Heb je een onderneming voor klanten bij jou in de buurt? Bijvoorbeeld: je geeft yogalessen in Arnhem, je bent boekhouder in Den Helder of je hebt een kledingwinkel in Leiden. Dan kun je door middel van lokale SEO je vindbaarheid in Google explosief laten stijgen. En daarmee meer klanten aantrekken. Hoe? Door te investeren in local SEO. Oftewel: SEO gericht op mensen die zoeken naar diensten of producten in een bepaalde stad of regio. Wat lokale SEO precies is, hoe je het toepast en waarom dit anno 2024 en in de toekomst steeds belangrijker wordt, lees je in deze handleiding.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is zoekmachineoptimalisatie gericht op een bepaalde plek of regio. Hiermee zorg je ervoor dat jouw onderneming goed vindbaar is zodra iemand plaatsnamen in de zoekopdracht gebruikt. Je speelt daarmee in op de specifieke zoekintentie van jouw potentiële klant.
Een voorbeeld: je hebt een restaurant in Alkmaar en iemand zoekt op ‘beste restaurants in Alkmaar’. Met lokale SEO zorg je ervoor dat jouw restaurant hoog in de zoekresultaten verschijnt, zodat mensen die op zoek zijn naar een restaurant specifiek in Alkmaar jou snel vinden.
Oftewel: je zorgt ervoor dat jouw bedrijf vindbaar is voor potentiële klanten bij jou in de buurt.
Hiermee vergroot je de naamsbekendheid van jouw merk, krijg je meer bezoekers op je website en vergroot je het aantal leads (aanmeldingen, verkopen, telefoontjes, contactaanvragen).
Het is goed om te weten dat ongeveer de helft van alle zoekopdrachten is gericht op het vinden van iets in de buurt. Het is dus heel belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden als jij een onderneming hebt voor mensen in jouw stad, dorp of regio.
Is local SEO anders dan ‘gewone’ SEO?
Ja. Het principe en een groot deel van de toepassing werkt hetzelfde. Het grote verschil is dat je je specifiek richt op de regio waar jij je bevindt. Je focust je dus op zoekwoorden met plaatsnamen erin.
Met een webshop wil je meestal heel Nederland aanspreken, en dan maakt het niet zoveel uit dat je gevestigd bent in bijvoorbeeld Utrecht. Maar als je een lokale onderneming hebt, dan maakt die plaats wel uit. Je wilt dan ook gevonden worden op Google Maps en opvallen bij consumenten in jouw buurt. En daarbij komt local SEO om de hoek kijken.
De standaard toepassing van SEO is wel hetzelfde. Daarmee bedoel ik al deze 49 SEO-stappen.
Voor wie is lokale SEO geschikt?
Lokale SEO is nuttig voor bedrijven en dienstverleners die afhankelijk zijn van klanten uit een bepaalde regio of stad. Hier vind je een paar voorbeelden:
- Fysieke winkels zoals kledingzaken, dierenwinkels en speciaalzaken.
- Horecabedrijven zoals restaurants, cafés, en bakkerijen.
- Lokale dienstverleners zoals loodgieters, kappers, makelaars en schoonheidsspecialisten.
- Gezondheidszorgaanbieders zoals tandartsen, huisartsen en fysiotherapeuten.
- Ondernemers die lokaal hun werk uitvoeren, zoals grafisch ontwerpers, fotografen of paardencoaches.
Kortom, als je diensten aanbiedt die je fysiek of in een bepaalde regio levert, kan lokale SEO een enorme boost geven aan je vindbaarheid en zichtbaarheid.
Welke 7 factoren zorgen ervoor dat jouw bedrijf bovenaan Google wordt getoond bij klanten in de buurt?
Naast de zoekmachineoptimalisatie die je normaal al doet op je website, zijn dit de onderdelen die zorgen voor een hoge positie in Google als je een lokale onderneming hebt (verderop lees je hoe je dit praktisch toepast):
- Relevantie: de mate waarin jouw bedrijfsinformatie aansluit bij wat iemand zoekt.
- Afstand: tussen jouw bedrijf en de persoon die de zoekopdracht uitvoert.
- Prominentie: hoe bekend een bedrijf is, zowel online als offline. Denk aan reviews, backlinks en online vermeldingen.
- Google Business-profiel (voorheen Google Mijn Bedrijf): één van de belangrijkste elementen van lokale SEO.
- Zoekwoorden & on-page SEO: optimaliseer je website met lokale zoekwoorden, zoals ‘nagelstudio Amsterdam’ in plaats van ‘nagelstudio voor vrouwen’.
- Gebruikersgedrag: het gedrag dat de zoeker vertoont, zoals klikgedrag, interactie met je Google Business-profiel en of jouw bedrijfsnaam in zoekopdrachten wordt gebruikt.
- Sociale signalering: hoe actief en betrokken je bent op social media.
De relevantie en kwaliteit van jouw website is hierin voor Google zeer belangrijk. Je komt niet meer bovenaan Google als je alleen dichtbij de persoon bent die zoekt. Relevantie en kwaliteit zijn sleutelwoorden. Met onderstaande tips kun je dit voor jouw bedrijf optimaliseren.
Dit zijn de zoekresultaten bij lokale SEO | De local 3-pack uitgelegd
Als je je richt op bovenstaande 7 lokale SEO-factoren voor je bedrijf, en je dit goed toepast (hoe lees je in het volgende hoofdstuk), dan is het het meest ideaal als je in het local 3-pack (ook wel ‘Google Map Pack’ of ‘Google Local Pack’ genoemd) terecht komt.
Het lokaal 3-pack zijn de drie lokale bedrijfsvermeldingen die worden getoond in een speciaal blok bovenaan de zoekresultaten van Google. Dit verschijnt wanneer iemand zoekt naar een lokale dienst of product. Deze zoekresultaten komen vaak boven de organische zoekresultaten en laten informatie zien zoals de bedrijfsnaam, locatie, openingstijden en beoordelingen. Iemand kan met het 3-pack direct doorklikken naar Google Maps en al deze informatie zien.
Dit maakt het local 3-pack een belangrijk onderdeel van lokale SEO. Immers: de meeste mensen zullen op één van deze zoekresultaten klikken zonder verder te kijken.
De resultaten in het 3-pack zijn verbonden aan het Google Business-profiel. Ondernemers die hun Google Business-profiel goed hebben ingevuld, hebben een grotere kans om in het 3-pack terecht te komen.
Hier een voorbeeld van een Google Map Pack
Ik heb gezocht naar vegetarische restaurants in Hoofddorp, en dan komt dit er bij mij uit:
Dat is het resultaat waar je tussen wilt staan.
Dit is trouwens meteen een mooi voorbeeld om te laten zien dat lokale SEO hier heel belangrijk voor is. Als je naar bovenstaande resultaten kijkt lijkt het namelijk dat er geen vegetarisch restaurant is in Hoofddorp. De restaurants serveren alleen vegetarische gerechten. Stel nu dat jij toevallig een vegetarisch restaurant hebt in Hoofddorp, maar je hebt nooit geïnvesteerd in local SEO, dan loont het direct om dit nu wel te doen. Dan kom jij tussen deze heel specifieke resultaten te staan.
Wees daarom met lokale SEO zo specifiek mogelijk. Amsterdam bijvoorbeeld, is best groot. Mensen zoeken vaak heel gericht. Niet naar een kapper in Amsterdam, maar een kapper in de Baarsjes. Gebruik dit als je SEO gaat toepassen.
De grote hamvraag: hoe maak je nu je bedrijf vindbaar voor klanten bij jou in de buurt?
Nu je alles weet over wat lokale SEO is en of dit op jou van toepassing is, is het tijd voor de volgende stap: hoe pas je het toe? Hoe zorg je nu daadwerkelijk voor die goede vindbaarheid als lokale ondernemer?
1. Maak een Google Business-profiel aan
Een van de belangrijkste onderdelen van lokale SEO is een Google Business-profiel (Google Mijn Bedrijf). Dit is een gratis functie van Google dat je kunt aanmaken om belangrijke informatie over jouw bedrijf te delen.
Hoe maak je een goed Google Business-profiel aan?
- Vul alle bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk in, zoals je website, adres, telefoonnummer, en openingstijden.
- Voeg aantrekkelijke (en echte, geen stock-) foto’s toe van je bedrijf en eventuele producten.
- Geef specifieke kenmerken aan, zoals rolstoelvriendelijk of gratis WiFi.
- Vraag tevreden klanten om reviews achter te laten en reageer op deze reviews om de betrokkenheid te vergroten.
- Voeg eventueel een optie toe om direct een afspraak te plannen.
- Geef aan binnen welke categorie je bedrijf valt.
- Voeg een beschrijving van je bedrijf toe.
Vul zoveel mogelijk informatie in, wees specifiek en zorg dat je actueel bent. Controleer je Google Business-profiel dus regelmatig. Kloppen de openingstijden nog voor tijdens de feestdagen? Voeg hier informatie voor toe of wijzig de openingstijden.
Een goed ingevuld Google Mijn Bedrijf geeft een professionele uitstraling, klanten kunnen makkelijk contact met je opnemen en het zorgt ook nog voor meer verkeer naar je website.
2. Doe lokaal zoekwoordonderzoek
Net als met ‘gewoon’ SEO is het ook handig om met een lokaal bedrijf zoekwoordonderzoek te doen. Zo kun je je website optimaliseren voor klanten in de buurt. Dit kan ontzettend veel opleveren.
Hoe zoeken mensen?
In de eerste plaats is het verstandig om te bedenken hoe mensen zoeken. Bijvoorbeeld wat ze intikken in Google Maps, in Google zelf én wat ze inspreken. Want voice search wordt ook steeds populairder.
Bij het zoeken naar lokale bedrijven zoeken mensen vaak zeer specifiek. Dat kan zijn naar bedrijven of diensten ‘in de buurt’, of bedrijven die ze al kennen.
Bijvoorbeeld: je gaat op bezoek bij een vriendin aan de andere kant van het land, en je bent vergeten een bloemetje mee te nemen. Dan ga je zoeken naar bijvoorbeeld ‘bloemenwinkel [plaatsnaam]’, ‘bloemenwinkel in de buurt’ of ‘dichtstbijzijnde bloemenwinkel’.
Het kan echter ook zo zijn dat je de buurt al kent waar je vriendin woont, en dat je weet dat er op 15 minuten lopen Bloemenwinkel Ineke zit. Je weet alleen niet meer precies waar en je wilt ook de openingstijden weten. In dat geval zoek je naar ‘bloemenwinkel Ineke openingstijden’ of ‘bloemenwinkel Ineke’.
Kortom: al deze termen kun je gebruiken. Vergeet dus ook niet je eigen bedrijfsnaam in SEO mee te nemen, want mensen die jou al kennen zullen daarop zoeken.
Echter, er kan ook anders gezocht worden. Als je bijvoorbeeld met een vriendin in Utrecht hebt afgesproken om te gaan eten. Je vriendin zegt: zoek jij maar een leuk restaurant. Dan tik je waarschijnlijk zoiets in Google in: ‘beste restaurants in Utrecht’ of ‘leukste restaurants in het centrum van Utrecht’.
Hoe doe je lokaal zoekwoordonderzoek?
Daar zijn verschillende tools voor, enkele zoekwoordentools op een rij:
Kijk daarnaast ook in Google Suggest. Dat betekent dat je in de zoekbalk van Google begint te typen, en kijkt welke suggesties Google geeft. Is een goede gratis manier van zoekwoordonderzoek.
Gebruik geen ingewikkelde zoektermen, maar juist praktische zoekwoorden. Zeker als mensen gebruikmaken van voice search. Deze zoekwoorden zijn in spreektaal en vaak langer. Mensen zoeken snel en praktisch. Niet naar ‘bloemenwinkel met rode bloemen voor vrouwen met griep’. Maar gewoon naar: ‘bloemenwinkel Ineke openingstijden’.
Denk net als jouw potentiële klant makkelijk. Waar zou jij zelf op zoeken? Gebruik deze zoekwoorden in lokale SEO.
3. Zorg voor consistente NAP-gegevens
NAP staat voor Naam, Adres, en Telefoonnummer (Name, Address and Phone in het Engels). Het is belangrijk dat deze gegevens consistent zijn op alle online platforms waar je bedrijf vermeld staat, zoals je website, je Google Business-profiel, en op je socialmediakanalen.
Inconsistentie kan ervoor zorgen dat Google twijfelt over de betrouwbaarheid van je bedrijfsinformatie, wat je ranking negatief kan beïnvloeden. Zorg er daarom voor dat je NAP-gegevens overal precies hetzelfde zijn én actueel.
4. Verzamel en reageer op lokale reviews
Reviews spelen een belangrijke rol bij lokale SEO. Daarnaast kunnen reviews net de doorslag geven om wel of niet contact op te nemen én je kunt je ermee onderscheiden van je concurrentie.
Niet alleen helpen positieve reviews om je geloofwaardigheid te vergroten, ze hebben ook invloed op je positie in de zoekresultaten. Google hecht waarde aan reviews omdat ze laten zien dat jouw bedrijf actief en relevant is.
Zorg er daarom voor dat je veel reviews verzamelt én er altijd op reageert. Of het nu positieve of negatieve reviews zijn. Zo laat je zien dat je betrokken bent en waarde hecht aan feedback van de klant. Ook als iemand een minder goede ervaring heeft gehad.
Hoe stimuleer je klanten om reviews achter te laten?
- Vraag klanten om een review achter te laten via Google My Business.
- Maak het gemakkelijk door een link naar je Google-reviewpagina te sturen. Ikzelf krijg ook weleens zo een link van iemand waarbij ik een dienst heb afgenomen, en als ik tevreden ben vind ik het alleen maar leuk om een review achter te laten.
- Bedank klanten die een review achterlaten, of ze nu positief of negatief zijn.
5. Maak gebruik van lokale content marketing
Content is nog steeds koning, ook bij lokale SEO. Door regelmatig blogs of bijvoorbeeld nieuwsartikelen te publiceren die gericht zijn op jouw regio, kun je je lokale zichtbaarheid vergroten. Schrijf bijvoorbeeld over lokale evenementen, nieuws, of trends die relevant zijn voor jouw bedrijf.
Blogideeën:
- 10 dingen om te doen in [jouw stad] in de zomer
- Hoe je het beste [jouw dienst] kunt kiezen in [jouw regio]
- De beste kappers [vul jouw dienst in] in [jouw stad]
Deze content zorgt ervoor dat je website als relevant wordt gezien voor jouw regio, wat weer kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in Google en op Google Maps.
6. Zorg voor een mobielvriendelijke website
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om te zoeken, in plaats van de computer. En dat geldt zeker voor lokale bedrijven. Immers, als je een fietstocht maakt en op zoek bent naar een koffietentje pak je niet even je laptop erbij.
Google kijkt dan ook naar de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van je mobiele website. Daarom is het belangrijk dat jouw website perfect werkt op mobiele telefoons.
Een mobielvriendelijke website laadt snel en past zich automatisch aan het schermformaat van de gebruiker aan. Test je website regelmatig op je mobiele telefoon en zorg ervoor dat alle functies, zoals klikbare telefoonnummers en een makkelijk vindbare locatiepagina, goed werken. Die gebruiksvriendelijkheid van je website is zeer belangrijk voor Google.
Pas op met de ‘mailto:’-functie, waarbij er met een klik op een link of knop meteen een e-mailprogramma moet openen om een e-mail te sturen. Dit werkt echter heel vaak niet. In plaats daarvan kun je beter je e-mailadres neerzetten of een contactformulier maken (wel even testen of deze werkt). Dan weet je zeker dat mensen daadwerkelijk contact met je kunnen opnemen.
Hier lees je tips om je website mobielvriendelijk te maken.
7. Optimaliseer je website voor lokale SEO
Waar plaats je de zoekwoorden op je website? Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen op Google Maps, maar ook op je website goed gevonden wordt?
Dit doe je door SEO toe te passen op de manier die voor iedereen geldt. Voeg lokale zoekwoorden toe in titels, subtitels, SEO-titels, meta-teksten, H-titels en in de content op je website (pagina’s en blogs). Maak een goede websitestructuur, duidelijke navigatie, interne links en externe links. Hoe je precies SEO toepast lees je hier.
Maak relevante en kwalitatief goede content, anders heb je er nog niks aan. Dus blogs schrijven die niemand wil lezen is zonde van je tijd. Kwalitatief goede content maken kost tijd en moeite van jouw kant, maar dan heb je ook wat.
Het kan ook goed helpen om je met lokale SEO te richten op linkbuilding. En backlinks te krijgen op lokale andere websites. Dit betekent dat je er actief voor gaat zorgen dat andere relevante website linken naar jouw website. Denk aan overzichtssites met alle dienstverleners in een bepaald vakgebied in een bepaalde regio. Doe een onderzoekje en kijk eens bij welke lijstjes jij er goed tussen zou kunnen passen.
Op deze manier gaat Google jouw website als meer relevant beschouwen en hoger tonen in de zoekresultaten. Daarnaast kunnen potentiële klanten je dan uiteraard ook vinden via andere websites.
Bereik klanten bij jou in de buurt met lokale SEO
Lokale SEO is een krachtige manier om meer klanten aan te trekken bij jou in de buurt. Door te focussen op een goed Google Business-profiel, lokale zoekwoorden, consistente NAP-gegevens, een goede on-page SEO en positieve reviews, vergroot je je online vindbaarheid en zichtbaarheid in jouw stad of regio. En zo haal je meer klanten binnen.
Weet je nog helemaal niks over SEO? Download dan mijn gratis SEO checklist of ‘blader’ door mijn blogs over SEO.
Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwste blogs boordevol inspiratie en praktische tips over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!