Hoe een eigen bedrijf starten in het buitenland? | Voor ondernemers en digital nomads

Zelfstandig ondernemen

Wat doe je met je KvK inschrijving als je naar het buitenland gaat verhuizen? Wat als je al in het buitenland woont en je wilt een eigen bedrijf starten? Hoe regel je betaling op je webshop met iDeal als je niet bij de KvK bent ingeschreven? Hoe zit het met de btw: moet je dat wel of niet vragen als je in het buitenland woont maar Nederlandse klanten hebt? Waar betaal je belasting? En hoe werkt het als je een eigen bedrijf hebt als digital nomad? In dit artikel beantwoord ik deze en nog veel meer vragen over ondernemen in het buitenland.


Hoe een eigen bedrijf starten als je in het buitenland woont?


Toen ik in de tweede helft van 2017 mijn eigen bedrijf startte en eindelijk mijn droom om ondernemer te worden waarmaakte, woonde ik al bijna 3 jaar in Colombia. Ik had voor mijn onderneming dus helemaal niets met Nederland te maken, maar moest het allemaal direct in Colombia regelen.

Woon je toevallig in Colombia, wil je in Colombia gaan wonen of ben je gewoon benieuwd naar hoe het daar werkt met een eigen onderneming, lees dan hier hoe je een eigen bedrijf start in Colombia.

Hoe het precies werkt met een eigen bedrijf starten in het buitenland is verschillend per land. Je kunt dat het beste in jouw land uitzoeken. Het is waarschijnlijk dat je een lokale ID-kaart en visum moet aanvragen. Hier vind je alvast nuttige informatie per land.

Wil je ook je eigen bedrijf starten als webdesigner? Klik op de link om te leren hoe.

Kun je je inschrijven bij de KvK als je een bedrijf wilt starten vanuit het buitenland?

Dat hangt van je situatie af. Als je feitelijke activiteiten in Nederland blijven bestaan wel. Je moet dan dus actief blijven in Nederland. Heb je wel Nederlandse klanten, maar ben je niet meer actief in Nederland, dan moet je je bedrijf registreren in het land waar je woont. Dat laatste is wat ik heb gedaan.

 


Wat doe je met je KvK inschrijving als je naar het buitenland gaat verhuizen?


Als je al een eigen bedrijf hebt in Nederland en je gaat emigreren of tijdelijk in het buitenland wonen, dan kan dat gevolgen hebben voor je KvK inschrijving. Of je wel of niet ingeschreven kan blijven staan hangt ook hier af van je situatie.

  • Vinden er nog feitelijke activiteiten plaats in Nederland voor je onderneming? Zoals het organiseren van events of het regelmatig geven van workshops in Nederland. Dan hoef je je niet uit te schrijven bij de KvK. Dit zal makkelijker zijn voor ondernemers die dichtbij Nederland wonen en vaak terug gaan.
  • Zijn er geen activiteiten meer in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit het handelsregister, ook als je wel Nederlandse klanten hebt. Je moet echt regelmatig in Nederland zijn voor je werk wil je ingeschreven blijven. De KvK controleert dit.
  • Hoe lang ga je weg uit Nederland? Als je een bedrijf hebt in Nederland en je gaat voor een halfjaar naar het buitenland, dan is het logischer om ingeschreven te blijven bij de KvK. Zeker als je je ook niet uitschrijft uit Nederland bij de gemeente. Ga je echter emigreren en voor meerdere jaren weg dan is het waarschijnlijker dat je je uit moet schrijven.

Sowieso maakt het niet uit of je Nederlandse klanten hebt of niet. Je kunt prima een eigen bedrijf hebben in het buitenland met Nederlandse klanten, zonder inschrijving bij de KvK.

Hoe dan ook, de KvK geeft op hun website aan dat ze elke situatie apart beoordelen. Lees hier meer informatie over ZZP’en vanuit het buitenland. Het is dus handig om met de Kamer van Koophandel contact op te nemen als je precies wilt weten wat op jou van toepassing is.

 


In welk land betaal je belasting?


Je betaalt belasting in het land waar je gevestigd bent. Ook al heb je klanten uit een ander land. In mijn geval betekent dat dat ik belasting betaal in Colombia over het geld dat ik in Nederland verdien.

Het kan per land verschillen vanaf hoeveel tijd dat je in een land verblijft belasting moet betalen. In Nederland geldt dat als je langer dan 8 maanden per jaar (hoeft niet aaneengesloten te zijn) niet in Nederland bent, je je officieel bij de gemeente moet uitschrijven uit het Basisregistratie Personen (BRP). Je uitschrijving wordt onder andere doorgegeven aan de Belastingdienst en je pensioenfonds. Het is handig als je weet hoe het te regelen met de Belastingdienst en eventueel zelf een brief te schrijven als je in je nieuwe land belasting betaalt en niet meer in Nederland. Mijn ervaring is dat dit niet zo soepeltjes verloopt en het duurde in mijn geval ook wel een aantal brieven en maanden voordat ik de aanvraag voor belastingaangifte niet meer ontving.

Mocht je in een land verblijven waar gunstigere belastingtarieven zijn dan in Nederland en je runt daar je onderneming, dan kan het dus de moeite waard zijn een beetje langer te blijven.

 


Wel of geen btw vragen aan klanten in Nederland als jij in het buitenland woont?


Als je een bedrijf hebt in Nederland en iemand uit het buitenland koopt iets bij jou, dan wordt de btw verlegd. Hetzelfde geldt voor als je je bedrijf hebt in het buitenland met Nederlandse klanten. Deze hoeven geen btw te betalen; ook in dit geval wordt de btw verlegd.

Btw verleggen betekent het niet in rekening brengen van btw door de leverancier, maar dit wordt verlegd naar de klant die de goederen of diensten afneemt. De klant moet de btw aangeven in zijn btw aangifte.

Hoe werkt btw verleggen en geldt dat ook voor jou?

Hier lees je in welke gevallen de btw wordt verlegd. Ben je ondernemer in het buitenland en lever je goederen of diensten aan Nederland, dan is deze informatie specifiek voor ondernemers die in het buitenland zijn gevestigd ook handig.

Om te weten of jij wel of niet de btw moet verleggen, lees dan hier verder. Je kunt ook deze test doen om precies te weten wat op jou van toepassing is.

Als je in Nederland belastingaangifte doet en je moet btw verleggen, dan lees je hier hoe je dat doet.

Je kunt het beste in het land waar je woont uitzoeken hoe het werkt met btw verleggen. Ikzelf moet bijvoorbeeld op mijn facturen btw 0% zetten. Mijn accountant regelt gelukkig de rest.

 


Een webshop of online cursus maken: hoe kunnen jouw klanten met iDeal of Bancontact betalen als je niet bij de KvK bent ingeschreven?


Bij webshops in Nederland betaal je met iDeal en online betalen in België gaat via Bancontact. Als je een webshop of online cursus wilt maken en dus digitale producten en/of diensten wilt verkopen, dan is het fijn als je klanten makkelijk kunnen betalen op de manier die ze gewend zijn.

Dat is echter zo makkelijk nog niet als je niet staat ingeschreven bij de KvK.

Hoe kun je betaalmogelijkheden als iDeal en Bancontact op je website zetten?

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het maken van een webshop, waarvan één van de bekendste WooCommerce is. Een programma dat je op je WordPress website zet. Er zijn ook andere populaire mogelijkheden, zoals Shopify.

iDeal betalingen ontvangen met WooCommerce

1. Mollie

Meestal gebruik je Mollie om betalingen te ontvangen met WooCommerce. Dat is een makkelijke en overzichtelijke manier. Ook als je in het buitenland woont kun je je aanmelden bij Mollie, maar alleen in landen die onder de EER (Europese Economische Ruimte) vallen en in Zwitserland. Als je in één van deze landen woont kun je je registreren bij Mollie en iDeal instellen. Hier vind je alle landen die binnen de EER vallen. 

Om iDeal betaling met Mollie mogelijk te maken:

  • Heb je een KvK inschrijving nodig of moet je geregistreerd staan in het handelsregister van het land waarin je woont;
  • Moet je een zakelijke rekening hebben.

Een zakelijke rekening aanvragen in Nederland als je niet meer ingeschreven staat in Nederland is moeilijk. Mij is het nooit gelukt. Mogelijk is het makkelijker als je binnen Europa woont. Hier vind je informatie per bank voor als je een betaalrekening wilt openen in Nederland vanuit het buitenland.

Ikzelf heb een betaalrekening in zowel Nederland als in Colombia. Daardoor kunnen Nederlandse klanten makkelijk betalen, ik kan het geld overmaken naar mijn rekening in Colombia, en Colombiaanse klanten kunnen ook makkelijk betalen.

Omdat ik niet sta ingeschreven bij de KvK in Nederland en ook geen zakelijke rekening heb, kan ik dus geen gebruik maken van Mollie.

2. Stripe

Stripe is een andere populaire mogelijkheid om betalingen op je website mogelijk te maken. Beschikbaar in 42 landen, heeft Stripe wellicht iets meer mogelijkheden. Om iDeal betaling te ontvangen moet je officieel in één van die landen wonen. Echter, bij Stripe is het na wat hulp van Wereldvrouwen in Zaken mij uiteindelijk gelukt om de betaalmogelijkheden iDeal en Bancontact in mijn academy voor elkaar te krijgen. Je kunt bij het opgeven van je KvK nummer gewoon doorklikken. Je moet wel een adres opgeven in één van die 42 landen en daar ook een bankrekening hebben.

3. PayPal

Dan is er ook nog PayPal. Deze service kun je altijd op je website zetten. Het maakt niet uit in welk land je woont. Het probleem met PayPal is echter dat het niet bij elke buitenlandse bank mogelijk is om PayPal te koppelen. In Colombia bijvoorbeeld kun je niet zomaar geld overmaken en betalen met Paypal via je bankrekening. Daarnaast is PayPal in Nederland niet de meest gebruikelijke manier om online te betalen. Het wordt wel gedaan, maar lang niet door iedereen. En als laatste: PayPal is duur. Bij elke transactie gaat er een paar euro vanaf. Maar als het niet anders kan dan is dit zeker een goede optie.

4. Bankoverschrijving

Ook bankoverschrijving is mogelijk. De nadelen zijn dat het een extra handeling is voor zowel je potentiële klant als voor jou. Na betaling moet je namelijk handmatig bevestigen waarna de mail met je product of de inloggegevens van je cursus worden gestuurd.

iDeal betalingen ontvangen met Shopify

Voor Shopify kun iDeal betalingen ontvangen als je een zakelijke rekening hebt binnen Europa en gevestigd bent in Oostenrijk, Denemarken, Duitsland, Italië, Nederland, België, Spanje of Zweden. Hier vind je daarover meer informatie.

 


Wat doe je met je onderneming als digital nomad: een eigen bedrijf starten in Estland met e-Residency


Hier heb ik natuurlijk geen verstand van, want ik ben geen digital nomad. Maar aangezien dit tegenwoordig een populaire levenswijze is en ook te maken heeft met werken in het buitenland, wil ik er toch graag informatie over geven. Dus heb ik uitgezocht hoe het zit met het e-Residency in Estland.

Wat is e-Residency?

E-Residency maakt het voor online ondernemers mogelijk om een online bedrijf te starten in de EU. Estland is het eerste land dat het e-Residency mogelijk heeft gemaakt. Daarmee kun je je onderneming runnen vanaf waar ook ter wereld, helemaal online. Terwijl je digitaal inwoner bent van Estland. Ideaal voor digital nomads die langer dan 8 maanden per jaar buiten Nederland verblijven zonder vaste verblijfplaats.

Hoe verkrijg je e-Residency?

Om je aan te melden voor e-Residency ga je naar deze website. Hier lees je een ervaring met het verkrijgen van e-Residency in Estland.

Voor een compleet stappenplan om een e-Residency aan te vragen klik je hier.

Waar betaal je belasting als digital nomad?

Het antwoord op deze vraag kan ik moeilijk vinden. Je betaalt normaal gesproken belasting in het land waar je meer dan een halfjaar per jaar verblijft. Als je de helft van de tijd in Nederland bent en de andere helft in een land die een verdrag heeft met Nederland, dan zou je in Nederland belasting kunnen betalen over dat hele jaar. Ook als je officieel in Nederland blijft wonen, dus daar minstens 4 maanden per jaar bent, dan betaal je belasting in Nederland. Hier lees je meer over belasting betalen binnen Europa.

Voor mij is het echter nog niet duidelijk waar je als e-Resident nu belastingen betaalt. Het hangt in ieder geval af van hoe lang je weg bent uit Nederland, of je je uitschrijft bij de gemeente of niet en of je het grootste deel van het jaar een buitenlands adres hebt.

Maar wat als je het hele jaar door 5 verschillende landen reist? In dit artikel vind je wellicht het antwoord op deze belastingvraag. Zij geven aan dat het meest waarschijnlijk is dat je in dat geval belasting betaalt in je thuisland. In dit geval dus Nederland of België.

Meer handige informatie voor digital nomads

Ben je digital nomad of kun je niet wachten om huis en haard achter te laten om werkend de wereld over te reizen? Ik Wil Meer Reizen heeft de 15 meest gestelde vragen over digital nomads op een rijtje gezet en beantwoord. Doe er je voordeel mee.

 


Je eerste volgers en klanten krijgen


Als je net een onderneming start moet je aan klanten zien te komen. Er zijn veel methodes om dat voor elkaar te krijgen, zoals social media marketing en bloggen. Hier geef ik vele tips om aan klanten te komen als je net begint met je eigen bedrijf.

 


Hoe heb jij betalingen met iDeal vanuit het buitenland in jouw webshop of online cursus geregeld?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Je website maken met wordpress.org of wordpress.com? Wat zijn de verschillen?
Volgend bericht
Filter jezelf uit Google Analytics 4 voor de juiste resultaten [STAPPENPLAN]

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.