De layout van je WooCommerce webshop aanpassen | Zó doe je dat

Online cursus maken, Webshop maken

WooCommerce is de meest populaire manier om een webshop te maken in WordPress. Het werkt makkelijk, je kunt er alles mee verkopen wat je wilt en het is goedkoop. De nadelen: de layout van WooCommerce is slecht aan te passen en er zijn alleen standaard product- en checkoutpagina’s. Daarnaast moet je klant zo’n 3 keer doorklikken om eindelijk te kunnen afrekenen en zijn kassakoopjes en upsells tijdens de checkout niet mogelijk. Daardoor is de kans groter dat je verkopen misloopt. Gelukkig is hier een oplossing voor. Lees in dit artikel hoe je met de plugin Cartflows makkelijk en snel mooie, converterende en professionele product- en checkoutpagina’s, verkoopfunnels, upsells en landingspagina’s maakt in WooCommerce.


Waarom zou je de standaard layout van je WooCommerce webshop willen aanpassen?


Hoewel een webshop maken met WooCommerce een heel fijne, makkelijke en goedkoop manier is, zitten er ook een paar nadelen aan.

De nadelen van WooCommerce

  • WooCommerce heeft een standaard layout van productpagina’s, de winkelwagen en afrekenpagina’s. Deze layout is in WooCommerce bijna niet aan te passen. Je kunt dus geen tekst toevoegen op plekken waar je dat wel wilt, je afrekenpagina wijzigen, een andere bedankpagina maken of je productpagina anders opzetten.
  • De verkoopfunnel, oftewel de stappen die de klant doorloopt tot en met de betaling, is langdradig en niet aanpasbaar per product. Je hebt eerst de landingspagina, dan klik je door naar het product, dan de winkelwagen en dan pas komt de klant op de afrekenpagina. Dus je klant kan pas betalen na zo’n 3 klikken. Internetgebruikers zijn tegewoordig ongeduldig: alles moet snel en efficiënt. En WooCommerce is dat niet.
  • Onder een product kun je upsells zetten, maar daarvoor moet iemand dus eerst naar beneden scrollen, op de upsell klikken, kijken of dat ook wat is, dan toevoegen en dan pas betalen. WooCommerce is niet geschikt voor upsells of pre-checkout kassakoopjes. En dat is jammer, want daarmee loop je verkopen mis.
  • WooCommerce heeft een standaard bedankpagina die voor elk product hetzelfde is en die je niet kunt wijzigen. En dat is heel onhandig. Want misschien wil je op de bedankpagina van product A nog wel een aanbod doen naar product C. En bij product B wil je dat iemand via een link een afspraak plant.

Het zou veel beter zijn om niet maar één verkoopfunnel voor al je producten te hebben, maar per product. En ook per product de afreken- en bedankpagina aan te passen. Zodat je dit kunt afstemmen op je doelgroep en op het soort product dat je aanbiedt. Maar, wat zijn verkoopfunnels precies?

 


Wat is een verkoopfunnel en waarom zou je dit moeten hebben?


Verkoopfunnels (of checkoutfunnel) leiden klanten stap voor stap door het koopproces. Een goed geoptimaliseerde funnel helpt je websitebezoeker de reis te maken van landingspagina naar klant, zonder afleiding. Daarmee verkoop je meer en stijgt je omzet.

De belangrijkste redenen om een geoptimaliseerde funnel op je WordPress webshop te hebben zijn:

  1. Verkoop afgestemd op specifieke producten en doelgroepen. Met een verkoopfunnel per product kun je productpagina’s en betaalpagina’s afstemmen op precies dat product en die doelgroep. Zodat het betaalproces aansluit bij de behoeften en voorkeuren voor die specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld voor specifieke producten een andere layout gebruiken, andere foto’s, andere teksten en andere upsells en aanbiedingen. Hiermee verhoog je de verkoop.
  2. Het verhoogt het gemiddelde bedrag dat één klant uitgeeft bij elke aankoop. Door bepaalde strategieën toe te passen, zoals upselling, cross-selling en het aanbieden van kortingen op bepaalde producten, verhoog je de omzet per klant en dus ook in totaal.
  3. 𝐄𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐭𝐞𝐫𝐞 𝐠𝐞𝐛𝐫𝐮𝐢𝐤𝐬𝐞𝐫𝐯𝐚𝐫𝐢𝐧𝐠. Hoe beter de gebruikservaring van een afrekenpagina, hoe meer je verkoopt. Je ziet dat bijvoorbeeld bij populaire checkoutsystemen zoals Plug&Pay. In WooCommerce is dit lastig te optimaliseren, maar met een plugin als Cartflows makkelijk te doen. Daardoor zullen bezoekers eerder geneigd zijn om ook daadwerkelijk tot aankoop over te gaan.

Het is duidelijk: de standaard layout van WooCommerce is niet voldoende om je WordPress webshop naar een hoger niveau te tillen. Maar wat dan wel? Ikzelf gebruik hiervoor de plugin Cartflows.

 


Wat is Cartflows?


Cartflows is een WordPress-plugin die is ontworpen om de conversie van je website te verhogen door het verbeteren van de verkoopfunnels van je WordPress webshop. Met Cartflows maak je aantrekkelijke, gebruiksvriendelijke en geoptimaliseerde landingspagina’s, productpagina’s, afrekenpagina’s en bedankpagina’s, gericht op meer verkoop.

Met Cartflows vervang je de standaard WooCommerce layout. En kun je per product een aangepaste verkoopfunnel maken.

Cartflows kun je gebruiken voor elke webshop gemaakt in WordPress met WooCommerce, wat je verkoopt maakt niet uit. En dus ook voor een online leeromgeving waarin je online cursussen verkoopt, gemaakt in WordPress met WooCommerce als betaalsysteem.

Wat kun je met Cartflows?

Een greep uit de mogelijkheden:

  1. Op een makkelijke manier verkoopfunnels maken. Cartflows is intuïtief en makkelijk in gebruik. Je hoeft geen kennis te hebben van code, alles gaat automatisch. Je moet alleen weten hoe het werkt en wat je er allemaal mee kunt doen. Dat leer je hier.
  2. Kiezen uit verschillende webshop templates. Afhankelijk van het pakket dat je kiest bij Cartflows, heb je vele webshop templates waaruit je kunt kiezen. Kant-en-klare templates die je alleen maar voor jezelf hoeft in te vullen. Voor zowel landingspagina’s, afrekenpagina’s als bedankpagina’s. Zowel gratis als betaald. Voor elk product kun je dus een verschillende layout gebruiken, mocht je dat willen.
  3. A/B-testen. Je kunt A/B-testen uitvoeren om te bepalen welke versies van je verkoopfunnel het beste presteren, om er de meeste verkopen uit te halen.
  4. Order bumps en upsells toevoegen. Met Cartflows voeg je makkelijk en snel order bumps en upsells toe aan je producten. Die ook nog duidelijk in beeld komen, waardoor ze niet te missen zijn. Zoals wel het geval is bij de standaard upsells van WooCommerce. Onder dit stukje zie je een voorbeeld van zo een upsell in mijn eigen webshop.
  5. Inzicht hebben in al je statistieken. Hoewel je in WooCommerce kunt zien wat je verkoopt, is het lastig om te zien wat bezoekers daadwerkelijk doen op je website. Beginnen ze met het invullen van hun gegevens, maar zetten ze niet door? Komen ze wel op de afrekenpagina, maar gaan ze weer weg zonder te kopen? Cartflows koppel je in een handomdraai aan Google Analytics, waarna je inzicht hebt in deze (en meer) statistieken. En je met die kennis je webshop nog meer kunt verbeteren.
  6. Bezoekers die de winkelwagen verlaten weer herstellen (cart abandonment). Er zijn veel bezoekers die wel op de checkoutpagina komen, soms zelfs al beginnen met invullen van hun gegevens, maar dan toch de aankoop niet doen. Met deze functie kun je deze mensen opsporen en weer terughalen. Via het versturen van automatische e-mails naar die personen die dus bijna kopen, maar net niet.
  7. De afrekenvelden aanpassen. Standaard wordt gevraagd naar het adres, postcode, plaats en soms zelfs naar het telefoonnummer. In WordPress zijn er meerdere plugins beschikbaar om die checkoutvelden aan te passen, maar die heb je bij Catflows niet meer nodig. Daar kun je namelijk per product de afrekenvelden aanpassen. Heel handig.

Met Cartflows zit je dus niet vast aan standaard templates en layouts, maar kun je je webshop zo vormgeven zoals jij het wilt. Ideaal.

Hierbij een voorbeeld van een upsell in mijn WooCommerce webshop:

 

Waarom ik graag Cartflows gebruik

Zoals je misschien weet kun je in WordPress voor alles wel een plugin vinden. Maar als je alle functies zoals hierboven beschreven bij elkaar wilt verzamelen met plugins, dan ben je wel even zoet. En of het er dan goed uitziet en goed werkt is nog maar de vraag.

Daarnaast geldt in WordPress: wees spaarzaam met plugins voor een snelle en veilige website.

Cartflows is voor mij daarom ideaal. Het is maar één plugin (of twee als je ook de cart abandonment wilt) en heeft precies alle functies die je nodig hebt voor een converterende en aantrekkelijke webshop.

Hoeveel kost Cartflows?

Cartflows kun je hier gratis downloaden. Met de gratis versie kun je aangepaste verkoopfunnels maken. Er zijn webshop templates voor landingspagina’s, productpagina’s en bedankpagina’s. Wat er echter ontbreekt in de gratis versie, zijn de extra mogelijkheden voor upsell en meer keuze uit templates. Daarvoor heb je tenminste Cartflows Plus nodig.

Je kunt hier de 3 pakketten vergelijken, en kijken wat je precies nodig hebt. Ik ben zelf begonnen met de gratis versie, nu gebruik ik Cartflows Plus.

 


De standaard product- en afrekenpagina’s in WooCommerce aanpassen: zo doe je dat met Cartflows


De standaard pagina’s in WooCommerce aanpassen is met Cartflows heel makkelijk en kan op twee manieren.

Manier één is door per product een aparte verkoopfunnel te maken. Hoe je de funnel inricht bepaal je zelf, bijvoorbeeld:

  1. Eerst de landingspagina
  2. Dan de afrekenpagina
  3. En als laatste de bedankpagina

Je kunt er ook voor kiezen om de landingspagina en betaling in 1 te doen, zoals in dit voorbeeld. Dan rekent de klant direct af op de landingspagina. En hoeft je klant dus niet één keer te klikken om te kunnen betalen.

Hier vind je een overzicht van alle webshop templates van Cartflows waaruit je kunt kiezen. Dan heb je meteen een idee wat je er allemaal mee kunt maken. Deze templates kun je uploaden en direct gebruiken, alleen even je eigen foto’s, teksten en kleuren invoegen. Je zit overigens niet vast aan deze sjablonen: elke pagina kun je ook helemaal zelf ontwerpen als je dat wilt.

Manier twee is door één verkoopfunnel te maken voor alle producten. Dus dezelfde afreken- en bedankpagina voor elk product. En eventueel dezelfde upsells. Dit kan handig zijn als je heel veel producten in je webshop hebt en je alleen het betaalproces wilt vergemakkelijken en professionaliseren. Dan is deze functie ideaal.

Je kunt manier één en twee ook tegelijk gebruiken. Bijvoorbeeld voor één product in je WooCommerce webshop een aparte verkoopfunnel, en voor alle andere producten dezelfde afrekenpagina. Ik heb dit zelf ook: veel producten hebben een aparte afrekenpagina, checkout en upsells, en bij de producten waar ik dat niet heb komt alsnog een professionele afrekenpagina tevoorschijn. Handig!

In mijn videotutorial Cartflows leer je stap voor stap hoe je jouw eigen verkoopfunnels maakt. En leg ik zowel manier één als manier twee uitgebreid uit.

 


Krijg meer verkopen uit je webshop en zet je website in voor meer omzet


Het hebben van een webshop is één van de manieren om je website voor je te laten werken. En met een mooie, gebruiksvriendelijke en converterende checkoutfunnel kun je nóg meer verkopen uit je website halen. En niet onbelangrijk: het proces ook nog meer automatisch laten verlopen.

Heb je een WordPress website? Dan kun je dit makkelijk en snel doen met WooCommerce in combinatie met Cartflows.

Hulp nodig? Klik hier voor een videotutorial voor het aanpassen van de WooCommerce layout.

 


Hoe gebruisvriendelijk is jouw WooCommerce webshop?


In dit artikel staan affiliate links. Klik hier voor meer informatie.

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Wat is social media SEO? | Zó word je vindbaar op social media
Volgend bericht
Is bloggen dood? Zó werkt bloggen in 2024 om nog steeds goed vindbaar te zijn.

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.