Eén van de belangrijkste aspecten van een succesvolle website maken met resultaat, zoals meer klanten, inschrijvingen of verkopen, is de gebruiksvriendelijkheid van een website. Website-bezoekers worden steeds veeleisender als het op website design en functionaliteit aankomt. Er zijn zoveel goede websites, dat een middelmatig plaatje al snel teleurstellend is. En niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor jou: een website die niet goed in elkaar zit kan je klanten kosten. Gebruiksvriendelijkheid is daarom een vereiste voor een succesvolle website: met een niet gebruiksvriendelijke website laat je kansen liggen. Maar hoe maak je een gebruiksvriendelijke website?
Waarom is het belangrijk dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is?
Het doel van een gebruiksvriendelijke website maken is om de bezoeker zo snel en makkelijk mogelijk naar zijn doel te leiden. Dat de bezoeker hierdoor langer op de website blijft is mooi meegenomen, maar als de bezoeker vervolgens verdwaald op je website komt deze misschien wel nooit meer terug.
Moeten zoeken naar informatie is dodelijk, niemand wil tijd en energie verspillen aan iets dat je niet kun vinden. Zo lang je de bezoeker het gevoel kan geven dat hij op het juiste spoor zit en steeds komt waar hij wil zijn, dan ben je goed bezig. Is je website niet gebruiksvriendelijk en moet je bezoeker te veel moeite doen om datgene te vinden waar hij of zij naar op zoek is? Dan ben je je bezoeker en potentiële klant kwijt.
Daarnaast wordt het steeds belangrijker dat je website toegankelijk is voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking. Door je website zo gebruiksvriendelijke mogelijk te maken speel je daarop in. Lees alles over website toegankelijkheid en de WCAG richtlijnen.
15 Tips om je website gebruiksvriendelijk te maken
1. Vertel direct waar de bezoeker is
Eén van de eerste dingen die een website-bezoeker denkt is: waar ben ik? Val dus meteen met de deur in huis. Een duidelijke tagline is hiervoor ideaal, maar ook de eerste zin op je homepage doet wonderen. Net als een logo waarin is verwerkt wat je doet. Zorg dat direct duidelijk is wat je doet en wat de bezoeker bij jou kan vinden.
2. Maak je homepage zo overzichtelijk mogelijk
Vaak is de homepage het eerste waar de bezoeker op komt, dus die moet direct aanspreken. Deel je homepage in naar een logische volgorde en denk vooral aan je ideale klant: wat is belangrijk voor mijn ideale klant en wat moet deze als eerste zien? Witte ruimtes doen wonderen, dus gebruik die om de bezoeker rust te geven en het overzicht te bewaren. Check hier 11 onderdelen die elke website homepagina zou moeten hebben.
3. Houd de navigatie kort en krachtig
De navigatie van je website is misschien wel het belangrijkste als het op gebruiksvriendelijkheid aankomt. Ga maar bij jezelf na: als je iets zoekt wil je het het liefst snel vinden. Dat wil jouw website-bezoeker ook. Website-bezoekers zijn ongeduldig en willen niet door jouw hele website moeten gaan om de specifieke informatie te vinden die ze zoeken. Houd je menu-items kort en krachtig. Geen zinnen of tekst die er niet toe doet. De bezoeker moet direct zien wat er te halen valt en waar hij op moet klikken om te komen waar hij wil zijn. Zorg dat je bezoeker zo snel mogelijk met de minste inspanning vindt wat hij zoekt. Plaats de menubalk op een duidelijke plek en het liefst ook nog sticky (vastgezet aan de bovenkant). De menubalk is niet de plek om je creativiteit op te botvieren: houd het zo simpel en makkelijk als mogelijk.
Dat betekent ook dat je niet 20 menu-items hebt, maar zo min mogelijk waar de bezoeker uit kan kiezen. Hoe meer keus hoe sneller iemand gefrustreerd raakt en je website verlaat. Maak eventueel gebruik van drop-down waar je meer menu-items laat zien, maar ook hier geldt: less is more. Niet alleen je bezoeker houdt van een fijne en makkelijke structuur op je website, ook zoekmachines zijn er dol op. Een duidelijke indeling is dus meteen mooi meegenomen voor je SEO.
4. Plaats een zoekfunctie op je website
Zelfs als het heel duidelijk is zijn er altijd website-bezoeker die niet kunnen vinden wat ze zoeken en de zoekterm gewoon simpel willen intikken. Elke website zou een zoekfunctie moeten hebben: een makkelijkere tool op je website is er bijna niet. Vergeet deze dus niet. Lees hier alles over een zoekfunctie op je website.
5. Zorg dat de weg naar je homepage duidelijk is
Zodra een bezoeker op je website komt en weg klikt van de homepage, moet de homepage ook weer makkelijk te bereiken zijn. Zo is het minder waarschijnlijk dat een bezoeker verdwaald raakt op je website: hij kan immers altijd weer makkelijk terug naar het begin. De beste manieren om dit zo makkelijk mogelijk te maken is in het menu een kopje ‘home’ op te nemen en om je logo/website-naam klikbaar te maken en te leiden naar de homepagina. Denk ook aan een goede interne linkstructuur, dat het enorm makkelijk maakt voor je lezer om zowel de homepage als andere pagina’s en blogs te vinden. En voorkom verweesde content.
6. Wees consistent
Niets zo vervelend om een menu-item of andere link aan te klikken en steeds in een andere lay-out terecht te komen. Kies je huisstijl-kleuren en gebruik deze consistent op elke pagina van je website. Zeker als het gaat om bepaalde elementen zoals knoppen. Knoppen, of call-to-actions, zijn sowieso enorm belangrijk, en als je deze steeds in dezelfde stijl hebt staan weet de bezoeker waar te kijken en te klikken. Consistentie zorgt voor herkenning en daardoor weet een bezoeker direct waar wat te vinden is.
7. Voorkom ruis
Je kent zelf vast wel van die websites waar overal banners flikkeren of er veel te veel bewegende elementen staan waar je knettergek van wordt. Dat is ruis. Dingen die de bezoeker afleiding van hetgeen echt belangrijk is. Gebruik dit niet of met mate.
8. Maak je contactpagina makkelijk te vinden
De contactpagina is één van de meest belangrijke pagina’s op je website. Dat is ook één van de redenen waarom het een hele eigen pagina heeft. Mensen die meer over jou willen weten of geïnteresseerd zijn in je product of diensten willen contact met je opnemen. Alleen een contactpagina is niet genoeg: zorg dat deze ook makkelijk te bereiken is. Op je contactpagina vermeld je duidelijk hoe iemand met jou in contact kan komen. Ook verwijzingen naar je social media horen hier thuis.
Naast je contactpagina kun je meer doen om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken met jou contact op te nemen, namelijk door ook op andere plaatsen deze informatie weer te geven. Denk aan de footer of juist in een balkje boven je menu. Of plaats een chatfunctie op je website die altijd zichtbaar is.
9. Zorg voor een duidelijke mobiele website
Oftewel: dat je website responsive is. Kijk maar eens in de statistieken van je Google Analytics: tegenwoordig surfen veel mensen op de mobiel over het Internet. Dat betekent dat je website ook goed te bekijken moet zijn op die mobiel en de navigatie net zo makkelijk moet zijn als op de desktop site.
10. Leesbaarheid
Een ander belangrijk element van een gebruiksvriendelijke website is de leesbaarheid. Bezoekers willen informatie vinden met zo min mogelijk inspanning. De meeste bezoekers scannen je website zonder woord voor woord te lezen. Om de leesbaarheid te vergroten zorg je voor genoeg contrast tussen de letterkleur en achtergrondkleur en een lettertype dat makkelijk te lezen is voor iedereen. Gebruik niet te veel verschillende lettertypen, twee is voldoende. Bijvoorbeeld een wat meer fancy (maar goed leesbaar!) lettertype voor koppen en een ander lettertype voor de body-tekst. Andere dingen die je kunt doen om de leesbaarheid te verbeteren zijn:
- korte paragrafen schrijven, dus geen lange lappen tekst;
- gebruik maken van opsommingstekens;
- gebruik eventueel een aanklikbare inhoudsopgave in grote blogs;
- kies de juiste grootte voor je lettertype, beter te groot dan te klein;
- genoeg tussenkoppen gebruiken om je tekst meer scanbaar te maken.
Hoewel de plugin Yoast SEO voor SEO bedoeld is, is dit ook een heel handige tool om de leesbaarheid mee te verbeteren. Kijk ook eens hier naar schrijftips voor je blog.
11. Laat je website snel laden
Zoals ik eerder al zei zijn we tegenwoordig allemaal enorm ongeduldig, en willen we de dingen zo snel mogelijk. Dat geldt ook voor je website. Laadt je website te traag? Dan klikken velen al weg voordat ze er goed en wel een blik op hebben kunnen werpen. Hier lees je hoe je je website super snel maakt.
12. Gebruik duidelijke call-to-actions
Of anders gezegd: vertel de bezoeker wat je wilt dat hij doet. Een website is veel meer gebruiksvriendelijk als het duidelijk is voor de bezoeker wat hij zou moeten doen. Er is geen reden om je bezoeker maar een beetje te laten dwalen, maar loods hem door je website naar het punt waar jij wilt dat hij naartoe gaat. De bezoeker zal hier heel blij mee zijn en jij krijgt het gewenste resultaat. Plaats een call-to-action op elke pagina. Voorbeelden zijn ‘klik hier om te bestellen’, ‘lees meer over mij’, ‘download het gratis e-book’ of ‘neem contact op’.
13. Creëer een goede balans tussen tekst en foto’s
Tegenwoordig lezen bezoekers minder en kijken ze meer foto’s, video’s en andere visuele elementen. Maar maak het niet te bont: een website met alleen maar visuele stimulatie is veel te druk en onoverzichtelijk. Creëer daarom een goede balans tussen tekst en foto’s/video’s voor het beste resultaat.
14. Maak het makkelijk om content te delen
Om het meeste uit social media te halen en je website daarvoor in te zetten, moet je zorgen dat je content makkelijk te delen is. En er zijn nog meer manieren waarmee je zorgt dat je lezers je blogs delen. Het liefst met één druk op de knop. Schrijf je bijvoorbeeld blogs? Of heb je andere content die gedeeld kan worden? Plaats daar dan deelknoppen naar social media. In ieder geval naar de meest populaire media, zoals Facebook, Pinterest en Twitter. Ook een knop voor What’s App en e-mail is zeer nuttig. Als je bezoeker iets interessants ziet wil hij dit delen, dus maak het zo makkelijk mogelijk om te zorgen dat je bezoeker dit ook daadwerkelijk gaat doen. Deze en nog 8 krachtige social media tips om je blog te laten groeien vind je hier.
15. Zet niks op je website dat jij ook irritant vindt
Irriteer jij je mateloos over bepaalde elementen op andere websites, zoals pop-ups, een menu dat bestaat uit 100 items of een veel te drukke homepage door allerlei flikkerende blokjes, gebruik deze dan zelf ook niet. Maak de ervaring voor jouw bezoeker die jij ook zou willen hebben. Check hier veelvoorkomende website-irritaties die je absoluut wilt vermijden.
Conclusie: als het gaat om gebruiksvriendelijkheid zijn duidelijkheid en simpel de sleutelwoorden. Klik op de link als je hulp nodig hebt bij het maken van je website.
Wat is voor jou een gebruiksvriendelijke website? Wat vind jij heel belangrijk dat een website moet hebben om makkelijk te bezoeken?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!
8 reacties. Plaats een nieuwe
[…] Naast lay-out is het vooral erg belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is. Met andere woorden: dat je bezoeker makkelijk en snel kan vinden waar hij of zij naar op zoek is. Hier vind je 15 tips voor een gebruiksvriendelijke website. […]
[…] het liefst met een builder, zodat ik voor een klant een unieke website kan maken met een geweldige gebruiksvriendelijkheid en alle functionaliteiten die nodig […]
[…] één onderwerp kiezen in plaats van schrijven over van alles en nog wat. Je website uniek en gebruiksvriendelijk […]
[…] Niets is zo frustrerend voor je websitebezoekers als ze niet direct kunnen vinden wat ze zoeken. De navigatie van je website is daarom extreem belangrijk. Dit kun je makkelijk oplossen door een simpel menu te maken. Simpel betekent in dit geval dat er geen tientallen opties zijn die ook nog eens een onduidelijke naam hebben. Je bezoeker moet in zo min mogelijk klikken op de pagina komen die hij zoekt. Heb je heel veel pagina’s? Maak dan een drop-down menu. Een duidelijk menu is essentieel voor een goede gebruiksvriendelijkheid van je website. […]
Super goed artikel Sabine! Bedankt voor het delen van waardevolle informatie. Ik zal meteen aan de slag gaan met je tips
Dankjewel Nabil voor je leuke bericht! Heel veel succes met je website!
[…] structuur is later enorm belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website, voor zoekmachineoptimalisatie en om ervoor te zorgen dat je bezoeker makkelijk door jouw virtuele […]
[…] website komen wil je dan graag op je website houden. Dat doe je onder andere door je website goed gebruiksvriendelijk te maken en super […]