Is bloggen dood? Zó werkt bloggen in 2024 om nog steeds goed vindbaar te zijn.

Bloggen

Wist je dat als je nu Googelt naar de vraag of bloggen dood is, er dan artikelen tevoorschijn komen uit 2008 met dezelfde vraag? Oftewel: de vraag of bloggen dood is wordt dus al sinds 16 (!) jaar gesteld. Het antwoord kun je dan waarschijnlijk ook al raden: nee, bloggen is niet dood. Er is echter wel een ‘maar’. Om te zorgen dat bloggen voor je blijft werken, ook in de toekomst, moet je wel meegaan met de nieuwste ontwikkelingen en je blogs daarop aanpassen. Want hoewel bloggen nog springlevend is, is de manier van bloggen en de SEO die daar bij hoort zeker wel veranderd. In dit artikel ga ik je vertellen hoe bloggen anno 2024 werkt en hoe je daarmee nu en in de toekomst je bedrijf laat groeien.


Is bloggen dood in 2024?


Nee, bloggen is niet dood. Sterker nog, bloggen is nog steeds springlevend in 2024. En blijft in de nabije toekomst een relevante en winstgevende manier van contentmarketing.

Niet alleen zie ik het in mijn eigen statistieken en die van mijn klanten, maar ook recent onderzoek van HubSpot laat zien dat bloggen nog steeds tot de top marketingkanalen behoort.

Volgens de cijfers leest maar liefst 77% van de internetgebruikers blogs. Een hoop mensen dus, aangezien er alleen in Nederland al zo’n 17 miljoen mensen op Internet zitten.

De vraag of bloggen dood is, is dus een beetje een dooddoener. Het is helemaal niet relevant. De vraag zou moeten zijn: hoe moet je bloggen in 2024 om nog steeds goed vindbaar te zijn in Google?

Nou, daar kom ik zo op. Eerst: de cijfers.

 


Is Google nog steeds populairder dan YouTube en andere social media?


Ja, kijk maar.

Google staat nog steeds op nummer 1 van meest bezochte websites wereldwijd, met maar liefst 86 miljard bezoekers. In alleen mei 2024 trouwens, ook wel goed om te weten.

Ter vergelijking: in diezelfde mei 2024 werd Facebook ‘maar’ 16 miljard keer bekeken, en Instagram 7,6 miljard keer.

Ook YouTube is populair met 32,7 miljard bezoekers per maand. Al torent de populariteit van Google hier nog steeds ver bovenuit.

Hier vind je de bron van deze cijfers.

Gemiddeld 80% van alle internetgebruikers zoekt in zoekmachines.

En misschien anders dan verwacht: daar zit in leeftijd tussen de 16 en 64 jaar maar weinig verschil in. 60% van de internetgebruikers is op zoek naar informatie, waaronder jouw blog.

In tegenstelling tot social media gebruik. Per platform zijn er namelijk grote verschillen in gebruik per leeftijdsgroep. Instagram bijvoorbeeld: tussen 15 en 25 jaar gebruikt 25% Instagram, tussen de 35 en 45 jaar daalt dat naar 15%.

Dat terwijl het gebruik van zoekmachines over de verschillende leeftijden gelijk blijft.

Lees hier het antwoord op de vraag: heb je als ondernemer écht een website nodig, of kan het ook met social media? Je raadt het antwoord waarschijnlijk al.

En niet onbelangrijk: 60% van de internetgebruikers kijkt op de mobiel, tegenover slechts 37,8% die op de desktop kijkt. Deze cijfers zijn heel erg verschillend per persoon overigens, daar mijn doelgroep mijn website net iets meer op de desktop bekijkt dan op de mobiel. Duik daarom altijd ook in je eigen statistieken. Maar over het algemeen is het zeer belangrijk om je website altijd mobielvriendelijk te maken.

Zelf deze statistieken inzien? Op de website van Datareportal vind je deze en nog veel meer handige cijfers.

Internetgebruik in Nederland

In Nederland zijn er ruim 17 miljoen internetgebruikers, met Google nog steeds als nummer 1 zoekmachine.

86% gebruikt social media. Ruim 8 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook en Instagram. Tegenover maar liefst 15 miljoen mensen die op YouTube video’s kijken.

TikTok is nog in opkomst, met 6 miljoen gebruikers begin 2024. Een groei van 6% ten opzichte van 2023.

En met maar liefst 12 miljoen gebruikers is ook Linkedin een grote speler in de markt. Een stijging van ruim 20% ten opzichte van een jaar eerder. Ben je nog niet actief op Linkedin? Dit is een groot en belangrijk platform voor ondernemers, en ideaal als je meer bereik wilt genereren.

De bron voor deze cijfers vind je hier op Datareportal.

Dit zijn zoals gezegd gemiddelde cijfers van een hele grote groep mensen. Wil je weten wat precies voor jou geldt? Dan moet je in je eigen statistieken duiken.

 


Waarom is bloggen voor je onderneming in 2024 nog steeds een goed idee?


Bloggen voor je bedrijf is en blijft een goede manier om te groeien en om jezelf op de kaart te zetten.

5 Voordelen van bloggen voor je bedrijf

1. Stipt op 1: Google

Zoals je net hebt gelezen zoekt letterlijk bijna iedereen eerst op Google. Heb je een probleem? Op zoek naar een cadeautje? Wil je weten wat de beste manier is om…?

Oplossing: Google.

En laat het nu net zo zijn dat blogs veel vaker bovenaan Google worden vertoond, naast de homepagina, dan andere pagina’s op je website (bron). En dan bedoel ik dus in de eerste 5 of 10 zoekresultaten.

Daarnaast heeft Google als voordeel dat jouw doelgroep bewust op zoek is naar jou. Terwijl op social media jouw doelgroep je maar net voorbij moet zien komen én op hetzelfde moment geïnteresseerd moet zijn. Dat is natuurlijk anders dan al ‘warme’ volgers, maar ook daarbij bepaalt het algoritme of jouw post wel of niet wordt getoond. Bloggen vergroot je bereik dus enorm.

En ook niet onbelangrijk: blogs zorgen voor resultaten op lange termijn. Je blogposts worden namelijk maanden en jaren na publicatie nog steeds goed gevonden in Google. Zéker als je ze blijft updaten. Je hebt er dus jarenlang profijt van.

De mogelijkheid hebben om met je website op de eerste pagina van Google te verschijnen is dus best een groot voordeel van bloggen.

2. Ervaring delen, expertise laten zien, autoriteit opbouwen en betrouwbaarheid vergroten

Blogs vergroten je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Bloggen is namelijk een ideale manier om jezelf neer te zetten als expert in jouw vakgebied. En om te laten zien wat je in huis hebt.

Zeker in combinatie met socialmediacontent en reviews, is dit een goede manier om potentiële klanten aan te trekken én van lezers klanten te maken.

Mensen gaan jou zien als autoriteit in jouw vakgebied, en dat is precies wat je wilt.

3. Content voor social media maken én meer verkeer naar je website vanuit je socialmediakanalen

Hoe tof is het als je van je website dé basis van je bedrijf kunt maken? Waar je alle content voor social media vandaan haalt én via diezelfde social media nog meer mensen naar je website leidt.

Hoe zit dat?

Waarom niet a) de informatie in een blog opsplitsen en delen in meerdere social media posts? Met of zonder link naar je website: het zorgt ervoor dat je niet constant hoeft te bedenken wat je nu weer moet schrijven. Alles staat al voor je klaar op je website.

En b) je kunt via social media meer bezoekers op je website krijgen door steeds nieuwe (of oude!) blogs te delen.

Geef je volgers een reden om door te klikken naar je website. En zodra ze daar zijn, dan kun je van volgers leads maken.

Wist je trouwens dat je ook je social media content kunt voorzien van zoekmachineoptimalisatie? Lees hier over social media SEO.

4. Van bezoekers leads maken

Misschien heb je van alles op je website staan om aan leads en klanten te komen. Denk aan gratis e-books, inschrijven voor een masterclass, verkoop van cursussen, een gratis sessie die je weggeeft, een contactformulier, popups en meer.

Maar blijven het aantal inschrijvingen, aankopen of contactaanvragen achter.

Om daar meer uit te halen kun je bloggen en SEO inzetten. Daarmee zorg je dat er meer bezoekers naar je website komen. En van die bezoekers kun je leads en klanten maken.

Een blog is daarnaast ideaal om popups gericht in te zetten. Dus niet één popup op alle pagina’s en berichten op je website, maar per onderwerp of per pagina een aparte popup. Daarmee spreek je gericht je doelgroep aan op de vraag die zij hebben.

Klik maar eens door mijn website, dan zie je wat ik bedoel.

5. Schiet je concurrenten voorbij

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een website, dus waarschijnlijk jouw concurrenten ook.

Echter, een website is nog steeds een onderdeel in veel bedrijven waar de minste tijd, aandacht en geld naartoe gaat.

Je hebt dus grote kans dat als je gaat kijken naar wie daadwerkelijk jouw concurrenten op Google zijn, je spontaan een wijntje opentrekt.

Daar zit namelijk jouw winst.

Als jij beter vindbaar bent op Google dan jouw concurrenten, dan… nouja dan weet je wel wat er gaat gebeuren. Dan kaap jij alle klanten weg (in ieder geval in Google) van die concurrenten.

Hoe? Door aan de slag te gaan met SEO, bloggen, een gebruiksvriendelijke website en een website die is ingericht om van de lezers die je dan gaat krijgen leads en klanten te maken.

Beginnen met SEO? Download de gratis SEO checklist.

 


Bloggen is veranderd de afgelopen jaren


Waar vroeger persoonlijke verhalen over je weekend dé manier van bloggen was, kom je daar nu niet meer mee weg als je bloggen wilt inzetten voor je onderneming.

De manier van zoeken op Google is veranderd, net als de zoekredenen van mensen en de zoekintentie. En daarmee ook de manier van bloggen.

Zelfs de manier van lezen is anders dan vroeger. Nu scannen mensen meer een tekst, terwijl mensen voorheen meer diepgaander een artikel lazen. Dit heeft uiteraard ook invloed op hoe je een blog schrijft.

Daarnaast zijn er nu veel meer websites en blogs online, en is de concurrentie enorm gestegen.

De Helpful Content Update (HCU) van Google

En niet onbelangrijk: bepaalde updates, zoals de Helpful Content Update (HCU) van Google. Deze belangrijke en grote update in 2023 heeft ervoor gezorgd dat veel mensen opeens minder goed gevonden werden in Google, waaronder veel reisbloggers.

De HCU beloont website met hoge kwaliteit en nuttige content, dus waardevolle content waar lezers écht iets aan hebben. Schrijf je meer blogs om bezoekers te trekken, vol met zoekwoorden, zonder je lezer echt te willen helpen, dan heb je dat na de HCU waarschijnlijk gemerkt. Of schrijf je blogs over een onderwerp waar al heel veel over is geschreven, maar geef je minder of gelijke waarde weg dan je concurrenten, ook dan heeft de HCU een negatief effect gehad op de vindbaarheid van jouw blogs.

En dan hebben we ook kunstmatige intelligentie (AI) nog, die Google, bloggen en online vindbaarheid heeft beïnvloed en dat zal blijven doen.

De manier van blogs schrijven zal blijven veranderen

Kortom: bloggen is veranderd van blogs gericht op vermaak naar blogs die problemen oplossen en vragen beantwoorden. En het liefst zo snel en concreet mogelijk.

Bloggen zal blijven veranderen. Google komt regelmatig met nieuwe updates. Google wil namelijk zijn klanten (de mensen die een zoekopdracht doen) zo goed mogelijk helpen, en zal daarom de beste resultaten bovenaan zetten.

En daar hebben we meteen het positieve in dit verhaal: hoe beter jouw content en hoe beter geoptimaliseerd voor de nieuwe ontwikkelingen, hoe beter vindbaar je zal zijn, blijven en worden.

Hoe precies, dat ga ik nu vertellen.

 


Hoe moet je bloggen om goed vindbaar te zijn in Google?


Leuk natuurlijk de cijfers die ik hierboven heb opgesomd, maar je hebt misschien jezelf deze vraag al gesteld: maar… met zoveel websites en blogs is het toch onmogelijk om nog bovenaan Google gevonden te worden?

Nou nee, dat kan prima. Sterker nog: omdat Google zich richt op het beste antwoord na een zoekopdracht, liggen daar juist kansen voor jou. Want hoewel er veel websites zijn en je waarschijnlijk veel concurrentie hebt, zijn veel websites helemaal niet goed geoptimaliseerd voor Google. En daar liggen jouw kansen.

Wat is belangrijk om gevonden te worden met blogs schrijven?

  1. Inzicht in je doelgroep en zoekmachines. Wie is je doelgroep? Waar zoeken ze naar? Tegen welke vragen en problemen lopen zij aan? Wat tikken ze letterlijk in in Google?
  2. Je eigen inzet is cruciaal. Af en toe een artikel publiceren zonder je te verdiepen in het onderwerp, je doelgroep, SEO én in je concurrentie gaat niet meer werken.
  3. Waarde, waarde en meer waarde geven. Je lezer moet na afloop denken: oei, dát is handig. Hier ga ik verder lezen. Hier lees je hoe je dat doet. Je lezer moet een andere website niet meer nodig hebben om zijn of haar probleem op te lossen.
  4. Schrijf zoals je bent en in je eigen woorden. Blogs schrijven met ChatGPT is dus niet aan te raden. Je kunt het overigens wel gebruiken voor je blog, maar neem nooit zomaar teksten over. Google zal je daarvoor afstraffen.
  5. Richt je op zoekvragen. Waar tikt je doelgroep letterlijk in in zoekmachines? Verwerk dit in je titels en subtitels en geef daaronder meteen het antwoord.
  6. Niche websites doen het steeds beter. Met andere woorden: websites gericht op één enkel onderwerp. Voorbeeld: na de grote update in Google hebben veel reisblogs het zwaar te verduren (gehad). Er zijn namelijk heel veel reisblogs die net op een andere manier over hetzelfde schrijven. Mijn reisblog heeft er echter maar weinig van gemerkt. Sterker nog: ik haal tegenwoordig meer inkomsten uit mijn reisblog dan voor de update. Waarom? Ik heb een niche website. Mijn reisblog gaat bijna uitsluitend over Colombia.
  7. Schrijf voor mensen en niet voor een robot. Schrijf eerst je blog en ga daarna pas optimaliseren voor SEO. Stop je teksten niet bomvol met zoektermen, maar gebruik deze op een natuurlijke en logische manier.
  8. Vergeet de statistieken niet. Blijf analyseren, bijhouden wat er daadwerkelijk gebeurt (en niet gebeurt) op je website. Welke blogs doen het goed in zoekmachines? Waar wordt op geklikt? Via welke weggever krijg je de meeste leads? Hier 5 website-statistieken die je regelmatig zou moeten bekijken.

EEAT: Experience, Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness

Oftewel: ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit is tegenwoordig zeer belangrijk om goed vindbaar te zijn in zoekmachines.

Schrijf je over iets dat eigenlijk niet jouw expertise is? Of blijven je berichten nogal oppervlakkig? Dan heb je grote kans dat dit tegenwerkt op Google.

Laat zien dat je weet waarover je het hebt. Deel je ervaringen. Zorg dat je beweringen of cijfers onderbouwd (zoals dat ik heb gedaan in dit artikel). En los daadwerkelijk het probleem op van jouw lezers.

Dan kom je heel ver.

Meer weten? In mijn online cursus SEO en bloggen leer je alles over de nieuwste ontwikkelingen en hoe deze toe te passen.

 


Waar moet je nu beginnen?


Bloggen en SEO is niet iets dat je in een uurtje leert. Dus ik zeg altijd: begin met schrijven en verdiep je ondertussen in zoekmachineoptimalisatie.

Je kunt je oudere blogs daarna alsnog helemaal optimaliseren voor Google.

Verdiep je in SEO, bijvoorbeeld met mijn 80-pagina’s dike online SEO handboek, mocht je daar interesse in hebben.

Daarmee leer je het belangrijkste van SEO, dat je meteen kunt toepassen.

En hier lees je vele tips voor zekmachineoptimalisatie.

Dus: lees je goed in, begin met bloggen, zoek eventueel hulp (stel gerust je vragen hieronder) en kijk onderweg wat je kunt verbeteren en aanpassen.

En vooral: heb plezier! Bloggen is namelijk ontzettend leuk. Je bent immers niet voor niets ondernemer geworden. Je wilt jouw product of dienst aan zoveel mogelijk mensen verkopen. En je kennis over jouw onderwerp dolgraag delen.

En daar is bloggen een supergoede manier voor. Bloggen dood? Echt niet!

 


Heb je vragen over bloggen of SEO? Drop ze hieronder in de reacties!


Meld je hier aan om elk nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf.

Dit artikel delen:

Vorig bericht
De layout van je WooCommerce webshop aanpassen | Zó doe je dat

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.