Met deze 5 website irritaties jaag je bezoekers en klanten weg

Succesvolle website maken

Je bent vast weleens op een website gekomen die zo irritant was dat je direct zonder pardon op het kruisje rechtsboven klikte. Om de gewenste informatie vervolgens ergens anders te zoeken. Makkelijk zat. Maar wat als het jouw website is die irritatie opwekt en mogelijke klanten of volgers wegjaagt? Want als jij binnen een seconde weg kan klikken op een website, kan iemand anders dat bij jou natuurlijk ook. Als bezoekers jouw website irritant vinden, gaan ze niet rond blijven hangen. En dat betekent dat ze niet de kans krijgen om te zien wat voor waarde jij te bieden hebt. En zo mis je dus een potentiële klant. Om te zorgen dat je bezoekers niet wegjaagt zodra ze op je website komen, zorg je er beter voor dat je niet één van deze 5 irritaties op je website hebt staan.


1. Hinderlijke pop-ups plaatsen


Wel of geen pop-ups op je website? Een eeuwige discussie. In ieder geval is bijna iedereen het ermee eens dat pop-ups mateloos irritant zijn. Daarnaast is een pop-up die je hele scherm bedekt op de mobiel ook nog eens slecht voor je ranking in Google. Het vervelende is dat ze wel kunnen werken. En je soms dus wel een pop-up wilt plaatsen. Plaats in ieder geval alleen een pop-up met een goede reden. Bijvoorbeeld een e-mail adres vragen en je e-book aanbieden voordat de bezoeker je website verlaat. Hier wat pop-up tips om zo min mogelijk irritatie op te wekken bij je bezoeker:

Hoe plaats je een pop-up die de minste irritatie opwekt?

  1. Plaats nooit pop-ups die geen toegevoegde waarde hebben (zoals: welkom op mijn website!). Daarmee verspil je kostbare tijd van je bezoeker en dat wordt niet gewaardeerd.
  2. Bedek nooit het hele scherm met de pop-up, maak deze zo klein mogelijk.
  3. Spam geen pop-ups: 1 pop-up per website bezoek is meer dan genoeg
  4. Overweeg de pop-up voor de mobiele website uit te schakelen.
  5. Zorg dat dezelfde bezoeker maar 1 keer in lange tijd de pop-up ziet. Niets vervelender voor een trouwe lezer om steeds die pop-up te zien. Zet deze termijn gerust op een paar maanden.
  6. Prop je pop-up niet vol met ellenlange teksten en inschrijfformulieren, maar houd het kort en bondig met een duidelijke call-to-action.
  7. Maak een duidelijke button om de pop-up zo snel mogelijk te kunnen sluiten. Een grote X bijvoorbeeld of groot ‘Sluiten’.
  8. Laat je pop-up op het juiste moment inkomen. Direct als de bezoeker op je website komt is het minst effectief en het meest irritant. Beter na een aantal minuten of als iemand de website verlaat (exit pop-up).
  9. Zorg dat de pop-up overeenkomt met je website design.

 


2. Automatisch muziek of video’s afspelen op je website


Je kent het vast wel, dat je op je gemakje zit te surfen op Internet en er opeens keiharde muziek uit je boxen schalt. Al zoekend naar de website waar dat vandaan komt of waar je het zo snel mogelijk uit kunt zetten ben je al compleet gestoord in wat je aan het doen was. De knop op je computer om het geluid mee zachter te zetten kun je spontaan niet meer vinden. Zo snel mogelijk die website verlaten dus.

Hetzelfde geldt voor video. Niets irritanter dan dat er opeens iemand tegen je begint te praten zonder dat je weet wie en waar. Heb je een video of muziek op je website staan? Zorg er dan voor dat dit niet automatisch afspeelt bij het laden van de website. Of zet bij voorbaat het geluid van de video al uit, zodat de bezoeker er zelf voor kan kiezen het geluid weer aan te zetten. Hetzelfde voor geluid op je website: maak een duidelijke aan en uit knop en laat de bezoeker zelf kiezen om het wel of niet af te spelen.

Neem een voorbeeld aan Facebook: je moet op de video klikken om het geluid erbij te horen. Gelukkig maar, want stel je voor dat je door je tijdlijn scrollt en al die video’s gaan door elkaar afspelen…

 


3. Je website volstoppen met hinderlijke advertenties


Zeker de bloggers onder ons herkennen dit: advertenties plaatsen op je website. Wat behoorlijk irritant kan zijn in sommige gevallen. Nu is de ene advertentie de andere niet. En zijn er vele manieren om dit te doen. De meest vervelende zijn advertenties die iets gaan afspelen of opeens je hele scherm innemen als je er met je muis overheen gaat. Gewoon niet plaatsen. Of teksten die vol staan met alleen maar advertenties en je niet eens meer weet of het artikel al is afgelopen of dat er nog meer tekst komt.

Bijverdienen met je blog is natuurlijk een heel goed idee, maar je website volstoppen met hinderlijke advertenties werkt doorgaans alleen maar averechts. Vooral als het advertenties zijn die niets te maken hebben met je content.

Sowieso werkt bijverdienen met je website alleen als je heel veel bezoekers per maand hebt. Ikzelf maak ook gebruik van advertentie banners en affiliatie links, met name op mijn Colombia-blog, waar ik duizenden bezoekers per maand heb. Met geld verdienen met bloggen is niks mis, maar houd het wel overzichtelijk en vooral gebruiksvriendelijk.

 


4. Een slecht leesbare tekst (lettertype, grootte en kleur) kiezen


Met jouw website kun je enorm veel bereiken. Je hebt opeens alle vrijheid om jezelf naar buiten te brengen en veel waarde te geven aan je bezoeker en potentiële klant. Maar als mensen moeite hebben je tekst te lezen, dan overschaduwd dat de waarde.

Een belangrijk onderdeel van een gebruiksvriendelijke website is dat je bezoeker alles kan lezen. Klinkt zo simpel, maar het gaat heel vaak fout.

De drie pijlers van een goed leesbare website

  1. Kies een goed leesbaar lettertype voor de body-tekst (alle tekst buiten de kopjes). Er zijn honderden lettertypes online waar je uit kunt kiezen, maar de body-tekst is niet de plek om daarmee te experimenteren. Kies altijd een goed leesbaar lettertype en geen fancy handgeschreven lettertype waar je spontaan hoofdpijn van krijgt. In tussenkopjes kun je creatiever zijn, maar alsnog moet je bezoeker het wel kunnen lezen.
  2. Maak je letters groot genoeg. Als je in Word een tekst typt gebruik je vaak een lettergrootte van 12 pixels, maar voor je website is dat veel te klein. Daarvoor moeten je ogen zich te veel inspannen en dat maakt al snel vermoeid en moeilijk leesbaar. Een minimum grootte van 16 pixels in aan te raden en mogelijk zelfs groter, afhankelijk van je lettertype. Het hangt ook van de grootte van een beeldscherm af, wat natuurlijk per persoon verschillend is, maar over het algemeen worden de beeldschermen steeds groter. En dan is een wat grotere tekstgrootte veel beter leesbaar.
  3. De kleur van de tekst en achtergrond. Het is belangrijk dat je tekstkleur genoeg afsteekt bij de achtergrond. Geen lichte tekstkleur op een lichter achtergrond. Meestal is een donkere tekst op een witte of heel lichte achtergrond ideaal. Het hoeft geen zwart te zijn, maar in ieder geval donker. Als je achtergrond donker is dan wordt je tekstkleur dus lichter. Dit is niet altijd goed te lezen, maar kan voor kleine delen op je website goed werken.

 


5. Een veel te lange sticky menu-balk (header) maken


Ik ben dol op sticky menu’s. Oftewel: een menu dat aan de bovenkant van je website blijft kleven als je naar beneden scrolt. Ook wel de header genoemd. Zo hoef je nooit eerst weer naar boven te gaan om te kijken waar je naartoe wilt op de website en zijn de opties waar je uit kunt kiezen altijd zichtbaar. Waardoor je het je website bezoeker stukken makkelijker maakt om door je website te gaan.

Maar ook hier is de ene header de andere niet. Vooral heel irritant zijn de headers die veel ruimte innemen waardoor de website zelf opeens heel klein wordt. Met name het sticky gedeelte, dus zodra je gaat scrollen. Op dat moment moet de header juist kleiner worden, zodat de bezoeker de focus legt op de inhoud van de website. Gebeurt dat niet, dan leidt dat enorm af.

Hoe vervelend een grote header is hangt ook weer af van de grootte van het beeldscherm. Bij een heel groot beeldscherm leidt het natuurlijk minder af dan bij een kleinere. Bij het WordPress thema dat ik altijd gebruik voor klanten en voor mijzelf is de header makkelijk aan te passen in grootte voor zowel de computer, een tablet en de mobiel.

Gebruik jij ook een sticky header? Dan hier enkele tips om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

  1. Maak je menubalk (header) niet groter dan 100 pixels. Minder mag ook natuurlijk.
  2. Je sticky menu maak je dan bijvoorbeeld 70 pixels. Zodra een bezoeker naar beneden scrolt verkleint dus de header.
  3. Pas ook je logo aan aan de headergrootte. Dus zorg ervoor dat als iemand naar beneden scrolt je logo dus ook kleiner wordt.
  4. Maak je header minder groot op kleine apparaten. Op een smartphone is 100 pixels veel te groot. Ikzelf heb mijn header, ook de sticky versie, 50 pixels gegeven voor de mobiel.
  5. Het is niet nodig om alles in de header sticky te maken. Als je bijvoorbeeld een opt-in formulier voor je nieuwsbrief in de header hebt staan, dan kun je deze eruit laten op het moment dat de header sticky wordt.

Deze punten zijn niet in elk WordPress thema zomaar voor elkaar te krijgen. Als je dit belangrijk vindt kies dan een thema waarin dit mogelijk is. Hier een stappenplan om je ideale WordPress thema te vinden.

 


Maak je website irritatie vrij


Ben je bezig met je website of heb je al een website? Houd dan deze 5 puntjes in gedachten en check nog eens goed om zeker te zijn dat je niet één van deze irritatie-puntjes op je website hebt staan.

Andere website irritaties die je makkelijk kunt voorkomen:

  • Externe links die openen in hetzelfde tabblad, echt héél irritant (zo los je dat op)
  • Te weinig informatie (Hoeveel kost het dan??? Hoe kan ik contact opnemen?)
  • Geen informatie over jou
  • Te veel keuzes om op te klikken: keuzestress bestaat echt…
  • Geen zoekfunctie op een grote website
  • De bezoeker moet zich eerst registreren om verder te kunnen
  • Spelfouten. Een keertje kan gebeuren natuurlijk (iedereen maakt weleens een foutje), maar een website vol is echt heel vervelend lezen. Weet je niet of het met een d of een t moet? Zoek het dan even op of laat je teksten nakijken/schrijven door een tekstschrijver
  • Te veel bewegende elementen, om duizelig van te worden
  • Een website die niet responsief is (dus niet geoptimaliseerd voor de mobiel) kan echt niet meer
  • Een website die niet bijgehouden wordt. Leuk dit onderwerp, denk je. Blijkt de laatste post uit 2015 te stammen…

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar over het algemeen werkt bovenstaande vooral averechts. En als je een website wilt waar je resultaten uithaalt wil je vooral de irritatie bij je bezoeker tot een minimum beperken. Zodat je bezoeker op je website blijft, je je bouncepercentage verlaagt en iemand echt ziet hoeveel waarde jij levert.

 


Wat vind jij irritant op een website?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Vakantie, investeringen en doelen | Zelfstandig ondernemen maart 2019
Volgend bericht
De footer: zet de onderkant van je website in voor meer resultaat

Lees meer!

5 reacties. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.