Wat is social media SEO? | Zó word je vindbaar op social media

Zelfstandig ondernemen

Als ondernemer op een organische manier zichtbaar worden op social media is niet meer zo makkelijk. Maar er is goed nieuws: anno 2024 worden social media, zoals Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest, X (Twitter) en LinkedIn, meer en meer gebruikt als zoekmachine. Daarnaast worden socialmediaposts steeds vaker getoond in de zoekresultaten van Google. Dat betekent dat je het socialmedia-algoritme steeds meer kunt loslaten en je je in plaats daarvan kunt gaan richten op, jawel, zoekmachineoptimalisatie (SEO). Wil je als ondernemer vindbaar worden op social media? Dan is het nú tijd om in actie te komen. In dit artikel vertel ik je alles over SEO voor social media, hoe het werkt en wat het je oplevert.


Wat is SEO voor social media?


SEO voor social media is het toevoegen van relevante informatie en zoekwoorden aan je socialmediakanalen, met als doel dat potentiële klanten die actief zoeken op social media jouw content makkelijker kunnen vinden. Oftewel: het optimaliseren van je socialmediaplatforms voor een betere vindbaarheid.

Hoewel socialmediakanalen officieel geen zoekmachines zijn, hebben ze wel allemaal zoekbalken en soms zelfs geavanceerde zoekopties (LinkedIn heeft dat bijvoorbeeld). En worden ze dus wel steeds vaker als zodanig gebruikt.

SEO op social media komt overeen met SEO in traditionele zoekmachines zoals Google. Het begint allemaal met zoekwoordonderzoek, maar daarover later in dit artikel meer.

Hedendaags is het steeds belangrijker om je hierop te focussen, en wordt online vindbaarheid op social media steeds meer dé manier om je kanalen te laten groeien.

 


Het belangrijke verschil tussen SEO en social media algoritmes | Een mindset-dingetje


Dé reden waarom Google zo fantastisch werkt voor je bedrijf, en waarom SEO voor social media nu ook steeds belangrijker wordt: bij socialmedia-algoritmes draait het om het aanbieden van content aan mensen die passief aan het scrollen zijn.

Het zit ‘m in het woordje passief. Deze mensen zijn niet op zoek naar jouw content, maar zien dit toevallig voorbij komen. De kans dat er dan iets met die content wordt gedaan is een stuk kleiner dan wanneer iemand actief zoekt.

En dat doe je met SEO. SEO is erop gericht dat jouw content wordt gevonden wanneer jouw doelgroep actief zoekt naar jouw onderwerp. Dat maakt de kans stukken groter dat er ook daadwerkelijk op jouw content wordt geklikt als het voorbij komt. Mensen zijn er dan immers zelf naar op zoek.

Daarom is SEO voor je website ook zo een goede manier om aan klanten te komen. Door hetzelfde te doen op social media kun je beter vindbaar worden en je bereik vergroten.

Hoe begin je met SEO voor social media?

  1. Je mindset veranderen van ‘zoveel mogelijk posten om zichtbaar te zijn’ naar ‘als ik ervoor zorg dat ik vindbaar ben, komt mijn doelgroep vaker vanzelf naar mij toe’;
  2. Snel doorlezen in dit artikel om erachter te komen hoe je social media SEO toepast 😉

 


3 Voordelen van social media SEO voor je onderneming


Als het goed is heb je nu duidelijk hoe waardevol SEO is (op zowel je website als op social media), maar toch nog even de voordelen op een rijtje. Liever verder lezen? Klik hier om meteen door te scrollen naar de 10 tools voor zoekwoordonderzoek.

1. SEO voor social media zorgt ervoor dat je content wordt gezien

Voorheen was het vooral zaak om zo op de algoritmes in te spelen dat jouw content in de feed van jouw doelgroep verschijnt. Maar tegenwoordig gaan mensen steeds vaker actief op zoek naar content die ze specifiek willen zien, in plaats van doelloos door de content te scrollen die ze voorgeschoteld krijgen.

Social media SEO is helemaal niet nieuw, het vereis alleen een verschuiving in hoe je denkt dat jouw doelgroep jouw content ontdekt. Zoals uitgelegd in het vorige hoofdstuk, die mindset.

Als je dat gaat toepassen, kun je specifieker jouw doelgroep aanspreken.

2. Je socialmediakanalen sneller laten groeien

Misschien heb je wel gemerkt dat het tegenwoordig niet meer zo makkelijk is om (organisch) meer bereik te genereren op social media. En volgers kopen op Instagram is echt geen goed idee. Algoritmes zitten je vreselijk in de weg en soms het lijkt alleen nog om betaalde advertenties te gaan.

Door SEO toe te passen op je socialmediakanalen, maak je het makkelijker om beter gevonden te worden door jouw doelgroep. Waardoor je sneller je kanalen laat groeien en nieuwe klanten aantrekt.

3. Social media helpt ook de SEO van je website

Social media en je website laten samenwerken is een krachtige strategie voor een betere vindbaarheid en meer bereik. Hier lees je 9 krachtige socialmediatips om je blog te laten groeien.

Onder SEO experts zijn de meningen verdeeld over in hoeverre social media jouw positie in Google beïnvloedt. Social media is officieel geen ranking factor voor Google, maar je hebt er zeker wel iets aan voor de vindbaarheid van je website.

Zo kun je op social media een groter bereik creëren voor waardevolle blogs die je hebt geschreven. Hoe meer mensen die blogs delen, hoe meer kans dat iemand een verwijzing plaatst naar jouw blog op zijn of haar website. Oftewel, een backlink. En backlinks zijn ontzettend belangrijk voor een hoge positie in Google.

 


10 Tools voor zoekwoordonderzoek | Voor je website én social media


Hoewel het gebruik van zoekwoorden voor de SEO van je website anders is dan op social media, gebruik je voor beide wel dezelfde manier van zoekwoordonderzoek.

Je kunt de zoekwoordstrategie die je gebruikt voor je website, ook toepassen op je socialmediakanalen, alleen op een andere manier. In beide gevallen geldt sowieso: niet je tekst volproppen met alleen maar zoekwoorden. Zorg altijd dat je keywords op een natuurlijke manier verwerkt in je teksten. Op zowel je website als op social media. Je teksten ermee volproppen werkt juist averechts. Hoe je zoektermen op social media wel gebruikt, dat lees je verderop in dit artikel.

Naast het gebruik van trefwoorden om beter gevonden te worden, zorgt zoekwoordonderzoek ook voor het vinden van nieuwe ideeën om over te schrijven. Een win win situatie.

Welke tools kun je gebruiken voor zoekwoordonderzoek?

Er zijn vele tools om zoekwoordonderzoek mee te doen.

Ik gebruik zelf al jaren Mangools en ik ben daar heel tevreden mee. Naast dat dit één van de goedkopere opties is voor zoekwoordonderzoek, kun je er nog veel meer mee, zoals het analyseren van je concurrentie en van backlinks. Meld je hier aan om Mangools (beperkt) gratis te gebruiken.

Daarnaast zijn er vele andere tools voor zoekwoordonderzoek:

  • Google Search Console | Met deze essentiële tool voor elke ondernemer met een website kun je letterlijk zien op welke zoekwoorden je (het beste) gevonden wordt. Hoewel je hiermee niet kunt zoeken naar andere geschikte zoekwoorden én je er ook niet vanuit kunt gaan dat deze zoekwoorden ook goed werken op social media, is het wel een goede plek om (gratis) te beginnen.
  • Google Trends | Nog een gratis zoekwoordtool, die iets meer informatie geeft over het verloop van zoekwoorden over een bepaalde tijdsperiode. Ook vind je er gerelateerde zoekopdrachten mee. Daarnaast vind je er trends en zoektermen specifiek voor YouTube. Niet de beste tool moet ik zeggen, maar je kunt er wel iets uithalen.
  • Keywordtool.io | Met deze tool vind je zoekwoorden voor zowel Google, Bing als alle socialmediakanalen. Hiermee kun je dus ook de beste hashtags voor Instagram vinden. Een goede tool die je meteen voor alles kunt gebruiken. De gratis versie biedt een algemeen inzicht, voor meer gedetailleerde informatie moet je betalen. Maar ook met de gratis versie kom je al een heel eind.
  • SEMRush, Ahrefs en MOZ | Bekende zoekwoordplanners (betaald) waarmee je naar geschikte zoektermen kunt zoeken. Net als Mangools goede en uitgebreide tools, waarmee je ook concurrentieanalyse en backlinkonderzoek kunt doen.
  • Ubersuggest | Ook een zeer uitgebreide zoekwoordtool en een stuk betaalbaarder dan de drie hierboven genoemd. Je kunt de tool ook beperkt gratis gebruiken.
  • AnswerThePublic | Met 3 gratis zoekopdrachten per dag kan dit een goede zijn om eens te proberen hoe het werkt. Met deze tool kun je specifiek zoeken naar de beste zoekwoorden voor Google, Bing en YouTube.
  • De zoekbalk van elk socialmedianetwerk | Typ in het gewenste socialmediakanaal een trefwoord of zin in en kijk wat de voorgestelde autoaanvullingen zijn. Je kunt vaak ook trends zien van bepaalde onderwerpen en posts, met name op Instagram.

Elke tool heeft voor- en nadelen en eigen prijsmodellen. De keuze hangt af van jouw behoeften, je budget en de diepgang van het zoekwoordonderzoek die je zoekt.

 


Welk socialmediakanaal is het beste voor SEO?


Hoewel je op het ene socialmediaplatform meer mogelijkheden hebt om SEO toe te passen dan op het andere, kun je in principe alle kanalen daarvoor gebruiken.

Mijn tip is om niet te zoeken naar het beste socialmediakanaal voor SEO, maar je te focussen op de kanalen die je nu gebruikt en waar je doelgroep het meest actief is.

Als je kijkt naar het beste platform voor SEO, dan wint YouTube het met vlag en wimpel. Naast Google is YouTube de grootste zoekmachine ter wereld. Op zich niet heel gek aangezien YouTube onderdeel uitmaakt van Google.

Daarnaast wint YouTube het ook als je kijkt naar welk socialmediakanaal het beste in de zoekresultaten van Google wordt weergegeven.

Moeten we nu allemaal massaal video’s voor YouTube gaan maken? Nee. Zoals gezegd: kijk waar je doelgroep zich bevindt. Daarnaast is het maken van video’s een vak apart en niet iedereen vindt dat leuk. Ikzelf ben ook helemaal niet van het maken van video’s, ik schrijf liever. Als je er geen energie van krijgt, ga je het niet volhouden. Kies het platform dat naast je doelgroep ook past bij jouzelf.

In principe kun je elk socialmediakanaal gebruiken dat je wilt. Kijk maar:

  1. LinkedIn is een goed platform om op gevonden te worden. Zoekwoorden plaats je in je bio, in je beschrijving en in posts. Hoe het algoritme van zoekopdrachten op LinkedIn werkt is niet precies bekend, dus het is een kwestie van uitproberen en analyseren wat voor jou het beste resultaat geeft.
  2. Instagram is één van de meest populaire kanalen om op te zoeken. En laat dit nu ook precies één van de meest populaire socialmediakanalen zijn waar bijna iedereen zich op bevindt. Op Instagram maak je jezelf vindbaar door keywords in je gebruikersnaam en profielnaam te gebruiken, te werken met hashtags en door relevante zoekwoorden in je bio en in je berichten te zetten. Vergeet ook de alternatieve tekst van je foto’s niet te voorzien van keywords.
  3. Zoekopdrachten op Facebook worden beïnvloed door hoe actief jij zelf bent. Hoe actiever jij bent, hoe sneller Facebook jouw profiel of post bovenaan toont. Zoekresultaten op Facebook worden ingedeeld in onder andere Berichten, Profielen, Groepen en Video’s. Persoonlijk vind ik Facebook geen fijn medium om op te zoeken overigens.
  4. Dan Pinterest, ook een zoekmachine op zich. Hier is het visuele aspect vooral belangrijk, dus post aantrekkelijke foto’s die iets zeggen. Maak waardevolle beschrijvingen, gebruik zoekwoorden in de titels en plaats handige links. Met Pinterest Trends ontdek je zoektermen die op dat moment populair zijn.
  5. Op X (Twitter) kun je zoeken naar specifieke posts, profielen, foto’s en video’s. Je kunt ook specifiek naar topics zoeken en kijken welke onderwerpen trending zijn op het moment. Als jij gebruik maakt van X voor je bedrijf, kun je precies die trending topics gebruiken om beter gevonden te worden.
  6. TikTok is voor de nieuwe generatie steeds meer een zoekmachine aan het worden. Ik ben zelf ooit eens enthousiast begonnen met TikTok, maar er snel weer mee gestopt. Niks voor mij (op dit moment). Over TikTok weet ik dan ook niks, maar hier lees je alles over TikTok en SEO.

 


6 Tips om SEO toe te passen voor een betere vindbaarheid op social media


1. Optimaliseer je socialmediaprofielen

Begin met het optimaliseren van je socialmediaprofielen. Gebruik relevante trefwoorden in je bio, je naam en in de beschrijving van wat je doet. Op Instagram kun je in je bio ook één of twee keywords als hashtag weergeven.

Wees zo specifiek en gedetailleerd mogelijk in je omschrijving over waar jij je mee bezighoudt. Als je eerst zoekwoordonderzoek doet dan weet je waar je doelgroep op zoekt. Deze woorden of zinnen kun je goed in je profiel gebruiken om beter gevonden te worden.

De ruimte die er is in je profiel verschilt erg per sociaal medium. Op Instagram en X kun je bijvoorbeeld maar weinig woorden kwijt, terwijl je op LinkedIn en Facebook veel meer ruimte hebt. Kijk dus goed hoe je met weinig woorden zo specifiek mogelijk kunt zijn.

2. Verwerk zoekwoorden in je content

Verwerk keywords onder andere in:

  • Je profielomschrijving
  • Je profielnaam
  • De caption van een post
  • In titels (op YouTube bijvoorbeeld)
  • In de alternatieve tekst van de foto’s die je plaatst op Instagram en Facebook

Kortom: verwerk zoekwoorden overal in je socialmediakanalen. Ga er echter niet in het wilde weg en overmatig mee rondstrooien, maar verwerk de zoekwoorden op een zo natuurlijk mogelijke manier. Het plaatsen van te veel zoekwoorden werkt averechts.

Op Instagram kun je ook nog dit doen:

  • De juiste hashtags gebruiken, dit hoeven er geen 30 meer te zijn.
  • Volgens de laatste berichten zou het niet meer goed werken om de hashtags te verbergen in de reacties, maar werkt het beter om ze direct in de caption van je post te zetten. Ik heb dit de laatste tijd uitgetest en in mijn geval word ik nog steeds beter gevonden als ik de hashtags in de reacties plaats. Het beste om te doen is in je statistieken bij te houden wat voor jou het beste werkt (zie tip 5).
  • Voeg je locatie toe aan Instagram berichten, stories en Reels (als dat voor jou handig is, voor mijn bedrijf heeft dat bijvoorbeeld geen zin). Instagram heeft Instagram Maps, waarop met name lokale bedrijven goed te vinden zijn.

3. Schrijf waardevolle teksten en zorg dat je content gedeeld wordt

Net als bij bloggen wil je ook op social media dat je doelgroep je content leest, erop reageert en het liefst ook je post nog deelt in zijn of haar eigen netwerk. Dat bereik je door je teksten zo waardevol mogelijk te maken en afgestemd op je potentiële klant.

Waardevol betekent niet per sé dat het alleen maar bomvol tips moet staan. Maar wel dat je lezer er  informatie uithaalt, geïnspireerd wordt, wordt aangezet tot actie of nieuwe inzichten opdoet.

Hoe blijer je lezer met jouw content, hoe groter de kans dat je post wordt gedeeld, hoe meer bereik jij genereert.

4. Bewaak de authenticiteit en leesbaarheid van je teksten

Tegenwoordig wordt AI steeds meer gebruikt om zowel blog- als socialmediateksten mee te schrijven. Hoe je teksten schrijft in ChatGPT leg ik hier uit. Let er alleen wel op dat je teksten authentiek en goed leesbaar blijven.

Je pikt de teksten die met ChatGPT of ‎Gemini zijn geschreven er namelijk vaak zo uit. En dat is precies net niet de bedoeling.

Zeker niet als je met die teksten goed gevonden wilt worden, daar zoekmachines authenticiteit hoog in het vaandel hebben staan. Daarnaast leest je volger op social media ook veel liever een tekst van jou en niet van een machine.

Houd je teksten daarom zo leesbaar en authentiek mogelijk. Schrijf in je eigen woorden, met je eigen meningen en met een natuurlijk gebruik van zoekwoorden.

5. Analyseer je socialmediastatistieken

Om klanten uit je website te krijgen is het essentieel om je website te analyseren. Op social media is dat niet anders. De uitvoering verschilt alleen wel met je website. Op social media analyseer je per kanaal. Op zowel LinkedIn, Instagram als Facebook kun je onder andere zien:

  • Hoeveel weergaven een post heeft en hoe dit stijgt of daalt
  • Welke posts het meeste bereik hebben
  • Wie je posts bekijken
  • Hoe een post wordt gevonden (op Instagram kun je bijvoorbeeld per post zien hoeveel weergaven er via hashtags komen)
  • Hoeveel er op een externe link wordt geklikt
  • Wat de betrokkenheid per post is (het aantal likes en reacties)

Bekijk je statistieken regelmatig en kijk wat werkt, wat minder werkt, wanneer posts het beste worden bekeken en door wie. En pas je strategie daarop aan.

6. Vergeet het oorspronkelijke doel van social media niet

Social media zijn bedoeld om relaties op te bouwen en voor verbinding met je doelgroep. Het heet immers niet voor niets sociale media. Terwijl SEO meer analytisch is. Focus je niet alleen maar daar op, maar ga vooral verder met het opbouwen van een band met je volgers en potentiële klanten.

Richt je op het vergroten van de betrokkenheid met je socialmediaposts, stories en Reels. Reageer op posts van anderen. Geef altijd een reactie terug als iemand bij jou een reactie achterlaat. En wees ‘echt’, blijf jezelf.

Zorg dat (nieuwe) volgers je leren kennen. Wissel business af met persoonlijk. Video’s met tekst en foto’s. Maak van nieuwe nog ‘koude’ volgers ‘warme’ potentiële klanten.

Kortom: laat jezelf zien, bouw een band op met je volgers en voeg SEO daar op een natuurlijke manier aan toe.

 


Gebruik jij SEO voor social media?


Meld je hier aan om elk nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf.


In dit artikel staat een affiliate link. Klik hier voor meer informatie.

SEO,

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Drukwerk in combinatie met online marketing: wel of niet?
Volgend bericht
De layout van je WooCommerce webshop aanpassen | Zó doe je dat

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.