Heb je als online ondernemer écht een website nodig? Of kan het ook met alleen social media?

Succesvolle website maken, Zelfstandig ondernemen

Een veel gestelde vraag die ik in dit artikel eerlijk ga beantwoorden. Want hoewel ik als webdesigner erg veel waarde hecht aan de website van een ondernemer, betekent dit niet direct dat het niet anders kan. De vraag of een website echt nodig is of niet is ook niet met een simpele ja of nee te beantwoorden. Ben je online ondernemer en twijfel je over of je nu wel of niet een (nieuwe) website nodig hebt, dan vind je in dit artikel het misschien wel verrassende antwoord. Komt ‘ie!


Waarom zou je als online ondernemer een website nodig hebben?


Er zijn veel redenen waarom een professionele website een goed idee is. Waaronder deze:

  • Professionele en betrouwbare uitstraling naar potentiële klanten toe;
  • Een website is een lange termijn marketingmiddel voor succes;
  • Om je producten en cursussen op te kunnen verkopen;
  • Gevonden worden op Google en daar klanten uithalen;
  • Op een website kun je gaan bloggen, waardoor je zichtbaarheid behoorlijk toeneemt en je jezelf neerzet als expert;
  • Informatie delen over je diensten en prijzen;
  • Landingspagina’s maken voor social media advertenties;
  • Reviews tentoonstellen;
  • En nog meer redenen.

Best handig dus, zo’n website. Zeker als je er actief mee bezig gaat kan een website echt een klantenmachine worden.

Maar betekent dit automatisch dat je écht een website nodig hebt?

 


Hoe kom je aan klanten als je net begint als ondernemer?


Een tijdje geleden schreef ik een blog met vele tips over hoe je aan klanten komt als je net begint met je eigen bedrijf. Ook lees je hoe ik het zelf aanpakte en hoe ik aan mijn eerste klanten kwam.

De conclusie in dat artikel is dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Het is dus maar net hoe je het aanpakt, waar je voorkeur naar uit gaat en wat werkt voor jou.

Dat betekent dat je niet meteen met een website hoeft te beginnen.

Sterker nog, als je net een website hebt komt er nog geen kip op bezoek. SEO gaat immers pas na een paar maanden werken áls je er tenminste genoeg energie en tijd in stopt. Ook via social media stormen volgers niet direct op je website af, je moet eerst volgers krijgen en interessant genoeg worden om op die link te klikken.

Je komt aan klanten door jezelf bekend te maken. De wereld te laten zien dat je bestaat. Een netwerk op te bouwen. En dat kan op veel manieren. Denk aan:

  • Actief zijn op social media en SEO voor social media toepassen
  • Via Google Mijn Bedrijf
  • Ook LinkedIN als daar je doelgroep zit
  • Adverteren op social media
  • Met een Facebook groep aan de slag gaan
  • Aan e-mailmarketing doen
  • Via via

Je kunt dus prima je eerste klanten krijgen zonder website. En met het geld dat je daarmee verdient investeren in een goede professionele website die daarna de rest van het werk gaat doen.

 


Kun je ook een goedlopend online bedrijf opzetten zonder website?


Ja, absoluut. Via social media kun je een enorm netwerk opbouwen en daar vele klanten uithalen als je het goed aanpakt. Denk aan Instagram, Facebook en LinkedIN. Een van mijn klanten bijvoorbeeld, had al een mega bedrijf voordat ze ook maar aan een website had gedacht. Helemaal opgezet via Instagram.

Waarom ze dan toch een website wilde? Eigenlijk om zo’n beetje alle redenen die je onder het volgende kopje leest.

 


Waarom heb je dan een website nodig als je al veel klanten krijgt via een andere weg?


Beginnen zonder website is ideaal om alvast een netwerk op te bouwen, bekendheid te krijgen en om je eerste klanten te verwelkomen.

Echter, na verloop van tijd ga je tegen bepaalde dingen aanlopen. Zoals:

  • Hoe meer mensen jou volgen en klant willen worden, hoe meer van deze potentiële klanten gaan vragen of je ook een website hebt waar alle producten en diensten staan uitgestald en vanaf waar ze direct kunnen betalen. Het gebrek aan een website komt dan niet professioneel over en haalt de betrouwbaarheid naar beneden. Dit is een veel genoemde reden waarom iemand een website wil.
  • Superleuk al die klanten via Instagram, maar dat betekent ook dat je alles handmatig moet doen. Zelf facturen sturen, betaallinks maken, of dat klanten het bedrag met bankoverschrijving overmaken. Een duidelijk overzicht van klanten ontbreekt en hoe komen ze op je maillijst na aankoop? Met een website kun je alles automatiseren. Met onder andere WooCommerce, Active Campaign en Calendly. Scheelt een hoop tijd en gedoe. Trouwens ook een veel gehoorde reden waarom iemand een (nieuwe) website wil.
  • Als je betaalde advertenties wilt gaan inzetten op social media heb je iets nodig waar die advertenties op uitkomen. Een website is dan eigenlijk essentieel. Er zijn wel tools (zoals Leadpages) waarmee je landingspagina’s kunt maken, maar als je dan toch begint kun je het beter meteen goed aanpakken met je eigen website. Wat trouwens ook vele malen goedkoper is dan zo’n tool.
  • Het verkopen van cursussen gaat tot een bepaalde hoogte via e-mail. Dat kan op zich prima, maar het overzicht (ook voor de klant met die vele mails) is al snel kwijt. Een online leeromgeving is dan de oplossing. Dit zorgt er ook nog voor dat je een stuk professioneler overkomt.
  • Er is geen vindbaarheid in Google. En dat is toch hét platform waar zo’n beetje iedereen als eerste naartoe gaat bij een vraag of zoektocht naar iets. Alles wat op Instagram gebeurt blijft ook op Instagram. Hetzelfde geldt voor Facebook. Op Google word je niet gevonden en klanten anders dan social media-gebruikers zal je niet snel krijgen. Als je nog meer wilt groeien met je bedrijf is Google een sterke manier. Met jouw eigen domeinnaam ben je voor iedereen vindbaar. En daarvoor heb je een website nodig.
  • Een veel gehoorde reden waarom iemand uiteindelijk toch een website wil is om te gaan bloggen. Er komen wel klanten via social media of via via, maar het gebrek aan zichtbaarheid op zoekmachines en het niet hebben van een expert status gaat tegenwerken.

Daarnaast zijn er nog een paar ander belangrijke puntjes om rekening mee te houden als je geen website hebt, maar alleen klanten krijgt via social media

Je bent geen eigenaar van je content

Een belangrijke reden om niet alleen te vertrouwen op social media platformen zoals Instagram, Facebook, Google Mijn Bedrijf en LinkedIN is dat je geen eigenaar bent van je eigen content. Je hebt niets te zeggen over wat er met het social medium gebeurt. Besluit Facebook morgen om de boel alleen nog betaald aan te gaan bieden? Dan is je hele zichtbaarheid weg.

Je bent afhankelijk van algoritmes

Elk social medium heeft zijn eigen algoritmes en daarvan ben jij afhankelijk. Het social medium bepaalt wie jouw content wel en niet te zien krijgt. Ook al heb je duizenden volgers, dan nog moet je maar afwachten hoeveel daarvan jouw post voorbij ziet komen en of dat toevallig precies de personen zijn die onder jouw doelgroep vallen. Met een website kan iedereen jou vinden.

Je content wordt gevonden in plaats van gezocht

Als je content deelt op platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIN, dan wordt deze content gevonden door mensen die het voorbij zien komen. Zonder dat zij er eigenlijk naar op zoek zijn. Dat is natuurlijk heel fijn, want zonder moeite te doen wordt jouw content gedeeld met een groot publiek. Maar die mensen moeten maar net interesse hebben in het onderwerp om er ook op te gaan klikken. Heb je een eigen website en blog je daar op? Dan word je gevonden door mensen die zoeken op Google en daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp. Wat de kans op nieuwe klanten en inkomsten uiteraard enorm vergroot.

Je volgers hebben een grote invloed op jouw expertstatus

Met bloggen kun je enorm je expertstatus en zichtbaarheid vergroten. En ja ook op alle social media kanalen. Jouw publicaties op social media worden echter steeds gezien door dezelfde mensen: jouw vrienden en volgers. Zodra zij jouw artikel gaan liken, delen en er een reactie op gaan geven, neemt dat bereik toe. Maar daarvoor ben je dus wel afhankelijk van de inspanningen van jouw vrienden en volgers.

Hetzelfde geldt trouwens voor het krijgen van klanten via via. Dit kan heel veel klanten opleveren, maar je bent wel afhankelijk van diezelfde klanten om gevonden te worden.

Je mist inkomsten uit je website

Met een beetje blog kun je best leuk online geld verdienen. Denk aan samenwerkingen & advertorials, affiliate marketing en banners. Ja op Instagram kan dat ook, maar dan ben je veel meer afhankelijk van het aantal volgers. Bovendien kun je ook behoorlijk goed verdienen met de verkoop van online cursussen en e-books.

Met je website statistieken kun je nóg meer groeien

Ik weet dat veel ondernemers nooit in hun website statistieken duiken, maar stiekem is dit wel een enorm goede en simpele manier om meer uit je website te halen. Met Google Analytics heb je inzicht in bijna  alles, en met die kennis weet je ook precies wat je op je website kunt doen om meer klanten te krijgen. En hoewel je ook statistieken kunt inzien op social media, is dat toch echt veel beperkter dan op je eigen website.

 


Dus, is een website écht nodig als je online ondernemer bent?


Ja en nee.

Nee. Als je net begint met ondernemen kun je prima een netwerk opbouwen via social media of via via. En daar je eerste klanten vandaan halen.

Ja. Als je meer klanten wilt en een groter bereik, niet afhankelijk wilt zijn van social media en betaalde advertenties, beter zichtbaar wilt zijn voor potentiële klanten, je bedrijf wilt automatiseren, een professionele en betrouwbare uitstraling zoekt, droomt van een goede vindbaarheid in zoekmachines en als je online producten en cursussen wilt verkopen: dan is een website essentieel. Met een website kun je veel meer gaan groeien als ondernemer. Meer klanten aantrekken. Meer geld verdienen. Een website is een uitstekende marketingmachine als je deze goed inzet. Zeker op het gebied van zoekmachines kan een website extreem veel voor jou betekenen. En niet alleen op de korte termijn, maar vooral ook op de lange termijn.

Tegenwoordig lig je al snel een stapje achter als jij geen website hebt en je concurrent wel. Wil je succesvol worden dan is een website een heel goede basis van je bedrijf waarop een hoop gebeurt en wordt geautomatiseerd.

 


Ik als webdesigner: wel of niet (meteen) een website nodig?


Persoonlijk hecht ik veel waarde aan een website. Ook voordat ik begon als webdesigner trouwens. Ik vind het professionele en betrouwbare plaatje simpelweg erg belangrijk. Ook als ik zelf op zoek ben naar een dienst of product, dan speelt daarin de website een erg grote rol. Ziet deze eruit alsof de ondernemer in kwestie zichzelf niet serieus neemt, dan ben ik al snel op zoek naar een ander.

Zelf heb ik twee succesvolle websites die ik vanaf dag 1 heb opgezet. Ik weet heel goed wat een website kan betekenen voor jou als ondernemer. Zo’n 80% van mijn klanten komt via Google, en dat heb ik puur aan mijn website te danken. Dat zijn dus klanten waarvoor ik niks hoef te doen aan betaalde advertenties of uren social media werk aan hoef te besteden.

Daar heb ik overigens wel hard voor gewerkt. Deze blog bijvoorbeeld is de 100ste blog op deze website. Dat vergt discipline, tijd en energie die ik in mijn website steek.

Ik zou een ondernemer altijd aanraden een professionele website te (laten) maken. Maar wanneer in het proces is wel afhankelijk per ondernemer. Ook het doel wat iemand voor ogen heeft met de website speelt mee. Mensen die denken dat ze met het hebben van een website direct bovenaan Google staan vertel ik eerlijk wat ze daarvoor moeten doen om dat te bereiken. Houd er in ieder geval rekening mee dat ongeacht hoe je ook aan klanten wilt komen, een website jouw professionele imago altijd positief versterkt. Ook als je net begint.

Het is simpelweg afhankelijk van wat je wilt en hoe snel je het wilt. Social media is sneller, maar bloggen en SEO is veel duurzamer. Dat werkt voor de lange termijn. Waardoor je niet meer zo spastisch met social media hoeft bezig te zijn om zichtbaar te zijn en te blijven. Dat doet je website dan voor je. Het tegelijkertijd doen levert eerst klanten op via social media, daarna via de website én social media. Dat levert het meeste op.

Daarnaast zie ik veel dat ondernemers soms wel maanden bezig zijn om zelf een website te bouwen zonder te weten wat eigenlijk belangrijk is op een website. Dat is verloren tijd die je ook in het opbouwen van bekendheid op social media kunt steken. Begin daar dan liever mee en als dat up and running is ga je je inlezen over een website. Het beter goed doen dan maanden aanrommelen om er daarna achter te komen dat de website helemaal niet werkt omdat deze niet goed in elkaar zit of omdat je er niet genoeg mee doet.

Het is altijd een goed idee om te beginnen met het opbouwen van een netwerk als je start met ondernemen. Dat kan via welk social medium dan ook, afhankelijk van waar jouw doelgroep zit en van wat je leuk vindt. Start before you’re ready. Tegelijkertijd of na een paar maanden maak je een website met alle handige functies om je bedrijf nog meer te laten groeien en om meer inkomsten te genereren.

 


Vertel: ben jij begonnen met een website of kwamen jouw eerste klanten op een andere manier?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

In dit artikel staat een affiliate link. Klik hier voor meer informatie.

Dit artikel delen:

Vorig bericht
WhatsApp Business | Wat is het, wat kun je ermee en hoe stel je het in?
Volgend bericht
To VA or not to VA? | Is een virtual assistant de investering waard?

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.