo niet, wat lezen je bezoekers dan?
Inzicht in je best gelezen pagina’s en blog is essentieel om je website winstgevend te maken. Je kunt hierin ook veel veranderen. Bekijk bijvoorbeeld eens je top 5 van meest gelezen blogs: wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je vanuit die blogs meer klanten en inkomsten krijgt?
En andersom: welke pagina’s die je juist goed gelezen wilt hebben, staan nu onderaan de lijst? Wat kun je doen om deze naar boven te halen?
Denk hierbij aan het verbeteren van SEO, meer calls-to-action bovenin de pagina of blog, het op de juiste manier toevoegen van interne links en teksten aanpassen.
4. Hoeveel bezoekers scrollen door tot 90% van je pagina’s en blogs?
Heb je er weleens over nagedacht waar op een pagina of blog je een call-to-action zet? Veel ondernemers willen een knop of link onderaan een blog of pagina, maar dat is precies de plek waar de meeste bezoekers niet terechtkomen.
In Google Analytics 4 kun je zien hoeveel van je bezoekers door scrollen tot 90% van een pagina of blog. Je kunt dit ook per pagina en blog bekijken.
Super handig, want met dit gegeven kun je specifieke blogs en pagina’s aanpassen voor meer resultaat. Zet bijvoorbeeld knoppen hoger op je pagina, gebruik ankerlinks, plaats affiliate links meer naar boven of wijzig de indeling en tekst van de betreffende pagina.
5. Op welke externe links klikken je bezoekers?
Dit is heel handig om te weten als je aan affiliate marketing doet. Je wilt dan immers dat zoveel mogelijk mensen op die links klikken. Als uit de statistieken blijkt dat bijna niemand op je affiliate links klikt, dan weet je meteen waarom je zo weinig geld verdient met affiliate marketing.
Hetzelfde geldt voor externe links naar je eigen online cursussen. Heb je je online cursussen op een aparte academie website, dan wil je dat mensen daar kopen, maar dan moeten bezoekers wel op die links klikken. Doen ze dat niet, dan is er werk aan de online winkel.
Wil je dat er meer wordt geklikt op bepaalde links? Kijk dan eerst hoe de links nu presteren, en ga daarna aan de slag met verbeteren. Plaats de betreffende links hoger in de tekst, geef ze een andere naam of voeg ze toe aan de meest gelezen pagina’s en blogs.
Echt, dat doet wonderen!
Hoe en waar zie je al deze statistieken? | Google Analytics 4 versus het GA4 Dashboard
Google Analytics 4 vereist wat uitzoekwerk en handigheid. Je moet veel doorklikken en op zoek gaan naar de statistieken die jij wilt weten.
Je kunt dit een stuk makkelijker maken, bijvoorbeeld met het GA4 Dashboard. Daarin zie je in één oogopslag de belangrijkste website-statistieken, en hoef je niets zelf uit te zoeken of steeds door te klikken. Als je niet zo van de statistieken bent en hier zo min mogelijk tijd aan kwijt wilt zijn, dan zou ik je dit zeker aanraden!
Ik geef je hier beide opties, zodat je kunt kijken wat jijzelf het prettigste vindt om je website-statistieken mee te bekijken.
Optie 1 | In Google Analytics 4 zelf: om diep in de statistieken te duiken
Als je naar Google Analytics 4 gaat zie je dat je aan de linkerkant 4 opties hebt. Eén daarvan (de tweede) is Rapporten. Klik daarop. Alle statistieken die ik hier heb besproken vind je onder deze kopjes:
- Gebruiker > Gebruikskenmerken
- Overzicht (waar komen je bezoekers vandaan, leeftijd, geslacht, interesses)
- Demografische gegevens (land, stad en andere gegevens)
- Gebruiker > Technologie
- Overzicht (mobiel / tablet / desktop, besturingssysteem, browser, grootte beeldscherm)
- Levenscyclus > Acquisitie
- Acquisitie-overzicht (waar komen je bezoekers vandaan, op welke zoekwoorden wordt je website gevonden)
- Levenscyclus > Betrokkenheid
- Overzicht (wat doen bezoekers op je website, de meest gelezen blogs en pagina’s)
- Alle gebeurtenissen onder elkaar
Bij elk overzicht kun je doorklikken voor meer verdieping. Zo kun je bijvoorbeeld per blog en pagina bezoekers, scrolls, gebeurtenissen en nog meer informatie zien.
Optie 2 | Het GA4 Dashboard: wel de statistieken, maar er zo min mogelijk tijd aan besteden
Het GA4 Dashboard is ontwikkeld door Datalover en dé oplossing voor iedereen die wel de website-statistieken wil bijhouden, maar niet uren bezig wil zijn om uit te zoeken hoe Google Analytics werkt.
Alle statistieken die ik heb besproken in dit artikel vind je in één oogopslag in het GA4 Dashboard. Je hoeft dus nergens door te klikken of te zoeken waar wat staat.
Op het dashboard vind je:
- Een overzicht van de algemene statistieken: het aantal bezoekers, gebeurtenissen, hoeveel mensen door scrollen naar beneden en de sessieduur (hoe lang je bezoeker op je website blijft);
- De marketingkanalen: hoeveel bezoekers per marketingkanaal op je website komen, hoe lang ze daar blijven en op welke zoekwoorden je wordt gevonden;
- Je best gelezen pagina’s en blogs: hoeveel bezoekers precies, hoe lang je bezoekers je blog of pagina lezen en hoeveel bezoekers tot het einde door scrollen;
- Bezoekers achtergrond: waar komen je website-bezoekers vandaan en via welk apparaat bekijken ze je website.
En dat allemaal op één pagina, zonder dat je moet doorklikken of zelf moet uitvinden waar wat staat. Super handig voor als je wel de statistieken wilt weten, maar er zo min mogelijk tijd aan wilt besteden.
Het GA4 Dashboard koop je hier (inclusief uitleg) voor eenmalig 89 euro.
Wil je wel je website-statistieken weten, maar er zo min mogelijk tijd aan besteden? Of ben je dol op cijfertjes en duik je er graag helemaal in? Waar kies jij voor?
Meld je hier aan om elk nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf.
In dit artikel staan affiliate links. Klik hier voor meer informatie.