Je wilt een blog maken, maar hoe kom je aan leuke onderwerpen voor je blog? Een veelgestelde vraag. En logisch, want misschien kun je de eerste 10 blogs wel invullen, maar daarna wordt het steeds lastiger. Om je een handje te helpen geef ik je hier 25 ideeën voor blog onderwerpen die je direct kunt gebruiken voor je zakelijke blog.
Een blog schrijven: waarover moet je bloggen?
Veel ondernemers willen gaan bloggen. Een heel goed idee, want met bloggen bereik je een groter publiek, zet je jezelf neer als expert en maak je je website beter vindbaar in Google. En hier nog 7 redenen om nu te beginnen met bloggen voor je bedrijf. Nu vinden de meeste bloggers het vroeg of laat vaak wel lastig om weer een nieuw onderwerp te bedenken. ‘Ik weet niet waarover ik moet schrijven’ is ook niet voor niets één van de veelgehoorde excuses om niet te bloggen. Daarom zeg ik altijd: bedenk bij het thema van je bedrijf eerst eens een stuk of 30 onderwerpen voor een blog.
Bij bloggen is het immers belangrijk dat je consistent bent wil je er iets uithalen, en als je steeds een week of 3 overslaat omdat je niet weet waarover te schrijven dan zet dat weinig zoden aan de dijk. Begin dus met het maken van een lijstje met ideeën of al kant-en-klare onderwerpen.
Kom je er even niet meer uit? Of heb je behoefte aan nieuwe inspiratie voor blog onderwerpen? En dan is de onderstaande lijst met blog ideeën heel handig.
Lees ook | Krijg meer bezoekers, klanten en inkomsten met bloggen | Zó doe je dat!
Hoe vaak moet je bloggen?
Hoe minder je blogt hoe minder onderwerpen je hoeft te verzinnen, maar hoe vaker je blogt hoe meer positief effect dit heeft voor je bedrijf. Lees hier alles over hoe vaak je moet bloggen voor resultaat en wat mijn advies hierin is.
25 Blog onderwerpen voor je zakelijke blog
Hier een heleboel blog ideeën die je kunt toepassen op je eigen onderwerp. Gebruik ook je intuïtie bij het bedenken van ideeën. Lees hier hoe.
1. Stappenplannen
Wat doe jij als je wilt weten hoe je precies een ochtendritueel in elkaar draait? Of hoe doe je die ene yoga oefening? Wat zijn de eerste stappen in Mailchimp? Hoe kies je de juiste opleiding (in 5 stappen). Of hoe zorg je voor een gezond eetpatroon over de hele dag? Googelen! Jouw ideale klant ook. Je snapt het idee denk ik: maak stappenplannen. Oftewel: hoe-gidsen waarmee je in stappen het antwoord geeft op een bepaalde vraag. Werkt altijd goed.
2. Actualiteiten
Wat speelt er in jouw vakgebied? Heeft er net op nu.nl gestaan dat appels helemaal niet gezond zijn? Zoek het uit met wetenschappelijke literatuur en schrijf een artikel waarin je vertelt waarom dat wel of niet klopt. Of staat er een groot artikel in de krant over businesscoaches, haak daarop in in een blog.
Hierover een grappige anekdote van mijn eigen blog over Colombia…
Hier in Colombia is het heel normaal om chocolademelk met kaas erin te drinken, maarja wie zoekt daar nou naar op Google? Ik schreef er eens dit artikel over, met onder andere een recept. En toen kwam Erica Terpstra een paar weken later op tv met een item in Bogotá. Waar ze, jawel, die chocolademelk met kaas met veel gegiechel ging nuttigen. Mijn statistieken voor dit artikel rezen de pan uit, en al die bezoekers kwamen natuurlijk via Google. Ik schreef het artikel toevallig net voor de uitzending en niet erna, maar het is wel een mooi voorbeeld met wat actualiteiten kunnen doen.
3. Een gids voor beginners
Mediteren voor beginners. Yoga voor beginners. Een businesscoach zoeken voor beginners. Reizen voor beginners. Bloggen voor beginners. Emigreren voor beginners. Koken voor beginners. Gezond eten voor beginners. Ecologisch leven voor beginners. Noem maar op.
4. De ultieme gids voor…
Gidsen doen het goed 🙂 Een ultieme of complete gids voor… kan van alles zijn. Ikzelf schrijf bijvoorbeeld mini-gidsen voor bestemmingen in Colombia die het heel goed doen. Maar je kunt hier van alles voor verzinnen afhankelijk van je onderwerp. Zo een complete gids heet niet voor niks compleet: geef alle informatie weg die iemand nodig heeft om zijn of haar vraag mee te beantwoorden. Betrek hierin bijvoorbeeld onderzoek en andere artikelen die erover zijn geschreven op andere (of je eigen) blogs.
Voorbeeld: De ultieme gids voor een gezond ochtendritueel (met bijvoorbeeld tips voor kookboeken, ontbijt-recepten, slaapgewoonten, apps die iemand kan gebruiken, dingen om te doen in de ochtend, uitleg waarom iets gezond is, etc).
5. Veelgestelde vragen
Ook heel fijn voor Google, zeker als je de vragen op zo een manier formuleert dat ze ook op Google gevonden worden. Maak er geen ingewikkelde dingen van, maar bedenk je waar jouw ideale bezoeker op gaat zoeken op Google. En beantwoord dan die vraag. Ook een heel handig artikel voor mensen die deze vragen stellen: dan kun je deze link sturen.
6. Lijsten
Mensen houden van lijstjes en daar kun jij dankbaar gebruik van maken.
- 10 Manieren om…
- 5 Redenen om…
- 7 Keer…
- 5 Stappen voor…
- 6 Tips voor…
- Top 10…
- Enz.
7. Checklists
Niet alleen makkelijk voor jou om te schrijven, maar ook heel nuttig voor jouw lezer. Voorbeelden:
- Ga je een website maken? Dit heb je allemaal nodig!
- 10 Dingen die je nodig hebt om elke dag 10 minuten te mediteren
- De ultieme checklist voor een gezond slaapritueel
8. Statistieken
Klinkt een beetje stoffig misschien, maar werkt doorgaans heel goed. Hoe lang moet een blog post zijn? Hoeveel dagen heb je nodig om een nieuwe gewoonte aan te leren? In hoeveel tijd kun je een goedlopend bedrijf neerzetten? Haal er ook je eigen statistieken en ervaringen bij en zoek bij voorkeur in online onderzoeken naar referenties. Dit is een leuk voorbeeld van een statistieken- en ervaringen artikel over plastische chirurgie.
9. Interviews
Interviews zijn een ideale manier om je blog te vullen. Niet elke week natuurlijk, maar je kunt bijvoorbeeld elke maand een dag plannen waarop je een interview post. Een ideaal blog onderwerp. Bedenk waarover je welke mensen wilt interviewen (uiteraard moet het met je werk te maken hebben), stel interviewvragen op en vraag mensen of je ze mag interviewen. Je kunt ze ook gewoon in Word die vragen laten invullen, is vaak makkelijker en sneller. Is leuk voor je lezer om andere ervaringen te horen, handig voor jou want het kost minder tijd en tof voor de geïnterviewde om zijn of haar verhaal te doen. Ikzelf kom ook weleens op een andere blog met een interview, zoals deze. En over Colombia heb ik zoveel interviews gegeven dat ik er een in de media-pagina van heb gemaakt.
10. Boek / podcast / video – reviews
Heb je een tof businessboek gelezen? Een wel heel nuttige video of film gekeken over iets in jouw vakgebied? Of een podcast geluisterd die je écht met de wereld wilt delen? Schrijf een review! Haal de beste tips aan, waarom je het wel of niet goed vond, etc. Als je een boek reviewt kunt je ook meteen aan de slag met affiliatie marketing.
Schrijf bijvoorbeeld een 7 beste boekentips artikel of geef een boeken top 10.
11. Achter de schermen
Dit kan van alles zijn, zoals een terugblik aan het eind van elke maand of laat zien hoe het organiseren van een evenement er achter de schermen aan toe gaat.
12. Bronnen / tools
Voor je bedrijf gebruik je ongetwijfeld van alles. Of het nu is voor het creëren van content, verhalen schrijven, wachtwoorden opslaan, je werk organiseren of social media. Iedereen gebruikt dingen voor het werk dat je kunt delen met je volgers. Hier wat voorbeelden.
13. Follow-up blogs
Wat zijn de meest gelezen blogs op je website? Kijk daar eens naar en schrijf een vervolg blog over hetzelfde onderwerp. Zijn er dingen veranderd? Wat kun je nog méér doen met… Een nieuwe manier om dit of dat aan te pakken. In de media kwam dit naar voren, maar klopt dat wel? Enzovoorts.
14. Foto blogs
Waarom je lezer niet mee laten kijken met iets uit je werk? Een dag als tekstschrijver in foto’s bijvoorbeeld. Het evenement dat je net hebt georganiseerd in foto’s. Je snapt het idee.
15. Verkondig je mening / kritiek
Misschien heb je ergens iets gelezen waar je het helemaal niet mee eens bent? Of heb je iets tegen een bepaalde methode of tool en kun je dat goed onderbouwen? Niet te vaak doen, maar als je het aandurft wat kritiek te geven is af en toe zo een post een goed idee. Mijn best gelezen artikel is nog steeds die ene waar ik nogal wat kritiek lever op een erg populaire tool…
16. Persoonlijke blogs
Ook als je zakelijk blogt kun je best persoonlijk zijn. Graag zelfs. Mensen doen immers zaken met een persoon, niet met een machine. Vertel iets persoonlijks. Wie jouw inspiratiebron is bijvoorbeeld. Of waar je vroeger altijd van droomde. De weg naar waar je nu bent. De grootste fouten die je hebt gemaakt in je leven. Je grote droom voor de toekomst. Of wat dan ook dat je kwijt wilt.
Er is overigens een groot verschil tussen persoonlijk en privé, twee dingen die nogal eens door elkaar worden gehaald. Persoonlijk zijn in een blog betekent niet dat je privé zaken hoeft te vertellen. Jij bepaalt wat anderen over jou lezen. Dat kan heel persoonlijk zijn, maar hoeft niets privé aan te halen.
17. Terminologie
Elke bedrijfstak heeft bepaalde termen die niet iedereen weet. Licht eens in de zoveel weken eens zo een term uit en vertel wat het betekent en waarom het belangrijk is. Maak hiervoor een tag of categorie aan, zodat mensen al die termen makkelijk bij elkaar kunnen vinden.
18. Vertel een verhaal / anekdote
Niet elke blog hoeft mega praktisch te zijn, mensen houden er namelijk ook van om meegenomen te worden in een verhaal. Vertel over iets dat je hebt meegemaakt in je werk bijvoorbeeld. Een interessante anekdote waar je de emoties van iemand prikkelt. Zodat je bezoeker verder wil blijven lezen.
19. Reizen als ondernemer
Reizen is een hot topic. En dat kun je prima als blog onderwerp voor je bedrijf verwerken. Je kunt bijvoorbeeld vertellen wat jij doet met je bedrijf als je op vakantie gaat. Neemt iemand het over? Ligt het stil? Hoe doe je dat met social media? Als je digital nomad bent kun je daar af en toe eens wat over vertellen: hoe houd je toch dat goedlopende bedrijf terwijl je de wereld over reist? Maar ook kun je vertellen over hoe jij omgaat met jouw onderwerp op reis. Bijvoorbeeld:
- Hoe kun je ook op reis elke dag mediteren?
- Hoe zorg je voor een gezond eetpatroon op reis?
- Wat doe je als je op reis gaat en je zit precies in een traject met een businesscoach?
- Welke tools zijn handig om je business te laten doorlopen als jij op vakantie bent?
- Hoe regel je online marketing op reis?
20. Quotes
Veel mensen zijn dol op quotes en die doen het dan ook goed in een blog. Licht af en toe eens een inspirerende quote uit en vertel waarom deze voor jou belangrijk is en wat het met je doet.
21. Lessen die je hebt geleerd
Als ondernemer blijf je altijd leren en dat kun je mooi als blog onderwerp gebruiken. Welke lessen heb je geleerd uit…
- Het inschakelen van een businesscoach
- Je eerste halfjaar als ondernemer
- Een klant waarmee het niet lekker liep
- Etc.
22. Start een blog serie
Er zijn onderwerpen die zo uitgebreid zijn of die steeds veranderen, dat één blog daar niet voldoende voor is. En daar kun je heel mooi een blog serie van maken. Elke maand een nieuw product uitlichten bijvoorbeeld. Of als je vaker per week blogt elke week inspirerende Instagram posts uit jouw vakgebied. Maar je kunt ook denken aan bepaalde strategieën waar je meerdere blogs voor nodig hebt.
Je kunt ook lijstjes en stappen opsplitsen in een blog serie. Bijvoorbeeld ‘Groeien met Facebook in 10 weken: week 1’. Of deel tips op in meerdere blogs, zoals ik doe met WordPress tips.
23. Feestdagen en thema dagen
Heb je een dierenwinkel? Schrijf over iets leuks om voor je kat te doen op de Dag van de Kat. Of geef een lijstje recepten die ideaal zijn voor Moederdag. Hoe ga je om met je bedrijf tijdens de grote vakantie als iedereen weg is? Afvallen met kerst, hoe pak je dat aan? In elk vakgebied zijn er per jaar meerdere dagen waar je wel iets over kunt schrijven.
24. Templates
Heb je handige templates die interessant zijn voor jouw doelgroep? Deel deze in een blog! Bijvoorbeeld een template voor Instagram stories, een eet-dagboek of meditatie schema. Dit zijn slechts voorbeelden, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een template voor te maken.
25. Populair wetenschappelijk artikel
Van oorsprong ben ik wetenschapper en ik ben dan ook dol op wetenschappelijke onderbouwing. Dit giet ik in een makkelijk leesbaar artikel met wetenschappelijk onderbouwde feiten en cijfers en ik heb een populair wetenschappelijke blog. Heel interessant voor je bezoeker die graag wil weten hoe iets echt in elkaar steekt. Want jij kunt wel een mening hebben, maar niets komt zo sterk en betrouwbaar over als dat iets ook daadwerkelijk wetenschappelijk onderbouwd is. Dit is een voorbeeld artikel op mijn Colombia blog.
Nog veel meer blog onderwerpen voor ondernemers
Wil je meer inspiratie om nooit meer zonder blog onderwerp te zitten? Hier vind je nog veel meer blog onderwerpen voor ondernemers. Je kunt ze zo overnemen en elk onderwerp kun je toepassen op elk vakgebied. Niet steeds moeten nadenken over waar je nu weer over moet schrijven maakt bloggen stukken leuker en makkelijker. Veel blog plezier!