Wat is een landingspagina en hoe haal je er zoveel mogelijk conversie uit?

Succesvolle website maken, Zelfstandig ondernemen

Als je in de wereld van marketing, SEO en betaalde advertenties duikt kom je al snel de term ‘landingspagina’ tegen. Welke marketing strategie je ook gebruikt om klanten te krijgen, een landingspagina is er bijna altijd bij nodig. Of in ieder geval aan te raden. Wat is een landingspagina precies? Waarvoor gebruik je het? Hoe maak je een landingspagina? En waarom volstaat je homepage niet? Dit en meer over landingspagina’s lees je in dit artikel.


Wat is een landingspagina?


Een landingspagina is een pagina op je website die specifiek is ontworpen en geschreven met als doel om je bezoeker tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld het aanmelden voor je nieuwsbrief, abonneren op je podcast of directe verkoop van een dienst, product of cursus. Een bezoeker komt op een landingspagina na een zoekopdracht in Google, door op een online advertentie klikken, via linkjes uit een nieuwsbrief, door de URL direct in te typen of via een knop of link op je website.

 


Wat is het verschil tussen een landingspagina en de homepage van je website?


De homepage van je website is vaak de eerste pagina waar je potentiële klant op binnenkomt. Op deze plek ontdekt je bezoeker wie je bent, wat je doet en wat er op je website te halen valt. Het is als het ware de etalage van je winkel. Op de homepagina nodig je je bezoeker uit verder te kijken op je website. Leid je je bezoeker naar andere pagina’s, zoals de over mij pagina, je diensten en blogs.

Het verschil tussen de homepage en een landingspagina is met name de functie en het doel van de pagina. Met andere woorden: de manier waarop de pagina wordt gebruikt.

  1. Je homepage is vooral het visitekaartje van je website. De etalage vanuit waar een potentiële klant je website en je aanbod ontdekt. Een landingspagina heeft als primaire doel conversie.
  2. Een homepage staat vaak vol met links en knoppen die leiden naar andere pagina’s dieper in je website, terwijl een landingspagina alleen maar één knop heeft: die naar inschrijving, downloaden of verkoop.
  3. Bezoekers komen via andere wegen je website binnen. Op de homepage vaak via een backlink, via Google of door het intikken van je website URL in de browser. Op een landingspagina komen bezoekers vooral via (betaalde) advertentie, een pop-up of nieuwsbrief.
  4. De structuur van beide pagina’s verschilt ook. Dit komt door het doel dat bij een landingspagina anders is. Zo heeft een homepage vaak vrij weinig tekst, terwijl een landingspagina juist veel tekst heeft.

 


Wanneer gebruik je een landingspagina?


Je weet nu dat landingspagina’s worden gebruikt om conversie te genereren. En dit kan voor heel veel dingen. Je hebt sowieso een landingspagina nodig als je een campagne, aanbieding of welke dienst dan ook gaat promoten met betaalde advertenties. Zonder landingspagina wordt het in dit geval lastig om er verkopen uit te halen.

Denk bijvoorbeeld aan een Google AdWords campagne, waarbij jouw landingspagina bovenaan Google komt te staan als jouw ideale klant naar het betreffende onderwerp zoekt. Je betaalt bij Google per klik voor elke bezoeker die via de advertentie op je website komt, dus daar wil je dan ook het maximale uithalen door een sterke landingspagina te maken.

Er zijn echter meer redenen dan betaalde advertenties om met een landingspagina aan de slag te gaan:

  • Om online cursussen en e-books te verkopen.
  • Wanneer je werkt met e-mailfunnels: de pagina waarnaar je verwijst in je funnel is vaak een landingspagina.
  • Ook zonder betaalde advertenties kun je naar aanbiedingen, diensten, cursussen en andere producten verwijzen die op een landing page staan. Bijvoorbeeld via een pop-up, in je website menu of in knoppen op je website die daarnaar leiden.
  • Verwijs ernaar in je link in bio op Instagram.
  • Maak banners naar je eigen aanbod en verwijs er naar in een blog of in je footer. Voor een voorbeeld zie onderaan deze blog in de footer.
  • Heb je een gratis aanbod waar je zoveel mogelijk inschrijvingen voor wilt? Ook daar kun je een landingspagina voor maken.

Kortom: je kunt een landingspagina maken van alles waarvoor je conversie wilt genereren. Oftewel, een actie waarvan je wilt dat je bezoeker deze uitvoert.

 


Hoe krijg je bezoekers op je landing page?


Op een landingspagina wil je veel bezoekers hebben die precies aansluiten bij het doel van je aanbod. Immers, een landingspagina is er om een actie te realiseren. Hiervoor zijn diverse opties:

  • Betaalde advertenties op Google (Google AdWords).
  • Betaalde advertenties op social media.
  • E-mail campagnes. Hiermee verkrijg je eerst e-mailadressen, bijvoorbeeld door gratis weggevers, en koppel je deze aan een e-mailfunnel. Je kunt ook in de zoveel tijd een campagne doen met korting op een bepaald aanbod dat je naar je e-mailcontacten stuurt. De link in deze mails gaat naar de specifieke landingspagina.
  • Organisch verkeer. Oftewel: gevonden worden in zoekmachines. Hiervoor is het essentieel om je landingspagina uitstekend SEO te optimaliseren.
  • Via links, knoppen of het menu op je website. Een landingspagina hoeft niet in het menu te staan en er hoeft ook niet naar gelinkt te worden, maar het helpt als je dit wel doet. Zo heb ik zelf mijn online cursussen pagina die naar mijn online aanbod pagina’s leidt.
  • Op een blog. Zeker om organisch gevonden te worden is het een goed idee om over het aanbod op je landingspagina een blog te schrijven. Dat is dan meteen de perfecte plek om naar de betreffende pagina te linken.
  • Via een pop-up op je website. Deze methode werkt met name goed als je een aanbieding hebt voor een paar dagen.

Belangrijk om te onthouden is dat je landingspagina alleen gaat werken als deze precies is aangepast op je doelgroep en een duidelijk doel voor ogen heeft. Op welke manier je ook bezoekers krijgt, zorg dat je doelgroep en het doel altijd heel duidelijk zijn.

 


Een landingspagina maken


Er zijn veel verschillende soorten landingspagina’s. Lang, kort, met foto’s en zonder foto’s. Hoe een landingspagina is opgebouwd hangt onder andere van het doel en je doelgroep af. En van het product. Immers, om een cursus van 900 euro te verkopen moet je doorgaans wat meer uit de kast trekken dan voor een e-book van 10 euro. In ieder geval: een landingspagina ontwerp je altijd met als doel er conversie uit te halen.

Daarbij zijn in ieder geval de volgende dingen belangrijk:

Aansluiting bij je campagne

In de eerste plaats moet je landingspagina aansluiten bij hetgeen je bezoeker leest als deze op de knop naar je landingspagina klikt. In een campagne, zoals een e-mailfunnel of Facebook ad, beloof je iets en als iemand op de knop klikt moet je die belofte waarmaken.

Als je bijvoorbeeld zegt dat iemand nu 50% korting krijgt en dit staat niet op de landingspagina dan is de kans dat die persoon toch gaat kopen klein. Of als het onderwerp van je campagne niet aansluit bij het onderwerp van je landingspagina. Ook de lay-out speelt een rol: een knalgele advertentie om vervolgens op een saaie grijze landingspagina te komen. Daar maak je geen vrienden mee.

Een uniek verkoop argument (Unique Selling Point)

Oftewel: een eigenschap waarmee jouw product of dienst zich onderscheidt van die van je concurrent. Dit begint bij de titel van je landingspagina. Daarna eventueel een subtitel, gevolgd door een korte beschrijving. Dit onderdeel komt als eerste op de pagina en is daarom heel belangrijk. Het is immers het eerste dat je bezoeker ziet en daarom zorg je met dit onderdeel ervoor dat je bezoeker verder gaat lezen.

De voordelen & kenmerken

Wat levert het op door jouw product, dienst of cursus te kopen? Wat is de positieve impact van jouw aanbod? Dat zijn de voordelen. Een kenmerk is een beschrijving van je product of dienst. Wat houdt het in? Waar bestaat je cursus uit? Of wat leert je klant allemaal met jouw e-book? Besteed voldoende aandacht en tekst aan dit gedeelte op je landingspagina. Je kunt ook nog vragen beantwoorden zoals ‘voor wie is deze cursus geschikt?’ of ‘voor wie is dit e-book niet bedoeld?’.

Social proof & garantie

Bij een landingspagina is social proof essentieel. Hiermee laat je namelijk zien wat het voor anderen heeft opgeleverd. Een review van iemand anders kan net de doorslag geven om een aankoop te doen.

Social proof is bijvoorbeeld:

  • Quotes van klanten
  • Geschreven reviews
  • Reviews op video
  • Logo’s van bedrijven die van jouw aanbod gebruik hebben gemaakt
  • Review scores van Google of een ander review platform

Met social proof neem je zoveel mogelijk alle risico’s en onzekerheden voor je klant weg. Om helemaal alle risico’s weg te nemen kun je ook garantie geven op teruggaaf van de aankoopprijs als het niet werkt. Net als een proefperiode van 2 weken voor een abonnement.

Focus op 1 conversiedoel

Focus je op slechts 1 doel, 1 boodschap, anders wordt het een ‘gewone’ pagina, zoals een homepage. Probeer niet meerdere acties uit te lokken, zoals inschrijven op je nieuwsbrief én een cursus kopen. Laat dit ook in het ontwerp terugkomen: houd de pagina simpel en gestructureerd. Als jij gefocust bent is je lezer dit ook.

Call-to-action

Op een landingspagina is de call-to-action één van de belangrijkste onderdelen. Een call-to-action is letterlijk een oproep tot actie. En dat is precies waar de hele pagina op gericht is. Op een website is het zo dat je je bezoeker moet zeggen wat te doen, anders gebeurt er niks. Dit geldt trouwens niet alleen voor een landingspagina, maar voor de hele website.

De eerste call-to-action zet je helemaal bovenaan, direct onder de eerste beschrijving. Zo voorkom je dat je bezoeker eerst de hele pagina moet doorscrollen. Deze knop leidt je naar de plek onderaan de pagina waar je bezoeker kan kopen of zich kan inschrijven. Dit doe je met een ankerlink. Een knop op deze plek is ook handig voor mensen die je landingspagina bezoeken, twijfelen en weer weggaan om je pagina later weer te bezoeken. Ze hebben dan alles al gelezen en willen toch die aankoop doen. Met een call-to-action bovenaan heb je deze bezoekers direct waar je ze hebben wilt.

Een call-to-action maak je in de vorm van een knop die opvalt. Gebruik dus een kleur die er meteen uitspringt. Als tekst kun je dingen als ‘inschrijven’ beter vermijden. Houd het actief en aantrekkelijk. Zoals ‘schrijf je nu in’ of ‘meld je nu aan en krijg 50% korting’.

Heel belangrijk is weer die focus: elke knop op deze pagina leidt naar hetzelfde, namelijk de plek onderin de pagina met een inschrijfformulier of een knop naar aankoop. Als je meerdere knoppen hebt naar verschillende doelen weet je bezoeker niet meer wat te doen. Maak het zo duidelijk mogelijk: dit is wat ik wil dat je nu doet.

Je mag de call-to-action vaker laten terugkomen op je landingspagina. Hoe vaak hangt af van de lengte van je pagina.

Het verkoop gedeelte

Als jouw landingspagina is bedoeld om iets te verkopen, zet je onderaan de prijs en eventueel gratis bonussen. Dat werkt vaak goed. Je kunt daarna of met een knop naar de betaalpagina leiden. Dit maak je in bijvoorbeeld WooCommerce. Maar je kunt ook direct op je landingspagina laten betalen. Dat is best een goed idee, want daarmee voorkom je dat je bezoeker eerst nog 3 keer moet doorklikken om te kunnen aankopen.

Direct op je pagina of na slechts één klik een betaalformulier plaatsen kan met onder andere Cartflows. Daarmee maak je professionele en converterende verkoopfunnels, betaalpagina’s en landingspagina’s met daarop meteen het betaalformulier.

Ook kun je hiermee makkelijk upsells en kassakoopjes toevoegen, om bij de checkout nog meer te verkopen. Een aanrader voor elke professionele webshop die meer omzet wil.

Cartflows is ook ideaal als je de standaard checkout van WooCommerce wilt omzeilen. In plaats van 3 keer klikken hoeft je potentiële klant dan maar één keer te klikken. Dit maakt het waarschijnlijker dat je bezoeker ook daadwerkelijk overgaat tot kopen.

Voorbeelden nodig? Alle betaalknoppen op deze landingspagina’s leiden naar een betaalpagina van Cartflows.

FAQ

Als laatste kun je ook nog veel gestelde vragen toevoegen. Hiermee haal je nog meer onzekerheden weg en help je je bezoeker de juiste keuze te maken. Vragen voor een FAQ kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Hoelang heb ik toegang tot de cursus?
  • Hoeveel tijd kost het me?
  • Wat zijn de betaalmogelijkheden?
  • Hoe kan ik contact opnemen bij vragen?
  • Is er garantie dat het echt werkt?

 


Voorkom deze landingspagina fouten


Hoe je je pagina ook ontwerpt, het doel is altijd hetzelfde: conversie genereren. Er zijn een paar dingen die je hierin behoorlijk kunnen tegenwerken en die je daarom het beste voorkomt:

  • Een trage website is dodelijk. Laadt je pagina niet dan is je bezoeker zo weer vertrokken. Zo maak je je website super snel.
  • Maak je landingspagina ALTIJD mobielvriendelijk. Is je pagina niet goed leesbaar op de mobiel dan mis je veel verkopen. De meeste website bezoekers kijken namelijk op hun mobiel.
  • Vergeten je landingspagina te optimaliseren voor zoekmachines, of er geen zin in hebben, is niet handig. Een goede SEO kan je verkoop namelijk een enorme boost geven.

 


Hoeveel landingspagina’s heb jij op je website?


Wil je leuke aanbiedingen en meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Spam blokkeren op je WordPress website | Spamreacties, ongewenste mail en nep registraties
Volgend bericht
Mijn inspirerende boeken top 10 van 2021 | BOEKENTIPS

Lees meer!

2 reacties. Plaats een nieuwe

  • Monique van Genderen
    9 april 2024 03:20

    Ik heb een vraag. Moet ik een landingspagina in WordPress ook ergens als zodanig definiëren? Ik kon namelijk ergens in een menu kiezen waar ik naar wilde linken en daarbij stond een lijstje landingspagina’s. Maar hoe zorg ik dat de aangemaakte landingspagina’s daar ook in verschijnen? Het lijkt erop dat je dan ergens moet aangeven wat voor soort pagina je maakt. Want je maakt een landingspagina of een merkpagina beide gewoon via “pagina’s” in WordPress toch?

    Beantwoorden
    • Hoi Monique,

      Soms bij sommige WordPress themes kun je landngspagina’s als zodanig definiëren. Maar bij de meeste themes is dat niet nodig. Mogelijk dat het in jouw WordPress theme inderdaad wel zo werkt. Ik maak landingspagina’s inderdaad altijd gewoon via pagina’s. Je hoeft dan nergens te definiëren dat het een landingspagina is, gewoon een landingspagina maken en deze als zodanig gebruiken.

      Groetjes,
      Sabine

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.