Gebruiksvriendelijke website maken

15 tips voor een gebruiksvriendelijke website

Eén van de belangrijkste aspecten van een succesvolle website met resultaat, zoals meer klanten, inschrijvingen of verkopen, is de gebruiksvriendelijkheid van een website. Website-bezoekers worden steeds veeleisender als het op website design en functionaliteit aankomt. Er zijn zoveel goede websites, dat een middelmatig plaatje al snel teleurstellend is. En niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor jou: een website die niet goed in elkaar zit kan je klanten kosten. Gebruiksvriendelijkheid is daarom een vereiste voor een succesvolle website: met een niet gebruiksvriendelijke website laat je kansen liggen.

Het doel van een gebruiksvriendelijke website is om de bezoeker zo snel en makkelijk mogelijk naar zijn doel te leiden. Dat de bezoeker hierdoor langer op de website blijft is mooi meegenomen, maar als de bezoeker vervolgens verdwaald op je website komt deze misschien wel nooit meer terug. Zoeken naar informatie is dodelijk, niemand wil tijd en energie verspillen aan iets dat je niet kun vinden. Zo lang je de bezoeker het gevoel kan geven dat hij op het juiste spoor zit en steeds komt waar hij wil zijn, dan ben je goed bezig.

Maar hoe maak je dan een gebruiksvriendelijke website?

1. Vertel direct waar de bezoeker is

Eén van de eerste dingen die een website-bezoeker denkt is: waar ben ik? Val dus meteen met de deur in huis. Een duidelijke tagline is hiervoor ideaal, maar ook de eerste zin op je homepage doet wonderen. Net als een logo waarin is verwerkt wat je doet. Zorg dat direct duidelijk is wat je doet en wat de bezoeker bij jou kan vinden.

 

Lees ook: Wat je écht nodig hebt als je een website gaat of laat maken. | Over je big why, de ideale klant en website-teksten.

 

2. Maak je homepage zo overzichtelijk mogelijk

Vaak is de homepage het eerste waar de bezoeker op komt, dus die moet direct aanspreken. Deel je homepage in naar een logische volgorde en denk vooral aan je ideale klant: wat is belangrijk voor mijn ideale klant en wat moet deze als eerste zien? Witte ruimtes doen wonderen, dus gebruik die om de bezoeker rust te geven en het overzicht te bewaren.

 

3. Houd de navigatie kort en krachtig

De navigatie van je website is misschien wel het belangrijkste als het op gebruiksvriendelijkheid aankomt. Ga maar bij jezelf na: als je iets zoekt wil je het het liefst snel vinden. Dat wil jouw website-bezoeker ook. Website-bezoekers zijn ongeduldig en willen niet door jouw hele website moeten gaan om de specifieke informatie te vinden die ze zoeken. Houd je menu-items kort en krachtig. Geen zinnen of tekst die er niet toe doet. De bezoeker moet direct zien wat er te halen valt en waar hij op moet klikken om te komen waar hij wil zijn. Zorg dat je bezoeker zo snel mogelijk met de minste inspanning vindt wat hij zoekt. Plaats de menubalk op een duidelijke plek en het liefst ook nog sticky (vastgezet aan de bovenkant). De menubalk is niet de plek om je creativiteit op te botvieren: houd het zo simpel en makkelijk als mogelijk.

Dat betekent ook dat je niet 20 menu-items hebt, maar zo min mogelijk waar de bezoeker uit kan kiezen. Hoe meer keus hoe sneller iemand gefrustreerd raakt en je website verlaat. Maak eventueel gebruik van drop-down waar je meer menu-items laat zien, maar ook hier geldt: less is more. Niet alleen je bezoeker houdt van een fijne en makkelijke structuur op je website, ook zoekmachines zijn er dol op. Een duidelijke indeling is dus meteen mooi meegenomen voor je SEO.

 

4. Plaats een zoekfunctie op je website

Zelfs als het heel duidelijk is zijn er altijd website-bezoeker die niet kunnen vinden wat ze zoeken en de zoekterm gewoon simpel willen intikken. Elke website zou een zoekfunctie moeten hebben: een makkelijkere tool op je website is er bijna niet. Vergeet deze dus niet.

 

5. Zorg dat de weg naar je homepage duidelijk is

Zodra een bezoeker op je website komt en weg klikt van de homepage, moet de homepage ook weer makkelijk te bereiken zijn. Zo is het minder waarschijnlijk dat een bezoeker verdwaald raakt op je website: hij kan immers altijd weer makkelijk terug naar het begin. De beste manieren om dit zo makkelijk mogelijk te maken is in het menu een kopje ‘home’ op te nemen en om je logo/website-naam klikbaar te maken en te leiden naar de homepagina.

 

6. Wees consistent

Niets zo vervelend om een menu-item of andere link aan te klikken en steeds in een andere lay-out terecht te komen. Kies je huisstijl-kleuren en gebruik deze consistent op elke pagina van je website. Zeker als het gaat om bepaalde elementen zoals knoppen. Knoppen, of call-to-actions, zijn sowieso enorm belangrijk, en als je deze steeds in dezelfde stijl hebt staan weet de bezoeker waar te kijken en te klikken. Consistentie zorgt voor herkenning en daardoor weet een bezoeker direct waar wat te vinden is.

 

7. Voorkom ruis

Je kent zelf vast wel van die websites waar overal banners flikkeren of er veel te veel bewegende elementen staan waar je knettergek van wordt. Dat is ruis. Dingen die de bezoeker afleiding van hetgeen echt belangrijk is. Gebruik dit niet of met mate.

 

8. Maak je contactpagina makkelijk te vinden

De contactpagina is één van de meest belangrijke pagina’s op je website. Dat is ook één van de redenen waarom het een hele eigen pagina heeft. Mensen die meer over jou willen weten of geïnteresseerd zijn in je product of diensten willen contact met je opnemen. Alleen een contactpagina is niet genoeg: zorg dat deze ook makkelijk te bereiken is. Op je contactpagina vermeld je duidelijk hoe iemand met jou in contact kan komen. Ook verwijzingen naar je social media horen hier thuis.

Naast je contactpagina kun je meer doen om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken met jou contact op te nemen, namelijk door ook op andere plaatsen deze informatie weer te geven. Denk aan de footer of juist in een balkje boven je menu.

 

9. Zorg voor een duidelijke mobiele website

Oftewel: dat je website responsief is. Kijk maar eens in de statistieken van je Google Analytics: tegenwoordig surfen veel mensen op de mobiel over het Internet. Dat betekent dat je website ook goed te bekijken moet zijn op die mobiel en de navigatie net zo makkelijk moet zijn als op de desktop site.

 

10. Leesbaarheid

Een ander belangrijk element van een gebruiksvriendelijke website is de leesbaarheid. Bezoekers willen informatie vinden met zo min mogelijk inspanning. De meeste bezoekers scannen je website zonder woord voor woord te lezen. Om de leesbaarheid te vergroten zorg je voor genoeg contrast tussen de letterkleur en achtergrondkleur en een lettertype dat makkelijk te lezen is voor iedereen. Gebruik niet te veel verschillende lettertypen, twee is voldoende. Bijvoorbeeld een wat meer fancy (maar goed leesbaar!) lettertype voor koppen en een ander lettertype voor de body-tekst. Andere dingen die je kunt doen om de leesbaarheid te verbeteren zijn:

  • korte paragrafen schrijven, dus geen lange lappen tekst;
  • gebruik maken van opsommingstekens;
  • kies de juiste grootte voor je lettertype, beter te groot dan te klein;
  • genoeg tussenkoppen gebruiken om je tekst meer scanbaar te maken.

Hoewel de plugin Yoast SEO voor SEO bedoeld is, is dit ook een heel handige tool om de leesbaarheid mee te verbeteren.

 

Lees ook: Mijn meestgebruikte én favoriete WordPress plugins + handige tips

 

11. Laat je website snel laden

Zoals ik eerder al zei zijn we tegenwoordig allemaal enorm ongeduldig, en willen we de dingen zo snel mogelijk. Dat geldt ook voor je website. Laadt je website te traag? Dan klikken velen al weg voordat ze er goed en wel een blik op hebben kunnen werpen.

 

12. Gebruik duidelijke call-to-actions

Of anders gezegd: vertel de bezoeker wat je wilt dat hij doet. Een website is veel meer gebruiksvriendelijk als het duidelijk is voor de bezoeker wat hij zou moeten doen. Er is geen reden om je bezoeker maar een beetje te laten dwalen, maar loods hem door je website naar het punt waar jij wilt dat hij naartoe gaat. De bezoeker zal hier heel blij mee zijn en jij krijgt het gewenste resultaat. Plaats een call-to-action op elke pagina. Voorbeelden zijn ‘klik hier om te bestellen’, ‘lees meer over mij’, ‘download het gratis e-book’ of ‘neem contact op’.

 

13. Creëer een goede balans tussen tekst en foto’s

Tegenwoordig lezen bezoekers minder en kijken ze meer foto’s, video’s en andere visuele elementen. Maar maak het niet te bont: een website met alleen maar visuele stimulatie is veel te druk en onoverzichtelijk. Creëer daarom een goede balans tussen tekst en foto’s/video’s voor het beste resultaat.

 

14. Maak het makkelijk om content te delen

Om het meeste uit social media te halen en je website daarvoor in te zetten, moet je zorgen dat je content makkelijk te delen is. Het liefst met één druk op de knop. Schrijf je bijvoorbeeld blogs? Of heb je andere content die gedeeld kan worden? Plaats daar dan deelknoppen naar social media. In ieder geval naar de meest populaire media, zoals Facebook, Pinterest en Twitter. Ook een knop voor What’s App en e-mail is zeer nuttig. Als je bezoeker iets interessants ziet wil hij dit delen, dus maak het zo makkelijk mogelijk om te zorgen dat je bezoeker dit ook daadwerkelijk gaat doen.

 

15. Zet niks op je website dat jij ook irritant vindt

Irriteer jij je mateloos over bepaalde elementen op andere websites, zoals pop-ups, een menu dat bestaat uit 100 items of een veel te drukke homepage door allerlei flikkerende blokjes, gebruik deze dan zelf ook niet. Maak de ervaring voor jouw bezoeker die jij ook zou willen hebben.

 

Conclusie: als het gaat om gebruiksvriendelijkheid zijn duidelijkheid en simpel de sleutelwoorden.

 


Wat is voor jou een gebruiksvriendelijke website? Wat vind jij heel belangrijk dat een website moet hebben om makkelijk te bezoeken?


 

Meld je hier aan om elke week het nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf!

 


 

Vorig bericht
Alles wat je moet weten over de nieuwe WordPress editor | Ontdek Gutenberg
Volgend bericht
Handig afsprakensysteem voor ondernemers: Calendly

Lees meer!

6 reacties. Reactie plaatsen

[…] weten inmiddels dat de gebruiksvriendelijkheid van je website heel belangrijk is om klanten en meer bezoekers uit je website te halen. En daar hoort de footer […]

Beantwoorden

[…] een goede gebruiksvriendelijkheid van je website: de bezoeker vindt sneller en makkelijker de weg op je […]

Beantwoorden

[…] niet direct uitspringen op je website, zelfs verborgen zijn, maar die wél belangrijk zijn voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Over welke 3 pagina’s heb ik het? En waarom is het handig deze wél te […]

Beantwoorden

[…] Het hebben van een zoekfunctie verbetert aanzienlijk je website navigatie. Door je bezoekers een andere mogelijkheid te geven om te vinden wat ze zoeken neemt de kans dat ze je website bruikbaar vinden, deze aanbevelen aan anderen en/of iets van je kopen toe. Bezoekers kunnen met een zoekfunctie doelgericht zoeken zonder eerst te hoeven snappen hoe de website in elkaar zit. Dit scheelt enorm veel tijd en levert direct resultaat. Een zoekbalk zorgt daarom voor een betere gebruiksvriendelijkheid van je website. […]

Beantwoorden

[…] belangrijk onderdeel van een gebruiksvriendelijke website is dat je bezoeker alles kan lezen. Klinkt zo simpel, maar het gaat heel vaak […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu